Dine hadeord og -udtryk...

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
paint
Kort karma: 285
Likede indlæg: 11595

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf paint » 23. jan 2018, 13:22

Fyrst Eberhard skrev:Det slår mig lige at jeg HADER ordet "italesætte". Det er et af de ord, der virkelig bliver voldet for tiden.

"Qua" og "diskurs" må i øvrigt også gerne komme i grønthakkeren for min skyld.

De må især gerne smide det i hakkeren, når der bruges 'italesætte', 'diskurs' og 'narrativ' i samme sætning.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Ghattner
Kort karma: 25
Likede indlæg: 1606

Indlægaf Ghattner » 23. jan 2018, 14:47

Suzan skrev:Et skriv :ad!:

Jeg topper med "at begå et skriv"
4
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1121
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 17749

Indlægaf LadyFox » 26. jan 2018, 22:29

Fake News..
4
"For fucks sake, I'm talking dangerous. Don't nobody talk dangerous anymore? Jesus!"
Brugeravatar
vulpesVelox
Kort karma: 95
Geografisk sted: intetsteds og allevegne
Likede indlæg: 1883

Indlægaf vulpesVelox » 28. jan 2018, 00:45

paint skrev:
Fyrst Eberhard skrev:Det slår mig lige at jeg HADER ordet "italesætte". Det er et af de ord, der virkelig bliver voldet for tiden.

De må især gerne smide det i hakkeren, når der bruges 'italesætte', 'diskurs' og 'narrativ' i samme sætning.

Det er lige til "Bullshit bingo"

Billede
7
"Because that water seeks her own
For five and one half hours she would flow
She had 53 miles to go"
Brugeravatar
Fyrst Eberhard
Kort karma: 408
Likede indlæg: 12685

Indlægaf Fyrst Eberhard » 28. jan 2018, 01:59

vulpesVelox skrev:
paint skrev:

Billede

Det er ret meget elendighed samlet på én plade. “Omstillingsparat” irriterer mig eksempelvis mere end det burde.
0
Peace!
Brugeravatar
vulpesVelox
Kort karma: 95
Geografisk sted: intetsteds og allevegne
Likede indlæg: 1883

Indlægaf vulpesVelox » 28. jan 2018, 02:18

Fyrst Eberhard skrev:
vulpesVelox skrev:
paint skrev:

Billede

Det er ret meget elendighed samlet på én plade. “Omstillingsparat” irriterer mig eksempelvis mere end det burde.

"Aktiv porteføljepleje" er altså også rimeligt gumpetung. Det vil jeg til at bruge noget mere!
0
"Because that water seeks her own
For five and one half hours she would flow
She had 53 miles to go"
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 363
Likede indlæg: 6782

Indlægaf HappyPaww » 7. feb 2018, 10:12

Folk der udtaler smager som “smær” og fem som”føm” (ja jeg ser Masterchef :lol:)
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 726
Likede indlæg: 10287

Indlægaf dgd2007 » 7. feb 2018, 10:41

HappyPaww skrev:Folk der udtaler smager som “smær” og fem som”føm” (ja jeg ser Masterchef :lol:)

Det er også en reklame for et eller andet finansrådgivningsprodukt for tiden, hvor den glade kunde har en meget mærkelig dialekt, hvor han udtaler alle a'er fladt (eller næsten over i æ'er) alstå selv i "banken" og sådan nogle ord. Det lyder meget mærkelig - men han gør det så konsekvent, at det næsten må være noget lokalsprog et eller andet sted fra. :gruble:
0
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 346
Likede indlæg: 7449

Indlægaf sigge » 7. feb 2018, 10:49

dgd2007 skrev:Det er også en reklame for et eller andet finansrådgivningsprodukt for tiden, hvor den glade kunde har en meget mærkelig dialekt, hvor han udtaler alle a'er fladt (eller næsten over i æ'er) alstå selv i "banken" og sådan nogle ord. Det lyder meget mærkelig - men han gør det så konsekvent, at det næsten må være noget lokalsprog et eller andet sted fra. :gruble:

Er det Peter Ingemann? Jeg var lige ved at droppe at se "Den store bagedyst", da han var vært, fordi jeg fik spat af hans flade a'er i "parat", når han skulle sige "Klar, parat, bag!" Der blev råbt en del af fjernsynet. :lol: Han er vist fra Silkeborg/Ry, men som østjyde kan jeg ikke genkende, at det skulle være en generel udtale de steder. Dog kender jeg vist ingen, der er opvokset i Ry og taler lokal dialekt.
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 7. feb 2018, 11:13

sigge skrev:Er det Peter Ingemann? Jeg var lige ved at droppe at se "Den store bagedyst", da han var vært, fordi jeg fik spat af hans flade a'er i "parat", når han skulle sige "Klar, parat, bag!" Der blev råbt en del af fjernsynet. :lol: Han er vist fra Silkeborg/Ry, men som østjyde kan jeg ikke genkende, at det skulle være en generel udtale de steder. Dog kender jeg vist ingen, der er opvokset i Ry og taler lokal dialekt.

Njaeh, det er (eller skal forestille være) en direktør for et mindre firma, som har fået fremragende finansiel rådgivning ... muligvis af Ringkøbing Landbobank(?)
Men jeg skal prøve at lægge mærke til, om der er flere oplysninger, hvis jeg ser den igen. Billede
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 7. feb 2018, 23:57

dgd2007 skrev:Njaeh, det er (eller skal forestille være) en direktør for et mindre firma, som har fået fremragende finansiel rådgivning ... muligvis af Ringkøbing Landbobank(?)
Men jeg skal prøve at lægge mærke til, om der er flere oplysninger, hvis jeg ser den igen. Billede

Update: nej, det var i hvert fald ikke Ringkjøbing. De har en helt anden stil. Til gengæld så jeg en med Spar Nord, som var bygget op på samme måde som den, jeg tænkte på. Så jeg nærmer mig vist!
Altså han var helt sikkert ikke fynbo, men jeg kom til at tænke på, at de også nogle gangehar falde a'er, hvor vi andre har mere dybe. Men han havde ikke tonen. :gruble:
0
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 346
Likede indlæg: 7449

Indlægaf sigge » 8. feb 2018, 09:44

dgd2007 skrev:
dgd2007 skrev:Njaeh, det er (eller skal forestille være) en direktør for et mindre firma, som har fået fremragende finansiel rådgivning ... muligvis af Ringkøbing Landbobank(?)

Update: nej, det var i hvert fald ikke Ringkjøbing. De har en helt anden stil. Til gengæld så jeg en med Spar Nord, som var bygget op på samme måde som den, jeg tænkte på. Så jeg nærmer mig vist!
Altså han var helt sikkert ikke fynbo, men jeg kom til at tænke på, at de også nogle gangehar falde a'er, hvor vi andre har mere dybe. Men han havde ikke tonen. :gruble:

Det tænkte jeg faktisk også på i går - om det kunne være en fynbo. Men det var det så ikke. Det er spændende, om vi får lokaliseret en dialekt på et tidspunkt. :)
0
Brugeravatar
Lucia
Kort karma: 44
Likede indlæg: 1074

Indlægaf Lucia » 8. feb 2018, 16:15

Der er en radiovært på den kanal, vi hører på arbejde, der siger "lytte på". Altså som i "nu skal vi lytte på en sang af bla bla". Det er virkelig irriterende :genert: Og så er hendes stemme oven i købet sådan en kælen sex-stemme (i mangel af bedre term :lol: ), men det hører vist ikke til i den her tråd.
2
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 363
Likede indlæg: 6782

Indlægaf HappyPaww » 8. feb 2018, 16:29

Omtale i 3. person, som fx “Mor her” (brugt typisk af nybagte mødre, “mor her er træt”)...
1
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 8. feb 2018, 16:38

Lucia skrev:Der er en radiovært på den kanal, vi hører på arbejde, der siger "lytte på". Altså som i "nu skal vi lytte på en sang af bla bla". Det er virkelig irriterende :genert: Og så er hendes stemme oven i købet sådan en kælen sex-stemme (i mangel af bedre term :lol: ), men det hører vist ikke til i den her tråd.

Jo, det med stemmen synes jeg da godt kan høre med her ... det er jo også en slags udtryk. Killingede kvindestemmer er for øvrigt blevet moderne i reklamer igen, har jeg langt mærke til. I lang tid var det jo småsjofle mandestemmer, der dominerede, men dem er der vist næsten kun McDonald tilbage af ... ;)

Mht. det andet kan jeg huske, Jørn Lund havde en lang smøre, hvor han hævdede at ordet "på opfører sig imperialistisk i det danske sprog", og møver sig ind, hvor det ikke var før. Ud over som du nævner "lytte på", var der også en lang række andre eksempler: være ekspert på, analyse på - og selvfølgelig den første "kommentere på" (den er vist efterhånden så almindelig, at man ikke tænker over det).
2

Tilbage til "Sprog"