Spøjse udtaler

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf dgd2007 » 1. nov 2015, 17:43

Jeg hørte for øvrigt et interview med Troels Lund Poulsen i går ... og nu vi havde diskuteret det, lagde jeg mærke til, at han ikke sagde "tager" på den måde. Han er vist oprindeligt fra Vejle.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf HappyPaww » 1. nov 2015, 20:10

Fru Sunshine skrev:
FruDulle skrev:Jeg er ikke jyde, men er ligeglad med hvordan Mette Frederiksen udtaler det. Det er kun en skøn mangfoldighed at vi i et så lille land taler det samme sprog så forskelligt. Så længe man har styr på grammatikken så er det all good med mig.

Den jyske vane, har ikke styr på om det er egnsbestemt, med bruge lagt fremfor ligge eller lægge synes jeg tilgengæld er irriterende.

Jeg taler selv mere og mere rigsdansk og bruger ældre venindinger og sidder fast i en tidslomme sprogmæssigt, ligesom at mange af min fælles expat venner gør det. Ganske typisk når man rejser ud og ikke holder sproget vedlige med de nye sprogblomster der dukker op hele tiden

Se det er der så rigtig mange jyder over hele halvøen, der døjer med. Altså ligge og lægger - og sidder og sætter.

For ikke at tale om "en" vs. "et" /"den" vs. "det"...
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf Fru Sunshine » 2. nov 2015, 09:15

adagio skrev:
Fru Sunshine skrev:Se det er der så rigtig mange jyder over hele halvøen, der døjer med. Altså ligge og lægger - og sidder og sætter.


Den skelnen synes jeg helt man burde droppe, den bidrager ikke andet til sproget end at dele brugerne op i dem der kan finde ud af den, og dem der ikke kan. I gamle dage var der vist mange flere af de ordpar, men de fleste er i dag smeltet sammen til et ord, der er kun nogle få stædige tilbage.

Jeg er fra Vejle-egnen, og der er det normen at sige "jeg lagde i sengen". Selv har jeg også først rettet ind som voksen og nok kun fordi jeg går op i at tale og skrive korrekt.

Overhovedet ikke enig. Jeg er født og opvokset i Vendsyssel, og har aldrig haft problemer med det. Det generer øret helt vildt, når ordene bliver brugt forkert, også selv om mange roder rundt i det.
Men det er da de færreste, jeg kender.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf Fru Sunshine » 2. nov 2015, 09:52

adagio skrev:
Fru Sunshine skrev:
adagio skrev:
Fru Sunshine skrev:Se det er der så rigtig mange jyder over hele halvøen, der døjer med. Altså ligge og lægger - og sidder og sætter.


Den skelnen synes jeg helt man burde droppe, den bidrager ikke andet til sproget end at dele brugerne op i dem der kan finde ud af den, og dem der ikke kan. I gamle dage var der vist mange flere af de ordpar, men de fleste er i dag smeltet sammen til et ord, der er kun nogle få stædige tilbage.

Jeg er fra Vejle-egnen, og der er det normen at sige "jeg lagde i sengen". Selv har jeg også først rettet ind som voksen og nok kun fordi jeg går op i at tale og skrive korrekt.

Overhovedet ikke enig. Jeg er født og opvokset i Vendsyssel, og har aldrig haft problemer med det. Det generer øret helt vildt, når ordene bliver brugt forkert, også selv om mange roder rundt i det.


Overhovedet ikke enig i hvad?

Ha, ja det skulle nok have været præciseret.
Jeg er ikke enig i, at man skal droppe den skelnen.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf dgd2007 » 2. nov 2015, 13:49

Fru Sunshine skrev:Ha, ja det skulle nok have været præciseret.
Jeg er ikke enig i, at man skal droppe den skelnen.

Nej, det er lidt synd, hvis det er ændringer, som gør sproget mindre præcist og nuanceret.
Selv om jeg har opgivet de unge københavnere ... de siger både "jeg ligger på sofaen" og "jeg ligger mig på sofaen" :shock: Men det tog er vist kørt.
Hardcore fynboer har altid haft deres eget kompromis mellem "sætte" og "sidde" ... der er begge dele "sitte" :D

Jeg kan nu ikke selv forstå, det kan være så svært. Det er jo et helt gennemgående princip, afhængigt af om der er et objekt eller ej:
Man sænker skibet - skibet synker.
Man sprænger bomben - bomben springer.
Man lægger pengene i vinduet - og så ligger de der (måske med mindre man bor i stueetagen) :)
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf dgd2007 » 2. nov 2015, 20:04

adagio skrev:Det skurrer også i mine ører med lagde i stedet for lå, men sådan er det jo når man er vant til noget. Hvis nogen tog på tidsrejse fra 50'erne til nu, ville de sikkert synes vi talte det mest rædderlige dansk. Jeg har generelt den holdning til sproget (og en masse andre ting) at overflødigt fyld kan skæres væk, især hvis fyldet giver anledning til forvirring. Det er overflødigt når ingen i praksis bruger nuanceforskellen til at udtrykke noget.

Ah, nu får du det jo til at lyde "så møj trist" ... som om sprogets udvikling kun er et spørøgsmål om at degenerere til laveste fællesnævner.
Det er trods alt ikke tilfældet. Nogle gange bliver der jo også tilføjet ord eller konstruktioner, som giver nye nuancer og udtryksmuligheder. Ellers ville det jo bare været gået tilbage, siden den første huleboer sagde "Gruk ik!" eller hvad hun nu sagde :D
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf dgd2007 » 3. nov 2015, 10:06

^ Hmm ... jeg kan sagtens se, hvad du mener.
Det kan da også være, det bare er nostalgi - men på den anden side, da jeg læste dine argumenter, kom jeg til at tænke på, om det ikke svarer lidt til at sige, at det ville blive nemmere og mere overskueligt at male billeder, hvis vi afskaffede nogle af farverne ... :gruble:
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf dgd2007 » 3. nov 2015, 13:05

Update: Søren Pape siger også "tæer" (=tager) :)
0
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9159

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf Kommodedyret » 3. nov 2015, 13:24

dgd2007 skrev:Update: Søren Pape siger også "tæer" (=tager) :)

Din observation er bagvendt.

Det er jyder der taler jysk. I hvert fald mht Mette Fredriksen, de andre kender jeg ikke til.
Alle jyder siger ikke ta-ger. De siger oftest tar'. Medmindre de er rigtig gamle, så siger de nogen gange ta-ger. Og ja, dialekten er selvsagt en afart af jysk, som jo lyder forskelligt fra sjællandsk eller københavnsk. Jeg kan ikke se hvordan dette ord adskiller sig synderligt fra en jysk udtale af andre ord.
Grunden til at M.F. udtaler stavelserne, er vel fordi hun står på en talerstol og bruger talersprog. Lur mig om det ikke er noget retorisk hurlumhej. Hun gør det sikkert også foran kameraerne, men jeg tvivler på at hun gør det hjemme i sit eget køkken.
0
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf dgd2007 » 3. nov 2015, 13:44

Kommodedyret skrev:Din observation er bagvendt.

Det er jyder der taler jysk. I hvert fald mht Mette Fredriksen, de andre kender jeg ikke til.
Alle jyder siger ikke ta-ger. De siger oftest tar'. Medmindre de er rigtig gamle, så siger de nogen gange ta-ger. Og ja, dialekten er selvsagt en afart af jysk, som jo lyder forskelligt fra sjællandsk eller københavnsk. Jeg kan ikke se hvordan dette ord adskiller sig synderligt fra en jysk udtale af andre ord.
Grunden til at M.F. udtaler stavelserne, er vel fordi hun står på en talerstol og bruger talersprog. Lur mig om det ikke er noget retorisk hurlumhej. Hun gør det sikkert også foran kameraerne, men jeg tvivler på at hun gør det hjemme i sit eget køkken.

Nej, det er ikke antallet af stavelser, jeg mener. Jeg regner også kun "tæer" som én stavelse.
Det er selve vokallyden - a'et - som er forskellig. Og det "intriguer" mig meget, hvis I ikke kan høre det :)
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf Fru Sunshine » 11. nov 2015, 22:07

Måske siger de sådan i Aalborg eller Aarhus eller sådan noget. Men som før nævnt: Jylland er faktisk et pænt stort område, så at erklære, at "jyder siger sådan og sådan", er det rene volapyk.

Man siger IKKE sådan i Vendsyssel, og vi er da trods alt en del af Jylland, selv om vi gerne så et frit Vendsyssel.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf dgd2007 » 19. nov 2015, 02:17

Jeg har hørt en del CNN de sidste dage ... det er altså spøjs, den måde mange amerikanere udtaler "detonate" på. Som om det nærmere blev stavet "deadnade" :)
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf dgd2007 » 9. apr 2016, 17:05

En af TV3 Sports dartkommentatorer siger "nu", så det rimer på "gnu" :)
Det må vel være sydsjælland? :gruble:
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf dgd2007 » 11. maj 2016, 09:18

Jeg kan ikke huske, om det er Skum eller Wizzzze, men en af dem har flere gange lavet sjov med, at man altid synes, dem før en selv taler underligt gammeldags, men at de, der kommer efter, voldboller sproget og udtaler det sjusket osv. Men lige ens egen årgang taler normalt.

Jeg er erklærer mig selvfølgelig skyldig ... :genert:
Jeg greb lige mig selv i at blive irriteret over endnu et tilfælde af forsvindende bogstaver: "a-mindelig" (uden det første "l"). ;)
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46093

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf LadyFox » 11. maj 2016, 09:31

Jeg kan ikke udtale ord med P kommer før L - så bliver P erstattet med B. Blastik, parably, blankeværk osv.
- Jeg ved ikke hvorfor.
0
...

Tilbage til "Sprog"