Kvindenedgørelse eller elitens privilegieblindhed?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10324
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1232
Likede indlæg: 18648

Re: Kvindenedgørelse eller elitens privilegieblindhed?

Indlægaf .Magic. » 13. aug 2023, 18:17

Jeg kan ikke se problemet. Er folk trætte af deres arbejde så skifter de job - Uanset om man hedder Lise Rønne eller Preben Andersen.
1
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4322
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1222

Re: Kvindenedgørelse eller elitens privilegieblindhed?

Indlægaf Moe » 14. aug 2023, 07:56

Kvindenedgørelsen er ikke til at få øje på, om det er privilegieblindhed, ja måske nok.
0
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
Sofakartoflen
Indlæg: 3945
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 439
Likede indlæg: 9417

Re: Kvindenedgørelse eller elitens privilegieblindhed?

Indlægaf Sofakartoflen » 14. aug 2023, 08:10

Pølsemix skrev:
Sofakartoflen skrev:
Pølsemix skrev:Jeg synes det ville være mere spændende hvis hun kunne sætte det ind i en lidt større samfundsmæssig kontekst end at bare være hendes personlige beretning.Men selvfølgelig må hun fortælle om den, hendes automatreaktion er dog forfærdelig.


Hvordan tænker du, hun skulle det? Altså sætte det ind i en større samfundsmæssig kontekst.

Jeg tænker jo, at hendes fortælling kan påvirke andre, der oplever samme problemer med, at arbejdet fylder for meget, og det er svært at lade være med at tjekke mails og undertrykke fornemmelsen af, at det måske går ud over familielivet.

Det forekommer da i mange lag - ikke kun for kendisser i tvbranchen.

Egentlig bare det at jeg skrev, at hun gør det til lidt mere end en fortælling om hende selv og mere relatering til de udfordringer der er i samfundet generelt.
Nu ved vi at det var svært for hende at være lønslave og hun har løst det ved at være vært, godt så!
Og selvfølgelig Gud nåde og trøste den hvide cis-mand som er kritisk overfor det!


Jeg er helt enig i, at det ikke har noget med køn at gøre, og køn slet ikke burde spille en rolle. Den eneste grund til at nævne køn er, at folk næppe ville nævne udseendet, hvis det var en mand, det drejer sig om, og på den måde bliver der talt ned til hende eller om hende, synes jeg.

Problemet er, at de færreste "almindelige" mennesker kan komme til orde på samme måde, som de kendte kan. Jeg tror også, at det er derfor, at hun bringer det op. Hun ved godt, at hun er privilegeret,(hun nævner det selv mange gange) og derfor føler hun måske endda, at det er vigtigt, at hun fortæller sin historie, fordi hun kan, og fordi hun forestiller sig, at der sidder rigtig mange andre mennesker med samme oplevelse, - og de har måske ikke samme mulighed for at skifte til et andet job, fordi rigtig mange job er skruet sammen på samme måde, selvom de befinder sig på forskellige arbejdspladser.

Jeg læste for nylig en artikel om en yngre privatpraktiserende læge, der beklagede sig over, at læger ikke må dele stillinger i flere dele. Han ville gerne, at 3 læger måtte deles om to stillinger. (det var i nord eller vestjylland) Han ville ikke arbejde så mange timer, men reglerne gør, at man ikke kan dele det op og gå ned i tid. Han kæmpede for at få mere tid med sin familie. - Som jeg husker artiklen, var det et generelt problem, at lægernes forening ikke bakker op om de yngre lægers behov for ikke at arbejde så meget, som læger har gjort hidtil.

Nogle mennesker har brug for færre timer, andre har brug for fleksibilitet, men i alt fald ser det ud som om, mange ikke længere vil lade arbejde fylde så meget i deres liv. (uanset hvad Mette Frederiksen siger)
3
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3077
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 197
Likede indlæg: 5540

Re: Kvindenedgørelse eller elitens privilegieblindhed?

Indlægaf Pølsemix » 14. aug 2023, 13:55

Sofakartoflen skrev:
Jeg er helt enig i, at det ikke har noget med køn at gøre, og køn slet ikke burde spille en rolle. Den eneste grund til at nævne køn er, at folk næppe ville nævne udseendet, hvis det var en mand, det drejer sig om, og på den måde bliver der talt ned til hende eller om hende, synes jeg.

Problemet er, at de færreste "almindelige" mennesker kan komme til orde på samme måde, som de kendte kan. Jeg tror også, at det er derfor, at hun bringer det op. Hun ved godt, at hun er privilegeret,(hun nævner det selv mange gange) og derfor føler hun måske endda, at det er vigtigt, at hun fortæller sin historie, fordi hun kan, og fordi hun forestiller sig, at der sidder rigtig mange andre mennesker med samme oplevelse, - og de har måske ikke samme mulighed for at skifte til et andet job, fordi rigtig mange job er skruet sammen på samme måde, selvom de befinder sig på forskellige arbejdspladser.

Jeg læste for nylig en artikel om en yngre privatpraktiserende læge, der beklagede sig over, at læger ikke må dele stillinger i flere dele. Han ville gerne, at 3 læger måtte deles om to stillinger. (det var i nord eller vestjylland) Han ville ikke arbejde så mange timer, men reglerne gør, at man ikke kan dele det op og gå ned i tid. Han kæmpede for at få mere tid med sin familie. - Som jeg husker artiklen, var det et generelt problem, at lægernes forening ikke bakker op om de yngre lægers behov for ikke at arbejde så meget, som læger har gjort hidtil.

Nogle mennesker har brug for færre timer, andre har brug for fleksibilitet, men i alt fald ser det ud som om, mange ikke længere vil lade arbejde fylde så meget i deres liv. (uanset hvad Mette Frederiksen siger)

Jeg synes at selve emnet er relevant, men måden hun gør det er ikke særlig effektiv hvis det er det hun vil sætte fokus på.
0

Tilbage til "Generelt"