Dine hadeord og -udtryk...

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Indlæg: 6687
Tilmeldt: 12. aug 2015, 20:03
Kort karma: 1866
Likede indlæg: 34771

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Dirtylittledevil » 27. jul 2016, 20:53

paint skrev:... eller "nu må vi se fremad". Sidstnævnte, typisk når de har lavet noget lort, som de ikke så gerne vil snakke om.


Ofte brugt på sygehuse og kommunekontorer når endnu et IT-system ikke lever op til det forventede.
0
Ilddråberne i mine øjne
Renhedens hjerter kan virkelig være et savn
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf dgd2007 » 27. jul 2016, 21:00

paint skrev:Når nogen, stiller sig op fx. i et interview på TV og siger at de nu har "fået nogle nye værktøjer i værktøjskassen", som de nu kan bruge til at tackle det éne eller det andet. :whine:
[...]

Ja, den der værktøjskasse er en frygtelig kliche.
Og bortset fra det: arme mig har ikke engang vænnet til at man kan bøje værktøj i flertal (noget værktøj, et stykke værktøj). :)
1
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23200

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Mani » 30. jul 2016, 18:39

DenSyngendeLussing skrev:Det er vel ikke rigtigt et ord, men jeg får faretruende højt blodtryk, når folk ikke kan finde ud af nutids-r. Vi diskutere ikke, vi diskutereR. Der er SÅ simpelt, kom nu, for helvede da!

Nej, det er ikke. Jeg er en klovn til det, på trods af at jeg prøver. Jeg har virkelig svært ved grammatik og stavning og synes det er flovt.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf dgd2007 » 30. jul 2016, 18:51

Mani skrev:Nej, det er ikke. Jeg er en klovn til det, på trods af at jeg prøver. Jeg har virkelig svært ved grammatik og stavning og synes det er flovt.

Det er bare mærkeligt, at det kan være svært ... alt hvad man gør (= nutid) ender jo på -r. Også selv når der i forvejen er noget -re sidste i ordet, så skal der alligevel -r på.

Eneste undtagelser, jeg lige kan komme i tanke om, er "kan, skal og vil". Men eller altid -r på.

Men altså, jeg har svært ved at høre visse toner i en sang. Folk, der er gode til det, synes sikkert også, det er uforståeligt, at jeg ikke kan :gruble:
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23200

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Mani » 30. jul 2016, 19:18

dgd2007 skrev:
Mani skrev:Nej, det er ikke. Jeg er en klovn til det, på trods af at jeg prøver. Jeg har virkelig svært ved grammatik og stavning og synes det er flovt.

Det er bare mærkeligt, at det kan være svært ... alt hvad man gør (= nutid) ender jo på -r. Også selv når der i forvejen er noget -re sidste i ordet, så skal der alligevel -r på.

Eneste undtagelser, jeg lige kan komme i tanke om, er "kan, skal og vil". Men eller altid -r på.

Men altså, jeg har svært ved at høre visse toner i en sang. Folk, der er gode til det, synes sikkert også, det er uforståeligt, at jeg ikke kan :gruble:

Ja, det det er sikkert simpelt nok - men altså jeg har rigtig svært ved det - og foretrækker kvadratrødder og ligninger :genert:
Jeg er som skrevet aldeles ikke stolt af det, men selv om jeg faktisk har brugt temmelig meget tid på det kan jeg simpelthen ikke huske de grammatiske regler. Og kan heller ikke få dem trænet, så jeg ikke skal bruge tid på at huske dem fra gang til gang. Min korttidshukommelse har så også en skade - men jeg kan jo godt de matematiske grundregler - så jeg ved ikke hvorfor.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf dgd2007 » 30. jul 2016, 19:29

Mani skrev:Ja, det det er sikkert simpelt nok - men altså jeg har rigtig svært ved det - og foretrækker kvadratrødder og ligninger :genert:
Jeg er som skrevet aldeles ikke stolt af det, men selv om jeg faktisk har brugt temmelig meget tid på det kan jeg simpelthen ikke huske de grammatiske regler. Og kan heller ikke få dem trænet, så jeg ikke skal bruge tid på at huske dem fra gang til gang. Min korttidshukommelse har så også en skade - men jeg kan jo godt de matematiske grundregler - så jeg ved ikke hvorfor.

Men du gør det jo rigtigt nok :) Og kom endda med en undtagelse, som jeg glemte: "jeg ved".

Men jeg har lagt mærke til, at når nogen laver den fejl, så er det faktisk næsten altid, når ordet i forvejen har -re i stammen. Fx "at køre", men aldrig "at løbe". Det er nok noget med, at man egentlig ikke kan høre, om der skal -r på i "jeg kører", mens man sagtens kan høre det i "jeg løber".
1
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23200

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Mani » 30. jul 2016, 19:38

dgd2007 skrev:
Mani skrev:Ja, det det er sikkert simpelt nok - men altså jeg har rigtig svært ved det - og foretrækker kvadratrødder og ligninger :genert:
Jeg er som skrevet aldeles ikke stolt af det, men selv om jeg faktisk har brugt temmelig meget tid på det kan jeg simpelthen ikke huske de grammatiske regler. Og kan heller ikke få dem trænet, så jeg ikke skal bruge tid på at huske dem fra gang til gang. Min korttidshukommelse har så også en skade - men jeg kan jo godt de matematiske grundregler - så jeg ved ikke hvorfor.

Men du gør det jo rigtigt nok :) Og kom endda med en undtagelse, som jeg glemte: "jeg ved".

Men jeg har lagt mærke til, at når nogen laver den fejl, så er det faktisk næsten altid, når ordet i forvejen har -re i stammen. Fx "at køre", men aldrig "at løbe". Det er nok noget med, at man egentlig ikke kan høre, om der skal -r på i "jeg kører", mens man sagtens kan høre det i "jeg løber".

Det hjælper helt sikkert når jeg kan høre det. Jeg prøver også at sætte 'løbe' ind i stedet for det rigtige ord, hvis det ender med -re, men jeg laver stadig ofte fejl. Jeg har også rigtig svært ved sammensatte ord og tegnsætning.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23200

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Mani » 30. jul 2016, 19:41

^ Det er i øvrigt et lidt ømt punkt for mig. Jeg bliver mere ked af det end rimeligt er, hvis folk antager det er ligegyldighed, der er årsagen.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf dgd2007 » 30. jul 2016, 19:46

Mani skrev:Det hjælper helt sikkert når jeg kan høre det. Jeg prøver også at sætte 'løbe' ind i stedet for det rigtige ord, hvis det ender med -re, men jeg laver stadig ofte fejl. Jeg har også rigtig svært ved sammensatte ord og tegnsætning.

Men hvis du er matematisk anlagt, er det måske og bedre helt at droppe det med at gå efter lyden og i stedet gå efter reglen, at der altid er -r i nutid.

Bortset lige fra nogle få af de allermest almindelig ord, kan, skal, vil - og som du selv brugte: ved. :)
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23200

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Mani » 30. jul 2016, 19:52

dgd2007 skrev:
Mani skrev:Det hjælper helt sikkert når jeg kan høre det. Jeg prøver også at sætte 'løbe' ind i stedet for det rigtige ord, hvis det ender med -re, men jeg laver stadig ofte fejl. Jeg har også rigtig svært ved sammensatte ord og tegnsætning.

Men hvis du er matematisk anlagt, er det måske og bedre helt at droppe det med at gå efter lyden og i stedet gå efter reglen, at der altid er -r i nutid.

Bortset lige fra nogle få af de allermest almindelig ord, kan, skal, vil - og som du selv brugte: ved. :)

Problemet er jo så når jeg roder rundt i tiderne :blush:
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf DetSorteCirkus » 31. jul 2016, 20:39

Et 360 graders eftersyn.
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf DetSorteCirkus » 31. jul 2016, 20:44

dgd2007 skrev:Det er bare mærkeligt, at det kan være svært ... alt hvad man gør (= nutid) ender jo på -r. Også selv når der i forvejen er noget -re sidste i ordet, så skal der alligevel -r på.

Eneste undtagelser, jeg lige kan komme i tanke om, er "kan, skal og vil". Men eller altid -r på.

Men altså, jeg har svært ved at høre visse toner i en sang. Folk, der er gode til det, synes sikkert også, det er uforståeligt, at jeg ikke kan :gruble:


Det er sjældent, at længerevarende problemer af den art har noget med de pågældende grammatiske regler at gøre. Det er ikke dem, der i sig selv gør noget svært eller let at indlære og huske. Kognition har fx. langt større indflydelse på en persons sprogforståelse og -praksis.
Det er fx. også derfor, at det var en misforståelse af dimensioner, at man engang satte lighedstegn mellem dysleksi og lav intelligens.
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf dgd2007 » 31. jul 2016, 23:26

DetSorteCirkus skrev:Et 360 graders eftersyn.

Helt OT: jeg hørte engang en, der skulle fortælle, hvor meget et eller andet havde betydet for hende: Mit liv er blevet vendt 360 ͦ :)
4
Brugeravatar
Lisva
Indlæg: 1198
Tilmeldt: 11. apr 2016, 15:01
Kort karma: 135
Likede indlæg: 4408

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Lisva » 3. aug 2016, 18:06

Madøre. :wacko: Det lyder så åndssvagt.
7
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Indlæg: 6687
Tilmeldt: 12. aug 2015, 20:03
Kort karma: 1866
Likede indlæg: 34771

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Dirtylittledevil » 3. aug 2016, 18:08

Lisva skrev:Madøre. :wacko: Det lyder så åndssvagt.


Ja den har jeg heller aldrig brudt mig om.
0
Ilddråberne i mine øjne
Renhedens hjerter kan virkelig være et savn

Tilbage til "Sprog"