Min ven har gjort noget ulovligt!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Sladjah
Indlæg: 112
Tilmeldt: 28. jan 2018, 13:13
Kort karma: 8
Likede indlæg: 55

Min ven har gjort noget ulovligt!

Indlægaf Sladjah » 22. apr 2018, 12:54

Hej alle
Min ven havde lejet en klaver hvor han betaler 600 kr om måneden!

Han stod så i en meget stram økonomisk krise hvor han endte med at sælge klaveret men det må han ikke da han lejer den fra et klaver butik i København.

Jeg har mange gange sagt til ham han ikke skulle sælge den!

nu har klaver butikken fundet ud af det

Så er spg bare hvad sker der??

Bør han være bange for en retssag eller kan han afbetale klaveret?
0
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Min ven har gjort noget ulovligt!

Indlægaf Code71 » 22. apr 2018, 13:00

Reelt kan de kræve den fulde pris for klaveret og evt få fogeden til at inddrive det. Det er nok best case scenario. Værste er en anmeldelse for bedrageri. Som det er
2
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Min ven har gjort noget ulovligt!

Indlægaf DetSorteCirkus » 22. apr 2018, 13:10

Code71 skrev:Reelt kan de kræve den fulde pris for klaveret og evt få fogeden til at inddrive det. Det er nok best case scenario. Værste er en anmeldelse for bedrageri. Som det er


Er det ikke også tyveri at sælge andres ting?
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7405
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23352

Re: Min ven har gjort noget ulovligt!

Indlægaf Aragorn » 22. apr 2018, 14:44

Sladjah skrev:Hej alle
Min ven havde lejet en klaver hvor han betaler 600 kr om måneden!

Han stod så i en meget stram økonomisk krise hvor han endte med at sælge klaveret men det må han ikke da han lejer den fra et klaver butik i København.

Jeg har mange gange sagt til ham han ikke skulle sælge den!

nu har klaver butikken fundet ud af det

Så er spg bare hvad sker der??

Bør han være bange for en retssag eller kan han afbetale klaveret?


Han kan håbe på, det er almindeligt tilgængeligt klaver, som sælges i større tal. Så kan han som minimum få lov til at betale prisen for et nyt klaver, plus alverdens omkostninger i forbindelse med administration af denne sag, renter, eventuelle advokater etc.

Er det et sjældent klaver han har solgt, som man ikke bare kan finde et tilsvarende af, så er han først på skideren. Så kan han stå i en situation hvor klaveret hentes tilbage til udlejeren hvis fogeden kan finde det, og så skylde for klaveret til både butikken og dem han har solgt det til - og den gæld han forsøgte at dække ved at sælge klaveret, er sikkert ikke ude af verden på nuværende tidspunkt alligevel.

Din ven er et fjols, og hvis han troede han havde problemer før han solgte klaveret, vil han blive overrasket over hvor mange ekstra han kan få nu.

Giv ham et ordentligt los i røven - han kan meget hurtigt smide sit liv væk hvis det er hans stil. Hvor gammel er han?
5

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Sladjah
Indlæg: 112
Tilmeldt: 28. jan 2018, 13:13
Kort karma: 8
Likede indlæg: 55

Re: Min ven har gjort noget ulovligt!

Indlægaf Sladjah » 22. apr 2018, 17:22

Han er 25 år

Problemet er han er registeret i RKI
8 steder og han har 1 plettet straffeattest men det er ubetinget dom (3 måneder) han ryger kun i fængsel hvis han har gjort noget ulovligt igen indenfor 1 år

Og det har han så nu..

Kan han risikere at ryge i fængsel hvis de lægger sag an mod ham?
0
Sladjah
Indlæg: 112
Tilmeldt: 28. jan 2018, 13:13
Kort karma: 8
Likede indlæg: 55

Re: Min ven har gjort noget ulovligt!

Indlægaf Sladjah » 22. apr 2018, 17:24

Og det er en YAMAHA klaver

Er de svære at få fat i?
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Min ven har gjort noget ulovligt!

Indlægaf Sangius » 22. apr 2018, 17:28

Der er stor forskel på de forskellige Yamaha klavere.

Han må kontakte butikken, og være ydmyg. Håbe at de er villige til at indgå en aftale om betaling af klaveret, mod at de så ikke melder ham. Ved ikke hvor realistisk det er.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7405
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23352

Re: Min ven har gjort noget ulovligt!

Indlægaf Aragorn » 22. apr 2018, 18:49

Sladjah skrev:Han er 25 år

Problemet er han er registeret i RKI
8 steder og han har 1 plettet straffeattest men det er ubetinget dom (3 måneder) han ryger kun i fængsel hvis han har gjort noget ulovligt igen indenfor 1 år

Og det har han så nu..

Kan han risikere at ryge i fængsel hvis de lægger sag an mod ham?


Det eneste der kan løfte ham ud af hans problemer, er ærlighed og hårdt arbejde. Og desto før han indser dét, desto bedre. Find et job, find to, og vær ærlig. Mere bedrag og flere løgne giver flere og større problemer.

Få ham til at forstå det. Og få ham til at forstå, at det kun er ham selv han virkelig straffer med sin adfærd. Hvis han vil have et godt liv, må han blive et mandfolk. Det er ikke for sent endnu, men det er tæt på.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Min ven har gjort noget ulovligt!

Indlægaf Pax Romana » 23. apr 2018, 06:46

DetSorteCirkus skrev:
Code71 skrev:Reelt kan de kræve den fulde pris for klaveret og evt få fogeden til at inddrive det. Det er nok best case scenario. Værste er en anmeldelse for bedrageri. Som det er


Er det ikke også tyveri at sælge andres ting?
Det er vel mere underslæb end tyveri. Han var jo i besiddelse af klaveret i forvejen.
1
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Min ven har gjort noget ulovligt!

Indlægaf Akehurst2 » 23. apr 2018, 06:55

Pax Romana skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Code71 skrev:Reelt kan de kræve den fulde pris for klaveret og evt få fogeden til at inddrive det. Det er nok best case scenario. Værste er en anmeldelse for bedrageri. Som det er


Er det ikke også tyveri at sælge andres ting?
Det er vel mere underslæb end tyveri. Han var jo i besiddelse af klaveret i forvejen.


Lige præcis. Og det har en strafferamme på 1 år og 6 måneder, og selvom det selvsagt ikke er der, man ligger for et enkelt tilfælde af noget, der har en trods alt begrænset værdi, så kan det sagtens udløse en tidligere betinget dom, hvis han kendes skyldig.
0
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Min ven har gjort noget ulovligt!

Indlægaf Akehurst2 » 23. apr 2018, 06:57

Sladjah skrev:Han er 25 år

Problemet er han er registeret i RKI
8 steder og han har 1 plettet straffeattest men det er ubetinget dom (3 måneder) han ryger kun i fængsel hvis han har gjort noget ulovligt igen indenfor 1 år

Og det har han så nu..

Kan han risikere at ryge i fængsel hvis de lægger sag an mod ham?


Først: Det er en betinget dom, han har. Hvis den var ubetinget sad han allerede i fængsel.

For det andet: Forretningen behøver ikke lægge sag an. De kan bare melde det til politiet, som så tager sig af det.
0
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Min ven har gjort noget ulovligt!

Indlægaf Akehurst2 » 23. apr 2018, 06:59

Sangius skrev:Der er stor forskel på de forskellige Yamaha klavere.

Han må kontakte butikken, og være ydmyg. Håbe at de er villige til at indgå en aftale om betaling af klaveret, mod at de så ikke melder ham. Ved ikke hvor realistisk det er.


Jeg tror ikke, det er særlig realistisk i og med, han allerede er i RKI.

Hans bedste mulighed for at undgå at de melder ham tror jeg er at han fortæller dem det og betaler det hele med det samme. Ellers ville jeg som forretning melde ham på stedet - jeg ville aldrig indgå afbetalingsaftaler med nogen, der er så uhæderlige.
3
Mirabella
Indlæg: 254
Tilmeldt: 2. nov 2016, 20:30
Kort karma: 18
Likede indlæg: 183

Re: Min ven har gjort noget ulovligt!

Indlægaf Mirabella » 23. apr 2018, 06:59

En klaver med en lejepris på 600kr har en værdi omkring 50.000kr det er ikke nogen lille forseelse
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Min ven har gjort noget ulovligt!

Indlægaf Tux » 23. apr 2018, 07:49

Sladjah skrev:Han er 25 år

Problemet er han er registeret i RKI
8 steder og han har 1 plettet straffeattest men det er ubetinget dom (3 måneder) han ryger kun i fængsel hvis han har gjort noget ulovligt igen indenfor 1 år

Og det har han så nu..

Kan han risikere at ryge i fængsel hvis de lægger sag an mod ham?

Han kan nok godt regne med at blive meldt til politiet, og dermed ryge ind for hans tidligere forseelse.
0
Mirabella
Indlæg: 254
Tilmeldt: 2. nov 2016, 20:30
Kort karma: 18
Likede indlæg: 183

Re: Min ven har gjort noget ulovligt!

Indlægaf Mirabella » 23. apr 2018, 09:04

biludlejningsfirmaerne henviser til:

Straffeloven § 293
§ 293 Den, som uberettiget bruger en ting, der tilhører en anden, straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år, medmindre forholdet er omfattet af § 293 a. Under skærpende omstændigheder, navnlig når tingen ikke bringes tilbage efter brugen, kan straffen stige til fængsel i 2 år.
Stk. 2. Den, der uberettiget hindrer en anden i helt eller delvis at råde over ting, straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år. Straffen kan stige til fængsel i 2 år, hvor der er tale om overtrædelser af mere systematisk eller organiseret karakter, eller der i øvrigt foreligger særligt skærpende omstændigheder.
0

Tilbage til "Generelt"