Dine hadeord og -udtryk...

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2974
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6643

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Sophaya » 20. sep 2015, 08:59

Det er godt nok på engelsk, men jeg kan ikke udstå ordene "belly" og "whilst". For mig er det bare ulækre, irriterende ord.
1
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23793
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf dgd2007 » 20. sep 2015, 09:37

Sophaya skrev:Det er godt nok på engelsk, men jeg kan ikke udstå ordene "belly" og "whilst". For mig er det bare ulækre, irriterende ord.

Ja, "whilst" er den store mode i Angelsaxistan. Synes også, det lyder krukket - hvad er der galt med ganske almindeligt "while"? Prøver de at lyde mere Shakespeare-agtige? :gruble:
0
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2974
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6643

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Sophaya » 20. sep 2015, 09:47

dgd2007 skrev:
Sophaya skrev:Det er godt nok på engelsk, men jeg kan ikke udstå ordene "belly" og "whilst". For mig er det bare ulækre, irriterende ord.

Ja, "whilst" er den store mode i Angelsaxistan. Synes også, det lyder krukket - hvad er der galt med ganske almindeligt "while"? Prøver de at lyde mere Shakespeare-agtige? :gruble:


Jeg ved ikke hvad de prøver på, men jeg synes det lyder usandsynligt dumt. Måske er det noget Shakespeare vibe de går efter :gruble:
0
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14724
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19076

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Flora » 21. sep 2015, 07:04

Når folk indleder en sætning med "med al respekt" og derefter fuldfører sætningen ved at sige noget totalt respektløst.

Som om man har lov at sige hvad som helst til folk hvis lige man faker at man da har dyb respekt for dem :rulle:
4
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23793
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf dgd2007 » 21. sep 2015, 07:44

Flora skrev:Når folk indleder en sætning med "med al respekt" og derefter fuldfører sætningen ved at sige noget totalt respektløst.

:lol:
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf vibbsen » 21. sep 2015, 11:34

Flora skrev:Når folk indleder en sætning med "med al respekt" og derefter fuldfører sætningen ved at sige noget totalt respektløst.

Som om man har lov at sige hvad som helst til folk hvis lige man faker at man da har dyb respekt for dem :rulle:


Eller "Nu er det jo ikke for at være streng".....Så ved man bare at folk har tænkt sig at være virkelig stride.....Jeg havde en kollega som startede al kritik på den måde. Og hun var altså ikke noget positivt menneske....Kæft hvor var det belastende....

Jeg afskyr også når folk siger "Ikke fordi det kommer mig ved......"...Nej, lige præcis....Det kommer ikke dig ved...Så bland dig udenom.....
2
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf decibell » 21. sep 2015, 16:57

vibbsen skrev:
Flora skrev:Når folk indleder en sætning med "med al respekt" og derefter fuldfører sætningen ved at sige noget totalt respektløst.

Som om man har lov at sige hvad som helst til folk hvis lige man faker at man da har dyb respekt for dem :rulle:


Eller "Nu er det jo ikke for at være streng".....Så ved man bare at folk har tænkt sig at være virkelig stride.....Jeg havde en kollega som startede al kritik på den måde. Og hun var altså ikke noget positivt menneske....Kæft hvor var det belastende....

Jeg afskyr også når folk siger "Ikke fordi det kommer mig ved......"...Nej, lige præcis....Det kommer ikke dig ved...Så bland dig udenom.....


Der er også denne variant: "Det er altså ikke for at gøre nogen ked af det, at jeg siger det...." Nej? Men de bliver kede af det, så lad dog være?

eller: "Ikke et ondt ord om xxxx, men.." Hvis du ikke har tænkt dig at sige et ondt ord om ham/hende/den/det, hvorfor gør du det så alligevel? Når du gør det, så stå dog ved det.
2
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf vibbsen » 21. sep 2015, 17:33

decibell skrev:
vibbsen skrev:
Flora skrev:Når folk indleder en sætning med "med al respekt" og derefter fuldfører sætningen ved at sige noget totalt respektløst.

Som om man har lov at sige hvad som helst til folk hvis lige man faker at man da har dyb respekt for dem :rulle:


Eller "Nu er det jo ikke for at være streng".....Så ved man bare at folk har tænkt sig at være virkelig stride.....Jeg havde en kollega som startede al kritik på den måde. Og hun var altså ikke noget positivt menneske....Kæft hvor var det belastende....

Jeg afskyr også når folk siger "Ikke fordi det kommer mig ved......"...Nej, lige præcis....Det kommer ikke dig ved...Så bland dig udenom.....


Der er også denne variant: "Det er altså ikke for at gøre nogen ked af det, at jeg siger det...." Nej? Men de bliver kede af det, så lad dog være?

eller: "Ikke et ondt ord om xxxx, men.." Hvis du ikke har tænkt dig at sige et ondt ord om ham/hende/den/det, hvorfor gør du det så alligevel? Når du gør det, så stå dog ved det.


Eller klassikeren : "Jeg synes det er bedre at tale lige ud af posen"......Ja, det kan jeg høre at du gør :ticks:
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf vibbsen » 21. sep 2015, 17:38

Iøvrigt så bryder jeg mig ikke om at blive tiltalt med De sådan med mindre jeg befinder mig i de højere luftlag........Vores lokale slagter (Mindre lokalt shoppingcenter på Vestegnen) har lige fået en ny lærling og han tiltaler konsekvent kunderne med De...Som den eneste i forretningen...Alle de andre bruger Du.....Han er noget der ligner en 25 år...Jeg er 42 og det virker altså virkelig kunstigt når han siger De til mig "Vil De have en plastikpose til Deres leverpostej".....Måske det ville passe sig til Fru Hansen på 77 fra Gammel Kongevej....Men på vestegnen virker det lidt malplaceret...
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15653
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21057

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf 2SHY » 23. sep 2015, 20:16

"Det er det i hvert fald". Gerne sagt til noget totalt basic som man lige så godt kunne svare ja eller nej til

"Er vandet blåt?" "Det er det i hvert fald" :stoned:
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23793
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf dgd2007 » 24. sep 2015, 09:18

Mit absolut hadeudtryk eller sproglige konstruktion er den med <tillægsord+navn> og så ikke andet. Det er især fremherskende i sportsjournalistik. Fx i går kørte der en tekst om, at:
"Tyske <et-eller-andet-personnavn> har opnået et eller andet i amerikanske <et-eller-andet-bynavn>."
Nej, nej, nej! :gisp:
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf kidkomb » 24. sep 2015, 09:21

Hold da magle, hvor må jeg være irriterende at være sammen med :( Når man skal sige noget lidt svært og noget som potentielt kan såre, skal man så bare vade lige ud i det? At aldrig tale med nogen om noget, der kan være den mindste smule ubekvemt eller akavet synes jeg altså er noget komplet fis...
Edit: Jeg kan se, at der var nogen, der ikke forstod referencen. Jeg siger da; "Ikke for at være hård/gøre dig ked af det/osv", når jeg skal tale med nogen, om noget, der netop ikke skal tales om, for at være hård osv....
Men det skal jeg tilsyneladende meget hurtigt holde op med. Men hvad skal jeg så sige? Man bør da indlede en samtale af den karakter afvæbnende?
Senest rettet af kidkomb 24. sep 2015, 12:01, rettet i alt 1 gang.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Akehurst2 » 24. sep 2015, 09:38

dgd2007 skrev:Mit absolut hadeudtryk eller sproglige konstruktion er den med <tillægsord+navn> og så ikke andet. Det er især fremherskende i sportsjournalistik. Fx i går kørte der en tekst om, at:
"Tyske <et-eller-andet-personnavn> har opnået et eller andet i amerikanske <et-eller-andet-bynavn>."
Nej, nej, nej! :gisp:


Ligesom journalister åbenbart ikke kan fortælle om regeringens udvalg uden at kalde det for det "magtfulde" Koordinationsudvalg og det "magtfulde" Økonomiudvalg.
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23793
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf dgd2007 » 24. sep 2015, 10:50

Skumfidusen skrev:Af en eller anden grund er "prestigefyldt" stille og roligt begyndt at blive skiftet ud med "prestigiøs". Det er muligvis en korrekt fordanskning af det engelske udtryk, men for hulen, jeg synes det lyder dumt.

Hæ-hæ ... ja, jeg ved ikke, om "prestigefyldt" var bedre. Det var måske en mere tumpet fordanskning af det engelske udtryk, men for hulen ... :D
Hvad var der pludselig i vejen med "det ansete tidsskift Blabla Magazine" ... eller hvad det nu var!
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23793
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf dgd2007 » 24. sep 2015, 10:53

Akehurst2 skrev:Ligesom journalister åbenbart ikke kan fortælle om regeringens udvalg uden at kalde det for det "magtfulde" Koordinationsudvalg og det "magtfulde" Økonomiudvalg.

Åh ja ... alle disse forsøg på at "sexe nyhederne op"! :genert:
De kan heller ikke nævne et tal, uden at der skal tilføjes "bare" 3 eller "hele" 3, for at man skal blive grebet af det og tænke: "Nøj, så få/mange!"
2

Tilbage til "Sprog"