Hvad undrer du dig over.

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 505
Likede indlæg: 2523

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Falstria » 13. dec 2017, 21:10

Denlilleglademy skrev:
Falstria skrev:
Denlilleglademy skrev:Hvem man anmelder til hvis en restaurant har nogle fuldstændigt urimelig og ulovlige ansættelsesmetoder og beder de ansatte lyve for myndighederne?

Ulovlige ansættelsesmetoder? hvad er det? har de købt slaver i afrika eller hvad?

Tæt på. Eller jeg antager at det er ulovligt, eller som minimum temmeligt meget på vippen. En venindes datter var til samtale på en restaurant. Hun skulle betale 2000kr for at blive ansat, man får kun udbetalt løn hvis man når op på 20 timer. Hvis man glemmer at registere sine timer får man en bøde på 50 kr. Pr uregistrerede time. Hvis myndighederne kommer skal man lade som om man ikke kan dansk eller engelsk, men ringe til ejeren med det samme. Man skulle sige at der ikke var udløbsdato på noget fordi alt blev smidt ud hver aften, selvom det jo blev pakket ned og genbrugt. En indisk kæde i Kbh. Selvsagt sagde hun ikke ja.

Det er da ikke en ulovlig ansættelse, den er frivillig.

Men både fødevaremyndighederne og SKAT vil nok gerne se nærmere på det foretagende.

Dertil jo det fagforbund der har forhandlingsret på området, de kan jo lave en blokade og sådan (det er vel HORESTA).

Evt. bagmandspolitiet hvis der er mistanke om økonomisk kriminalitet.
Senest rettet af Falstria 13. dec 2017, 21:13, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 13. dec 2017, 21:35

Denlilleglademy skrev:
Falstria skrev:
Denlilleglademy skrev:
Falstria skrev:
Denlilleglademy skrev:Hvem man anmelder til hvis en restaurant har nogle fuldstændigt urimelig og ulovlige ansættelsesmetoder og beder de ansatte lyve for myndighederne?

Ulovlige ansættelsesmetoder? hvad er det? har de købt slaver i afrika eller hvad?

Tæt på. Eller jeg antager at det er ulovligt, eller som minimum temmeligt meget på vippen. En venindes datter var til samtale på en restaurant. Hun skulle betale 2000kr for at blive ansat, man får kun udbetalt løn hvis man når op på 20 timer. Hvis man glemmer at registere sine timer får man en bøde på 50 kr. Pr uregistrerede time. Hvis myndighederne kommer skal man lade som om man ikke kan dansk eller engelsk, men ringe til ejeren med det samme. Man skulle sige at der ikke var udløbsdato på noget fordi alt blev smidt ud hver aften, selvom det jo blev pakket ned og genbrugt. En indisk kæde i Kbh. Selvsagt sagde hun ikke ja.

Men både fødevaremyndighederne og SKAT vil nok gerne se nærmere på det foretagende.

Dertil jo det fagforbund der har forhandlingsret på området, de kan jo lave en blokade og sådan (det er vel HORESTA).

For år tilbage var der sager om andre unge der skulle betale for et job et eller andet smart sted og som ville få pengene til she hvis bla bla. De var ikke i fagforbund, men metoden blev kendt ulovlig uanset. Jeg kan ikke huske detaljerne og det kan være ændret siden. Men som udgangspunkt tvivler jeg på at den metode ikke overtræder et eller andet.

Har søgt alt jeg kan på nettet og det er kun fake news medier der fortæller om noget tilsvarende.

Kan du huske noget om sagen?
0
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 13. dec 2017, 21:50

Denlilleglademy skrev:
Denlilleglademy skrev:
Falstria skrev:
Denlilleglademy skrev:
Falstria skrev:
Denlilleglademy skrev:
Falstria skrev:

For år tilbage var der sager om andre unge der skulle betale for et job et eller andet smart sted og som ville få pengene til she hvis bla bla. De var ikke i fagforbund, men metoden blev kendt ulovlig uanset. Jeg kan ikke huske detaljerne og det kan være ændret siden. Men som udgangspunkt tvivler jeg på at den metode ikke overtræder et eller andet.

Har søgt alt jeg kan på nettet og det er kun fake news medier der fortæller om noget tilsvarende.

Kan du huske noget om sagen?

Det var enten noget event eller bar, disco et aller andet. Det er mange år siden. Kan ikke sige om det er 15 eller 20. Plus minus.

En virksomhed må jo heller ikke give bøde og trække det fra i ens løn hvis man ikke registrer sine timer korrekt. Det er langt ude.

Hvad er pointen i at registrere timer hvis de ansatte bagefter kan komme og sige de har arbejdet mere, men bare glemt at registrere det?
0
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 2004
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 19410

Indlægaf kidkomb » 13. dec 2017, 22:07

Hvordan folk kan holde ud at gå i biografen efterhånden (nogle steder).
Har lige været til Star Wars i CinemaxX og jeg holdt mig for ørene over halvdelen af filmen.
Det var decideret ubehageligt at lyden var så høj.
Jeg hev min mobil frem da de havde tændt lyset og folk var på vej ud og målte lydniveauet på musikken til rulleteksterne:
Gennemsnitligt 82.9 decibell!
Wtf? Og musikken til rulleteksterne var jo ikke særlig høj i forhold til lydniveauet under filmen.
Jeg var mega ked af at jeg ikke havde mine ørepropper med.
2
Walk tall and cry with dignity.
Lord Bendtner og Kong Christian :sol:
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 363
Likede indlæg: 6784

Indlægaf HappyPaww » 13. dec 2017, 22:24

Daine skrev:
Queen Molly skrev:
Daine skrev:
Queen Molly skrev:At der i en reklame for julemærke hjemmet er brugt en kvinde med dårlig accent til at fortælle. Det må da være muligt at finde en anden til jobbet.

Men det giver lidt mere profil når det er kronprinsesse Mary selv, der indtaler reklamen ;) :)

Jeg vidste ikke lige at det var Mary der snakkede.
Men undrer mig lidt alligevel. :D Er hun protektor for julemærke hjemmene?

Jep :)

Elsker det her :lol: :kys:
5
Brugeravatar
Bøtte
Kort karma: 788
Likede indlæg: 5176

Indlægaf Bøtte » 13. dec 2017, 22:26

Kommentaren ‘det er da også ret dumt at få børn så tæt på jul. Og så endda to’.

Hvad fanden skal jeg svare? ‘Ja vi er ikke for kloge hjemme hos os!’

Kunne det tænkes, at vi ikke selv havde valgt det?

Jeg overvejer nogle gange at sige det som det er, at de to gange jeg var gravid med termin mere end 4 uger før/efter juleaften, blev det ikke til noget. Så det er nok vores lod i livet at få 2 børn der har fødsesldag inden for en måned (og en dag) før juleaften.

I det store hele er jeg faktisk ret godt tilfreds med dem ;)
12
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 727
Likede indlæg: 10291

Indlægaf dgd2007 » 14. dec 2017, 01:42

HappyPaww skrev:Elsker det her :lol: :kys:

Jeg havde den omvendte oplevelse, hvor jeg faktisk troede, at en dame på en reklame var prinsesse Mary, men så var det vist bare en eller anden. (Jeg tror, det var boozt.com, men jeg er ikke helt sikker.) :)
1
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 405
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 5913

Indlægaf Studsgaard » 14. dec 2017, 06:51

Lisma skrev:Hvorfor Gls pludselig er blevet så meget langsommere end Post Nord. Jeg plejer altid at få leveret dagen efter, eller allersenest to hverdage efter bestilling. Det er både ved privat handel og handel i butik at det snildt tager en uge nu. Pisse irriterende at man ikke kan få leveret noget som helst hurtigt længere. Dao slækker også virkelig på den.
Måske er det pga. den massive online gavehandel her op til jul, men Gls og Dao har bare ikke været påvirkede af det de andre år.

Jeg har bestilt en del online her op til jul, og jeg har slet ingen forsinkelser oplevet med gls. :gruble:
1
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 500
Likede indlæg: 8248

Indlægaf Lemonella » 14. dec 2017, 06:57

Lisma skrev:Hvorfor Gls pludselig er blevet så meget langsommere end Post Nord. Jeg plejer altid at få leveret dagen efter, eller allersenest to hverdage efter bestilling. Det er både ved privat handel og handel i butik at det snildt tager en uge nu. Pisse irriterende at man ikke kan få leveret noget som helst hurtigt længere. Dao slækker også virkelig på den.
Måske er det pga. den massive online gavehandel her op til jul, men Gls og Dao har bare ikke været påvirkede af det de andre år.

Jeg har ikke oplevet forsinkelser på noget af det jeg har bestilt. Dao kom med en pakke dagen efter den var bestilt.
Kæresten har ligeledes bestilt en del vare og har heller ikke oplevet nogen forsinkelser. Måske du bare har været uheldig.
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Ellin
Kort karma: 149
Geografisk sted: Den nordlige halvkugle
Likede indlæg: 2350

Indlægaf Ellin » 14. dec 2017, 07:35

Jeg bestilte noget med GLS fredag kl. 13 og modtog det lørdag formiddag, så ingen forsinkelse her.
0
:ninja:
Brugeravatar
Guilded_Lily
Kort karma: 416
Likede indlæg: 5077

Indlægaf Guilded_Lily » 14. dec 2017, 07:50

Bøtte skrev:Kommentaren ‘det er da også ret dumt at få børn så tæt på jul. Og så endda to’.

Jeg overvejer nogle gange at sige det som det er, at de to gange jeg var gravid med termin mere end 4 uger før/efter juleaften, blev det ikke til noget. Så det er nok vores lod i livet at få 2 børn der har fødsesldag inden for en måned (og en dag) før juleaften.

Den er jeg også træt af. Min søn og mand har fødselsdag fem dage før jul. "Det er sørme godt planlagt, hva?" Mmm. Min datter er født i januar. "Det var da heldigt, det ikke også var i december - eller nytårsaften". Ja, men den ene gang, det lykkedes mig at blive gravid med termin i marts, var det et vindæg. Og når det tager ni måneder at blive gravid med den første og to år med den anden, er man sgu lidt ligeglad med terminsdatoen, lissom!

Men ja, det ér da lidt træls, at ugen op til jul bliver lidt ekstra hektisk - og dyrt. Men sådan er det altså bare.
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 727
Likede indlæg: 10291

Indlægaf dgd2007 » 14. dec 2017, 07:54

^^ Det er nu også meget ubetænksomt! :naughty:
Jeg har en nevø, der har mellem jul og nytår. Så hver gang i mange år, når man lige gerne ville puste ud efter juletingene, skulle vi møde til børnefødselsdag :lol:
0
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 500
Likede indlæg: 8248

Indlægaf Lemonella » 14. dec 2017, 07:57

Guilded_Lily skrev:
Bøtte skrev:Kommentaren ‘det er da også ret dumt at få børn så tæt på jul. Og så endda to’.

Den er jeg også træt af. Min søn og mand har fødselsdag fem dage før jul. "Det er sørme godt planlagt, hva?" Mmm. Min datter er født i januar. "Det var da heldigt, det ikke også var i december - eller nytårsaften". Ja, men den ene gang, det lykkedes mig at blive gravid med termin i marts, var det et vindæg. Og når det tager ni måneder at blive gravid med den første og to år med den anden, er man sgu lidt ligeglad med terminsdatoen, lissom!

Men ja, det ér da lidt træls, at ugen op til jul bliver lidt ekstra hektisk - og dyrt. Men sådan er det altså bare.

Det er jul hvert år på samme dato. Folk har fødselsdag hvert år på samme dato. Hektisk og dyrt? Tjaa, det kan jo ikke komme bag på nogen at det sker hvert år på de samme datoer. :D Planlægning, planlægning. Just saying. :lol:
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 405
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 5913

Indlægaf Studsgaard » 14. dec 2017, 08:08

Lemonella skrev:
Guilded_Lily skrev:

Det er jul hvert år på samme dato. Folk har fødselsdag hvert år på samme dato. Hektisk og dyrt? Tjaa, det kan jo ikke komme bag på nogen at det sker hvert år på de samme datoer. :D Planlægning, planlægning. Just saying. :lol:

Selvom man planlægger og sparer sammen, skal tingene jo aligevel betales og afholdes. Det koster jo ikke mindre bare fordi pengene er sparet sammen.
1
Brugeravatar
Bøtte
Kort karma: 788
Likede indlæg: 5176

Indlægaf Bøtte » 14. dec 2017, 08:14

Guilded_Lily skrev:

Præcis.

Jeg har haft terminer i januar, februar, august og november.
Hende i januar kom så en måned for tidligt og dermed 3 dage før jul. Hende i november ventede vi et år (og to tidlige aborter) på, så jeg vsr fuldstændig ligeglad med hvornår hun kom, bare hun kom.
Vi planlægger os altid ud af det og vi har faktisk ikke de store problemer med det, men min mands familie derimod, de synes det er træls. Det må de så selv rode med.
3

Tilbage til "Generelt"