Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 17. jun 2017, 21:27

Delfin skrev:Tidsløs

Ja, de der binde-s'er breder sig, hvor det ikke burde være. Der er også en tenniskommentator, der altid siger "sejrsrig" :)
2
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25603

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Delfin » 17. jun 2017, 21:31

dgd2007 skrev:
Delfin skrev:Tidsløs

Ja, de der binde-s'er breder sig, hvor det ikke burde være. Der er også en tenniskommentator, der altid siger "sejrsrig" :)


Måske sløser de bare med tiden :lol:
1
14 11 14
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 17. jun 2017, 21:36

^^ I skaksammenhæng (og andre steder selvfølgelig) kan man dog både sige tidnød og tidsnød.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25603

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Delfin » 17. jun 2017, 21:39

dgd2007 skrev:^^ I skaksammenhæng (og andre steder selvfølgelig) kan man dog både sige tidnød og tidsnød.


Ja de er korrekte begge to, og man siger også tidspres eller tids nok. Tidpres ville være forkert, så det er slet ikke let at begå sig :D
1
14 11 14
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf kidkomb » 17. jun 2017, 22:14

dgd2007 skrev:
AgentPixie skrev:[...] Har en veninde der siger i-hvert-ti-fald [...]
:fløjt:

Billede

Har den bog titlen: Galt i halsen og gemmeleg?

Jamen. Åh, gud :gisp:
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Torn » 18. jun 2017, 07:21

Lemonella skrev:
Torn skrev:
Lemonella skrev:
Det er da muligt det er lavet om siden jeg gik i folkeskolen. :D Jeg gik trods alt i skole fra 1960 til 1970 og der lærte vi det sådan. :P
Jeg er forøvrigt en ged til det med kommaer og tegn i det hele taget. Undskyld. :blush:


Kommaet har aldrig fuldt den regel, så enten har du misforstået din dansklærer eller også har dansklæreren ikke forstået kommareglerne.
De fleste kan ikke finde ud af at sætte komma rigtigt, så det skal du ikke undskylde.


(Hedder det ikke fulgt?) :D Eller har jeg bare totalt glemt, hvordan man staver?

Jeg tror nu ikke jeg har misforstået det jeg lærte. :)

Læste lige det her: "Måske har du af din dansklærer fået banket ind i hovedet, at du altid skal sætte komma foran 'at'. Men nej, det er ikke helt rigtigt! Der findes en undtagelse.

Ofte følges ’at’ nemlig af et udsagnsord i navneform (infinitiv) (fx ’at skrive’, at løbe, at danse osv), og her er kommaet aldeles bandlyst.

Det vil altså sige; ingen komma foran 'at', når udsagnsordet, der kommer bagefter står i sin navneform".


Jo, fulgt, det er mig der ikke kan stave.
Ja, præcis. Så når du sætter komma foran infinitiv er det forkert og har altid været forkert, men det kan jo godt være at din dansklærer desværre ikke vidste det.
1
Brugeravatar
Lucia
Indlæg: 1545
Tilmeldt: 20. dec 2015, 14:42
Kort karma: 66
Likede indlæg: 2154

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Lucia » 18. jun 2017, 09:12

Når "te" staves med h.
Jeg kommer altid til at læse det på engelsk, når nogen formaster sig til at skrive "the", selvom de mener te.
6
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 18. jun 2017, 09:43

Alkaia skrev:Hvis det er stoffet i tandpasta, så hedder det jo sådan set fluorid.
Hvilket er en fejl der irriterer mig grænseløst, når folk benævner det fluor. :genert:

Det kan du nok ikke bebrejde "folk" :)
Jeg havde indtryk af, at det kom frem som noget forholdsvis nyt, da jeg var barn. Og dengang kaldte tandpastafirmaerne det selv bare fluor - og "Colgate Fluor" og sådan noget.
0
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Vixen » 18. jun 2017, 12:39

dgd2007 skrev:
Lemonella skrev:
KinderBueno skrev:Det komma dér før 'at' irriterer mig grænseløst. Undskyld, Lemonella, at det lige går ud over dig.
[...]

Det er da muligt det er lavet om siden jeg gik i folkeskolen. :D Jeg gik trods alt i skole fra 1960 til 1970 og der lærte vi det sådan. :P
[...]

Det har da været en meget nymodens dansklærer i 1960-70 :fløjt:
Da lærte man da ellers kryds og bolle-komma.

Men Bueno ... nu vi snakker om det, skal der egentlig komma mellem Undskyld og Lemonella? :gruble: Det er jeg da ikke helt sikker på, jeg er enig i. :)


Hehe nej, det kan godt være, der ikke skal det. Fuck, nu tør jeg slet ikke sætte nogle kommaer. Aaaaaarghhh. :whine:

Min viden om komma er ikke perfekt, desværre. Jeg ved bare, at det dér komma foran 'at' irriterer mig grænseløst, og tråden sagde ikke noget om, at man selv skulle være ekspert for at byde ind. ;)
1
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Vixen » 18. jun 2017, 12:45

Lemonella skrev:
Torn skrev:
Lemonella skrev:
Det er da muligt det er lavet om siden jeg gik i folkeskolen. :D Jeg gik trods alt i skole fra 1960 til 1970 og der lærte vi det sådan. :P
Jeg er forøvrigt en ged til det med kommaer og tegn i det hele taget. Undskyld. :blush:


Kommaet har aldrig fuldt den regel, så enten har du misforstået din dansklærer eller også har dansklæreren ikke forstået kommareglerne.
De fleste kan ikke finde ud af at sætte komma rigtigt, så det skal du ikke undskylde.


(Hedder det ikke fulgt?) :D Eller har jeg bare totalt glemt, hvordan man staver?

Jeg tror nu ikke jeg har misforstået det jeg lærte. :)

Læste lige det her: "Måske har du af din dansklærer fået banket ind i hovedet, at du altid skal sætte komma foran 'at'. Men nej, det er ikke helt rigtigt! Der findes en undtagelse.

Ofte følges ’at’ nemlig af et udsagnsord i navneform (infinitiv) (fx ’at skrive’, at løbe, at danse osv), og her er kommaet aldeles bandlyst.

Det vil altså sige; ingen komma foran 'at', når udsagnsordet, der kommer bagefter står i sin navneform".


Men det, du citerer her, passer på det, jeg påpeger. Og så er kommaerne i mit eksempel ("Jeg kan godt lide, at løbe"
"Jeg er god til, at lave mad") også forkerte.
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Vixen » 18. jun 2017, 12:53

Lemonella skrev:
KinderBueno skrev:
Lemonella skrev:
Torn skrev:
Lemonella skrev:
Det er da muligt det er lavet om siden jeg gik i folkeskolen. :D Jeg gik trods alt i skole fra 1960 til 1970 og der lærte vi det sådan. :P
Jeg er forøvrigt en ged til det med kommaer og tegn i det hele taget. Undskyld. :blush:


Kommaet har aldrig fuldt den regel, så enten har du misforstået din dansklærer eller også har dansklæreren ikke forstået kommareglerne.
De fleste kan ikke finde ud af at sætte komma rigtigt, så det skal du ikke undskylde.


(Hedder det ikke fulgt?) :D Eller har jeg bare totalt glemt, hvordan man staver?

Jeg tror nu ikke jeg har misforstået det jeg lærte. :)

Læste lige det her: "Måske har du af din dansklærer fået banket ind i hovedet, at du altid skal sætte komma foran 'at'. Men nej, det er ikke helt rigtigt! Der findes en undtagelse.

Ofte følges ’at’ nemlig af et udsagnsord i navneform (infinitiv) (fx ’at skrive’, at løbe, at danse osv), og her er kommaet aldeles bandlyst.

Det vil altså sige; ingen komma foran 'at', når udsagnsordet, der kommer bagefter står i sin navneform".


Men det, du citerer her, passer på det, jeg påpeger. Og så er kommaerne i mit eksempel ("Jeg kan godt lide, at løbe"
"Jeg er god til, at lave mad") også forkerte.


Som før skrevet, fatter jeg hat af de der komma regler og når ikke de ligefrem står totalt forkert, så plejer jeg, at fatte, hvad der står. :D


Alright, det var heller ikke for at køre på dig. Sorry. :danse:
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19040

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Flora » 18. jun 2017, 13:42

Jeg er ikke ekspert i kommaregler, men jeg synes en god grundregel er, at hvis man kan sætte "jeg" foran et ord, så indgår ordet i en delsætning og så skal der komma mellem delsætningerne.

Altså f.eks.: Jeg skriver, at jeg sætter komma.

Hvor sætningen "Jeg prøver at løbe" kun har et ord, der kan sættes "jeg" foran og derfor skal der ikke komma i sætningen.

Ved ikke om det altid giver mening, men det fungerer i hvert fald for mig :D
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 18. jun 2017, 14:04

KinderBueno skrev:Hehe nej, det kan godt være, der ikke skal det. Fuck, nu tør jeg slet ikke sætte nogle kommaer. Aaaaaarghhh. :whine:

Min viden om komma er ikke perfekt, desværre. Jeg ved bare, at det dér komma foran 'at' irriterer mig grænseløst, og tråden sagde ikke noget om, at man selv skulle være ekspert for at byde ind. ;)

:lol: Det er de hårde vilkår som sprogrevser!
1
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf musling » 18. jun 2017, 14:04

Lemonella skrev:
Lucia skrev:Når "te" staves med h.
Jeg kommer altid til at læse det på engelsk, når nogen formaster sig til at skrive "the", selvom de mener te.


Det er også en af mine kæpheste. Når folk så mener, det jo er den engelske stavemåde, så prøver jeg pænt, at forklare dem, at ordet så staves "tea". :D


Jeg er jeres kæphest, for jeg staver det med h :lol2:
Det gør Perchs i øvrigt også ;)
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 18. jun 2017, 14:06

Lemonella skrev:Som før skrevet, fatter jeg hat af de der komma regler og når ikke de ligefrem står totalt forkert, så plejer jeg, at fatte, hvad der står. :D

Nu bliver du jo obsternasig :-D
2

Tilbage til "Sprog"