Dine hadeord og -udtryk...

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16978
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21149

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Misantropen » 15. aug 2023, 16:19

TomKah skrev:
Misantropen skrev:
TomKah skrev:
Cornus skrev:
MellowGorilla skrev:
Cornus skrev:I hvert fald her på Sjælland udtaler man "Túnnelen", med tryk på 1. stavelse.

Jeg synes det ville virke mere forståeligt, hvis man udtalte det med tryk på ”nel”-stavelsen. "Tunnélen" ;)


Hm :gruble: Jeg kommer fra Sjælland og der har jeg altid kun hørt det udtalt enten tuNÆLlen (jeg tænker det er på samme måde som du skriver med tryg på nel) eller TÅNlen.

- - - -

Ok, nu har jeg mest hørt det i Nyhederne. Og der udtaler de det ofte/altid ”Túnnelen”. Hvor jeg synes mere om den udtalelse du nævner(tuNÆLen). :)

I mit hoved (og jeg tjekkede ordbogen den siger det samme) så er en TUnnel og en tunNEL to forskellige ting.
Jeg er fra Nordsjælland og tunæl er en undergang under feks en jernbane og en tånnel er feks den man kører igennem under Limfjorden eller Storebælt i tog eller gennem et bjerg i bil.

Kan du linke dertil? Jeg kan ikke finde det.


https://sproget.dk/raad-og-regler/artik ... 6pwhB9UhO0

Så det er egentlig et indirekte link til nudansk ordbog fra 2001. Jeg har ikke tjekket det nærmere for det passede med min overbevisning.

Ja okay. Det link fandt jeg også, men tillagde det ikke rigtig nogen betydning da der jo er sket meget med sproget siden da.
0
TomKah
Indlæg: 4203
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4338

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf TomKah » 15. aug 2023, 16:32

Misantropen skrev:
TomKah skrev:
Misantropen skrev:
TomKah skrev:
Cornus skrev:
MellowGorilla skrev:
Cornus skrev:I hvert fald her på Sjælland udtaler man "Túnnelen", med tryk på 1. stavelse.

Jeg synes det ville virke mere forståeligt, hvis man udtalte det med tryk på ”nel”-stavelsen. "Tunnélen" ;)


Hm :gruble: Jeg kommer fra Sjælland og der har jeg altid kun hørt det udtalt enten tuNÆLlen (jeg tænker det er på samme måde som du skriver med tryg på nel) eller TÅNlen.

- - - -

Ok, nu har jeg mest hørt det i Nyhederne. Og der udtaler de det ofte/altid ”Túnnelen”. Hvor jeg synes mere om den udtalelse du nævner(tuNÆLen). :)

I mit hoved (og jeg tjekkede ordbogen den siger det samme) så er en TUnnel og en tunNEL to forskellige ting.
Jeg er fra Nordsjælland og tunæl er en undergang under feks en jernbane og en tånnel er feks den man kører igennem under Limfjorden eller Storebælt i tog eller gennem et bjerg i bil.

Kan du linke dertil? Jeg kan ikke finde det.


https://sproget.dk/raad-og-regler/artik ... 6pwhB9UhO0

Så det er egentlig et indirekte link til nudansk ordbog fra 2001. Jeg har ikke tjekket det nærmere for det passede med min overbevisning.

Ja okay. Det link fandt jeg også, men tillagde det ikke rigtig nogen betydning da der jo er sket meget med sproget siden da.


Okay. Det kan du sige. Det passer til mig men jeg stoppede også ca med at udvikle mig i 2001
3
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3078
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 42
Likede indlæg: 5310

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf AFK » 15. aug 2023, 17:52

"Bobler" - brugt om drikkevarer. Stop det!
4
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12767
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 923
Likede indlæg: 12540

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Guilded_Lily » 15. aug 2023, 17:57

Min chefs nyeste buzzword: "løfte (forslag) ind i..."

STOP nu bare!
2
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23807
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 22056

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf dgd2007 » 15. aug 2023, 21:00

Guilded_Lily skrev:Min chefs nyeste buzzword: "løfte (forslag) ind i..."

STOP nu bare!

Apropos har nyhederne længe brugt udtrykket at "løfte sanktionerne", sikkert oversat fra "lift the sanctions". Men plejede at (op)hæve dem. :)

Og nu vi er ved nyheder, så udtalen "NA-tional" i stedet for det gode, gamle "natio-NAL".
Der er dog foreløbing ingen det også er begyndt at sige "Det NA-tionale KOM-promis". :genert:
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16978
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21149

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Misantropen » 16. aug 2023, 09:27

Jeg er træt af brugen "ægte" i alle mulige sammenhænge.

"Jeg er ægte glad", "det er ægte sjovt", "jeg er ægte overrasket". Stop dog :gisp:
3
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7766
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 595
Likede indlæg: 11480

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Kerrigan » 22. aug 2023, 14:29

Omvendt racisme.
2
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10134
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1212
Likede indlæg: 18218

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf .Magic. » 29. aug 2023, 07:51

Når folk siger krøderurter. Stop!
0
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7766
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 595
Likede indlæg: 11480

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Kerrigan » 29. aug 2023, 07:58

1 mdr.
5
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
MellowGorilla
Indlæg: 437
Tilmeldt: 4. apr 2023, 10:46
Kort karma: 17
Likede indlæg: 791

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf MellowGorilla » 3. sep 2023, 18:37

Traumatisering
Alt er efterhånden traumatiserende, og det er ærgerligt at udvande et så alvorligt begreb.
0
Brugeravatar
Pussikat82
Indlæg: 1572
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:05
Kort karma: 611
Likede indlæg: 2936
Kontakt:

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Pussikat82 » 6. sep 2023, 10:56

Flora skrev:Nu vi er ved gamle udtryk.. Jeg kan godt blive irriteret over, når ældre mennesker bruger udtrykket "snes".

- Hvor mange skal du bruge?
- En halv snes stykker.
- Hvor meget er det?
- 10
- Havde det så ikke været markant hurtigere at sige det til at starte med? :stoned:


Det er ikke kun ældre mennesker. Det bruges udbredt i vejrudsigten af visse værter. Det bliver en halv snes grader. Eller et par og tyve grader :rulle: Helt klart også et hadeudtryk her. Så sig det da, som det er? Kunne jo være, at nogen sad derude og ikke ved, hvad en snes er. Og et par og tyve er bare upræcist i min verden, selvom vedkommende måske mener 22 grader. Hvorfor ikke bare sige det? :forvirret2:
1
Homer: Kids. From now on there are three ways of doing things:
the right way, the wrong way, and the Max Power way.
Bart: Isn't that just the wrong way?
Homer: Yes, but faster.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23807
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 22056

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf dgd2007 » 6. sep 2023, 11:16

Pussikat82 skrev:
Flora skrev:Nu vi er ved gamle udtryk.. Jeg kan godt blive irriteret over, når ældre mennesker bruger udtrykket "snes".

- Hvor mange skal du bruge?
- En halv snes stykker.
- Hvor meget er det?
- 10
- Havde det så ikke været markant hurtigere at sige det til at starte med? :stoned:


Det er ikke kun ældre mennesker. Det bruges udbredt i vejrudsigten af visse værter. Det bliver en halv snes grader. Eller et par og tyve grader :rulle: Helt klart også et hadeudtryk her. Så sig det da, som det er? Kunne jo være, at nogen sad derude og ikke ved, hvad en snes er. Og et par og tyve er bare upræcist i min verden, selvom vedkommende måske mener 22 grader. Hvorfor ikke bare sige det? :forvirret2:

Men altså på de ældres vegne må jeg sige at det er svært at holde rede på hvilke helt normale udtryk de unge pludselig ikke forstår! :-p
I de eksempler i nævner er det jo netop for at sige at det falder sig ikke så nøje om det lige er 9 eller 11 æg, eller meteorologen ikke vil lægge hovedet på blokken for om det blive 21 eller 23 grader.

Er godt klar over at "et par stykker" er lidt forskelligt tolket på æst- og vestdansk. Øst = 2-3, vest = nøjagtig 2.

Men hvad ville så sige i stedet for en halv snes: "10 plus/minus"?
1
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14740
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19105

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Flora » 6. sep 2023, 11:41

dgd2007 skrev:
Pussikat82 skrev:
Flora skrev:Nu vi er ved gamle udtryk.. Jeg kan godt blive irriteret over, når ældre mennesker bruger udtrykket "snes".

- Hvor mange skal du bruge?
- En halv snes stykker.
- Hvor meget er det?
- 10
- Havde det så ikke været markant hurtigere at sige det til at starte med? :stoned:


Det er ikke kun ældre mennesker. Det bruges udbredt i vejrudsigten af visse værter. Det bliver en halv snes grader. Eller et par og tyve grader :rulle: Helt klart også et hadeudtryk her. Så sig det da, som det er? Kunne jo være, at nogen sad derude og ikke ved, hvad en snes er. Og et par og tyve er bare upræcist i min verden, selvom vedkommende måske mener 22 grader. Hvorfor ikke bare sige det? :forvirret2:

Men altså på de ældres vegne må jeg sige at det er svært at holde rede på hvilke helt normale udtryk de unge pludselig ikke forstår! :-p
I de eksempler i nævner er det jo netop for at sige at det falder sig ikke så nøje om det lige er 9 eller 11 æg, eller meteorologen ikke vil lægge hovedet på blokken for om det blive 21 eller 23 grader.

Er godt klar over at "et par stykker" er lidt forskelligt tolket på æst- og vestdansk. Øst = 2-3, vest = nøjagtig 2.

Men hvad ville så sige i stedet for en halv snes: "10 plus/minus"?


Jeg ville bare sige 10. Tror ikke, jeg har hørt det brugt i en sammenhæng, hvor det var vigtigt, at det skulle være upræcist, men ellers kan man jo sige cirka 10.
1
Modesty Blame
Indlæg: 4383
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 526
Likede indlæg: 9529

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Modesty Blame » 10. sep 2023, 13:31

Intra, når man ikke kan eller vil stave til interesseret.
8
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7766
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 595
Likede indlæg: 11480

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Kerrigan » 11. sep 2023, 11:53

Render under øjnene.
3
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?

Tilbage til "Sprog"