Hvilke ord kan du simpelthen ikke lære at stave?

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 560
Likede indlæg: 2987

Re: Hvilke ord kan du simpelthen ikke lære at stave?

Indlægaf Falstria » 18. okt 2017, 18:32

dgd2007 skrev:
abcd skrev:Der er eksempler på at Sprognævnet har forsøgt at gøre det lettere, men det simpelthen er rullet tilbage igen. Hvorfor danskerne hellere vil skrive mayonnaise end majonæse, er mig en gåde.

Lidt af problemet med at gå over til lydskrift er jo altid, at man simpelthen udtaler ordene forskelligt i forskellige grupper - lokalt, socialt osv.

Ikke at det var forklaringen på lige det der ... men sandt at sige udtaler jeg det nærmere "maunæs", så hvis det skal laves om igen, bør det være til det. :D

Jeg kan ikke se problemet, når det var acceptabelt at have 2/flere stavemåder før, hvorfor så ikke også efter indførelse af lydskrift?

Hvorfor skal lige præcis dialekt punkes? Hvad er formålet med dét?

Marjonæse / Mæonæs er da lige gode og lige rigtige i udtale, hvorfor så ikke på skrift?
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 824
Likede indlæg: 11752

Indlægaf dgd2007 » 18. okt 2017, 19:24

Falstria skrev:Jeg kan ikke se problemet, når det var acceptabelt at have 2/flere stavemåder før, hvorfor så ikke også efter indførelse af lydskrift?

Marjonæse / Mæonæs er da lige gode og lige rigtige i udtale, hvorfor så ikke på skrift?

Det er ikke et spørgsmål om at punke. Men hvor vil du så sætte grænsen for antal forskellige stavemåder? Tre? Ti? Elleve? :gruble:
0
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 18. okt 2017, 19:40

dgd2007 skrev:
Falstria skrev:Jeg kan ikke se problemet, når det var acceptabelt at have 2/flere stavemåder før, hvorfor så ikke også efter indførelse af lydskrift?

Det er ikke et spørgsmål om at punke. Men hvor vil du så sætte grænsen for antal forskellige stavemåder? Tre? Ti? Elleve? :gruble:

Ja hvor mange, når flere end én var fint før, hvor sætter man så grænsen? Skal der være en grænse (hvorfor)?

Og hvorfor skulle majonæse være korrekt lydkrift, hvem udtaler det da sådan? jeg har ikke hørt det udtalt sådan af nogen endnu.

Hvorfor skal der være en grænse? Hvem skal afgøre hvad den korrekte lydskrift er?
Hvad går disciplinen retskrivning ud på? Hvorfor har vi den?
Alt sprogligt kan jo tolkes uanset hvor godt det er stavet og hvor rigtig en tegnsætning man lægger for dagen.
Så længe det ikke handler om juridiske dokumenter betyder det bare ikke rigtigt noget.
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 18. okt 2017, 19:52

Falstria skrev:[...]
Hvem skal afgøre hvad den korrekte lydskrift er?
[...]

Nej, men det er jo netop argumentet mod lydskrift . hvis du og jeg eller nogle andre udtaler ordene forskelligt: så er det da meget rart, at vi trods alt skriver det på samme måde :)

Det er selvfølgelig en smagssag, men jeg kan da meget godt lide, at ordenes betydning stadig fremgår af stavemåden, selv om udtalen måske er blevet drejet lidt. Altså en "sagfører", ikke en "savfører" :)
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Kort karma: 392
Likede indlæg: 3714

Indlægaf Danseprinsesse » 18. okt 2017, 19:57

Multiple staver jeg forkert hver gang, p’et vil jeg af en eller anden grund gerne bytte ud med et b.
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 18. okt 2017, 20:13

Danseprinsesse skrev:Multiple staver jeg forkert hver gang, p’et vil jeg af en eller anden grund gerne bytte ud med et b.

Ja, den har også slået op et par gange, men nu har jeg vist vænnet mig til det.

Det er nok fordi de andre ord med -ible er med b: pinible, sensible, horrible, disponible ... måske blander man det sammen med dem :gruble:
0
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 18. okt 2017, 20:20

dgd2007 skrev:
Hvem skal afgøre hvad den korrekte lydskrift er?
[...]

Nej, men det er jo netop argumentet mod lydskrift . hvis du og jeg eller nogle andre udtaler ordene forskelligt: så er det da meget rart, at vi trods alt skriver det på samme måde :)

Det er selvfølgelig en smagssag, men jeg kan da meget godt lide, at ordenes betydning stadig fremgår af stavemåden, selv om udtalen måske er blevet drejet lidt. Altså en "sagfører", ikke en "savfører" :)

Hvorfor det? Jeg tænker da ikke i skriftsprog, det er noget jeg skal oversætte mine tanker til, så der er allerede den første årsag til at det kan tolkes anderledes end jeg selv tænkte det.

Du leder efter "Sarvfører", hvis det er københavnsk dialekt du tænker på skal danne grundlaget for lydskrift.

Så det er altså logik (i den matematiske forstand) der er argumentet for retskrivning? Sag-fører?
Skal vi så ikke gennemgå retskrivningsordbogen med de briller og sortere lidt?
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 18. okt 2017, 20:29

Så det er altså logik (i den matematiske forstand) der er argumentet for retskrivning? Sag-fører?

Ja, det kunne da være sjovt! :lol:

Men apropos lysskrift: vi havde lige en snik-snak i en anden tråd, hvor det bl.a. blev nævnt, at fx "blevet" på københavnsk udtales "blede" (med blødt d), mens det på en jysk variant, jeg hørte forleden, var "bløvn". Der er da en fordel at have en fælles stavemåde?
0
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 18. okt 2017, 23:04

dgd2007 skrev:

Ja, det kunne da være sjovt! :lol:

Men apropos lysskrift: vi havde lige en snik-snak i en anden tråd, hvor det bl.a. blev nævnt, at fx "blevet" på københavnsk udtales "blede" (med blødt d), mens det på en jysk variant, jeg hørte forleden, var "bløvn". Der er da en fordel at have en fælles stavemåde?

Fælles med hvem?

Det ender jo som latin, aramæisk og egyptiske hieroglyffer, et sprog der skrives af en masse men som ingen taler.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 442
Likede indlæg: 8196

Indlægaf HappyPaww » 21. okt 2017, 06:06

Tænk ves al sku stav som di talt?! :whine:
2
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 18. nov 2017, 14:19

Jeg bliver altid nødt til at tjekke, hvor mange l'er, der i tallerken :)
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1605

Indlægaf Bimmerdyret » 22. nov 2017, 16:57

:lol: :lol: :lol: :lol: :klap: :klap: :klap: :klap:

Med stor respekt for @Kattefjæs
:worship:
Espresso...

viewtopic.php?p=543563#p543563
0
Brugeravatar
Evapeva
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2162

Indlægaf Evapeva » 23. nov 2017, 09:48

Jeg troede indtil for ganske nylig, at medlemskab var med to s'er. Det synes jeg ligesom giver mere mening. :gruble: Uden det ekstra s er det jo et skab?! :stoned:
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
paint
Kort karma: 337
Likede indlæg: 13857

Indlægaf paint » 23. nov 2017, 09:56

Evapeva skrev:Jeg troede indtil for ganske nylig, at medlemskab var med to s'er. Det synes jeg ligesom giver mere mening. :gruble: Uden det ekstra s er det jo et skab?! :stoned:

Du kan trøste dig med at 'fællesskab', er med to s'er ;)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Evapeva
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2162

Indlægaf Evapeva » 23. nov 2017, 10:21

paint skrev:
Evapeva skrev:Jeg troede indtil for ganske nylig, at medlemskab var med to s'er. Det synes jeg ligesom giver mere mening. :gruble: Uden det ekstra s er det jo et skab?! :stoned:

Du kan trøste dig med at 'fællesskab', er med to s'er ;)

Åh ja. Tak! :D
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:

Tilbage til "Sprog"