Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55651
Kontakt:

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Ado » 9. maj 2018, 16:57

Confucius skrev:
Ado skrev:The!

Det man drikker. Det hedder ikke og har aldrig heddet "the".


Det HAR heddet "the" i omkring 200 år. Fra sidste halvdel af 1600-tallet til 1872. I 1872 blev det officielt uden H. Dermed har det heddet "the" længere tid end "te".

http://sproget.dk/raad-og-regler/artikl ... SV00000098

Fair nok. De tog jeg fejl. Men burde man ikke mene, at folk burde have lært det by now? De mennesker, der i dag staver det "the", har trods alt ikke levet i 1872.
0
Donna Martin Graduates!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Slettet bruger » 10. maj 2018, 07:29

Confucius skrev:
Ado skrev:
Confucius skrev:
Ado skrev:The!

Det man drikker. Det hedder ikke og har aldrig heddet "the".


Det HAR heddet "the" i omkring 200 år. Fra sidste halvdel af 1600-tallet til 1872. I 1872 blev det officielt uden H. Dermed har det heddet "the" længere tid end "te".

http://sproget.dk/raad-og-regler/artikl ... SV00000098

Fair nok. De tog jeg fejl. Men burde man ikke mene, at folk burde have lært det by now? De mennesker, der i dag staver det "the", har trods alt ikke levet i 1872.


Det er vel en smagssag. DSN og deres forgængere er jo nogle sproglige vatnisser, der giver efter for pøbelvælde. Havde de været standhaftige tilbage i 1872, havde det jo stadig heddet the. Men nej, de gav efter for de folk, der var begyndt at sige te, og derfor gjorde de det officielt.


Jeg har aldrig forstået hvorfor så mange ønsker et vanskeligt skriftsprog eller en vanskelig grammatik. Det virker som noget snobberi på mig. Der er masser af ord som er blevet fordansket som du sikkert aldrig tænker over. Vil du hellere stave det boeuf end bøf? Eller milieu end miljø?

For mig er idealet at sproget er så lettilgængeligt som muligt. Jeg kan ikke med min bedste vilje få øje på værdien af et stumt h i te. Jo flere ord vi kan få stavet regelret, jo bedre, jo færre resurser (ja, resurser) skal vores børn bruge på at lære at stave.
1
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Sustentaculum » 10. maj 2018, 08:19

Jeg har en veninde fx kunne finde på at skrive :" Det pøst du ikke."

Seriøst. Det tog mig flere minutter at regne ud hvad hun mente. Det viser sig at hun forsøgte at skrive :"Det behøver du ikke."

Pøst. :ticks:
5
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Slettet bruger » 10. maj 2018, 09:15

Confucius skrev:
abcd skrev:
Jeg har aldrig forstået hvorfor så mange ønsker et vanskeligt skriftsprog eller en vanskelig grammatik. Det virker som noget snobberi på mig. Der er masser af ord som er blevet fordansket som du sikkert aldrig tænker over. Vil du hellere stave det boeuf end bøf? Eller milieu end miljø?


Ja tak! Jeg foretrækker også Schweiz fremfor Svejts og mayonnaise fremfor majonæse. Jeg forlanger ikke sproget lavet om, hvis jeg synes et ord er svært. Så slår jeg det op i en ordbog, de første par gange, og så er det ikke et problem længere.

abcd skrev:For mig er idealet at sproget er så lettilgængeligt som muligt. Jeg kan ikke med min bedste vilje få øje på værdien af et stumt h i te. Jo flere ord vi kan få stavet regelret, jo bedre, jo færre resurser (ja, resurser) skal vores børn bruge på at lære at stave.


Der er nok kun fare for at vi, rent sværhedsmæssigt, taber et par af de tungeste ude fra vestegnen, ved at bibeholde et H i "the". Jeg kan ikke med min bedste vilje få øje på værdien i at udrydde de "svære" ord, til fordel for at lære børn de letteste. Det ødelægger mulighederne for nuanceforskelle i sproget, og det er fordummende. Det vil være meget mere værdifuldt om vi lærte dem et stort og varieret ordforråd.

Ellers ender en tegning, en solnedgang, en udsigt, osv. alle med kun at være "pæn", "køn" eller "flot", fordi det er dét sproglige niveau, personen råder over. Ingen gradbøjning. Ingen mulighed for at bruge beskrivelser som strålende, storslået og spektakulær - for så har vi jo ikke gjort sproget så lettilgængeligt som muligt.


Du blander ordforråd og stavning sammen. Et stort ordforråd har en værdi, det giver mulighed for at udtrykke nuanceforskelle præcist. Men det har ikke nogen værdi at ord er svære at stave, det gør det bare vanskeligere at kommunikere på skrift, intet andet.

Når en digter læser et digt op, viser han ikke hvordan han har stavet ordene på papiret, det er ligegyldigt for digtets værdi, det væsentlige er de ord han har valgt, og hvordan han har sat dem sammen.
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Slettet bruger » 10. maj 2018, 09:36

Confucius skrev:Nej, jeg blander det ikke sammen. Jeg ser det som en afledt konsekvens. Når du vil gøre sproget "så lettilgængeligt som muligt" ved at fravælge de svære ord, men kun vælger det synonym, der er nemmest at stave, miljø fremfor milieu, så har det også den konsekvens, at det begrænser dit ordforråd. En person der kun kender ordet majonæse, har et mindre ordforråd end en person der både kender ordet majonæse og mayonnaise.


Jeg vil ikke fravælge nogen ord, jeg vil bare gøre det at sætte sproget på skrift så let som muligt. Jeg mener ikke majonæse og mayonnaise er synonymer, det er ét ord stavet på to forskellige måder. Jeg ville selvfølgelig foretrække majonæse.

Nu du nævner mayonnaise, så har vi 3 ord på dansk der har den endelse:

Mayonnaise
Bearnaise
Polonæse - nej, polonaise er ikke en gyldig stavemåde

3 ord med den samme endelse, men 3 forskellige stavemåder. Man skulle nærmest tro nogen havde fundet på det med den eksplicitte hensigt at gøre det skrevne sprog til et minefelt. Det burde selvfølgelig være:

Majonæse
Bærnæse
Polonæse
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Slettet bruger » 10. maj 2018, 09:52

Confucius skrev:
abcd skrev:
Jeg vil ikke fravælge nogen ord, jeg vil bare gøre det at sætte sproget på skrift så let som muligt.


Men det VIL du jo, når du kun vil lære børnene at stave majonæse og ikke også mayonnaise, fordi det er sværere.


Vi er ikke enige om at det er to ord. Det er heller ikke forskellige ord når forskellige dialekter udtaler det samme ord forskelligt. Der er mange forskellige manifestationer af det samme ord: Man kan råbe det på bornholmsk, man kan hviske det på sønderjysk, man kan måske stave det på 3 forskellige måder, man kan bruge comic sans eller courier new når man skriver det på computeren. Men ordet findes kun én gang.
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Juki » 10. maj 2018, 09:59

Sustentaculum skrev:Jeg har en veninde fx kunne finde på at skrive :" Det pøst du ikke."

Seriøst. Det tog mig flere minutter at regne ud hvad hun mente. Det viser sig at hun forsøgte at skrive :"Det behøver du ikke."

Pøst. :ticks:

Hvordan er hun kommet på den idé? :gruble:

Det lyder som en misforståelse/fejl à la "tildens" og "begrund af".
2
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Sustentaculum » 10. maj 2018, 11:52

Juki skrev:
Sustentaculum skrev:Jeg har en veninde fx kunne finde på at skrive :" Det pøst du ikke."

Seriøst. Det tog mig flere minutter at regne ud hvad hun mente. Det viser sig at hun forsøgte at skrive :"Det behøver du ikke."

Pøst. :ticks:

Hvordan er hun kommet på den idé? :gruble:

Det lyder som en misforståelse/fejl à la "tildens" og "begrund af".


Jeg tror det var noget ala lydskrift, af den lidt sjove slags :lol:
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 10. maj 2018, 13:51

Confucius skrev:[...]
Selv foretrækker jeg the. Mine øjne genkender det straks, og jeg ved øjeblikkeligt hvad det er. Når der står te, kommer jeg altid til at tøve et halvt sekund, fordi jeg første tror det er slutningen på et ord, hvor det første mangler.
[...]

Ha ha, jo jeg synes vist nok selv at "the" er noget underligt noget, som jeg ikke rigtig ved, hvorfra kommer.
Men jeg tænkte da på dig i dag, da jeg så en overskrift for en tråd om opskrifter på bl.a. "iste" :lol:
Der måtte jeg da også lige forklare mig selv at det ikke var en latinsk besværgelse eller sådan noget.
(Jeg ved dog ikke om det havde været bedre med et ekstra h.)

Personligt har jeg det sværeste forklaringsproblem med "kaja-kroer" :)
0
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7595
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 759
Likede indlæg: 21226

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Nesnay » 19. maj 2018, 21:50

Hvert år, når sommeren så småt viser sig, bliver jeg irriteret over, at der tilsyneladende er konsensus om at droppe flertalsendelsen på "kammerjunkere" og bare kalde det "kammerjunker" i både ental og flertal.

Det kan dog ikke spolere min glæde over, at det er koldskålstid igen :)
5
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 19. maj 2018, 22:26

Nesnay skrev:Hvert år, når sommeren så småt viser sig, bliver jeg irriteret over, at der tilsyneladende er konsensus om at droppe flertalsendelsen på "kammerjunkere" og bare kalde det "kammerjunker" i både ental og flertal.

Det kan dog ikke spolere min glæde over, at det er koldskålstid igen :)

Ha ha, vi havde problemet, da børnene var små: "en kammerjunke".
Jeg kan ikke huske om de faktisk havde fået det fra min kone. Under alle omstændigheder var det en alvorlig sag :-D
2
Brugeravatar
Lisva
Indlæg: 1198
Tilmeldt: 11. apr 2016, 15:01
Kort karma: 135
Likede indlæg: 4408

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Lisva » 23. maj 2018, 19:32

Confucius skrev:Når folk siger "bogstaveligt talt", når de tydeligvis mener "billedlig talt". Både den danske og den engelske version.


Den type fejl gør mig bogstaveligt talt rødglødende. :klap:
0
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Tanten » 24. maj 2018, 23:52

Afvide - jamen, hvordan pokker er det overhovedet opstået? Det giver jo ingen mening?
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Slettet bruger » 25. maj 2018, 04:10

Tanten skrev:Afvide - jamen, hvordan pokker er det overhovedet opstået? Det giver jo ingen mening?


https://ordnet.dk/ods/ordbog?query=afvide
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 25. maj 2018, 07:03

Mistermor skrev:Jeg ved ikke, om det ligefrem irriterer mig grænseløst, men jeg forstår simpelthen ikke, hvordan det er blevet så udbredt at skrive "massere"
https://www.cc-isenkram.dk/index.php/til-bordet.html ...... Her er det grelt, fordi det er på en hjemmeside. (Jeg overvejer at sige det til dem, næste gang jeg kommer ned i byen)

Men hvis det kommer af masser af, skal der jo ikke et ekstra "af" efter massere?

Ja, det er da pinligt. Oven i købet i overskriften. :)
0

Tilbage til "Sprog"