De søde og sjove sprogbøffer

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: De søde og sjove sprogbøffer

Indlægaf Aspargsen » 20. apr 2017, 12:29

Når nogen skriver "Jeg er sammen med en mand på 12 år."

så kan jeg ikke lade være med af tænke...
var det en stavefejl og skulle have været "Jeg er sammen med en mand på 12. år"
2
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20376
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 763
Likede indlæg: 43765

Re: De søde og sjove sprogbøffer

Indlægaf paint » 20. apr 2017, 14:13

Yetie skrev:En butik i byen annoncerer med tilbud på imiteret damelæder jakke. :tie:


Enten har hende her allerede købt en og har den på - ellers kunne der sikkert blive til et par læderjakker


Billede
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: De søde og sjove sprogbøffer

Indlægaf musling » 20. apr 2017, 14:54

Så et skilt i dag, hvor en gårdbutik solgte "salmonella-testet" æg.
Er der kun et æg? Og har det salmonella?
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14666
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24663

Re: De søde og sjove sprogbøffer

Indlægaf sigge » 2. maj 2017, 09:25

musling skrev:Så et skilt i dag, hvor en gårdbutik solgte "salmonella-testet" æg.
Er der kun et æg? Og har det salmonella?


Gad vide, om det er det skilt, jeg kører forbi hver dag, eller der er flere af dem? Jeg har i hvert fald tænkt de samme tanker. :lol: Men de lover da ikke mere, end de kan holde - det ville jo være træls at love, at æggene (ægget?) er salmonellafrie, hvis det så glipper en enkelt gang. Man kan jo få alskens søgsmål på halsen, hvis det ender som det berygtede kiksekage-dødsfald.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: De søde og sjove sprogbøffer

Indlægaf musling » 2. maj 2017, 14:09

sigge skrev:
musling skrev:Så et skilt i dag, hvor en gårdbutik solgte "salmonella-testet" æg.
Er der kun et æg? Og har det salmonella?


Gad vide, om det er det skilt, jeg kører forbi hver dag, eller der er flere af dem? Jeg har i hvert fald tænkt de samme tanker. :lol: Men de lover da ikke mere, end de kan holde - det ville jo være træls at love, at æggene (ægget?) er salmonellafrie, hvis det så glipper en enkelt gang. Man kan jo få alskens søgsmål på halsen, hvis det ender som det berygtede kiksekage-dødsfald.


Måske er der ligefrem kunder til de æg der med garanti indeholder salmonella? Nogle lever jo livet på den "spændende" måde :lol2:

Kan ikke helt huske, hvor jeg så skiltet, men tror det var i nærheden af Skanderborg? Men er slet slet ikke sikker.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7062
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13274

Re: De søde og sjove sprogbøffer

Indlægaf Rapfisk » 2. maj 2017, 14:17

Min veninde var i "Fællesparken" 1. maj :lun:
5
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3249
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 754
Likede indlæg: 12359

Re: De søde og sjove sprogbøffer

Indlægaf Joe » 2. maj 2017, 15:32

Fyrst Eberhard skrev:Jeg har lige fået en mail indeholdende ordet 'karlblanks'.

Ud fra konteksten kan jeg regne ud, at det man leder efter er 'carte blanches'. Men fedt, at folk bare gætter, når de skal gengive et ord.


Carl Banks har fået carte blanche.

Det var i virkeligheden det, personen mente.
4
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: De søde og sjove sprogbøffer

Indlægaf dgd2007 » 2. maj 2017, 15:48

Fyrst Eberhard skrev:Jeg har lige fået en mail indeholdende ordet 'karlblanks'.

Ud fra konteksten kan jeg regne ud, at det man leder efter er 'carte blanches'. Men fedt, at folk bare gætter, når de skal gengive et ord.

Hæ-hæ, nej det ville jeg være for genert til.

Nej, men oprigtigt talt synes jeg da også, det er rart at vide, hvad det er, man selv siger :gruble:

Men det minder lidt om en af de der DSB og Harry-reklamer ... hvor de snakkede om "Orange Kort", mens de spillede tennis.
- Men man har da slet ikke kort i tennis!
- Jo! Centre Court! ;)
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14666
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24663

Re: De søde og sjove sprogbøffer

Indlægaf sigge » 2. maj 2017, 17:15

musling skrev:
sigge skrev:
musling skrev:Så et skilt i dag, hvor en gårdbutik solgte "salmonella-testet" æg.
Er der kun et æg? Og har det salmonella?


Gad vide, om det er det skilt, jeg kører forbi hver dag, eller der er flere af dem? Jeg har i hvert fald tænkt de samme tanker. :lol: Men de lover da ikke mere, end de kan holde - det ville jo være træls at love, at æggene (ægget?) er salmonellafrie, hvis det så glipper en enkelt gang. Man kan jo få alskens søgsmål på halsen, hvis det ender som det berygtede kiksekage-dødsfald.


Måske er der ligefrem kunder til de æg der med garanti indeholder salmonella? Nogle lever jo livet på den "spændende" måde :lol2:

Kan ikke helt huske, hvor jeg så skiltet, men tror det var i nærheden af Skanderborg? Men er slet slet ikke sikker.


Det, jeg kommer forbi dagligt, er ved Skabderborg, så det lyder til, at det er det samme.
1
You can't spell awesome without me.
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: De søde og sjove sprogbøffer

Indlægaf Ficus » 11. maj 2017, 14:51

Jeg ved godt der er nogen der ikke staver godt eller er ordblinde, men har lige næsten tisset i bukserne af grin over en der har skrevet jordmord :-D


Altså i stedet for jordemoder, hvis nogen er i tvivl...
3
Brugeravatar
Miss_no_More
Indlæg: 1804
Tilmeldt: 6. sep 2015, 08:45
Kort karma: 289
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 6207

Re: De søde og sjove sprogbøffer

Indlægaf Miss_no_More » 11. maj 2017, 14:58

Altså nu handler det her om en 4 årig dreng, så måske "gælder" den ikke helt, men jeg kunne ikke lade være at smile, da jeg i går læste en sørøverbog for ham og han begejstret udbrød: "britte mine splamsejl!".
Det er så den samme knægt, som kalder en flodhest for flødebollehest :love:
4
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4086
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5656

Re: De søde og sjove sprogbøffer

Indlægaf landsbytossen » 11. maj 2017, 14:59

Ficus skrev:Jeg ved godt der er nogen der ikke staver godt eller er ordblinde, men har lige næsten tisset i bukserne af grin over en der har skrevet jordmord :-D


Altså i stedet for jordemoder, hvis nogen er i tvivl...

Det er altså ikke helt hen i vejret. Et par gamle stavemåder er Jordmor/Jordmoder, gjordemoder/gjordemor og giordemoder/giordemor.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27006

Re: De søde og sjove sprogbøffer

Indlægaf ajnaM » 11. maj 2017, 17:40

Fyrst Eberhard skrev:Jeg har lige fået en mail indeholdende ordet 'karlblanks'.

Ud fra konteksten kan jeg regne ud, at det man leder efter er 'carte blanches'. Men fedt, at folk bare gætter, når de skal gengive et ord.


Det minder mig om en mail, jeg engang fik, da jeg læste på KU - den var sendt til HELE Københavns Universitet (eller i hvert fald hele CSS) og indeholdt startsætningen:

"Undskyld jeg spermer jer alle..."

:lol:

Hahaha, det var så fedt. Man kan ligefrem se den aldrende studiesekretær for sig. Kan stadig få god griner på over det, her 10 år efter.
11
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27006

Re: De søde og sjove sprogbøffer

Indlægaf ajnaM » 11. maj 2017, 18:40

Fyrst Eberhard skrev:
ajnaM skrev:
Fyrst Eberhard skrev:Jeg har lige fået en mail indeholdende ordet 'karlblanks'.

Ud fra konteksten kan jeg regne ud, at det man leder efter er 'carte blanches'. Men fedt, at folk bare gætter, når de skal gengive et ord.


Det minder mig om en mail, jeg engang fik, da jeg læste på KU - den var sendt til HELE Københavns Universitet (eller i hvert fald hele CSS) og indeholdt startsætningen:

"Undskyld jeg spermer jer alle..."

:lol:

Hahaha, det var så fedt. Man kan ligefrem se den aldrende studiesekretær for sig. Kan stadig få god griner på over det, her 10 år efter.

At det ikke springer i øjnene inden man afsender, er ret heftigt; det er jo ikke engang en slåfejl.
Måske mente vedkommende det.


Det var en kvinde, og det var meget åbenlyst, hun troede, det var sådan, man stavede til 'spammer'. :D Resten af mailen var meget alvorlig, hvilket selvfølgelig gik ret meget tabt.

Til hendes forsvar ved jeg, hun var en ældre dame, og for 10 år siden var sådan noget internet-engelsk ikke lige så udbredt som i dag.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Kalimsofie
Indlæg: 853
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:35
Kort karma: 122
Likede indlæg: 2910

Re: De søde og sjove sprogbøffer

Indlægaf Kalimsofie » 11. maj 2017, 18:45

landsbytossen skrev:
Ficus skrev:Jeg ved godt der er nogen der ikke staver godt eller er ordblinde, men har lige næsten tisset i bukserne af grin over en der har skrevet jordmord :-D


Altså i stedet for jordemoder, hvis nogen er i tvivl...

Det er altså ikke helt hen i vejret. Et par gamle stavemåder er Jordmor/Jordmoder, gjordemoder/gjordemor og giordemoder/giordemor.


Men der har vel trods alt ikke være en udgave med drab i? :shock:

:-D
1

Tilbage til "Sprog"