"Grønlænderstiv"

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: "Grønlænderstiv"

Indlægaf Slettet bruger » 8. nov 2017, 05:15

LadyFox skrev:Men faktum er at langt de fleste grønlændere i Danmark er helt almindelige mennesker. Om du ser dem eller ej.
Og derfor er det fuldebøtte-billede heller ikke det sande billede.


Det sande billede på hvad? Det er ikke et krav at de fleste grønlændere skal være alkoholikere for at udtrykket grønlænderstiv giver mening. Jeg ved ikke hvorfor jeg jævnligt ser grønlændere hænge voldfulde på bænke, men faktum er at det gør jeg. De er meget synlige de steder.

Og igen: Jeg synes ikke grønlænderstiv er et ord man skal bruge, generelt synes jeg ikke man skal gøre grin med folk der ligger ned, men jeg synes bare det er ret indlysende hvor udtrykket kommet fra.
0
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: "Grønlænderstiv"

Indlægaf ExCoastal » 8. nov 2017, 05:39

dgd2007 skrev:Jeg ved ikke, om det var en vandrehistorie, men det forekommer mig, at flere forskellige lærere i min skoletid (i 1960'erne) fortalte, at der havde været store problemer med, at mange grønlandske medarbejdere havde meget svært ved at tilpasse sig 8 timers arbejde hver dag. Efter lønningsdagen srak de sig angiveligt i hegnet i nogle dage og blev væk fra arbejdet.
Det var nærmest fortalt som sådan et kulturelt kuriosum - altså at det passede på deres gamle arbejdsmønster, hvor når stimerne eller sælerne pludselig var der, arbejdede alle i døgndrift, men derefter havde de så fri i nogle dage til at spise spæk osv. :)


Jeg arbejdede som ekstern IT konsulent hos Grønlands Handel på Christianshavn i et par år i de sene 80ere. Det var faktisk en almindelig ting, at nogle af de grønlandske medarbejdere i Forsyningsvirksomheden (dem der indkøber varer til forretningenerne i Grønland) tog sig nogle drukture fra tid til anden og blev væk fra arbejde, og det blev sjovt nok acceptereret. Det var faktisk en ret almindelig ting, men dog ikke hos flertallet af de grønlandske medarbejdere. Er der nogen, der kan forestille sig julefrokosten? Episk!
0
Undtagelsen
Indlæg: 2235
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 219
Likede indlæg: 4556

Re: "Grønlænderstiv"

Indlægaf Undtagelsen » 8. nov 2017, 07:53

Dikus skrev:Altså... I Grønland er det et reelt oroblem med fulde mennesker og fravær omkring lønudbetaling.

Det gør ikke ordvalget okay. Men at benægte det, er at lukke øjnene for et ret stort problem. For jo. Når man ikke har plejepersonale til de ældre ig man åbner overnatning til børn, så taler vi i min optik om store problemer.

Hvilket faktisk gør ordet værre. Hvem fanden finder det passende at gøre grin med problemer, der skader en kæmpe gruppe børn?


Jeg skulle lige til at skrive at der sidst i 80'erne ihvertfald var problemer med at børn blev efterladt i institutionerne et par dage hver måned omkring lønudbetaling.
Det er virkelig trist at det åbenbart stadig er et problem.

Derudover så er det virkelig et grimt og nedsættende udtryk - også selvom vi forstår hvor det kommer fra.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: "Grønlænderstiv"

Indlægaf DenBruneMunk » 8. nov 2017, 07:57

ExCoastal skrev:
dgd2007 skrev:Jeg ved ikke, om det var en vandrehistorie, men det forekommer mig, at flere forskellige lærere i min skoletid (i 1960'erne) fortalte, at der havde været store problemer med, at mange grønlandske medarbejdere havde meget svært ved at tilpasse sig 8 timers arbejde hver dag. Efter lønningsdagen srak de sig angiveligt i hegnet i nogle dage og blev væk fra arbejdet.
Det var nærmest fortalt som sådan et kulturelt kuriosum - altså at det passede på deres gamle arbejdsmønster, hvor når stimerne eller sælerne pludselig var der, arbejdede alle i døgndrift, men derefter havde de så fri i nogle dage til at spise spæk osv. :)


Jeg arbejdede som ekstern IT konsulent hos Grønlands Handel på Christianshavn i et par år i de sene 80ere. Det var faktisk en almindelig ting, at nogle af de grønlandske medarbejdere i Forsyningsvirksomheden (dem der indkøber varer til forretningenerne i Grønland) tog sig nogle drukture fra tid til anden og blev væk fra arbejde, og det blev sjovt nok acceptereret. Det var faktisk en ret almindelig ting, men dog ikke hos flertallet af de grønlandske medarbejdere. Er der nogen, der kan forestille sig julefrokosten? Episk!

Jeg kender danskere som gør det idag :) Så hvad er problemet , at det nu er alle danskere som drikker mere end hvad vi troede kun var grønlændere engang?
Dikus skrev:Altså... I Grønland er det et reelt oroblem med fulde mennesker og fravær omkring lønudbetaling.


Og tror du ikke danskere gør det? Så skal fakta ikke lige holdes op imod hinanden, ingen grund til at svine en minoritets gruppe til her.
Der er virksomheder som har medarbejdere som går fra lønningsdag på sygdom dagene efter, fordi de er stive i flere dage efter, der er dem som drikker i skjul på arbejdspladsen og ikke kan lader være. Det er ikke kun et problem for Grønland, så at skrive de har det, kunne jo være at skrive vi har samme problem, vi taler bare kun om andre.
1
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: "Grønlænderstiv"

Indlægaf DenBruneMunk » 8. nov 2017, 08:07

Der er vist mange i denne tråd, som glemmer alle de værtshuse som var i Danmark for en del år tilbage, alle rendte ned og stod og drak sig fulde, og lønningsdagen var ingen undtagelse. De drak sig stive så man dårligt kunne gå hjem, og taxa'r havde gyldne tider dengang bare på værtshusene alene. Tænk på alle de danskere som drak til sen aften, børn som blev efterladt til dem selv, og de forældre som egentlig aldrig så sine børn, pga. druk og værtshuse.

Der har og for nogle stadig er flere danskere, som drikker hjernen væk, og dør oftest , også idag , af skrumpelever men taler vi om det? Ikke mere end der er hjælpe grupper og engang imellem et par programmer på tv om nogle danskere som drikker.

Grønlændere er der ingen grund til at se tilbage på og gøre til offer her, dem i Danmarks rige og fra selve Danmark har ikke været bedre, vi ønsker bare ikke at huske og tale om det, for det er jo ikke lige så sjovt som at pege fingre af de få , som man kunne udpege på udseendet.

Sørgeligt!
0
HerErJeg
Indlæg: 4184
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5012

Re: "Grønlænderstiv"

Indlægaf HerErJeg » 8. nov 2017, 09:12

Så hvis jeg sige NEGER uanset hvilken sammenhæng, eller læser Lille Sorte Sambo, så er jeg et racistisk møgsvin.
Men Grønlænderstiv, jamen lad os da endeligt få mulighed for at bruge ordet i flæng.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: "Grønlænderstiv"

Indlægaf DenBruneMunk » 8. nov 2017, 09:22

HerErJeg skrev:Så hvis jeg sige NEGER uanset hvilken sammenhæng, eller læser Lille Sorte Sambo, så er jeg et racistisk møgsvin.
Men Grønlænderstiv, jamen lad os da endeligt få mulighed for at bruge ordet i flæng.

præcis.. Kalder jeg dig fjols uanset sammenhæng, så bliver du hurtigt irriteret ik? Forskellen er ikke så stor når man tror man bare kan bruge det i flæng, som du siger.
0
Undtagelsen
Indlæg: 2235
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 219
Likede indlæg: 4556

Re: "Grønlænderstiv"

Indlægaf Undtagelsen » 8. nov 2017, 09:31

HerErJeg skrev:Så hvis jeg sige NEGER uanset hvilken sammenhæng, eller læser Lille Sorte Sambo, så er jeg et racistisk møgsvin.
Men Grønlænderstiv, jamen lad os da endeligt få mulighed for at bruge ordet i flæng.


Vi må læse to forskellige tråde, for jeg ser ingen plædere for at der er er ok udtryk.
2
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: "Grønlænderstiv"

Indlægaf DenBruneMunk » 8. nov 2017, 10:10

Undtagelsen skrev:
HerErJeg skrev:Så hvis jeg sige NEGER uanset hvilken sammenhæng, eller læser Lille Sorte Sambo, så er jeg et racistisk møgsvin.
Men Grønlænderstiv, jamen lad os da endeligt få mulighed for at bruge ordet i flæng.


Vi må læse to forskellige tråde, for jeg ser ingen plædere for at der er er ok udtryk.

Jo, for der trækkes paralleller til observationer som måske er 30-40 år gamle, og så gør man udtrykket gældende?
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: "Grønlænderstiv"

Indlægaf dgd2007 » 8. nov 2017, 11:40

HerErJeg skrev:Så hvis jeg sige NEGER uanset hvilken sammenhæng, eller læser Lille Sorte Sambo, så er jeg et racistisk møgsvin.
Men Grønlænderstiv, jamen lad os da endeligt få mulighed for at bruge ordet i flæng.

Lille sorte Sambo var tamil :gammel: :)
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: "Grønlænderstiv"

Indlægaf DenBruneMunk » 8. nov 2017, 17:04

Dikus skrev:
DenBruneMunk skrev:
Undtagelsen skrev:
HerErJeg skrev:Så hvis jeg sige NEGER uanset hvilken sammenhæng, eller læser Lille Sorte Sambo, så er jeg et racistisk møgsvin.
Men Grønlænderstiv, jamen lad os da endeligt få mulighed for at bruge ordet i flæng.


Vi må læse to forskellige tråde, for jeg ser ingen plædere for at der er er ok udtryk.

Jo, for der trækkes paralleller til observationer som måske er 30-40 år gamle, og så gør man udtrykket gældende?



Du må gerne vise mig de skoler, der holder åbent om natten i DK, for at give børnene et sted at sove? Du har helt ret. Jeg har ikke opdaget dem. Ligesom det ikke er mit indtryk, at man i DK ikke kan give nødvendig pleje til de ældre omkring lønudbetaling.

Hvis det også er et problem i DK, synes jeg bestemt, vi også skal tale om det og gøre noget meget aktivt for at ændre det

Neger står også i ordbogen.

Og nej. Det er stadig ikke i orden at bruge ordene af drn grund.

Jeg tror tråden taler sit sprog, hvor aktivt man forsøger at bevare det og husker en for noget man ikke gjorde.

Resten forstår jeg ikke, sorry. Hvordan hænger skoler sammen med en grønlænder og en fuld dansker?
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: "Grønlænderstiv"

Indlægaf DenBruneMunk » 8. nov 2017, 20:15

Dikus skrev:
DenBruneMunk skrev:
Dikus skrev:
DenBruneMunk skrev:
Undtagelsen skrev:
HerErJeg skrev:Så hvis jeg sige NEGER uanset hvilken sammenhæng, eller læser Lille Sorte Sambo, så er jeg et racistisk møgsvin.
Men Grønlænderstiv, jamen lad os da endeligt få mulighed for at bruge ordet i flæng.


Vi må læse to forskellige tråde, for jeg ser ingen plædere for at der er er ok udtryk.

Jo, for der trækkes paralleller til observationer som måske er 30-40 år gamle, og så gør man udtrykket gældende?



Du må gerne vise mig de skoler, der holder åbent om natten i DK, for at give børnene et sted at sove? Du har helt ret. Jeg har ikke opdaget dem. Ligesom det ikke er mit indtryk, at man i DK ikke kan give nødvendig pleje til de ældre omkring lønudbetaling.

Hvis det også er et problem i DK, synes jeg bestemt, vi også skal tale om det og gøre noget meget aktivt for at ændre det

Neger står også i ordbogen.

Og nej. Det er stadig ikke i orden at bruge ordene af drn grund.

Jeg tror tråden taler sit sprog, hvor aktivt man forsøger at bevare det og husker en for noget man ikke gjorde.

Resten forstår jeg ikke, sorry. Hvordan hænger skoler sammen med en grønlænder og en fuld dansker?


Du skriver, det er gamle ovservationer og der er de samme problemer i Danmark. Det er noget sludder - uagtet, at man skal lade være med at tale nedsættende om andre, så bør man heller ikke lukke øjnene for sp alvorlige ting, som der forekommer i Grønland.

Der er et ordsprog i Danmark, fej for egen dør, før du fejer for andres.

Jeg tror vi skal løse problemerne lokalt og lade styret på Grønland løse deres, og hjælpe når de beder om det.
Det alvorlige problem i Danmark er lige nu at man vil sætte ordet i en ordbog, så derfor skulle danskerfuld, københavner stiv og andre mindre pæne udtryk og lortebyen på amager eller hvad vi kalder forskellige områder , vel også i de bøger, så vi får det på plads. Der er lige nu folk mener man kan være alt andet end bare stiv, graderne ser man uden at navngive dem normalt?

Sludder er at tale om alt andet end emnet, og det er i sig selv respektløs, at begynde at tale om andre områder, som ikke er dit personlige problem i Danmark. Der har du jo så valgt at prioritere anderledes, det afspejles ikke i tråden.
0
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: "Grønlænderstiv"

Indlægaf Chichu » 8. nov 2017, 20:24

DenBruneMunk skrev:
Dikus skrev:
DenBruneMunk skrev:
Dikus skrev:
DenBruneMunk skrev:
Undtagelsen skrev:
HerErJeg skrev:Så hvis jeg sige NEGER uanset hvilken sammenhæng, eller læser Lille Sorte Sambo, så er jeg et racistisk møgsvin.
Men Grønlænderstiv, jamen lad os da endeligt få mulighed for at bruge ordet i flæng.


Vi må læse to forskellige tråde, for jeg ser ingen plædere for at der er er ok udtryk.

Jo, for der trækkes paralleller til observationer som måske er 30-40 år gamle, og så gør man udtrykket gældende?



Du må gerne vise mig de skoler, der holder åbent om natten i DK, for at give børnene et sted at sove? Du har helt ret. Jeg har ikke opdaget dem. Ligesom det ikke er mit indtryk, at man i DK ikke kan give nødvendig pleje til de ældre omkring lønudbetaling.

Hvis det også er et problem i DK, synes jeg bestemt, vi også skal tale om det og gøre noget meget aktivt for at ændre det

Neger står også i ordbogen.

Og nej. Det er stadig ikke i orden at bruge ordene af drn grund.

Jeg tror tråden taler sit sprog, hvor aktivt man forsøger at bevare det og husker en for noget man ikke gjorde.

Resten forstår jeg ikke, sorry. Hvordan hænger skoler sammen med en grønlænder og en fuld dansker?


Du skriver, det er gamle ovservationer og der er de samme problemer i Danmark. Det er noget sludder - uagtet, at man skal lade være med at tale nedsættende om andre, så bør man heller ikke lukke øjnene for sp alvorlige ting, som der forekommer i Grønland.

Der er et ordsprog i Danmark, fej for egen dør, før du fejer for andres.

Jeg tror vi skal løse problemerne lokalt og lade styret på Grønland løse deres, og hjælpe når de beder om det.
Det alvorlige problem i Danmark er lige nu at man vil sætte ordet i en ordbog, så derfor skulle danskerfuld, københavner stiv og andre mindre pæne udtryk og lortebyen på amager eller hvad vi kalder forskellige områder , vel også i de bøger, så vi får det på plads. Der er lige nu folk mener man kan være alt andet end bare stiv, graderne ser man uden at navngive dem normalt?

Sludder er at tale om alt andet end emnet, og det er i sig selv respektløs, at begynde at tale om andre områder, som ikke er dit personlige problem i Danmark. Der har du jo så valgt at prioritere anderledes, det afspejles ikke i tråden.


Ah, så altså droppe blokstøtten? Det lyder da som en god idé! ...
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: "Grønlænderstiv"

Indlægaf DenBruneMunk » 8. nov 2017, 20:43

Rikke skrev:DenBruneMunk...(Slettet af moderator for overtrædelse af debattens retningslinjer)

Dine indlæg giver absolut ingen mening? Du sigter efter en kvinde, som bor i Gl - til dagligt ser udfordringerne - men er født og opvokset i DK.

Dine indlæg er sludder... Sådan generelt...

Er denne tråd om forhold i Danmark, eller vrøvler du bare fordi du ikke har læst tråden og hvor problemet er?
EDIT: Hvor du mener jeg går efter kvinden, så har du jo problemet du går efter manden, og ikke bolden, så hvorfor det? Er du grønlænderstiv eller bare danskerstiv og fik en for meget på jobbet? :)

Vi kan debattere nok så meget om Trump eller andre lande, og så foregår det i tråde om det. Lige nu er problemet i Danmark, og så er emnet ikke hvordan forhold for dem som bor på Grønland aktuelt. Det er her det sker.

Chichu skrev:Ah, så altså droppe blokstøtten? Det lyder da som en god idé! ...

Det har de vist selv sagt ja tak til, for de tror på guld på havbunden :)
Senest rettet af DenBruneMunk 8. nov 2017, 20:50, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: "Grønlænderstiv"

Indlægaf DenBruneMunk » 8. nov 2017, 20:53

Rikke skrev:(Slettet af moderator for overtrædelse af debattens retningslinjer)

Du bekræfter jo andres, det er du velkommen til, så længe du ikke forstår emnet, så kan du bekræfte herfra til du dropper emnet. Det ændrer ikke på min opfattelse af din mening, og at du ikke forstår emnet og hvad det handler om. Gå efter bolden, så kan vi spille, drop det personlige, for det er der ingen som værdsætter, så bliver man mærket.

Du synes det er ok at kalde folk grønlænderstiv, så derfor mente jeg du ikke ville tage det personligt, for det er der problemet er, folk smider som om med ord om andre, og bliver pinlig berørt og vil blive personlige, når de selv rammes. Det er pointen i at få udtrykket slettet. Ingen vil have det hængende på sig.
0

Tilbage til "Sprog"