Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Bøtte » 6. feb 2018, 18:51

Min kollega siger ‘nu mere, nu bedre’ :panik:
4
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15373
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25741

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Delfin » 6. feb 2018, 23:19

Juki skrev:Er "MUS-samtale" blevet godkendt?

Det er jo totalt dobbeltkonfekt, som at sige en "flyvemaskineflyver" eller "stegepandepande". Jeg ved godt man ikke kan regne med alt på Google, men der kommer flere søgeresultater frem, bl.a fra diverse fagforeninger.


Strengt taget ikke, men det er lettere at sige end Mu samtale. Jeg skal til mus lyder bare dumt, og så er jeg generelt træt af en million forkortelser, som kun er indforståede for dem, der bruger dem i hverdagen.
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf JoyNips » 7. feb 2018, 09:24

Falstria skrev:
Mavis skrev:"Nu mere, nu bedre" :trist: :tie:


Det er jydsk


Den eneste jeg kender, der bruger det, er født og opvokset i Albertslund.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14808
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24921

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf sigge » 7. feb 2018, 09:52

AstaPasta skrev:Når jeg modtager word-dokumenter med stavefejl, som bliver fanget af stavekontrollen. Kunne I måske selv tjekke jeres arbejde?
Det værste er, når jeg skal citere det. Selvfølgelig er det de sætninger, hvor hele pointen lige opsummeres, hvor der er tilføjet tilfældige kommaer, jongleret rundt med bogstaverne og slået plat og krone om, om nutids-r er nødvendigt.


Hvis jeg skal videresende en mail med stavefejl i, er jeg også altid i konflikt med mig selv om, hvorvidt man kan tillade sig at rette i noget, andre har skrevet.
1
You can't spell awesome without me.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Slettet bruger » 7. feb 2018, 10:01

sigge skrev:
AstaPasta skrev:Når jeg modtager word-dokumenter med stavefejl, som bliver fanget af stavekontrollen. Kunne I måske selv tjekke jeres arbejde?
Det værste er, når jeg skal citere det. Selvfølgelig er det de sætninger, hvor hele pointen lige opsummeres, hvor der er tilføjet tilfældige kommaer, jongleret rundt med bogstaverne og slået plat og krone om, om nutids-r er nødvendigt.


Hvis jeg skal videresende en mail med stavefejl i, er jeg også altid i konflikt med mig selv om, hvorvidt man kan tillade sig at rette i noget, andre har skrevet.


Hvis man gør, skal man i hvert fald være 100% sikker på at man retter rigtigt. Jeg har flere gange været ude for at få rettet min kommatering selv om den ikke har været forkert - det er f.eks. med vilje og korrekt at jeg ikke har komma i denne sætning.
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14808
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24921

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf sigge » 7. feb 2018, 10:17

abcd skrev:
sigge skrev:
AstaPasta skrev:Når jeg modtager word-dokumenter med stavefejl, som bliver fanget af stavekontrollen. Kunne I måske selv tjekke jeres arbejde?
Det værste er, når jeg skal citere det. Selvfølgelig er det de sætninger, hvor hele pointen lige opsummeres, hvor der er tilføjet tilfældige kommaer, jongleret rundt med bogstaverne og slået plat og krone om, om nutids-r er nødvendigt.


Hvis jeg skal videresende en mail med stavefejl i, er jeg også altid i konflikt med mig selv om, hvorvidt man kan tillade sig at rette i noget, andre har skrevet.


Hvis man gør, skal man i hvert fald være 100% sikker på at man retter rigtigt. Jeg har flere gange været ude for at få rettet min kommatering selv om den ikke har været forkert - det er f.eks. med vilje og korrekt at jeg ikke har komma i denne sætning.


Det er også mest åbenlyse stave-/tastefejl, det kribler i mig for at rette. Eller som når en samarbejdspartner konsekvent skriver "porrebeton" i stedet for "porebeton". Der vil jeg helst ikke videreformidle, at vi skal bruge et eller andet alternativt produkt med grøntsager i, men hellere det gængse produkt med indblandet luft.

Men oftest retter jeg ikke. For det er vel en form for "citatfusk".
2
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Juki » 7. feb 2018, 10:18

AstaPasta skrev:Når jeg modtager word-dokumenter med stavefejl, som bliver fanget af stavekontrollen. Kunne I måske selv tjekke jeres arbejde?
Det værste er, når jeg skal citere det. Selvfølgelig er det de sætninger, hvor hele pointen lige opsummeres, hvor der er tilføjet tilfældige kommaer, jongleret rundt med bogstaverne og slået plat og krone om, om nutids-r er nødvendigt.

Jeg hader det også!

Især hvis det er noget omhandlende mig, som jeg skal godkende. Det kan være i en journal eller en del af en (behandlings)plan.

Da jeg i efteråret skulle lave en ansøgning og udfylde mit CV i sådan en skabelon var jeg også i konflikt med mig selv. For det første fordi jeg ville opbygge det anderledes, hvis det var op til mig, men det værste var at der var noget galt med det skriveprogram og da jeg ikke kunne udfylde det hjemme eller nå at få det færdigt inden deadline ellers var der en anden der tilbød at skrive det ind for mig, men altså ud fra mine noter og oplysninger.

Det skulle jeg aldrig have gjort! Jeg kunne slet ikke stå inde for opbygningerne og måden oplysningerne var skrevet på, men jeg synes jo ikke rigtig jeg kunne tillade mig at skrotte det, da det jo var vældig pænt at tilbyde hjælpen! Det var heller ikke fordi det var forkerte/afgørende oplysninger der blev skrevet.

Det kunne fx være en rodet opremsning/liste sådan her:
- gennemført 9. klasses eksamen
-Uddannet i år XXXX
- Arbejds erfaring

Så altså ikke alvorlige fejloplysninger, det var bare sjusket skrevet :trist:
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 7. feb 2018, 10:36

sigge skrev:Det er også mest åbenlyse stave-/tastefejl, det kribler i mig for at rette. Eller som når en samarbejdspartner konsekvent skriver "porrebeton" i stedet for "porebeton". Der vil jeg helst ikke videreformidle, at vi skal bruge et eller andet alternativt produkt med grøntsager i, men hellere det gængse produkt med indblandet luft.

Men oftest retter jeg ikke. For det er vel en form for "citatfusk".

:lol: Kan du ikke sige det på en pæn måde til den oprindelige forfatter af mailen?
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14808
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24921

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf sigge » 7. feb 2018, 10:44

dgd2007 skrev:
sigge skrev:Det er også mest åbenlyse stave-/tastefejl, det kribler i mig for at rette. Eller som når en samarbejdspartner konsekvent skriver "porrebeton" i stedet for "porebeton". Der vil jeg helst ikke videreformidle, at vi skal bruge et eller andet alternativt produkt med grøntsager i, men hellere det gængse produkt med indblandet luft.

Men oftest retter jeg ikke. For det er vel en form for "citatfusk".

:lol: Kan du ikke sige det på en pæn måde til den oprindelige forfatter af mailen?


Jo, det kan godt være, han burde have det at vide på et tidspunkt. :)
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
didas
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:28
Kort karma: 404
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 5792

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf didas » 7. feb 2018, 11:20

Et prisskilt hos bageren i SuperBrugsen: "Wienerbrød's Fastalavnsboller". Man bliver helt træt...
9
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf HappyPaww » 7. feb 2018, 13:07

Fasterlavn :tie:
1
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14724
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19077

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Flora » 7. feb 2018, 13:17

HappyPaww skrev:Fasterlavn :tie:


Måske mangler der bare et mellemrum og "lavn" og navnet på nogens faster. Faster Lavn :D
1
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11604
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 914
Likede indlæg: 18656

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf PaleSeptember » 10. feb 2018, 13:28

Når nogen dør, og folk skriver "kondolere" - dét skærer mig virkelig i øjnene! Endnu værre, når man ikke checker, hvad autocorrect skriver og det bliver til "kondomer" - ja, jeg har oplevet en skrive det som kommentar til et dødsfald.
6
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 11. feb 2018, 12:53

Det er helt klart ikke en fejl, når det jo er fagfolkene, der siger det ... men det irriterer mig alligevel grænseløst, når ord, der ellers altid er flertal, bliver sagt i ental, fx: en buks, en brille ... :fløjt:
Senest rettet af dgd2007 11. feb 2018, 15:27, rettet i alt 1 gang.
4
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Juki » 11. feb 2018, 15:25

Lemonella skrev:Jeg tror Rema 1000 har et lille staveproblem. :D

IMG_0125.jpg

Der er virkelig mange der staver "kokos" på den måde, altså "kokus".
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:

Tilbage til "Sprog"