Spøjse udtaler

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf dgd2007 » 31. okt 2015, 17:15

Delfin skrev:Der er endog meget store regionale forskelle. Ikke engang sønderjysk er ens øst-vest-nord-syd, men det kræver nok lidt hjemmebane at kunne høre det.

Ja, Sproghjørnet på P1 havde nogle reportager fra "Æ Verdensmesterskaff i Sønnejysk" for en måned eller to siden.
Der kom de også ind på, at der i hvert fald var to hovedslags ... ikke bare med udtale, men med nogle helt andre ord for nogle af tingene :)

Delfin skrev:For at gøre det rigtig sjovt, findes der sjællandske dialekter med et lille strøg af jysk tone.

Man har i hvert fald noget, der kaldes "kalundborg-jysk".
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf dgd2007 » 31. okt 2015, 19:19

Kommodedyret skrev:Men kan du ikke finde et videoklip? :)
Flora skrev:Jaaaah videokliiip! :klap:
Fru Sunshine skrev:Ja tak. Med lyd på og ikke bare din vurdering, som jeg ærligt talt finder tvivlsom.

På utallige forespørgsler :D

Jeg kan vist ikke poste den (den er fra Folketingets hjemmeside), men værsåartige, ta-da:
13:27:40 inde i videoen: "... tager vi også den gruppe ud af regnskabet, så har stramningen faktisk ramt 95%."
http://www.ft.dk/samling/20141/spoergsmaal/S1099/index.htm?i=2015-04-22T13%3A26%3A38&p=1
1
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf Flora » 31. okt 2015, 19:42

dgd2007 skrev:
Kommodedyret skrev:Men kan du ikke finde et videoklip? :)
Flora skrev:Jaaaah videokliiip! :klap:
Fru Sunshine skrev:Ja tak. Med lyd på og ikke bare din vurdering, som jeg ærligt talt finder tvivlsom.

På utallige forespørgsler :D

Jeg kan vist ikke poste den (den er fra Folketingets hjemmeside), men værsåartige, ta-da:
13:27:40 inde i videoen: "... tager vi også den gruppe ud af regnskabet, så har stramningen faktisk ramt 95%."
http://www.ft.dk/samling/20141/spoergsmaal/S1099/index.htm?i=2015-04-22T13%3A26%3A38&p=1


Jaaa, hun siger tæer :lol:
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf dgd2007 » 31. okt 2015, 19:45

Flora skrev:Jaaa, hun siger tæer :lol:

Ich liebe dich, na-na-na-na :fløjt:
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf dgd2007 » 1. nov 2015, 05:03

dgd2007 skrev:Ich liebe dich, na-na-na-na :fløjt:

Nu også med video :D :D :D

0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf Flora » 1. nov 2015, 07:08

FruDulle skrev:Så spørger jeg sikker dumt, men hvordan skal man udtale "tager" så? Jeg siger altid "tar" som jo er den forkortede udgave. Men skal jeg udtale "tager" siger jeg da også [ta-jar] ta- som i tag og jar- som rar. Og siger man det i en sætning lyder det da som "tæer"....med mindre at at taler drevent og det bliver til "tajer" som lyder som en langsomt talende lærer "Så taaajar man et løg".
I min optik er "Tar" bare den korte udgave og "tæer/tajar", den fonetisk korrekte udtale.


Ifølge ordbogen udtales det "tar" http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=tager
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf dgd2007 » 1. nov 2015, 12:58

FruDulle skrev:Men tage står som "tæ" og så er det da egentligt underligt at "tager" ikke står i lignene udtale, altså "tæ(e)r" :gruble:

Nu er det vist et lydskrift-"æ" ... det er jeg ikke helt stiv i. Men min pointe var også bare, at på københavnsk er der stor forskel på vokalen i "tag(e)" og "ta'r", hvor den på jysk mere beholder lyden fra "tag(e)". Altså et mere fladt a, eller endda lidt over i noget æ-agtigt.

Hvis du ikke studser over Mette Frederiksens udtale, så er du jo helt sikkert jyde :) Men altså, man kan vel ikke sige, hvad der er "rigtigt". Bare at det er et ord, som der er forskel på udtalen af mellem landsdelene. Andre er fx "her" og "mødt".

Mht. a- og æ-udtaler er der også lidt generationsforskelle. Jeg tror, jo ældre folk er, des bedre vil man kunne høre forskel på udtalen af "kære" og "kager", og jo yngre folk er, vil det lyde stort set ens.

Jeg så også i forb.m. 70-året for 5. maj 45 nogle gamle optagelser, hvor de sagde "Danmark" med to meget ens, dybe a'er, hvor det første jo i hvert fald i mellemtiden er lavet om til noget mere æ-agtigt. Og sjovt nok omvendt, da de sang "åg på nakke og lås for vor mund..." med et æ-agtigt a i nakke, hvor det jo i mellemtiden har fået dybt a i udtalen :)

Det er selvfølgelig en lidt nørdisk diskussion, men det er meget skægt.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf Fru Sunshine » 1. nov 2015, 13:40

dgd2007 skrev:
Kommodedyret skrev:Men kan du ikke finde et videoklip? :)
Flora skrev:Jaaaah videokliiip! :klap:
Fru Sunshine skrev:Ja tak. Med lyd på og ikke bare din vurdering, som jeg ærligt talt finder tvivlsom.

På utallige forespørgsler :D

Jeg kan vist ikke poste den (den er fra Folketingets hjemmeside), men værsåartige, ta-da:
13:27:40 inde i videoen: "... tager vi også den gruppe ud af regnskabet, så har stramningen faktisk ramt 95%."
http://www.ft.dk/samling/20141/spoergsmaal/S1099/index.htm?i=2015-04-22T13%3A26%3A38&p=1

Jeg kan ikke afspille det link, men hvis man formoder, det bliver udtalt som du påstår, er det så en. Hvor er beviset for at alle jyder udtaler det sådan? Vi er faktisk pænt mange.


:stoned:
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf Fru Sunshine » 1. nov 2015, 13:42

FruDulle skrev:Jeg er ikke jyde, men er ligeglad med hvordan Mette Frederiksen udtaler det. Det er kun en skøn mangfoldighed at vi i et så lille land taler det samme sprog så forskelligt. Så længe man har styr på grammatikken så er det all good med mig.

Den jyske vane, har ikke styr på om det er egnsbestemt, med bruge lagt fremfor ligge eller lægge synes jeg tilgengæld er irriterende.

Jeg taler selv mere og mere rigsdansk og bruger ældre venindinger og sidder fast i en tidslomme sprogmæssigt, ligesom at mange af min fælles expat venner gør det. Ganske typisk når man rejser ud og ikke holder sproget vedlige med de nye sprogblomster der dukker op hele tiden

Se det er der så rigtig mange jyder over hele halvøen, der døjer med. Altså ligge og lægger - og sidder og sætter.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf Fru Sunshine » 1. nov 2015, 13:46

Sjællændere kan ikke udtale billeder, for eksempel og accent. De siger bedler, freksempel og ansent. Det har jeg nemlig selv hørt nogen sige, og så gør de det nemlig allesammen. Basta.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf dgd2007 » 1. nov 2015, 16:04

FruDulle skrev:Jeg er ikke jyde, men er ligeglad med hvordan Mette Frederiksen udtaler det. Det er kun en skøn mangfoldighed at vi i et så lille land taler det samme sprog så forskelligt. Så længe man har styr på grammatikken så er det all good med mig.

Nå ja, det var skam heller ikke, fordi jeg ville have det forbudt. Men tråden er jo netop til udtaler, man af en eller grund studser over (det ved jeg helt sikkert, for jeg har selv oprettet den ...)
Diskussionen om det ord blev bare lidt længere end normalt, fordi Solskinnet lavede rulleøjne og benægtede alt :)

FruDulle skrev:Den jyske vane, har ikke styr på om det er egnsbestemt, med bruge lagt fremfor ligge eller lægge synes jeg tilgengæld er irriterende.

Til gengæld siger unge københavnere stort set konsekvent "ligge" om begge dele. Jeg tror dog kun det er i nutid - måske fordi det kan være lidt svært at høre forskel, når musikken spiller. Jeg tror ikke, de blander "ligget" og "lagt" sammen :gruble:

FruDulle skrev:Jeg taler selv mere og mere rigsdansk og bruger ældre venindinger og sidder fast i en tidslomme sprogmæssigt, ligesom at mange af min fælles expat venner gør det. Ganske typisk når man rejser ud og ikke holder sproget vedlige med de nye sprogblomster der dukker op hele tiden

Ja, det er et sjovt fænomen, det der.
Min kone havde noget familie, der havde boet i USA siden 50'erne - deres dansk var virkelig skægt. Sevfølgelig med nogle anglicismer, men også nogle danske gloser fra omkring 2. verdenskrig.
Jeg hørte også for nylig en inder lave sjov med, hvordan de indiske "communities" i England hæger om deres hindi eller tamilske ord - mens dem i det rigtige Indien næsten ikke kan bruge nok engelske ord for alt muligt.
Og sidst, men ikke mindst: dansk lufthavnspersonale er selvfølgelig for længst gået over til airline-danglish - så som at sige "venligst kontakt informationen" i stedet for "kontakt venligst ..." fordi man siger "please" først på engelsk. Og til start og landing indskærper de, at man skal sætte sæderyggen i en opret position.
Så var det jo rigtig nostalgisk at flyve med Greenland Air (eller hvad det hedder) og i samme situation blive opfordret til at sætte stoleryggen i lodret stilling! :lun: :lun:

Jeg selv er, pga. alder (født midt i 50'erne) lidt midt imellem. Jeg siger stadig for det meste "forleden" i stedet for det nu mere almindelige "den anden dag", og begynde og holde op i stedet for starte og stoppe. Og jeg har heller ikke optaget alle de engelske betydninger af fælles ord (fx "adopterer" jeg ikke andet end børn, og jeg bruger heller ikke "kritisk" i betydningen meget vigtigt). Men andre udtryk er så skægge, at jeg bruger dem, fx at "hænge ud".
Nogle nye ord eller ændrede betydninger har jeg sikkert overtaget uden at tænke over det - og endnu andre, som fx "ultimativ" som en oversættelse af "ultimate", har jeg efter årtiers modstand overgivet mig til :genert:
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf dgd2007 » 1. nov 2015, 16:14

Fru Sunshine skrev:Sjællændere kan ikke udtale billeder, for eksempel og accent. De siger bedler, freksempel og ansent. Det har jeg nemlig selv hørt nogen sige, og så gør de det nemlig allesammen. Basta.

Nu har jeg ikke sagt noget om, hvorvidt alle jyder gør dit eller dat ... jeg har bare bemærket, at et stort antal folk, som rent faktisk er jyder udtaler bl.a. det omtalte ord på en måde, jeg studser over. Derfor er det da nærliggende at formode, at det kommer et eller andet sted derovre fra.

Det er jo heller ikke et angreb. Der var for et stykke tid siden (på dd) en, der syntes det lød virkelig spøjst, den måde vi siger heer (her) på, det skulle da retteligt være "hæær" :) Der blev vi da enige om, at vi begge gensidigt syntes, hinandens lød lidt spøjst.

Det er klart du kender de jyske egnsforskelle bedre end jeg, lige som jeg med stor sandsynlig bedre kan opsnappe forskellene mellem Ordrup, Vanløse og Holbæk. Eller i dine eksempler i det citerede straks sige: "Ja, det findes i lovlig høj grad" og så med tilføjelsen om, at det er "lavsocialt".

Så det var da tilsvarende mere spændende, hvis du ud fra dit jyske dialektkendskab kunne sige: Ah, men det er kun i Vestjylland eller på Århuskanten eller whatever, at de siger et eller andet på en bestemt måde. Bare at lave rulleøjne og skrive, at jeg underlig og ikke har forstand på det, det gør mig jo ikke klogere :genert:
0
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf decibell » 1. nov 2015, 16:15

Jeg taler ret ofte i telefon med folk fra hele landet, så der kommer nogle dialekter på banen. Min makker og jeg sad en dag og talte om ordet "stadig", som vi (på Sjælland) udtaler [stad-i], altså med a som i "ad" og med stumt g. Men flere fra Jylland udtalte det [sta-dik] med a som i smag og g-lyd, der mere lyder som et k. Når der så skal siges "stadigvæk", ryger g/k-lyden væk, så det lyder [sta-di-væk].
0
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf dgd2007 » 1. nov 2015, 16:19

Fru Sunshine skrev:Jeg kan ikke afspille det link [...]

Det er en Flash-video.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf Fru Sunshine » 1. nov 2015, 16:32

:genert:
dgd2007 skrev:
Fru Sunshine skrev:Jeg kan ikke afspille det link [...]

Det er en Flash-video.

Det kan jeg ikke afspille. Min tablet vil ikke være med.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Sprog"