"Grønlænderstiv"

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

"Grønlænderstiv"

Indlægaf annella » 7. nov 2017, 05:56

http://jyllands-posten.dk/indland/ECE10006512/groenlaenderstiv-bliver-optaget-i-ordbogen-det-er-nedladende-og-goer-ondt-i-hjertet/

Ord som "grønlænderstiv", "ork" og "økovare" vil man fremover kunne finde i Den Danske Ordbog.

Ordbogen bliver nemlig opdateret på fredag den 10. november, så selvom grønlænderstiv ikke tidligere har været muligt at slå op, vil man fremover kunne finde ordet i Den Danske Ordbog på ordnet.dk. Det skriver TV 2.

Netop grønlænderstiv bliver af mange forbundet med noget negativt. Men Dansk Sprog- og Litteraturselskab, som står for at udvælge de ord, der officielt skal optages i det danske sprog, lægger ikke vægt på, om ord er kontroversielle eller nedladende.

»Sproget er fuldt af fordomme, som vi ikke kan komme udenom. Ved et ord som grønlænderstiv skriver vi, at det er "stærkt nedsættende" og gør opmærksom på, at det er slang. Så forhåbentligt bliver det ikke en opfordring til at bruge det, men det modsatte, der kommer til at blive resultatet.«

Sådan fortæller Lars Trap-Jensen, der er ledende redaktør hos Det Danske Sprog- og Litteraturselskab, ordnet.dk og dermed også Den Danske Ordbog til Jyllands-Posten.

Men ikke alle er lige begejstrede for, at grønlænderstiv kommer til at være en del af ordbogen.

Malene Schørring, som er formand for Inuit - en paraplyorganisation for 23 grønlandske foreninger i Danmark - mener, at optagelsen af ordet grønlænderstiv i den danske ordbog meget forkert.

»Det er meget nedladende, og det gør ondt i hjertet, at det ord bliver taget med i den danske ordbog. Det viser bare, at danskerne ikke ved noget om grønlænderne, siger hun til TV 2.



Hvad mener du, om at ordet 'grønlænderstiv' optages i Den Danske Ordbog?


Jeg bryder mig ikke om ordet, jeg synes også det er nedsættende, men jeg har ingen problemer med, at det bliver optaget i Den Danske Ordbog, om det står i ordbogen eller kan googles på nettet, gør for mig ingen forskel.
1
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: "Grønlænderstiv"

Indlægaf Chichu » 7. nov 2017, 06:45

Jeg kan godt forstå, at de er trætte af det.

Men hvis de nu holdt op med at eksportere deres sociale problemer til Danmark og i stedet selv tog større ansvar for dem, så kunne det være, at alkoholikeren nede på hjørnet ikke var det første man tænkte på, når nogen sagde grønlænder.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9480
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7799

Re: "Grønlænderstiv"

Indlægaf Sophies-mor » 7. nov 2017, 07:07

Chichu skrev:Jeg kan godt forstå, at de er trætte af det.

Men hvis de nu holdt op med at eksportere deres sociale problemer til Danmark og i stedet selv tog større ansvar for dem, så kunne det være, at alkoholikeren nede på hjørnet ikke var det første man tænkte på, når nogen sagde grønlænder.

Nu har Danmark en meget stor andel i, at det i det hele taget er blevet et problem, så...
Jeg synes, at det er et yderst nedladende ord, og jeg ville aldrig bruge det selv.
Det krøller sig simpelthen sammen i mig, når jeg hører det.
3
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: "Grønlænderstiv"

Indlægaf annella » 7. nov 2017, 07:09

Rikke skrev:Statistisk set drikker vi mere pr. indbygger end i Grønland, så vidt jeg husker tallene. Vi ser bare oftest de triste skæbner på gaderne herhjemme.

Ordet er afskyeligt - jeg ville aldrig bruge det selv og det krøller sig sammen indeni mig, når andre bruger det. Det siger mere om dem selv, end om det stolte folk jeg har mødt og kendt.


:gogo: Jeg er 100% enig med dig foruden ordet er afskyeligt, syes jeg tillige det er menneskeforagtende.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: "Grønlænderstiv"

Indlægaf Slettet bruger » 7. nov 2017, 07:09

Rikke skrev:Statistisk set drikker vi mere pr. indbygger end i Grønland, så vidt jeg husker tallene. Vi ser bare oftest de triste skæbner på gaderne herhjemme.

Ordet er afskyeligt - jeg ville aldrig bruge det selv og det krøller sig sammen indeni mig, når andre bruger det. Det siger mere om dem selv, end om det stolte folk jeg har mødt og kendt.


Det siger noget om at man mange steder i Danmark kan se grønlændere sidde på bænke og vælte rundt i fuldskab. Hverken mere eller mindre. At gøre det til et spørgsmål om racisme eller at "det siger noget om dem der bruger ordet", er noget helligt nonsens. Der er bare mange fulde grønlændere i Danmark, sådan er det.
0
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27006

Re: "Grønlænderstiv"

Indlægaf ajnaM » 7. nov 2017, 07:11

Det er nogle år siden, man punkterede myten om, at grønlændere tåler alkohol dårligere end vesterlændinge. Derfor synes jeg faktisk, det er lidt upassende, at man bliver ved med at bruge ordet.

For så kommer det netop til at handle om en gruppe socialt svage, og ikke om en generel fysisk reaktion - og så bliver det nedsættende.
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9485
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 990
Likede indlæg: 26525

Re: "Grønlænderstiv"

Indlægaf Santa » 7. nov 2017, 07:17

Hvis andre lige så nedsættende ord (perker, nigger etc) også er der, ja, så skal grønlænderstiv osse med.
Men det er voldsomme ord, som jeg slet ikke forstår at folk vil bruge.
2
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33854

Re: "Grønlænderstiv"

Indlægaf JoyNips » 7. nov 2017, 08:00

Er der virkelig nogen, der stadig bruger det udtryk? Jeg tror ikke, jeg har hørt det siden jeg var teenager...
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: "Grønlænderstiv"

Indlægaf annella » 7. nov 2017, 08:03

JoyNips skrev:Er der virkelig nogen, der stadig bruger det udtryk? Jeg tror ikke, jeg har hørt det siden jeg var teenager...


Mon ikke der er? ellers ville ordet vel ikke blivet optaget i den nye danske ordbog, går jeg ud fra.
0
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: "Grønlænderstiv"

Indlægaf sansera » 7. nov 2017, 08:19

JoyNips skrev:Er der virkelig nogen, der stadig bruger det udtryk? Jeg tror ikke, jeg har hørt det siden jeg var teenager...


Jeg husker også ordet fra min teenagertid. Det betød 'bare' at man drak sig i hegnet. Man kunne også sige svenskerstiv. Jeg tror faktisk ikke at nogen af os tænkte det som specielt nedsættende, hvilket vel siger noget om hvor reflekterede vi var på det tidspunkt. Jeg tror, at jeg tænkte det på samme måde som udtrykket, at tale som en havnearbejder - det faldt mig ikke ind at havnearbejdere ville tage det personligt, ligesom en grønlænder ikke skulle tage udtrykket grønlænderstiv personligt. Forskellen og den kulturelle del var helt spildt på mig dengang.

Men altså, jeg synes ikke at man kan 'slette' ord fra ordbøger, opslagsværker, nettet osv. fordi man ikke kan lide dem. Jeg kan ikke se mig selv bruge ordet i dag, men det betyder jo ikke at ordet ikke eksistere. Lige som andre virkelig nederen ord gør, fx perker, bøsserøv osv. Og så er der alle de almindelige ord, som kan bruges på en nedsættende måde, fx billig (om en kvinde) eller hr og fru danmark (om folk der bare ikke er så kloge som en selv) Man kan sige grimme ting om andre både med særligt opfundne ord og uden.

På den måde er sproget så hårdt. Vi kan diskutere herfra og til næste jul om det er retfærdigt at sige, at grønlændere drikker mere end danskere osv. Men i virkeligheden er det jo ikke det, som det handler om. Ordet er der og et eller andet sted synes jeg, at det er fint at kunne slå det op og læse i beskrivelsen (hvis man skulle være så blank som jeg var som teenager) at det er nedsættende.
6
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14666
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24663

Re: "Grønlænderstiv"

Indlægaf sigge » 7. nov 2017, 08:36

JoyNips skrev:Er der virkelig nogen, der stadig bruger det udtryk? Jeg tror ikke, jeg har hørt det siden jeg var teenager...


Det var egentlig også min tanke, at det ord er ved at være passé, så det er "for sent" at optage det i ordbogen.

Jeg håber da i hvert fald ikke, at det bliver mere udbredt igen af at blive optaget i ordbogen.

Jeg har i øvrigt set betydeligt flere fulde grønlændere i Grønland, end jeg har i Danmark. Til gengæld har jeg set virkelig mange fulde danskere i Danmark.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20376
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 763
Likede indlæg: 43765

Re: "Grønlænderstiv"

Indlægaf paint » 7. nov 2017, 08:45

Fantastisk. Næste år, når de vel frem til 'knæhøj karse' og 'slubbert'.
5
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: "Grønlænderstiv"

Indlægaf sansera » 7. nov 2017, 08:47

sigge skrev:
JoyNips skrev:Er der virkelig nogen, der stadig bruger det udtryk? Jeg tror ikke, jeg har hørt det siden jeg var teenager...


Det var egentlig også min tanke, at det ord er ved at være passé, så det er "for sent" at optage det i ordbogen.

Jeg håber da i hvert fald ikke, at det bliver mere udbredt igen af at blive optaget i ordbogen.

Jeg har i øvrigt set betydeligt flere fulde grønlændere i Grønland, end jeg har i Danmark. Til gengæld har jeg set virkelig mange fulde danskere i Danmark.


Min svenske veninde siger, at i Sverige hedder det danskerfuld. Oh well.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25522

Re: "Grønlænderstiv"

Indlægaf Delfin » 7. nov 2017, 08:55

Er de ikke lidt sent ude? Det er evigheder siden, jeg har hørt nogen bruge ordet, og det har aldrig været en del af min aktive ordliste, men ordet findes, så betydningen bør vel også kunne slås op.

I samme ordbog kan man også finde
Poletneger, perker, perkerdansk, svenskerhår, bananrepublik, fjeldabe - og flere hvor de kommer fra.
0
14 11 14
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: "Grønlænderstiv"

Indlægaf DenBruneMunk » 7. nov 2017, 08:56

Har aldrig hørt udtrykket men jeg hørte ofte fuld københavner, mon ikke nogen har taget fejl der af en fra Grønland og så en fuld københavner?
0

Tilbage til "Sprog"