Spøjse udtaler

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
Puffi
Indlæg: 1085
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:06
Kort karma: 311
Geografisk sted: Esbjerg-ish
Likede indlæg: 2284

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf Puffi » 29. okt 2015, 08:09

På vestjysk siger jeg radiAtor. Og det siger de "gamle" i mit område også. A tøt det er træls te a æ nød' te å hå' tændt a radiAtor.
4
You had me from the start, won’t let this end
First you wanna go to the left then you wanna turn right
Wanna argue all day, make love all night
First you up then you’re down and then between
Ohh! I really want to know…
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf kidkomb » 29. okt 2015, 09:02

Hm. Jeg ved ikke hvor hun havde adopteret den udtale så. Hun er fra Århus.
Jeg siger i øvrigt, i bedste sydhavnstil (jeg er fra forstæderne) radiAtåår, når det er flertal. Det samme med elevAtåår :blush:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf dgd2007 » 29. okt 2015, 10:03

kidkomb skrev:Hm. Jeg ved ikke hvor hun havde adopteret den udtale så. Hun er fra Århus.
Jeg siger i øvrigt, i bedste sydhavnstil (jeg er fra forstæderne) radiAtåår, når det er flertal. Det samme med elevAtåår :blush:

Der er nok lidt opløsning i det, men traditionelt skiftede alle de der latinske konstruker, der ender på "-or" om en person eller ting, der er eller gør et eller andet, trykket i flertal: junior, senior, traktor, faktor osv.

Hvor de tilsvarende på "-ør", der er kommet via fransk, jo allerede har trykket på sidste stavelse i ental: aktør, traktør, markør :)

Det er straks lidt mere speget med tilsvarende ord, som ikke rigtigt har været brugt på dansk, men som er tilføjet via engelsk i nyere tid. Jeg er lidt i tvivl, om jeg egentlig ville sige om "en editor" i flertal. Jeg ville nok bruge den gammeldanske bøjningsudtale, men jeg ret sikker på, de fleste ville gøre som på engelsk og beholde trykket samme sted i flertal.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf kidkomb » 29. okt 2015, 10:36

dgd2007 skrev:
kidkomb skrev:Hm. Jeg ved ikke hvor hun havde adopteret den udtale så. Hun er fra Århus.
Jeg siger i øvrigt, i bedste sydhavnstil (jeg er fra forstæderne) radiAtåår, når det er flertal. Det samme med elevAtåår :blush:

Der er nok lidt opløsning i det, men traditionelt skiftede alle de der latinske konstruker, der ender på "-or" om en person eller ting, der er eller gør et eller andet, trykket i flertal: junior, senior, traktor, faktor osv.

Hvor de tilsvarende på "-ør", der er kommet via fransk, jo allerede har trykket på sidste stavelse i ental: aktør, traktør, markør :)

Det er straks lidt mere speget med tilsvarende ord, som ikke rigtigt har været brugt på dansk, men som er tilføjet via engelsk i nyere tid. Jeg er lidt i tvivl, om jeg egentlig ville sige om "en editor" i flertal. Jeg ville nok bruge den gammeldanske bøjningsudtale, men jeg ret sikker på, de fleste ville gøre som på engelsk og beholde trykket samme sted i flertal.

Hehe, der ville jeg faktisk nok sige "editOrer". Jeg er overhovedet ikke konsekvent med mine endelser.
Ligesom der, for mig, er forskel på en tunnel og en tunnEl :lol:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf Annione » 29. okt 2015, 10:41

Af princip udtaler jeg det "sjement". Mest fordi min kæreste krummer tæer.
Cement - er ordet vi taler om her.
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7491
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19599

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf Animi » 29. okt 2015, 10:46

Indtil jeg blev 18år, troede jeg at slukøret udtaltes slu-KØRET og ikke sluk-øret. Grunden til dette var at det ikke var et ord jeg selv brugt eller hørte andre bruge, men et udtryk der tit blev brugt i Anders And, og så havde jeg bare fundet min egen udtale :lol:
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf dgd2007 » 29. okt 2015, 11:22

Annione skrev:Af princip udtaler jeg det "sjement". Mest fordi min kæreste krummer tæer.
Cement - er ordet vi taler om her.

Det kunne jeg nok kun finde på efter den 12. genschtand ... :)
Det minder mig for resten om en skolekammerat, jeg havde, som var et eller andet kommunist-agtigt, og altid beskyldte Vesttyskland for at være "revansjistisk" ... men jeg ved egentlig ikke, om det er sådan, man rigtigt udtaler det :gruble:

Animi skrev:Indtil jeg blev 18år, troede jeg at slukøret udtaltes slu-KØRET og ikke sluk-øret. Grunden til dette var at det ikke var et ord jeg selv brugt eller hørte andre bruge, men et udtryk der tit blev brugt i Anders And, og så havde jeg bare fundet min egen udtale :lol:

Åh ja, jeg kan ikke lige huske eksempler, men jeg havde også nogle ord fra Anders And og "Illustrerede klassikere", som jeg aldrig havde hørt nogen sige, og derfor havde registreret med en hjemmestrikket udtale :D
1
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9843
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1860
Likede indlæg: 9578

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf Spjaerten » 30. okt 2015, 18:12

Som ex aarhusianer vil jeg gerne erkende at ddt hedder radiaTOOR og siger det stadig ;)
1
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9162

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf Kommodedyret » 30. okt 2015, 18:42

dgd2007 skrev:Det er virkelig fascinerende, hvordan jyder udtaler "tager" :)
Jeg tror godt, jeg ville kunne sige det sådan løst ... men det må kræve meget øvelse at sige det inde i en sætning.
Til gengæld sidder det så åbenbart også ret godt fast.
De fleste journalister er jo jyder, og mange af dem, der taler i tv, har tit tillagt sig et rimeligt gennemført københavnsk eller rigsdansk, eller hvad man kalder det. Men når de kommer til "tager", så brister den rigsdanske illusion straks :)
Det og så "her" må være nogle af de helt grundlæggende forskelle på landsdelsmålene.


Jeg har ingen anelse om hvad du snakker om. Mener du at de udtaler hele ordet, "ta-ger", eller mener du at deres måde at sige "tar'" på, er besynderlig?
1
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9162

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf Kommodedyret » 30. okt 2015, 18:45

Enig med vestjyden og nordjyden, man siger ikke radiatooor på jysk :D
Jeg er midtjyde, og siger radiAtor.
2
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf dgd2007 » 30. okt 2015, 22:50

Kommodedyret skrev:Jeg har ingen anelse om hvad du snakker om. Mener du at de udtaler hele ordet, "ta-ger", eller mener du at deres måde at sige "tar'" på, er besynderlig?

Nja, altså københavnere udtaler tager som "tar" - rimende på rar, nar, zar ...
Jeg ved ikke, hvordan jeg kan lydmale den jyske udtale af tager.
Det rimer vist ikke på nogen andre kendte ord. Men sådan en mellemting mellem "tagr" og "tæer" :D
Jeg kan ikke huske, er du selv derovrefra?
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25737

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf Delfin » 31. okt 2015, 06:01

dgd2007 skrev:
Kommodedyret skrev:Jeg har ingen anelse om hvad du snakker om. Mener du at de udtaler hele ordet, "ta-ger", eller mener du at deres måde at sige "tar'" på, er besynderlig?

Nja, altså københavnere udtaler tager som "tar" - rimende på rar, nar, zar ...
Jeg ved ikke, hvordan jeg kan lydmale den jyske udtale af tager.
Det rimer vist ikke på nogen andre kendte ord. Men sådan en mellemting mellem "tagr" og "tæer" :D
Jeg kan ikke huske, er du selv derovrefra?


I Sønderjylland sagde jeg godt nok tæije, men da vi rykkede længere nordpå, blev det til tar, præcis som andre steder i landet.
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf HappyPaww » 31. okt 2015, 07:13

Ballademager skrev:Jeg har lagt mærke til, at der er en del i Storkøbenhavn, der trækker en enkelt stavelse ud til to stavelser. Har en bekendt, der siger en ø-ø og priva-at. En ældre dame i vores opgang på Nørrebro sagde konsekvent lo-ort, når noget ikke var så godt.

Har ikke lagt mærke til det, før jeg flyttede herover, men jeg hører det ret meget. Et andet eksempel er e-en :)

Det må været tilflyttere fra Midtsjælland :D

Der siges det, at der er to stavelser i te (te-e) og en i kaffe (kaf') :lol:
0
Brugeravatar
Dime
Indlæg: 838
Tilmeldt: 13. aug 2015, 17:17
Kort karma: 394
Likede indlæg: 1726
Kontakt:

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf Dime » 31. okt 2015, 07:17

Jeg kender i hvert fald en Københavnsk ikke-tilflytter som i den grad bruger 2 stærkt adskilte æ'er i "pæn".
"Pæ-æn" :D
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf dgd2007 » 31. okt 2015, 13:24

Delfin skrev:I Sønderjylland sagde jeg godt nok tæije, men da vi rykkede længere nordpå, blev det til tar, præcis som andre steder i landet.

Det tror jeg altså ikke rigtig på ... :D
Men muligvis kan jyder ikke selv høre det.
I resten af landet er det et andet "a" i "ta'r" end i "tag". På jysk er det det samme a.
Det er selvfølgelig muligt, der er regionale forskelle - men generelt er det en helt sikker måde til at genkende, om journalisten eller politikeren, der eller taler "rigsdansk", er fra det jyske - netop udtalen af det ord (og et par stykker til).
Men det er da sjovt, hvis jyder ikke selv kan høre, at de udtaler det anderledes :)
0

Tilbage til "Sprog"