Strategi skal få danskerne til at tale flere sprog

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 825
Likede indlæg: 11807

Re: Strategi skal få danskerne til at tale flere sprog

Indlægaf dgd2007 » 30. nov 2017, 17:01

abcd skrev:Tyske verber er ikke almen dannelse, det er en praktisk færdighed. Og der er mange andre praktiske færdigheder jeg synes burde komme før de tyske verber. F.eks. er det ikke obligatorisk at lære 10-fingersystem i skolen. Hvis man skar et halvt års tysk væk til fordel for et kursus i det, kunne man øge produktiviteten væsentligt mange steder, og man kunne reducere mængden af diverse kontorskader. Tilsvarende med en masse andre IT-færdigheder som de unge bare ikke kommer ud af skolen med.

Ja, men det kan man sagtens argumentere for.
Også om tysk overhovedet er det næstvigtigste at lære - eller det skulle være spansk, kinesisk, arabisk ... :gruble:
Det er skam ikke let.
0
abcd
Kort karma: 140
Likede indlæg: 4673

Re: Strategi skal få danskerne til at tale flere sprog

Indlægaf abcd » 30. nov 2017, 18:56

dgd2007 skrev:
abcd skrev:Tyske verber er ikke almen dannelse, det er en praktisk færdighed. Og der er mange andre praktiske færdigheder jeg synes burde komme før de tyske verber. F.eks. er det ikke obligatorisk at lære 10-fingersystem i skolen. Hvis man skar et halvt års tysk væk til fordel for et kursus i det, kunne man øge produktiviteten væsentligt mange steder, og man kunne reducere mængden af diverse kontorskader. Tilsvarende med en masse andre IT-færdigheder som de unge bare ikke kommer ud af skolen med.

Ja, men det kan man sagtens argumentere for.
Også om tysk overhovedet er det næstvigtigste at lære - eller det skulle være spansk, kinesisk, arabisk ... :gruble:
Det er skam ikke let.

Jeg tror fremmedsprog er for svært til at det giver mening at lære børn det i skolen isoleret. Danskere bliver fornuftige til engelsk fordi det er overalt, og så er det fint at have lidt formalisering af lærdommen i skolen, men tysk er der jo kun meget få som kan på et brugbart niveau selv om de er blevet undervist i det i 3-4-5 år. Det er vel under 5% af dem der har haft tysk i skolen, der har fået noget brugbart ud af det. Og jeg har svært ved at forestille mig at Søren Pind skulle kunne svinge en eller anden tryllestav over Folkeskolen som skulle ændre væsentligt på det. Det værste ville være hvis der blev afsat endnu flere timer til det som så skulle tages fra ting man faktisk kan bruge til noget.
0

Tilbage til "Sprog"