Norske ord

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
PerXX
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 25. maj 2016, 13:53
Kort karma: 153
Likede indlæg: 4566

Re: Norske ord

Indlægaf PerXX » 9. dec 2022, 12:55

bette skrev:
HerErJeg skrev:Et dumt spørgsmål, men snakker nordmænd langsomt? Jeg ser lidt Youtube med elbiler, og der er en del norske videoer om dette emne.
I mange tilfælde går det nogenlunde med at forstå, men tempoet i talen virker ofte langtrukket på en eller anden måde.
Det kan godt være de for sagt samme ord som danskere på samme tid, men det opleves ikke umiddelbart sådan.


Nej, ikke nødvendigvis. Nogle snakker langsomt, andre hurtigt. Helt på samme måde som danskere tænker jeg :)


Norsk er ret specielt. Det er både meget charmerende og også ret irriterende, at der nærmest er flere dialekter end der er nordmænd! :D
0
rosena
Indlæg: 244
Tilmeldt: 13. feb 2016, 11:26
Kort karma: 8
Likede indlæg: 190

Re: Norske ord

Indlægaf rosena » 9. dec 2022, 13:46

fisken80 skrev:
dgd2007 skrev:Ved ikke om den har været bragt her før, men faldt lige over en liste med 50 ord på norsk der lyder som et tilsvarende dansk - men ikke betyder det samme. Såkaldte "false friends". Sjovt nok er det faktisk os der har lavet den oprindelige betydning om på nogle af dem: ;)

50 Falske Venner Dansk/norsk


Nu sad jeg lige og kiggede den liste igennem, og bedrift kan da også godt betyde virksomhed eller noget lignende på dansk. Det fremgår også af Den danske ordbog: https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=bedrift&tab=for

Og en bolle er da også et stykke bagværk på dansk selvom jeg er med på, at der er en dobbeltbetydning.

Flink kan også betyde dygtigt på dansk selvom det nok efterhånden er sjældent det forekommer.

Men der er virkelig nogle af dem, der kan give misforståelser :D morgenbrød f.eks....

En bolle på norsk er også en skål.
0
bette
Indlæg: 215
Tilmeldt: 25. sep 2015, 20:33
Kort karma: 28
Likede indlæg: 465

Re: Norske ord

Indlægaf bette » 9. dec 2022, 15:26

PerXX skrev:
bette skrev:
HerErJeg skrev:Et dumt spørgsmål, men snakker nordmænd langsomt? Jeg ser lidt Youtube med elbiler, og der er en del norske videoer om dette emne.
I mange tilfælde går det nogenlunde med at forstå, men tempoet i talen virker ofte langtrukket på en eller anden måde.
Det kan godt være de for sagt samme ord som danskere på samme tid, men det opleves ikke umiddelbart sådan.


Nej, ikke nødvendigvis. Nogle snakker langsomt, andre hurtigt. Helt på samme måde som danskere tænker jeg :)


Norsk er ret specielt. Det er både meget charmerende og også ret irriterende, at der nærmest er flere dialekter end der er nordmænd! :D


Jeg fascineres stadig af alle de forskellige dialekter - og ikke mindst nordmænds evne til at holde fast i dem når de flytter til andre landsdele - selv om jeg har boet i Norge en del år nu.
1
fisken80
Indlæg: 22575
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1144
Likede indlæg: 53101

Re: Norske ord

Indlægaf fisken80 » 9. dec 2022, 20:33

rosena skrev:
fisken80 skrev:
dgd2007 skrev:Ved ikke om den har været bragt her før, men faldt lige over en liste med 50 ord på norsk der lyder som et tilsvarende dansk - men ikke betyder det samme. Såkaldte "false friends". Sjovt nok er det faktisk os der har lavet den oprindelige betydning om på nogle af dem: ;)

50 Falske Venner Dansk/norsk


Nu sad jeg lige og kiggede den liste igennem, og bedrift kan da også godt betyde virksomhed eller noget lignende på dansk. Det fremgår også af Den danske ordbog: https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=bedrift&tab=for

Og en bolle er da også et stykke bagværk på dansk selvom jeg er med på, at der er en dobbeltbetydning.

Flink kan også betyde dygtigt på dansk selvom det nok efterhånden er sjældent det forekommer.

Men der er virkelig nogle af dem, der kan give misforståelser :D morgenbrød f.eks....

En bolle på norsk er også en skål.


Okay, men det fremgår jo ikke af det dgd linker til. Der står bare, at bolle på dansk betyder samleje mens det betyder et stykke brød på norsk. Og det er noget sært noget at skrive da det jo også er bagværk på dansk
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Fandango23
Indlæg: 1
Tilmeldt: 19. apr 2023, 08:48
Kort karma: 0
Likede indlæg: 1

Re: Norske ord

Indlægaf Fandango23 » 19. apr 2023, 12:24

Jeg melder mig i gruppen der er vilde med norske ord. Især kan jeg godt lide dem, der betyder noget helt andet end på dansk. "Rart" = underligt. Eller min favorit, på norsk "grine" = at græde :lol:
1
rosena
Indlæg: 244
Tilmeldt: 13. feb 2016, 11:26
Kort karma: 8
Likede indlæg: 190

Re: Norske ord

Indlægaf rosena » 23. apr 2023, 13:37

Hørte en ny forleden…en minnepinn…usb-stick :lol:
Og i samme kategori. Netbrett = Tablet/iPad
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23829
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1205
Likede indlæg: 22077

Re: Norske ord

Indlægaf dgd2007 » 6. aug 2023, 13:38

Noget af det sjove/hyggelige ved norsk ar at man jo - med mindre det er meget nynorsk eller dialektagtigt - umiddelbart forstår det hele, fordi sprogene er så tætte på hinanden. Og så er der engang imellem nogle udtryk eller sammensætninger eller måder at bruge ordene på hvor man tænker "ej, det kan man da ikke sige" eller "jo, hvorfor egentlig ikke, det er jo logisk nok!" - eller begge dele på en gang!

Forleden så jeg lidt fodbold med norsk kommentar som bl.a. nævnte at der hele tiden var 3-4 stykker som "flokkede sig" omkring målfeltet. :lun:
0

Tilbage til "Sprog"