Dine hadeord og -udtryk...

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Indlæg: 6687
Tilmeldt: 12. aug 2015, 20:03
Kort karma: 1866
Likede indlæg: 34777

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Dirtylittledevil » 16. mar 2017, 00:39

Dirtylittledevil skrev:Jeg synes der er en hel række af udtryk jeg er begyndt at blive irriteret over, fordi jeg synes politikere især bruger dem hele tiden.
- At stå på mål for noget.
- På den lange bane.
- At komme i mål med noget.

Edit tilføjelse: Udenfor/indenfor målskiven.

Endnu en:
- At være/blive godt klædt på til noget
2
Ilddråberne i mine øjne
Renhedens hjerter kan virkelig være et savn
Brugeravatar
Suzan
Indlæg: 442
Tilmeldt: 3. sep 2015, 12:29
Kort karma: 31
Likede indlæg: 556

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Suzan » 16. mar 2017, 07:21

Jeg har det anstrengt med "nice" især når folk er 50+
4
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9558
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26713

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Santa » 16. mar 2017, 07:41

Jeg er SÅ træt af at høre ordet "personaleR".... det er der bare ikke noget der hedder, nå!!
Og jeg har især en ret tæt samarbejdspartner på mit arbejde, som siger det....ofte. Og det er begyndt at smitte af på min chef.
Jeg skal virkelig bide mig i tungen for ikke at rette på dem. Men nogen gange gør jeg det....det har dog ikke haft effekt endnu.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf dgd2007 » 16. mar 2017, 13:41

Suzan skrev:Jeg har det anstrengt med "nice" især når folk er 50+

Det er åbenbart en gammel skade :)
Min kone har en plade med Buster Larsen og en meget ung Anisette fra omkring 1960, som hed "På gammeldags manér", hvor de sang:

Før inklinered' han,
og hun sagde ja, når han
<et eller andet>.
Nu si'r han: "Tulle-majs,
wow wow, du er super-nice.
Kom jing den næste med mig!"
0
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf musling » 16. mar 2017, 21:21

HjemMEis. Nej nej nej. Det står endda skrevet med store bogstaver på bilerne, for at alle kan lære at stave navnet. SUK!

Og som fortsættelse til indlæggene om Feeeemø: Romø! Rom? Hvor? Prøv med is, souvenirs, strand og vand - men der er altså ikke rom nok til at opklade øen. Hvor svært kan det være at udtale det korte ord ud fra de skrevne bogstaver?
A' ka' ik' ha' det!
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf dgd2007 » 19. mar 2017, 21:38

Konstruktionen: adjektiv + navn! Den tager jeg altid som en personlig fornærmelse. Jeg sympatiserede fuldt ud med DR's sprogpoliti, som omkring 1990 forsøgte at få sportskommentatorerne (det var dem, der begyndte med det) til at lade være med at bruge det, fordi konstruktionen ellers hidtil havde være forbeholdt kæle- og øgenavne (Røde Ras, Smilende Sussi) eller Billedbladsoverskrifter (Yndige Yvonne ofrer alt for kærligheden).

Jeg synes, jeg som sproglig Jeronimus har været forholdsvis tolerant og har accepteret diverse nysproglige narrestreger. Men lige den der nægter jeg stadig at anerkende. Jeg har lige lagt en artikel væk, som jeg ellers skulle til at læse, fordi den begyndte med: "Timothy Snyder, historieprofessor fra amerikanske Yale University ..." :(

For dem af jer, der har fået det meste af jeres sproglige input efter 1990, lyder det sikkert meget normalt. Men jeg kan beskrive, hvordan det skurrer i mine ører, ved at sammenligne med, hvordan I sikkert ville reagere, hvis man sagde: fra amerikansk Yale University.
1
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Aspargsen » 20. mar 2017, 09:47

dgd2007 skrev:Konstruktionen: adjektiv + navn! Den tager jeg altid som en personlig fornærmelse. Jeg sympatiserede fuldt ud med DR's sprogpoliti, som omkring 1990 forsøgte at få sportskommentatorerne (det var dem, der begyndte med det) til at lade være med at bruge det, fordi konstruktionen ellers hidtil havde være forbeholdt kæle- og øgenavne (Røde Ras, Smilende Sussi) eller Billedbladsoverskrifter (Yndige Yvonne ofrer alt for kærligheden).

Jeg synes, jeg som sproglig Jeronimus har været forholdsvis tolerant og har accepteret diverse nysproglige narrestreger. Men lige den der nægter jeg stadig at anerkende. Jeg har lige lagt en artikel væk, som jeg ellers skulle til at læse, fordi den begyndte med: "Timothy Snyder, historieprofessor fra amerikanske Yale University ..." :(

For dem af jer, der har fået det meste af jeres sproglige input efter 1990, lyder det sikkert meget normalt. Men jeg kan beskrive, hvordan det skurrer i mine ører, ved at sammenligne med, hvordan I sikkert ville reagere, hvis man sagde: fra amerikansk Yale University.


jeg forstår det stadig ikke ?
Navnet kunne være en fornærmelse, men det ser det ikke ud til
Yale er et universitet, ser det ud til
Yale ligger i Amerika
Timothy, ser ud til af være historieprofessor

jeg kan ikke bare ikke se hvad der skulle skurrer
udover hans efternavn
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf dgd2007 » 20. mar 2017, 14:00

Aspargsen skrev:jeg forstår det stadig ikke ?
Navnet kunne være en fornærmelse, men det ser det ikke ud til
Yale er et universitet, ser det ud til
Yale ligger i Amerika
Timothy, ser ud til af være historieprofessor

jeg kan ikke bare ikke se hvad der skulle skurrer
udover hans efternavn

"DET, Lewis! DET amerikanske Yale University ..."
:fløjt:

Morse.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
Lisva
Indlæg: 1198
Tilmeldt: 11. apr 2016, 15:01
Kort karma: 135
Likede indlæg: 4408

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Lisva » 21. mar 2017, 19:57

Jeg hader, når folk vil have "svesken på disken".
3
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf dgd2007 » 22. mar 2017, 02:02

Lisva skrev:Jeg hader, når folk vil have "svesken på disken".

Jeg kan huske, min kone undrede sig over udtrykket for et par år siden ... jeg tror, det var fordi det blev sagt ret meget på News i en reklame for magasinet Presseklubben (af Bo Lidegaard, der dengang var chef for Politiken). Jeg havde aldrig hørt det før, og kun nogle få gange siden, så jeg måtte lige tjekke det: http://sproget.dk/raad-og-regler/artikl ... -pa-disken
sproget.dk skrev:Det ser ud til, at udtrykket er hyppigt brugt i forbindelse med emner som organisationsanalyse, fagforeningsforhandlinger, personalepolitik og samarbejdsrelationer.

Men sjovt nok hørte jeg lige på CNN en sige: "put the pedal to metal". Mon ikke det er noget af det samme ;)
0
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15654
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21057

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf 2SHY » 22. mar 2017, 04:53

dgd2007 skrev:
Lisva skrev:Jeg hader, når folk vil have "svesken på disken".

Jeg kan huske, min kone undrede sig over udtrykket for et par år siden ... jeg tror, det var fordi det blev sagt ret meget på News i en reklame for magasinet Presseklubben (af Bo Lidegaard, der dengang var chef for Politiken). Jeg havde aldrig hørt det før, og kun nogle få gange siden, så jeg måtte lige tjekke det: http://sproget.dk/raad-og-regler/artikl ... -pa-disken
sproget.dk skrev:Det ser ud til, at udtrykket er hyppigt brugt i forbindelse med emner som organisationsanalyse, fagforeningsforhandlinger, personalepolitik og samarbejdsrelationer.

Men sjovt nok hørte jeg lige på CNN en sige: "put the pedal to metal". Mon ikke det er noget af det samme ;)

For mig er "svesken på disken" lig med at sige det som det er mens "put the pedal to the metal" noget med at speede op/der skal ske noget
3
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf dgd2007 » 22. mar 2017, 06:16

2SHY skrev:For mig er "svesken på disken" lig med at sige det som det er mens "put the pedal to the metal" noget med at speede op/der skal ske noget

Det har du nok ret i. Fyren sagde det dog i dette tilfælde nærmest i betydningen, at de skulle "speede processen op ved at sige det, som det er", så det var det, der gav associationen - plus at lyden mindede meget om det andet. :D
Men du har ret. I sig selv betyder det at "trykke speederen i bund"!
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf dgd2007 » 24. mar 2017, 14:17

Fyrst Eberhard skrev:I øvrigt hedder det at handle. Punktum. Ikke noget forholdsord bagefter.
Købe ind, ja. Handle og så stop!

I Aarhus hedder "Hanne Lind", har jeg hørt :)
0
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 13002
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55904
Kontakt:

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Ado » 24. mar 2017, 14:29

Mellemøresbetændelse.
2
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf HappyPaww » 24. mar 2017, 17:03

Finestang / fignestang

Det er en stang der er lavet af figen = figenstang

Det er nok mest kendt blandt os småbørnsforældre :lol:
1

Tilbage til "Sprog"