"Grønlænderstiv"

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19589
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: "Grønlænderstiv"

Indlægaf LadyFox » 7. nov 2017, 09:29

Jeg hører jævnligt udtrykket, og jeg er bestemt ikke begejstret for det. Og jeg ville ikke gide at bruge frivillig tid sammen med folk der siger det. Men derfor kan det jo godt komme i ordbogen.
0
...
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: "Grønlænderstiv"

Indlægaf Chichu » 7. nov 2017, 11:33

Sophies-mor skrev:
Chichu skrev:Jeg kan godt forstå, at de er trætte af det.

Men hvis de nu holdt op med at eksportere deres sociale problemer til Danmark og i stedet selv tog større ansvar for dem, så kunne det være, at alkoholikeren nede på hjørnet ikke var det første man tænkte på, når nogen sagde grønlænder.

Nu har Danmark en meget stor andel i, at det i det hele taget er blevet et problem, så...
Jeg synes, at det er et yderst nedladende ord, og jeg ville aldrig bruge det selv.
Det krøller sig simpelthen sammen i mig, når jeg hører det.


Jeg ville heller ALDRIG bruge det selv. Jeg er helt enig i, at det er nedladende.

Men jeg opponerer mod den offermentalitet og det voldsomme danskerhad, der er fra nogle grønlænderes side. Det er altså et faktum, at mange af de grønlændere, der lægger ryg og adfærd til betegnelsen "grønlænderstiv" er mennesker, som er flyttet/flygtet til Danmark, fordi det grønlandske samfund har måttet melde pas. Og så hænger vi på regningen for konsekvenserne af de forfærdelige oplevelser, de har haft tidligere i deres liv.

Det kan man så vælge at give Danmark skylden for. Men det synes jeg virkelig er unuanceret.
0
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4495
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 940
Likede indlæg: 4728

Re: "Grønlænderstiv"

Indlægaf Panton » 7. nov 2017, 11:54

Rikke skrev:
abcd skrev:
Rikke skrev:Statistisk set drikker vi mere pr. indbygger end i Grønland, så vidt jeg husker tallene. Vi ser bare oftest de triste skæbner på gaderne herhjemme.

Ordet er afskyeligt - jeg ville aldrig bruge det selv og det krøller sig sammen indeni mig, når andre bruger det. Det siger mere om dem selv, end om det stolte folk jeg har mødt og kendt.


Det siger noget om at man mange steder i Danmark kan se grønlændere sidde på bænke og vælte rundt i fuldskab. Hverken mere eller mindre. At gøre det til et spørgsmål om racisme eller at "det siger noget om dem der bruger ordet", er noget helligt nonsens. Der er bare mange fulde grønlændere i Danmark, sådan er det.

Jeg ser ikke flere fulde grønlændere end danskere, når jeg kommer indover Christianshavns Torv. Og slet ikke "mange".

Kald det bare nonsens, men det siger mig noget om personen, når den slags ord ryger ud af munden eller udfra tastaturet. Det er ulækkert.


så skulle du prøve at runde skoleområdet, christiania og bådsmandsstræde, der er vildt mange klamme fulde grønlændere.
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4495
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 940
Likede indlæg: 4728

Re: "Grønlænderstiv"

Indlægaf Panton » 7. nov 2017, 12:04

Rikke skrev:
Panton skrev:
Rikke skrev:
abcd skrev:
Rikke skrev:Statistisk set drikker vi mere pr. indbygger end i Grønland, så vidt jeg husker tallene. Vi ser bare oftest de triste skæbner på gaderne herhjemme.

Ordet er afskyeligt - jeg ville aldrig bruge det selv og det krøller sig sammen indeni mig, når andre bruger det. Det siger mere om dem selv, end om det stolte folk jeg har mødt og kendt.


Det siger noget om at man mange steder i Danmark kan se grønlændere sidde på bænke og vælte rundt i fuldskab. Hverken mere eller mindre. At gøre det til et spørgsmål om racisme eller at "det siger noget om dem der bruger ordet", er noget helligt nonsens. Der er bare mange fulde grønlændere i Danmark, sådan er det.

Jeg ser ikke flere fulde grønlændere end danskere, når jeg kommer indover Christianshavns Torv. Og slet ikke "mange".


Kald det bare nonsens, men det siger mig noget om personen, når den slags ord ryger ud af munden eller udfra tastaturet. Det er ulækkert.


så skulle du prøve at runde skoleområdet, christiania og bådsmandsstræde, der er vildt mange klamme fulde grønlændere.

Og i Gothersgade er der vildt mange klamme fulde danskere fredag og lørdag aften/nat.
Det ændrer altså ikke på, at jeg synes det er vanvittigt nedsættende at bruge ordet grønlænderstiv pga af en lille procentdel af grønlændere i DK.


Mja, jeg tænker nu ikke kun grønlænder når ordet nævnes, men også andre meget fulde eksistenser kan være grønlænderstive.
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4495
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 940
Likede indlæg: 4728

Re: "Grønlænderstiv"

Indlægaf Panton » 7. nov 2017, 12:11

Rikke skrev:
Panton skrev:
Rikke skrev:
Panton skrev:
Rikke skrev:
abcd skrev:
Rikke skrev:Statistisk set drikker vi mere pr. indbygger end i Grønland, så vidt jeg husker tallene. Vi ser bare oftest de triste skæbner på gaderne herhjemme.

Ordet er afskyeligt - jeg ville aldrig bruge det selv og det krøller sig sammen indeni mig, når andre bruger det. Det siger mere om dem selv, end om det stolte folk jeg har mødt og kendt.


Det siger noget om at man mange steder i Danmark kan se grønlændere sidde på bænke og vælte rundt i fuldskab. Hverken mere eller mindre. At gøre det til et spørgsmål om racisme eller at "det siger noget om dem der bruger ordet", er noget helligt nonsens. Der er bare mange fulde grønlændere i Danmark, sådan er det.

Jeg ser ikke flere fulde grønlændere end danskere, når jeg kommer indover Christianshavns Torv. Og slet ikke "mange".


Kald det bare nonsens, men det siger mig noget om personen, når den slags ord ryger ud af munden eller udfra tastaturet. Det er ulækkert.


så skulle du prøve at runde skoleområdet, christiania og bådsmandsstræde, der er vildt mange klamme fulde grønlændere.

Og i Gothersgade er der vildt mange klamme fulde danskere fredag og lørdag aften/nat.
Det ændrer altså ikke på, at jeg synes det er vanvittigt nedsættende at bruge ordet grønlænderstiv pga af en lille procentdel af grønlændere i DK.


Mja, jeg tænker nu ikke kun grønlænder når ordet nævnes, men også andre meget fulde eksistenser kan være grønlænderstive.

Men hvorfor overhovedet blande nationalitet ind i noget? Er det ikke nok at kalde folk stive?


Jo det er det vel, men jeg ved ærligt taget ikke hvorfor jeg tænker sådan. For mig hvis jeg hører ordet, så forbinder jeg det med en overdrevet fuld person.
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: "Grønlænderstiv"

Indlægaf dgd2007 » 7. nov 2017, 13:22

Nja, det undrer mihg lidt, at det blibver optaget netop nu - jeg troede faktisk, det var lidt forældet.

Men altså, hvad jeg forstår ved det, er at man har drukket sig helt i hegnet - nummeret over skidefuld og på rulleskøjter.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: "Grønlænderstiv"

Indlægaf dgd2007 » 7. nov 2017, 13:26

paint skrev:Fantastisk. Næste år, når de vel frem til 'knæhøj karse' og 'slubbert'.

Ha, ha. Ja, jeg tænkte også lidt i samme skuffe - at grønlænderstiv var et 60'er-ord, lige som karsen der er et 70'er.

Men slubbert er da med, det er jo ældgammelt. :)
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: "Grønlænderstiv"

Indlægaf Slettet bruger » 7. nov 2017, 17:48

Rikke skrev:
abcd skrev:
Rikke skrev:Statistisk set drikker vi mere pr. indbygger end i Grønland, så vidt jeg husker tallene. Vi ser bare oftest de triste skæbner på gaderne herhjemme.

Ordet er afskyeligt - jeg ville aldrig bruge det selv og det krøller sig sammen indeni mig, når andre bruger det. Det siger mere om dem selv, end om det stolte folk jeg har mødt og kendt.


Det siger noget om at man mange steder i Danmark kan se grønlændere sidde på bænke og vælte rundt i fuldskab. Hverken mere eller mindre. At gøre det til et spørgsmål om racisme eller at "det siger noget om dem der bruger ordet", er noget helligt nonsens. Der er bare mange fulde grønlændere i Danmark, sådan er det.

Jeg ser ikke flere fulde grønlændere end danskere, når jeg kommer indover Christianshavns Torv. Og slet ikke "mange".

Kald det bare nonsens, men det siger mig noget om personen, når den slags ord ryger ud af munden eller udfra tastaturet. Det er ulækkert.


Jeg ser vel grønlændere et par gange om ugen. De er stort set altid bimlende berusede. Jeg bruger ikke ordet grønlænderstiv, men jeg synes godt nok ikke at det er vanskeligt at se hvor ordet kommer fra, den befolkningsgruppe i Danmark har nogle ret åbenlyse problemer.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19589
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: "Grønlænderstiv"

Indlægaf LadyFox » 7. nov 2017, 18:09

abcd skrev:
Rikke skrev:
abcd skrev:
Rikke skrev:Statistisk set drikker vi mere pr. indbygger end i Grønland, så vidt jeg husker tallene. Vi ser bare oftest de triste skæbner på gaderne herhjemme.

Ordet er afskyeligt - jeg ville aldrig bruge det selv og det krøller sig sammen indeni mig, når andre bruger det. Det siger mere om dem selv, end om det stolte folk jeg har mødt og kendt.


Det siger noget om at man mange steder i Danmark kan se grønlændere sidde på bænke og vælte rundt i fuldskab. Hverken mere eller mindre. At gøre det til et spørgsmål om racisme eller at "det siger noget om dem der bruger ordet", er noget helligt nonsens. Der er bare mange fulde grønlændere i Danmark, sådan er det.

Jeg ser ikke flere fulde grønlændere end danskere, når jeg kommer indover Christianshavns Torv. Og slet ikke "mange".

Kald det bare nonsens, men det siger mig noget om personen, når den slags ord ryger ud af munden eller udfra tastaturet. Det er ulækkert.


Jeg ser vel grønlændere et par gange om ugen. De er stort set altid bimlende berusede. Jeg bruger ikke ordet grønlænderstiv, men jeg synes godt nok ikke at det er vanskeligt at se hvor ordet kommer fra, den befolkningsgruppe i Danmark har nogle ret åbenlyse problemer.


Men er det ikke bare fordi du ikke på samme måder lægger mærke til den grønlandske sygeplejerske, studerende, sagsbehandler, skolelære, kantinemedarbejder osv. Som ham nede på bænken? For den første gruppe er der langt flest af.
2
...
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: "Grønlænderstiv"

Indlægaf Slettet bruger » 7. nov 2017, 19:54

LadyFox skrev:Men er det ikke bare fordi du ikke på samme måder lægger mærke til den grønlandske sygeplejerske, studerende, sagsbehandler, skolelære, kantinemedarbejder osv. Som ham nede på bænken? For den første gruppe er der langt flest af.


Nej, det mener jeg ikke. Jeg kan kun komme i tanke om at have kendt én grønlænder i mit liv, han gik i min folkeskole og boede alene med sin mor i en lille lejlighed. Jeg ved ikke om hun var alkoholiker, men hun var i hvert fald heller ikke socialklasse A, og drengen var en ballademager.

Til sammenligning har jeg haft mange medstuderende, kollegaer og naboer der var islændinge. De er sværere at få øje på, de ligner os fysisk. Ikke en eneste grønlænder har jeg mødt de steder. Island har en større befolkning, men ikke nok til at forklare forskellen.

Jeg har intet imod grønlændere, men de repræsentanter mange af os ser i Danmark, tegner altså bare et ret entydigt fyldebøtte-billede af dem.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: "Grønlænderstiv"

Indlægaf dgd2007 » 7. nov 2017, 20:17

Med udtrykket menes jo heller ikke, at alle grønlændere drikker - men at de, der gør, gør det på en særlig "grundig" måde :)
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: "Grønlænderstiv"

Indlægaf dgd2007 » 7. nov 2017, 20:27

Jeg ved ikke, om det var en vandrehistorie, men det forekommer mig, at flere forskellige lærere i min skoletid (i 1960'erne) fortalte, at der havde været store problemer med, at mange grønlandske medarbejdere havde meget svært ved at tilpasse sig 8 timers arbejde hver dag. Efter lønningsdagen srak de sig angiveligt i hegnet i nogle dage og blev væk fra arbejdet.
Det var nærmest fortalt som sådan et kulturelt kuriosum - altså at det passede på deres gamle arbejdsmønster, hvor når stimerne eller sælerne pludselig var der, arbejdede alle i døgndrift, men derefter havde de så fri i nogle dage til at spise spæk osv. :)
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19589
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: "Grønlænderstiv"

Indlægaf LadyFox » 7. nov 2017, 20:51

abcd skrev:
LadyFox skrev:Men er det ikke bare fordi du ikke på samme måder lægger mærke til den grønlandske sygeplejerske, studerende, sagsbehandler, skolelære, kantinemedarbejder osv. Som ham nede på bænken? For den første gruppe er der langt flest af.


Nej, det mener jeg ikke. Jeg kan kun komme i tanke om at have kendt én grønlænder i mit liv, han gik i min folkeskole og boede alene med sin mor i en lille lejlighed. Jeg ved ikke om hun var alkoholiker, men hun var i hvert fald heller ikke socialklasse A, og drengen var en ballademager.

Til sammenligning har jeg haft mange medstuderende, kollegaer og naboer der var islændinge. De er sværere at få øje på, de ligner os fysisk. Ikke en eneste grønlænder har jeg mødt de steder. Island har en større befolkning, men ikke nok til at forklare forskellen.

Jeg har intet imod grønlændere, men de repræsentanter mange af os ser i Danmark, tegner altså bare et ret entydigt fyldebøtte-billede af dem.


Men faktum er at langt de fleste grønlændere i Danmark er helt almindelige mennesker. Om du ser dem eller ej.
Og derfor er det fuldebøtte-billede heller ikke det sande billede.
3
...
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: "Grønlænderstiv"

Indlægaf DenBruneMunk » 7. nov 2017, 21:21

Amager var fyldt godt op med grønlændere omkring knippelsbro og hen til det Grønlandske pakhus tilbage i 70 og 80'rne. Dog ikke fordi jeg stadig husker nogen grønlænderstive der ;( En masse fulde københavner hang andre steder på amager, de var bare københavnerstive :) Men det blev vist aldrig fulgt til døren, da københavn er stort og ikke alle var ramt af disse folk.

Det er et dumt udtryk, og burde ikke komme i nogen bøger, præcis som nigger er forkert at bruge, og alle har næsten lært det nu, så at danskere nu begynder at skrive sådanne ord i ordbøger, der er vist nogle rigtige racistiske fjolser som ikke ved bedre end at skrive de ord i nye bøger hvor det ikke var der dengang vi virkelig havde samlet hele riget i Danmark. Nu tør de jo dårligt komme til Danmark, når de stemples sådan.

Fantastisk nok, kan jeg kun finde udtrykket brugt tilbage i 2005 på det andet debat forum og bilgalleri.xx i 2007??, google kender ikke andre sider???? :forvirret: :forvirret: :forvirret:

Har google ikke fanget brugen af det ord før 2005? vælger man ud fra dato, så kommer der ingen hits før 2005 , mærkeligt.

Oprindelse er vel ikke det andet debat forum :ad!:
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25524

Re: "Grønlænderstiv"

Indlægaf Delfin » 7. nov 2017, 21:29

Jeg boede engang i nærheden af en dagligstiv grønlænder, men det var vist også den eneste, der for alvor lå i sprit i det kvarter. Jeg kan i hvert fald ikke huske andre gengangere. Til gengæld var der en del danskere, der lugtede slemt af bodega til daglig. Der er nogle grønlandske alkoholikere blandt de andre fulde hjemløse i København, men ellers er det altså ret sjældent, jeg ser nogen.
0
14 11 14

Tilbage til "Sprog"