Kønsroller i andre lande

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Kønsroller i andre lande

Indlægaf Wizzze » 12. apr 2018, 07:39

Vi sidder og spiser morgenmad på vores hotel, det er en blanding af turister (mest ældre) og så spanske forretningsfolk. Ved bordet til højre har vi 3 unge (sådan 26-29alder skyder vi på) 2 mænd og en kvinde. Kvinden henter alt til bordet fra buffeten, genopfylder juice og kaffe, henter kage/sødt osv. Ved bordet foran os er der 4 spanske forretningsfolk, tre unge i ca. samme alder som de andre, heraf 2 kvinder og så en mand på ca. min alder, igen er det de 2 kvinder der render og henter alt, og det er ikke fordi mændene er optaget af arbejde, telefon eller andet, af hvad jeg kan overhøre og forstå, så tales der om gårsdagens fodbold.
Ved bord 3 har vi et ældre engelsk par, også her er det kvinden der er mor for manden, og henter til ham fra buffeten. Og endelig har vi til venstre et ungt par med 2 små børn, hvor det igen er kvinden der servicerer både mand og børn, manden foretager sig virkelig intet udover at spise, ingen hjælp med børnene. Vi troede også dette par var spanske, indtil mand og kone begyndte at tale, og det så var svensk der kom ud :8:
Vi kan måske lidt forstå det engelske par, de er fra en anden tid, og sådan har deres opdragelse, verden været. Men vi troede faktisk at resten af ihvertfald Europa var kommet videre, men åbenbart ikke? :gruble:

Hvordan har i oplevet kønsroller når I har været ude?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Kønsroller i andre lande

Indlægaf thomassneum » 12. apr 2018, 07:43

Wizzze skrev:Vi sidder og spiser morgenmad på vores hotel, det er en blanding af turister (mest ældre) og så spanske forretningsfolk. Ved bordet til højre har vi 3 unge (sådan 26-29alder skyder vi på) 2 mænd og en kvinde. Kvinden henter alt til bordet fra buffeten, genopfylder juice og kaffe, henter kage/sødt osv. Ved bordet foran os er der 4 spanske forretningsfolk, tre unge i ca. samme alder som de andre, heraf 2 kvinder og så en mand på ca. min alder, igen er det de 2 kvinder der render og henter alt, og det er ikke fordi mændene er optaget af arbejde, telefon eller andet, af hvad jeg kan overhøre og forstå, så tales der om gårsdagens fodbold.
Ved bord 3 har vi et ældre engelsk par, også her er det kvinden der er mor for manden, og henter til ham fra buffeten. Og endelig har vi til venstre et ungt par med 2 små børn, hvor det igen er kvinden der servicerer både mand og børn, manden foretager sig virkelig intet udover at spise, ingen hjælp med børnene. Vi troede også dette par var spanske, indtil mand og kone begyndte at tale, og det så var svensk der kom ud :8:
Vi kan måske lidt forstå det engelske par, de er fra en anden tid, og sådan har deres opdragelse, verden været. Men vi troede faktisk at resten af ihvertfald Europa var kommet videre, men åbenbart ikke? :gruble:

Hvordan har i oplevet kønsroller når I har været ude?


Jeg kommer ikke så meget ud, men... nu overvejer jeg da at flytte til et andet land. :D
Senest rettet af thomassneum 13. apr 2018, 07:09, rettet i alt 1 gang.
2
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Kønsroller i andre lande

Indlægaf Persnikedy » 12. apr 2018, 07:50

Jeg har flere i min omganskres som aldrig nogensinde ville acceptere at bo på fx Airbnb når de er på ferie, for som de siger "så skal vi jo lave det samme som derhjemme bare i nye omgivelser" (vaske tøj, lave mad, passe børn, gøre rent)

Jeg har en italiensk veninde som er husmor så det basker. Hun gør vitterlig alt derhjemme og jeg spurgte hende engang om ikke hendes mand lavede noget? "No, he is so tirred from work".. de abejder samme sted og med et samme arbejde..
Fik mumlet noget med at med mindre han boede hjemme da de mødtes eller han var både nøgen og døden nær af sult så kunne han jo nok godt klare de opgaver eller som minimum hjælpe med dem...

Det er spøjst, for de fleste af mine veninder gør gerne ting for deres mænd, og deres mænd gør gerne det samme tilbage. Selve mor rollen er ved at være pakket væk i forholdende. Og det er sgu kun forståeligt. Hvem gider at være mor for sin kæreste?
Men der er jo nok nogle som endren nyder det til fulde (som min italienske veninde) eller som ikek er kommet ud af den rolle (som dem i min omgangskres). Heldigvis lader det til at rykke mere og mere mod et ligevægtigt forhold bestående af beslutinger og ikke kønsroller
1
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Kønsroller i andre lande

Indlægaf Wizzze » 12. apr 2018, 07:55

Jeg synes der er stor forskel på at tage noget med til den anden når man selv henter noget, det er normal god opførsel. Og så det jeg ser her med de spanske mænd som bare skubber glas eller kop over til en af de “tjenende” kvinder mens hun selv sidder og spiser, og så forventer der bliver fyldt op, mens snakken om gårsdagens straffespark går videre... :tie:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Kønsroller i andre lande

Indlægaf Hunkat » 12. apr 2018, 07:58

Jeg tænker at den slags er mere normalt end vi går og tænker i DK, i resten af Europa (og verden). Jeg har f.eks. nogle gange givet min mand penge til at betale når vi var ude og spise fordi der blev kigget skævt til os når jeg betalte (i USA). Jeg er ligeglad og det er han i princippet også men det var altid ham de gav regningen og kiggede på for at høre hvad vi skulle ha' osv. Så var det bare nemmere end at starte en kønskamp midt i Five Guys.

Og det er nok også grunden til at mange udenlandske mænd ikke synes danske kvinder er særlig venlige eller imødekommende. Fordi de måske forventer nogle kønsroller som DK kvinder overhovedet ikke gider.
8
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4383

Re: Kønsroller i andre lande

Indlægaf billiebean » 12. apr 2018, 08:02

Jeg tror da, at kvinden som servicerende projektleder i familien stadig er rigtig udbredt - også i Danmark. Men man kan også komme ud for i udlandet at se familiefædre som er meget dominerende og fx egenrådigt beslutter og bestiller menuen til familien.

Jeg synes de der roller er så nederen. Vil gøre mit bedste for at opdrage mine børn til naturligt at forvente samarbejde og dialog i familien og ikke en forståelse af at et bestemt køn kommer med forskellige privilegier/ansvarsområder.
4
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16226
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1406
Likede indlæg: 30204

Re: Kønsroller i andre lande

Indlægaf TinaW » 12. apr 2018, 08:08

Jeg kan huske at et par af mine forældres venner fra Tyskland. Her skar konen maden ud for manden, som var han et lille barn.
Men de var også af en ældre generation og de øvrige tyskere vi omgikkes, der foregik det ikke sådan.
Men jeg tror nu egentligt, at det er meget mere udpræget end vi lige går og tror, som Hunkat skriver.
Synes nu også det oftest er de danske mødre, der henter til børnene, når vi har været af sted sydpå med f.eks. morgenmads buffet. Dog ikke til faderen/manden.
Min mand ville dø af grin, hvis jeg hentede mad til ham. Men selvfølgelig tager jeg da et glas juice med, hvis jeg alligevel skal have. Ligesom han gør til mig.
Jeg har været gift med en mand, af sydlandsk oprindelse og han forventede også at blive vartet op. Hadede det.
0
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Kønsroller i andre lande

Indlægaf Ficus » 12. apr 2018, 08:10

Wizzze skrev:Jeg synes der er stor forskel på at tage noget med til den anden når man selv henter noget, det er normal god opførsel. Og så det jeg ser her med de spanske mænd som bare skubber glas eller kop over til en af de “tjenende” kvinder mens hun selv sidder og spiser, og så forventer der bliver fyldt op, mens snakken om gårsdagens straffespark går videre... :tie:


Det er jo måske en anden kultur, men den var dælme ikke gået herhjemme...

Det er klart, hvis jeg alligevel er oppe, kan jeg da godt spørge om min kæreste skal have noget med, men det går begge veje. Vil sige vi ret ligeligt “gør ting” for hinanden.

Hvis vi er ude og spise og vi har vores dreng med, så sidder han som regel mellem os og vi giver begge mad eller nusser om ham. Hvis vi er ude med fx mine forældre, så prøver jeg tit at han sidder mellem dem, de vil så gerne og jeg vil gerne slippe :-D I går spiste han således mellem min far og min kæreste og det gik sjovt nok helt som det skulle. Min kæreste er o øvrigt 3 mdr på barsel pt. Det havde nok også været uhørt blandt nogle af jeres restaurant-venner.
1
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Kønsroller i andre lande

Indlægaf Ficus » 12. apr 2018, 08:21

Min lillebror kunne i øvrigt snildt være fra en anden kultur eller et andet århundrede...

Han har ikke nogen kæreste (hvilket jeg sagtens kan se hvorfor).

Hende han leder efter, for det gør han, skal gide lave mad, gøre rent, vaske tøj og alle andre huslige ting.

Hun skal selvfølgelig også både være intelligent, pæn og sød. Og intelligent er selvfølgelig en bestemt slags klog, altså helst enig med ham og andre “oplyste” typer, som fx tror på konspirationsteorier, kan snakke om Illuminati og sådan noget....

I forhold til maden, så hvis det er “besværlig” mad, som fx taco - man skal samle selv - eller hel kylling - skal pilles -, så ville han sgu nok være fuldt ud tilfreds med at hun enten ikke lavede det eller gjorde det for ham. Han er i øvrigt ofte i lortehumør og arbejder 08/09-20/21, nogengange 24/01, “det er ikke et arbejde hvis det ikke er fysisk”

:stoned:

Held og lykke, du!
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20481
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43963

Re: Kønsroller i andre lande

Indlægaf paint » 12. apr 2018, 08:36

Min egen oplevelse med Spanien og Italien er, at her hersker de gamle kønsroller stadigvæk - dog med nogle regionale forskelle. I Norditalien, er man lidt mere 'moderne'. Men længere nede i landet (inklusive Rom) er det de gamle kvindelige 'dyder' der præger billedet.
Min kæreste er italiensk-dansker, og når vi er på besøg hos hendes forældre (som bor her i Danmark), får jeg ikke lov til at røre en finger. Jeg skal bare sidde i sofaen og se fodbold (eller lign), for jeg er sikkert træt efter at have været på arbejde (siger hendes mor)

Desværre er min kæreste ikke særligt genetisk beslægtet med sin mor, på dét område. ;)

Hun skælder konsekvent sin far ud,hvis vi er ude at gå en lille tur med hendes forældre, når vi er ude at besøge dem. Han går konsekvent 3 m foran hendes mor, og forventer at jeg går ved siden af ham, så vi kan slippe for alt det 'kvindesnak'. Ifølge min kæreste, opfører han sig som om han var ude at lufte en hund. Hendes mor siger ikke noget, for "sådan er det jo" og "lad nu være at gøre ham sur".

I Skandinavien, er vi mærkelige på dét område, har jeg fået at vide af hendes far adskillige gange.
6
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40717

Re: Kønsroller i andre lande

Indlægaf Akehurst2 » 12. apr 2018, 08:57

Hunkat skrev:Jeg tænker at den slags er mere normalt end vi går og tænker i DK, i resten af Europa (og verden). Jeg har f.eks. nogle gange givet min mand penge til at betale når vi var ude og spise fordi der blev kigget skævt til os når jeg betalte (i USA). Jeg er ligeglad og det er han i princippet også men det var altid ham de gav regningen og kiggede på for at høre hvad vi skulle ha' osv. Så var det bare nemmere end at starte en kønskamp midt i Five Guys.



Ja, jeg har oplevet at min mand decideret blev udpeget og grinet af på en restaurant i Firenze, fordi jeg betalte. Mens vi på en restaurant i Stockholm begge fik hældt lidt vin op for at smage inden vi sagde ja tak :-D

På ferier betaler vi oftest med vores fælleskort, men det er stort set altid min mand, der hiver kortet frem. Så kan det jo se ud som om, han betaler, selvom det er fælles, men som du siger - man gider ikke nødvendigvis skulle være demonstrativ, hvis de har stillet regningen og kortterminalen ved siden af ham alligevel.
2
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5924
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 833
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14742

Re: Kønsroller i andre lande

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 12. apr 2018, 09:04

Min eks var fra Holland og han forventede at jeg lavede alt det huslige. For hans mor gjorde det og så skulle jeg jo også. Han mente at når nu jeg kun havde arbejde, skole og hest på samme dag, så måtte jeg jo selvfølgelig bære mindre træt end ham der kun havde arbejde.

Han blev noget skuffet for jeg nægtede kategorisk at skulle stå ene mand for hele husholdningen. Han fordtod det ikke rigtig når jeg sagde fra, så endte med bare at lade være med at gøre tingene. Det gik ham på nerverne før det gjorde for mig og så kom min pointe sjovt nok igennem efter et par år.

Min nuværende kæreste er engelsk og han forventer på ingen måde at jeg står for det hele, mere at vi deles om tingene. Han er meget huslig og gør gerne rent, hvilket så inkluderer hans papbrors rod. Med hans papbror tager jeg samme approach som med min eks og det kan godt irritere min kæreste lidt da han føler jeg ikke hjælper til. Hvis jeg begyndte at gøre alt det huslige på kontinuerlig plan tror jeg faktisk min kæreste ville blive en smule utilpas ved det.

Spanien og Latinamerikanske lande er meget machismo stadig, på trods af udviklingen på det seneste. Jeg tror bare det er så dybt i deres kultur at det vil tage noget tid at progressere fra.
1
fisken80
Indlæg: 22339
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52560

Re: Kønsroller i andre lande

Indlægaf fisken80 » 12. apr 2018, 10:47

Akehurst2 skrev:
Hunkat skrev:Jeg tænker at den slags er mere normalt end vi går og tænker i DK, i resten af Europa (og verden). Jeg har f.eks. nogle gange givet min mand penge til at betale når vi var ude og spise fordi der blev kigget skævt til os når jeg betalte (i USA). Jeg er ligeglad og det er han i princippet også men det var altid ham de gav regningen og kiggede på for at høre hvad vi skulle ha' osv. Så var det bare nemmere end at starte en kønskamp midt i Five Guys.



Ja, jeg har oplevet at min mand decideret blev udpeget og grinet af på en restaurant i Firenze, fordi jeg betalte. Mens vi på en restaurant i Stockholm begge fik hældt lidt vin op for at smage inden vi sagde ja tak :-D

På ferier betaler vi oftest med vores fælleskort, men det er stort set altid min mand, der hiver kortet frem. Så kan det jo se ud som om, han betaler, selvom det er fælles, men som du siger - man gider ikke nødvendigvis skulle være demonstrativ, hvis de har stillet regningen og kortterminalen ved siden af ham alligevel.


Spøjst. I Venedig var det næsten mig der betalte ved alle måltider, og det var der ingen der tog notits af.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
HerErJeg
Indlæg: 4232
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5038

Re: Kønsroller i andre lande

Indlægaf HerErJeg » 12. apr 2018, 16:39

Det jeg tænker mest over, er de familieejede hoteller eller restauranter i Italien. Der er de ældre generationer virkelig patriarker, som ikke laver noget, men holder øje med alt, og kommenterer på det som ikke er godt nok.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Kønsroller i andre lande

Indlægaf Wizzze » 13. apr 2018, 08:15

Hvor galant, i dag trak en af mændene stolen ud for den unge dame, men ellers er mønstret præcist det samme.
0
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Generelt"