Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 918
Likede indlæg: 12974

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 30. aug 2018, 10:14

Straniera skrev:"MUS-samtale" :boo:

Der er så mange, der ikke forstår, at det svarer til at sige "medarbejderudviklingssamtale-samtale".
Det er ligesom folk, der tror, at de skal til en GU-undersøgelse. Nej, du skal til en GU eller til en gynækologisk undersøgelse... og måske til MUS bagefter :deer:

Det er vist for resten også dobbeltkonfekt at sige "en paparazzi-fotograf" so de er begyndt på i medierne, fordi en paparazzi er i forvejen en fotograf. :)
1
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 30. aug 2018, 10:18

Dirtylittledevil skrev:Nu har jeg for øvrigt bare måttet acceptere, at rigtig mange lydbogsindlæsere mener "injorere" er den rigtige måde at udtale ordet "ignorere".

Gud, det skal man åbenbart også hvis man skal tro indtalingen på DDO: https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=ignorere

Der er tre (lidt) forskellige muligheder, men ingen af dem som jeg udtaler det ... jeg siger det mere som det staves, altså med hørligt g.
1
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Kort karma: 1437
Likede indlæg: 24743

Indlægaf Dirtylittledevil » 30. aug 2018, 10:27

dgd2007 skrev:Der er tre (lidt) forskellige muligheder, men ingen af dem som jeg udtaler det ... jeg siger det mere som det staves, altså med hørligt g.

Ja, det er nemlig også sådan jeg udtaler det. Jeg kan ikke forstå, hvordan det kan falde nogen ind at lave det hørlige g om til noget helt andet.
0
Hvem har brug for retoriske spørgsmål?
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 30. aug 2018, 10:31

Dirtylittledevil skrev:Ja, det er nemlig også sådan jeg udtaler det. Jeg kan ikke forstå, hvordan det kan falde nogen ind at lave det hørlige g om til noget helt andet.

Det kan være vi er blevet aflægs ...
Det er det samme med "kognitiv" - min datter udtaler det kownitiv, og hun har endda studeret sådan noget, så det må jo være hende der er mainstream. :)
1
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 547
Likede indlæg: 12379

Indlægaf Flora » 30. aug 2018, 10:32

dgd2007 skrev:
Dirtylittledevil skrev:Nu har jeg for øvrigt bare måttet acceptere, at rigtig mange lydbogsindlæsere mener "injorere" er den rigtige måde at udtale ordet "ignorere".

Gud, det skal man åbenbart også hvis man skal tro indtalingen på DDO: https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=ignorere

Der er tre (lidt) forskellige muligheder, men ingen af dem som jeg udtaler det ... jeg siger det mere som det staves, altså med hørligt g.

Jeg siger det som nummer 3. [Ino-]. Tror aldrig jeg har hørt nogen udtale det hverken med hørligt g eller j :gruble:
1
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 30. aug 2018, 10:59

Flora skrev:Jeg siger det som nummer 3. [Ino-]. Tror aldrig jeg har hørt nogen udtale det hverken med hørligt g eller j :gruble:

OK, det kan jeg muligvis også finde på i hurtig tale, nu du siger det :gruble:
0
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Kort karma: 1437
Likede indlæg: 24743

Indlægaf Dirtylittledevil » 30. aug 2018, 11:13

dgd2007 skrev:
Flora skrev:Jeg siger det som nummer 3. [Ino-]. Tror aldrig jeg har hørt nogen udtale det hverken med hørligt g eller j :gruble:

OK, det kan jeg muligvis også finde på i hurtig tale, nu du siger det :gruble:

Kun i en meget ophedet rap battle.
1
Hvem har brug for retoriske spørgsmål?
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 30. aug 2018, 11:20

Dirtylittledevil skrev:Kun i en meget ophedet rap battle.

Ja, men man må jo indrømme at den slags også forekommer :lol:

Generelt er man jo ikke altid helt realistisk mht. hvilke bogstaver men springer over i kampens hede - fordi man ved hvordan det staves.
Jeg kan huske et par gange hvor ordet "synes" har været diskuteret, og alle forsikrer at de siger n'et. Men hvis man lytter opmærksomt, er der ingen tvivl om at de fleste efterhånden siger "sys".

Men heller ingen tvivl: hvis jeg skal sige det højt og tydeligt, så udtaler jeg g'et i ignorere.
0
Brugeravatar
Lisva
Kort karma: 88
Likede indlæg: 2346

Indlægaf Lisva » 30. aug 2018, 11:23

dgd2007 skrev:
Straniera skrev:"MUS-samtale" :boo:

Der er så mange, der ikke forstår, at det svarer til at sige "medarbejderudviklingssamtale-samtale".
Det er ligesom folk, der tror, at de skal til en GU-undersøgelse. Nej, du skal til en GU eller til en gynækologisk undersøgelse... og måske til MUS bagefter :deer:

Det er vist for resten også dobbeltkonfekt at sige "en paparazzi-fotograf" so de er begyndt på i medierne, fordi en paparazzi er i forvejen en fotograf. :)

Det er under alle omstændigheder forkert at sige EN paparazzi. :P
1
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 30. aug 2018, 11:58

Lisva skrev:Det er under alle omstændigheder forkert at sige EN paparazzi. :P

Nå ja, det er vel oven i købet flertal :-D

Det samme i øvrigt med "taliban" ... en talib = > flere taliban (religionsstuderende).

Men ok, det er jo nok på grænsen af hvad man kan forlange at folk ved. :)
0
Brugeravatar
paint
Kort karma: 379
Likede indlæg: 16176

Indlægaf paint » 30. aug 2018, 22:00

Det har garanteret været nævnt tidligere i tråden. Men hvorfor kan nogle mennesker ikke finde ud af, at det ikke hedder (ex) "jeg køre i bil hver dag', men 'jeg køreR....'?

Sætter man et andet verbum ind, er der formentlig ingen der er i tvivl. Ingen siger vel (ex) 'jeg købe ind hver dag' Men jeg købeR ind hver dag.

Det kan da ikke være så svært? :cuss:
5
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 30. aug 2018, 22:21

paint skrev:Det har garanteret været nævnt tidligere i tråden. Men hvorfor kan nogle mennesker ikke finde ud af, at det ikke hedder (ex) "jeg køre i bil hver dag', men 'jeg køreR....'?

Sætter man et andet verbum ind, er der formentlig ingen der er i tvivl. Ingen siger vel (ex) 'jeg købe ind hver dag' Men jeg købeR ind hver dag.

Det kan da ikke være så svært? :cuss:

Fordi nogle staver efter lydskrift, ikke regler.
Hvis ordet i forvejen ender på -re, kan man ikke høre om der et -r til på. :)

Hvis man derimod går efter regler, er den rørende nem. Bortset fra nogle ganske enkelte særlige hjælpeverber (kan, skal, vil, må ...) så ender alle verber i nutid på -r.
0
Brugeravatar
Confucius
Kort karma: 219
Likede indlæg: 4089

Indlægaf Confucius » 30. aug 2018, 22:21

dgd2007 skrev:Det er vist for resten også dobbeltkonfekt at sige "en paparazzi-fotograf" so de er begyndt på i medierne, fordi en paparazzi er i forvejen en fotograf. :)

Men en fotograf er ikke nødvendigvis paparazzo. Paparazzo er en type fotograf, ligesom skolefotograf er det. Hvis man ønsker at udspecificere at der er tale om en paparazzifotograf, må man jo skrive det.

I øvrigt hedder det:

"Paparazzofotograf" ifølge DSN. Med "o" og uden bindestreg.
En paparazzo, flere paparazzi - hvis man vil bruge den oprindelige italienske flertalsform. DSN accepterer også "flere paparazzoer".
En paparazzofotograf, flere paparazzofotografer.
0
Alle mennesker er lige - uanset om de er sorte, brune, gule, røde eller normale.
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 30. aug 2018, 22:25

Confucius skrev:Men en fotograf er ikke nødvendigvis paparazzo. Paparazzo er en type fotograf, ligesom skolefotograf er det. Hvis man ønsker at udspecificere at der er tale om en paparazzifotograf, må man jo skrive det.
[...]

Undskyld hr., men nu er De da konfus ved nattetide.
Når en paparazzo er fotograf, behøver man netop ikke tilføje det.
Det ville være det samme som en jokeyrytter.
Med mindre selvfølgelig det er en fotograf der fotograferer paparazzi ... :gruble:
0
Brugeravatar
Confucius
Kort karma: 219
Likede indlæg: 4089

Indlægaf Confucius » 30. aug 2018, 22:41

dgd2007 skrev:
Confucius skrev:Men en fotograf er ikke nødvendigvis paparazzo. Paparazzo er en type fotograf, ligesom skolefotograf er det. Hvis man ønsker at udspecificere at der er tale om en paparazzifotograf, må man jo skrive det.
[...]

Undskyld hr., men nu er De da konfus ved nattetide.
Når en paparazzo er fotograf, behøver man netop ikke tilføje det.
Det ville være det samme som en jokeyrytter.
Med mindre selvfølgelig det er en fotograf der fotograferer paparazzi ... :gruble:

Som jeg sagde: Hvis man ønsker at udspecificere at der er tale om en paparazzifotograf, må man jo skrive det. Der kan jo være mange gode grunde til at ville udspecificere det.

Der er også gode grunde til at skrive "jockey-rytter". Skriver du kun "jockey" kan det være en rytter eller en discjockey. Skriver du kun "rytter" kan det være mange typer af ryttere.
0
Alle mennesker er lige - uanset om de er sorte, brune, gule, røde eller normale.

Tilbage til "Sprog"