Strategi skal få danskerne til at tale flere sprog

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Strategi skal få danskerne til at tale flere sprog

Indlægaf annellaII » 29. nov 2017, 05:38

http://jyllands-posten.dk/politik/ECE10066972/strategi-skal-faa-danskerne-til-at-tale-flere-sprog/

At kunne tale flere sprog er nøglen til at begå sig i en stadig mere global verden.

Det mener regeringen, som afsætter 100 millioner kroner til en sprogindsats, der skal gøre danskerne stærke i andre sprog end engelsk.

Den skal styrke elevers og studerendes sprogkundskaber i fremmedsprog. Det er nemlig stærkt efterspurgt af erhvervslivet. Det kan for eksempel være ingeniører, der kan tale tysk eller fransk.

Uddannelses- og forskningsminister Søren Pind (V) understreger, at store europæiske fremmedsprog har afgørende betydning for Danmarks økonomiske og handelsmæssige samarbejder med andre lande.

Det er vigtigt, at danskere kan begå sig i Tyskland og Frankrig, fordi vi er en oldgammel handelsnation og en åben økonomi, siger han.

Målet med strategien er, at flere elever og studerende vælger fremmedsprog ud over engelsk.

Samtidig skal sproguddannelserne være fagligt stærke uddannelser, som tiltrækker og fastholder de dygtigste studerende.

- Sprogkundskaber er dannelse for den enkelte. Men hvis vi skal have voksne med gode og brede sprogkundskaber, starter arbejdet hos børnene. Den enkelte elev skal i en tidlig alder inspireres med sprogundervisning af høj kvalitet, udtaler undervisningsminister Merete Riisager (LA) i en skriftelig kommentar.


Jeg er meget forbavset og noget forvirret over denne artikel omhandlende at danskere skal skal stærkes i at lære andre sprog end engelsk, allerede da jeg gik i skole have jeg da både tysk, engelsk og fransk (og latin) - så jeg ved ikke helt hvad den strategi, der omtales i artiklen, er anderledes end da jeg gik i skole.

Havde i andre ikke fremmedsprog i skolen?
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Strategi skal få danskerne til at tale flere sprog

Indlægaf Hunkat » 29. nov 2017, 05:48

Det var dog det værste sludder jeg har hørt i et stykke tid. Regeringen og den foregående regering har ikke lavet andet end at straffe folk som ønsker at dygtiggøre sig på andre sprog og opnå et kendskab til kulturen som følger med sproget (og som jo uløseligt hænger sammen med mindre vi alle sammen bare skal være dansk-kinesisk oversættere).
Studerende skal presses igennem studierne så hurtigt som muligt, hvor skal tiden til at lære et 3. eller 4. fagsprog komme fra?
Sprogfagene (og mange fag som læner sig op af sprogfagene) er total udsultede. For ca. 7-8 år siden kendte jeg en som læste tysk som videregående uddannelse. De havde ikke samtale-træning, altså mundtlig undervisning hvor de skulle tale sproget. Det måtte de selv klare i deres fritid.

Jeg køber den ikke.
Og jo, jeg havde også både tysk og lidt latin udover engelsk.
4
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Strategi skal få danskerne til at tale flere sprog

Indlægaf Slettet bruger » 29. nov 2017, 05:55

Jeg synes tysk og fransk i skolen er mere eller mindre spild af tid. Fremtiden er at vi enes om et sprog som vi taler på tværs af landegrænser - formentlig engelsk, selv om det ikke er et specielt fedt sprog - der er ingen fremtid i at bruge en helt masse tid på at mennesker lærer at tale en masse sprog, den tid skal i stedet bruges på noget produktivt.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24982
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Re: Strategi skal få danskerne til at tale flere sprog

Indlægaf Wizzze » 29. nov 2017, 05:57

Jo, men det er mit indtryk at sprog fylder mindre i dag, end da jeg var skolebarn.
Vi havde f.eks. også meget svensk og norsk i skolen, bl.a. via de mange børnebogsforfattere og støttet op med film og udsendelser som bjergkøbing grandprix, Emil fra Lønneberg osv. så man både læste bøger og hørte sproget.
Senere kom så engelsk og tysk og hvis man så ville kunne man vælge mellem fransk, spansk og russisk.

Nu er det mit indtryk at engelsk er fokus, og resten er tilvalg?
Tror ihvertfald at meget færre danskere end tidligere kan tysk eller et af de andre skandinaviske sprog :gruble:
Oplever tit i hverdagen, i forbindelse med arbejde, at samtaler/møder med svenskere/nordmænd skal foregå på engelsk for ellers kan dem omkring de 25 ikke være med, mens os "gamle" på 40+ fint kan være med.

Der var også en overgang hvor japansk sprog var meget hot, og noget mange studerede da jeg boede på kollegie, men nu virker det yt, kinesisk har til dels overtaget, men engelsk er i den grad blevet dominerende, måske så dominerende at det går ud over andre sprog? :gruble:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Strategi skal få danskerne til at tale flere sprog

Indlægaf annellaII » 29. nov 2017, 07:15

abcd skrev:Jeg synes tysk og fransk i skolen er mere eller mindre spild af tid. Fremtiden er at vi enes om et sprog som vi taler på tværs af landegrænser - formentlig engelsk, selv om det ikke er et specielt fedt sprog - der er ingen fremtid i at bruge en helt masse tid på at mennesker lærer at tale en masse sprog, den tid skal i stedet bruges på noget produktivt.


Jeg er slet ikke enig med dig, i din udtalelse om, at det er spild af tid at lære et fremmedsprog i skolen, jo der kan skam være fremtid i at lære sprog, jeg f.eks. er tysk tolk for så godt som alle områder.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Strategi skal få danskerne til at tale flere sprog

Indlægaf Slettet bruger » 29. nov 2017, 07:18

annellaII skrev:
abcd skrev:Jeg synes tysk og fransk i skolen er mere eller mindre spild af tid. Fremtiden er at vi enes om et sprog som vi taler på tværs af landegrænser - formentlig engelsk, selv om det ikke er et specielt fedt sprog - der er ingen fremtid i at bruge en helt masse tid på at mennesker lærer at tale en masse sprog, den tid skal i stedet bruges på noget produktivt.


Jeg er slet ikke enig med dig, i din udtalelse om, at det er spild af tid at lære et fremmedsprog i skolen, jo der kan skam være fremtid i at lære sprog, jeg f.eks. er tysk tolk for så godt som alle områder.


Det er fint nok med tolke, men det er ikke noget flertallet behøver at involveres i. Der er langt mere brug for mere matematik og IT, så der i fremtiden er folk til at bygge fede ting.
0
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Strategi skal få danskerne til at tale flere sprog

Indlægaf annellaII » 29. nov 2017, 07:18

Wizzze skrev:Jo, men det er mit indtryk at sprog fylder mindre i dag, end da jeg var skolebarn.
Vi havde f.eks. også meget svensk og norsk i skolen, bl.a. via de mange børnebogsforfattere og støttet op med film og udsendelser som bjergkøbing grandprix, Emil fra Lønneberg osv. så man både læste bøger og hørte sproget.
Senere kom så engelsk og tysk og hvis man så ville kunne man vælge mellem fransk, spansk og russisk.

Nu er det mit indtryk at engelsk er fokus, og resten er tilvalg?
Tror ihvertfald at meget færre danskere end tidligere kan tysk eller et af de andre skandinaviske sprog :gruble:
Oplever tit i hverdagen, i forbindelse med arbejde, at samtaler/møder med svenskere/nordmænd skal foregå på engelsk for ellers kan dem omkring de 25 ikke være med, mens os "gamle" på 40+ fint kan være med.

Der var også en overgang hvor japansk sprog var meget hot, og noget mange studerede da jeg boede på kollegie, men nu virker det yt, kinesisk har til dels overtaget, men engelsk er i den grad blevet dominerende, måske så dominerende at det går ud over andre sprog? :gruble:


Rigtigt Wizzze jeg havde da også både svensk og norsk i skolen, at engelsk er fokus, det har det vist altid været, selvom spansk er det sprog (udover mandarin) der tales af flest mennesker på kloden.
0
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Strategi skal få danskerne til at tale flere sprog

Indlægaf annellaII » 29. nov 2017, 07:23

abcd skrev:
annellaII skrev:
abcd skrev:Jeg synes tysk og fransk i skolen er mere eller mindre spild af tid. Fremtiden er at vi enes om et sprog som vi taler på tværs af landegrænser - formentlig engelsk, selv om det ikke er et specielt fedt sprog - der er ingen fremtid i at bruge en helt masse tid på at mennesker lærer at tale en masse sprog, den tid skal i stedet bruges på noget produktivt.


Jeg er slet ikke enig med dig, i din udtalelse om, at det er spild af tid at lære et fremmedsprog i skolen, jo der kan skam være fremtid i at lære sprog, jeg f.eks. er tysk tolk for så godt som alle områder.


Det er fint nok med tolke, men det er ikke noget flertallet behøver at involveres i. Der er langt mere brug for mere matematik og IT, så der i fremtiden er folk til at bygge fede ting.


Det har du da helt ret i, men på området matematik og IT er jeg komplet uduelig.
0
Frank
Indlæg: 318
Tilmeldt: 16. jun 2017, 09:41
Kort karma: 23
Likede indlæg: 625

Re: Strategi skal få danskerne til at tale flere sprog

Indlægaf Frank » 29. nov 2017, 08:40

Hvis det skal have ”afgørende betydning for Danmarks økonomiske og handelsmæssige samarbejder med andre lande” så vil jeg mene at spansk er det bedste bud. Ellers er engelsk vel nærmest blevet det universale forretningssprog.
0
Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40528

Re: Strategi skal få danskerne til at tale flere sprog

Indlægaf Akehurst2 » 29. nov 2017, 08:43

Frank skrev:Hvis det skal have ”afgørende betydning for Danmarks økonomiske og handelsmæssige samarbejder med andre lande” så vil jeg mene at spansk er det bedste bud. Ellers er engelsk vel nærmest blevet det universale forretningssprog.


Vores største handelspartner er Tyskland. Tysk er helt uvurderligt i den sammenhæng.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Strategi skal få danskerne til at tale flere sprog

Indlægaf Bimmerdyret » 29. nov 2017, 09:14

annellaII skrev:
Havde i andre ikke fremmedsprog i skolen?


Lidt langt, beklager...

Jeg er årgang 74, og gik på privatskole og kom i skole i 79.
Jeg havde obligatorisk engelsk fra 3. klasse, obligatorisk tysk fra 5. klasse og obligatorisk fransk fra 7. klasse.
Latin var noget man kunne få ekstra "udenfor skoletid".

I Gym gik jeg på sproglig linje og havde engelsk, tysk og fransk.
Derudover skriver og taler jeg svensk flydende, og forstår norsk uden problemer.

Er uddannet engelsklærer, men fra gymnasiet af har jeg kun arbejdet med engelske og svenske tekster.

Min mand er også årgang 74, han er matematisk student.
Han havde tysk og så havde han latin på mellemniveau i gymnasiet (lidt en sjov ting, de var 4 på holdet).

Så jo, de fleste af vores årgange har haft fremmedsprog, og tilmed så er klassetrinet for hvornår man får fremmedsprog sænket, så børn oplever andre sprog langt tidligere.

Hvad jeg IKKE forstår (i forhold til sprogpolitik og denne indsats)

1. Man kan ikke presse flere timer ind i grundskolen - der er allerede kamp om flere håndværks/praktiske timer og nu skal der så også flere sprog ind..? Enkelte skoler har spansk, og det sidste forsøg med 3 årigt valgfag i spansk i folkeskolen er dumpet fælt - ingen melder ind, hvilket ikke er underligt, da der ikke er linjefag for lærere i spansk, eller kinesisk for den sags skyld.

2. Flere gymnasier tilbyder forskellige sprogfag...fx. arabisk,spansk, italiensk, kinesisk, russisk og japansk.
Ingen af disse fag er særlig store, der er (umiddelbart ..så vidt jeg har undersøgt) kun 2 gymnasier i Danmark, der tilbyder japansk).
De fleste af disse sprogfag,hvor mange faktisk starter uden nogensinde at have talt sproget - er A-fag, og ehh... hvis man sammenligner Japansk på A- niveau med engelsk på A niveau, er der altså markant forskel.

3. En global hvad...verden??
Jeg mener ikke at Danmark er så ringe stillet i forhold til eksempelvis Tyskland, der synkroniserer engelske film, Frankrig der grundlæggende ikke kan særlig meget engelsk, og så ja.. USA - der godt nok er gode til spansk/portugisisk, men eller failer.
De asiatiske lande kan heller ikke prale så meget af deres engelskkundskaber...så....

Jeg synes, at det pågældende forslag tyder på at politikerne på ingen måde har indsigt i det globale rent sprogmæssigt. Dermed bliver deres investering ikke andet end spild af penge på AC'ere og Djøffere, der aldrig har stødt på andet end engelsk i deres uddannelse.

Tilføjelse:

Mit fokus på Japansk, ligger i at min datter på 13, har lært sig selv japansk de sidste 3 år, hun har engelsk og fransk som fag, men forstår forholdsvis meget tysk, og så har hun også kastet sig over koreansk.
Hun vil gerne de naturvidenskabelige fag, men som hun siger - på de uddannelser der er der bare ikke meget srog.
Storebror går på HTX og lige der der er der kun fortsætter tysk.
2
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Strategi skal få danskerne til at tale flere sprog

Indlægaf Bimmerdyret » 29. nov 2017, 09:21

Akehurst2 skrev:
Frank skrev:Hvis det skal have ”afgørende betydning for Danmarks økonomiske og handelsmæssige samarbejder med andre lande” så vil jeg mene at spansk er det bedste bud. Ellers er engelsk vel nærmest blevet det universale forretningssprog.


Vores største handelspartner er Tyskland. Tysk er helt uvurderligt i den sammenhæng.


Før Tyskland var det Storbritannien, der var Danmarks største handelspartner, nu er det så Tyskland og som nummer 2 - Sverige.


Tyskerne er elendige til engelsk - og det er sgu deres egen skyld, men er det et tysk-problem som danskerne skal løse?
Desuden så er tyskerne ret ligeglade med om danskere taler grammatisk korrekt, de forstår os alligevel.
Hvad der er pinligt, er at danskere ikke kan forstå svensk, mens svenskere har det lettere ved at forstå dansk.

Og ja...svensk-dansk i grundskolen/gymnasiet (der er fagligt mål) er simpelthen under lavmålet.
1
Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40528

Re: Strategi skal få danskerne til at tale flere sprog

Indlægaf Akehurst2 » 29. nov 2017, 09:36

abcd skrev:Jeg synes tysk og fransk i skolen er mere eller mindre spild af tid. Fremtiden er at vi enes om et sprog som vi taler på tværs af landegrænser - formentlig engelsk, selv om det ikke er et specielt fedt sprog - der er ingen fremtid i at bruge en helt masse tid på at mennesker lærer at tale en masse sprog, den tid skal i stedet bruges på noget produktivt.


Jeg synes, det er fattigt at stræbe efter så ensporet en tilgang til andre kulturer.

Sprog handler ikke kun om at kunne kommunikere helt lavpraktisk, men også om forståelse og udsyn.
3
Frank
Indlæg: 318
Tilmeldt: 16. jun 2017, 09:41
Kort karma: 23
Likede indlæg: 625

Re: Strategi skal få danskerne til at tale flere sprog

Indlægaf Frank » 29. nov 2017, 09:49

Akehurst2 skrev:
Frank skrev:Hvis det skal have ”afgørende betydning for Danmarks økonomiske og handelsmæssige samarbejder med andre lande” så vil jeg mene at spansk er det bedste bud. Ellers er engelsk vel nærmest blevet det universale forretningssprog.


Vores største handelspartner er Tyskland. Tysk er helt uvurderligt i den sammenhæng.
Jo, men der er jo et helt kontinent som taler spansk.Jeg ved ikke hvor udbredt engelsk er i erhvervslivet i Tyskland, men alle dem som jeg har haft kontakt med dengang jeg var jobaktiv talte engelsk.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Strategi skal få danskerne til at tale flere sprog

Indlægaf dgd2007 » 29. nov 2017, 11:24

Bimmerdyret skrev:[...]
Mit fokus på Japansk, ligger i at min datter på 13, har lært sig selv japansk de sidste 3 år, hun har engelsk og fransk som fag, men forstår forholdsvis meget tysk, og så har hun også kastet sig over koreansk.
[...]

Japansk er fantastisk! Det er ligesom mere end end et sprog :D
Jeg meldte mig også engang til et kursus, ikke fordi jeg skulle bruge det, men ud fra sådan lidt hemmelig fascination.
Jeg tror, det kom af, at jeg havde set en flok i et lufthavnstog - tre japanere og en europæer (eller amerikaner), men sidstnævnte snakkede hele tiden, og han talte åbenbart glimrende japansk (eller også var de bare høflige og lod som om de forstod). Jeg tror nu, de forstod ham fint og holdt også konversationen i gang - men der var et eller andet rivende galt! :gruble:

Og så slog det mig, hvad det var: han sad rigeligt tilbagelænet og gestikulerede livligt med armene, mens han talte sit formodentlig udmærkede japansk. Men det er jo slet ikke sådan, japanere taler! De holder armene i ro og overkrop og hoved som en nærmest en tønde, hvor stemmen runger i ... Ej, jeg ved ikke, om det er en præcis forklaring men de ligger normalt ikke halvt henslængt i sædet og fægter med arme og ben! :lol:

Jeg fik dog ikke fuldført kurset, da jeg som sagt ikke skulle bruge det i praksis, og det blev december/januar og koldt og mørkt, når jeg skulle af sted kl. 17 ... Men jeg fik da smagt på sådan, hvad der ligger bag af nogle af deres udtryk og sætningsopbygning osv. Meget spændende - men bevar mig vel, med deres tre samtidige alfabeter.
1

Tilbage til "Sprog"