Din kampvægt, eller din vægtkamp.

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 503
Likede indlæg: 8257

Re: Din kampvægt, eller din vægtkamp.

Indlægaf Lemonella » 3. maj 2018, 12:48

^Vi har begge set de programme om de der secret eaters og jeg har endnu ikke fattet pointen i dem. Det ses jo tydeligt at de både spiser og drikker, ikke bare for meget, men alt for meget, hvordan de selv kan tro, de spiser korrekt, kan jeg slet ikke forstå.
Jeg tror på min kæreste og jeg tror ikke, det handler om at han “bare” selv tror på det, uden at det passer.
Jeg har kendt ham i 16 år og jeg ved, han ikke snyder med det han spiser. Hvis det var tilfældet og han smugspiste, eller troede han ikke spiste noget usundt, så ville han tabe sig i de uger han har ferie, hvor vi nærmest er klistret op og ned af hinanden 24/7. Jeg går med ham på de ture han går. Vi er ude og spise sammen og jeg kan jo se, hvad han spiser og nej, han spiser ikke usundt. Så skal han liste sig ud om natten og spise i smug og det tror jeg simpelthen ikke på.
3
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
DenSyngendeLussing
Kort karma: 231
Likede indlæg: 4502

Indlægaf DenSyngendeLussing » 3. maj 2018, 12:56

Lemonella skrev:^Vi har begge set de programme om de der secret eaters og jeg har endnu ikke fattet pointen i dem. Det ses jo tydeligt at de både spiser og drikker, ikke bare for meget, men alt for meget, hvordan de selv kan tro, de spiser korrekt, kan jeg slet ikke forstå.
Jeg tror på min kæreste og jeg tror ikke, det handler om at han “bare” selv tror på det, uden at det passer.
Jeg har kendt ham i 16 år og jeg ved, han ikke snyder med det han spiser. Hvis det var tilfældet og han smugspiste, eller troede han ikke spiste noget usundt, så ville han tabe sig i de uger han har ferie, hvor vi nærmest er klistret op og ned af hinanden 24/7. Jeg går med ham på de ture han går. Vi er ude og spise sammen og jeg kan jo se, hvad han spiser og nej, han spiser ikke usundt. Så skal han liste sig ud om natten og spise i smug og det tror jeg simpelthen ikke på.

Jeg tror stadig bare ikke på, at du og din kæreste er realistiske omkring, hvor meget han egentlig spiser og hvor meget han forbrænder. Din kæreste ville i så fald være det første menneske i verden nogensinde, som ikke kan tabe sig ved at indtage mindre energi, end han forbrænder.

Jeg ved godt, jeg lyder som en irriterende ko og det må du (oprigtigt) undskylde, men tal lyver simpelthen ikke. Din kærestes krop er ikke et naturvidenskabeligt mirakel, som kan lave energi ud af ingenting. Jeg tror simpelthen ikke på det, og jeg tror heller ikke på, at nogen læge, som er sit stetoskop værdigt vil give ham ret i, at hans gener gør det umuligt for ham at tabe sig.
0
avdotja
Kort karma: 187
Likede indlæg: 3381

Indlægaf avdotja » 3. maj 2018, 13:03

Jeg tror også det er vigtigt at være opmærksom på at man godt kan blive overvægtig og/eller ikke tabe sig, af sund kost. Spiser man for meget (i forhold til ens specifikke krop), tager man på. Sund mad eller ej. Men igen; for nogle ER det bare lettere end andre - hvad enten det så skyldes kroppens forbrænding eller de ubeviste valg mange (alle) tager. Så er det et spørgsmål om et par kilo, er det jo ikke sikkert det er kampen værd.
4
Brugeravatar
Lemonella

Indlægaf Lemonella » 3. maj 2018, 13:11

DenSyngendeLussing skrev:
Lemonella skrev:^Vi har begge set de programme om de der secret eaters og jeg har endnu ikke fattet pointen i dem. Det ses jo tydeligt at de både spiser og drikker, ikke bare for meget, men alt for meget, hvordan de selv kan tro, de spiser korrekt, kan jeg slet ikke forstå.

Jeg tror stadig bare ikke på, at du og din kæreste er realistiske omkring, hvor meget han egentlig spiser og hvor meget han forbrænder. Din kæreste ville i så fald være det første menneske i verden nogensinde, som ikke kan tabe sig ved at indtage mindre energi, end han forbrænder.

Jeg ved godt, jeg lyder som en irriterende ko og det må du (oprigtigt) undskylde, men tal lyver simpelthen ikke. Din kærestes krop er ikke et naturvidenskabeligt mirakel, som kan lave energi ud af ingenting. Jeg tror simpelthen ikke på det, og jeg tror heller ikke på, at nogen læge, som er sit stetoskop værdigt vil give ham ret i, at hans gener gør det umuligt for ham at tabe sig.

Okay, lad os så sige at han snyder og spiser usundt i løbet af dagen, når han er på arbejdet. Du kan jo i realiteten have ret, også selvom jeg nu ikke synes du lyder som en irriterende ko.
Jeg kan skam sagtens selv se, det lyder åndsvagt, at han ikke taber sig. Det samme sagde kostvejlederen på det kursus han var på og hans læge. Ingen fatter reelt, hvorfor han ikke taber sig nævneværdigt og når han så har tabt sig, som regel tager det hele på igen.
Sjovt nok, lyver både hans søster og hans mor så også. De har jo nøjagtig det samme problem. Hans far og hans bror er storspisere. De er bare normalvægtige.

Jeg har bare uendelig svært ved at tro, han skulle lyve for både sig selv, mig, lægen og kostvejlederen og så stadig være pisse ulykkelig over at intet åbenbart virker for ham.
Et eller andet sted, må det sgu da gå op for ham at han gør noget forkert, forudsat at han gør det.
1
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
DenSyngendeLussing
Kort karma: 231
Likede indlæg: 4502

Indlægaf DenSyngendeLussing » 3. maj 2018, 13:18

Jeg vil ikke kapre tråden eller afspore den, så derfor bliver det her også sidste pip fra mig, inden jeg hopper ud igen.

Ja, det er givetvis “nemmere” for nogle mennesker end andre at tage på eller tabe sig. Det giver egentlig sig selv, at en normalvægtig person, som er lille i både højde og drøjde ikke bruger lige så meget energi på at holde sig kørende som en normalvægtig person, der er høj og bred. En kvinde på 180 cm vil formentlig have en højere basalforbrænding end en kvinde på 160, og kan derfor spise mere uden at tage på. Ikke uanede mængder, men dog mere.

Det kan virke uretfærdigt, og det er det måske også, men verden er sjældent retfærdig. Sur røv, men så må man enten kæmpe hårdere end dem, der har det “nemmere” eller acceptere, at man hellere vil veje for meget end at bruge resten af sit liv på at holde øje med sit madindtag.
0
JoyNips
Kort karma: 525
Likede indlæg: 8018

Indlægaf JoyNips » 3. maj 2018, 13:24

Lemonella skrev:
Okay, lad os så sige at han snyder og spiser usundt i løbet af dagen, når han er på arbejdet.

Han behøver ikke at spise usundt. Man kan blive overvægtig af verdens sundeste kost hvis man spiser over sit behov, og man kan tabe sig af en kost bestående af chokolade og flødeskumslagkager hvis man indtager mindre end sit behov.
0
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 372
Likede indlæg: 8305

Indlægaf Sangius » 3. maj 2018, 13:25

Men Lemonella. Fedtceller består af fedt. De kan ikke, på nogen som helst måde, fyldes op uden at man indtager kalorier. Lige meget hvordan du vender og drejer det, må han indtage mere end han forbrænder, hvis han tager på.

Han har sikkert en lavere end normalt forbrænding, og en krop der nødigt forbrænder fedt frem for andet.

Men hvis han sætter indtaget ned, vil han selvfølgelig tabe sig.

At det indtag så måske skal ligge så lavt, at det er svært at leve på samme måde som andre - det er meget muligt.
0
avdotja

Indlægaf avdotja » 3. maj 2018, 13:30

Og i stedet for at det hele skal handle om TSs kæreste, kan jeg jo meget passende selv komme på banen :cool:

De sidste 10 år har jeg dyrket en del sport og har derudover både hund, cyklen som min primære transportform samt en kropsform der tager udgangspunkt i et par solide (men trods alt muskuløse) stolpeben, et sæt meget fødedygtige hofter og en forholdsvis smal talje - så selv om jeg, BMI-mæssigt, et par gange har snust til grænsen på de 25, så tvivler jeg på at der er noget at komme efter sundhedsmæssigt.

Jeg har altid befundet mig i den tungere ende af normalvægten. Især efter at jeg sidste år (efter at have haft samme vægt jeg ved ikke hvor længe), tog 3-4 kilo på (pga skader og manglende vilje til at dyrke alternativ sport). Dem kæmper jeg stadig med at tabe. Når jeg læser hvor let andre smider deres kilo, frustreres jeg ofte over hvor svært det skal være for en aktiv person som mig. Men altså; selv om min krop tilsyneladende går meget langt for at bibeholde de vundne kilo, så ER der ikke nogen tvivl om at jeg taber mig (en lille, bitte smule :sarkasme:), når jeg har ekstra fokus på kosten. Jeg er bare for magelig til at opretholde det fokus...

Jeg tror måske også at jeg lider af det “problem” at jeg ikke føler det burde være nødvendigt med et så stringent fokus på kosten, min aktive livsstil taget i betragtning. Jeg fortjener simpelthen lidt løsere tøjler... Hvilken mig og min søde tand, så nok ikke helt kan styre.
4
Brugeravatar
englishchannel
Kort karma: 144
Likede indlæg: 2154

Indlægaf englishchannel » 3. maj 2018, 13:37

Jeg tror også, at mange folk underkender, hvor nemt det er at ryge over sit kaloriebudget. Maden i vores del af verden er generelt så kalorieholdig at man ikke skal spise ret meget af den for at tage på, og der er mange skjulte kalorier i f.eks. drikkevarer. Hvis du drikker et glas vin og spiser en håndfuld peanuts, mens du laver mad, har du allerede spist hvad der svarer til et aftensmåltid inden du overhovedet har taget maden af komfuret. Drikker du juice til maden i stedet for vand, gemmer der sig en et ekstra halvt måltid der, uden at du typisk vil føle dig mere mæt af den grund.

Det kom bag på mig, at man også kan tage på, selvom man ikke gør noget åbenlyst "forkert". At man ikke behøver nogensinde at røre chips eller at spise en pose slik på én gang for at blive overvægtig. Man kan sagtens blive det ved at spise sine tre hovedmåltider og snacke lidt tørret frugt indimellem, hvis man ikke holder styr på hvad der virkelig koster.
Senest rettet af englishchannel 3. maj 2018, 13:39, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
Lemonella

Indlægaf Lemonella » 3. maj 2018, 13:38

Jeg hører, hvad I siger og jeg tager det til mig. :)
Jeg er jo hans kæreste og ikke hans mor, så der er faktisk grænser for, hvor meget jeg føler jeg har lyst til at tjekke ham. Selvom guderne skal vide at jeg gerne ville. Jeg er bare nødt til at tro ham på hans ord også selvom hans vægt, måske burde sige mig noget andet.

Jeg har, som før skrevet, været meget undervægtig. Jeg vejede på et tidspunkt 50 kg. Ikke meget for en kvinde på 176 cm.
Min læge blev bekymret og gav mig noget pulver der skulle røres ud i, helst piskefløde, men sødmælk var okay. 3 glas om dagen skulle jeg tage og stadig spise som jeg plejede.
Efter en måned, var jeg så hos lægen igen og skulle have tjekket min vægt. Jeg havde tabt 2 kg. Lægen fattede intet og opgav mig faktisk lidt. Bad mig spise mere smør, fede madvare og drikke piskefløde. Det kunne jeg slet ikke. Jeg spiste bare normalt som jeg plejede.
I rigtig mange år var jeg hende “der raslede når hun kom”. Hende, “hvor det at elske med mig måtte være som at vælte på cykel. Hold kæft med blå mærker man ville få”. Sjovt? Næ og det gjorde mig jo bare mere ulykkelig og jeg fik mindre lyst til mad, jo mere det ramte mig.
Derfor, forstår jeg min kæreste og føler med ham. Jeg har jo selv været der, bare med omvendt fortegn.
0
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 372
Likede indlæg: 8305

Indlægaf Sangius » 3. maj 2018, 13:44

Jeg forstår da også godt din kæreste. Og dig.
Men du skriver det jo selv - du kunne ikke få dig selv til at skrue op for fløde, smør osv. Og jo værre det blev, jo mindre havde du lyst til at spise.
Du skulle sikkert spise mere end hvad mange andre skulle, men havde du kværnet 4000 kcal om dagen, så havde du sikkert taget på.

Nu skriver jeg sikkert, fordi det ikke er lige så simpelt den anden vej rundt. Man kan godt have en malabsorption af en art, som gør at man - uagtet indtaget mad - ikke tager på, eller får vitaminmangel. Jeg har f.eks. i en lang periode spist vitaminpiller med 1000 gange den anbefalede daglige dosis af b12, uden den store effekt på min mangel :)
1
avdotja

Indlægaf avdotja » 3. maj 2018, 13:46

Lemonella: Det kan jo også godt være at din kæreste har et lavere stofskifte end normalt. Er det tilfældet, så vil han stadig tage på, hvis han spiser som en med et normalt stofskifte, på trods af at han reelt ikke gør noget “forkert”.
2
Brugeravatar
billiebean
Kort karma: 103
Likede indlæg: 1798

Indlægaf billiebean » 3. maj 2018, 13:46

Jeg tror på, at der en individuel forskel i vores kroppes tendens til at holde fast på fedtet. Men jeg tror også, der er forskel på vores evne til at vurdere vores madindtag og aktivitetsniveau realistisk. Ikke kun pga fornægtelse men også fordi vi vokser op med forskellige definitioner af "normal", "meget" og "lidt" - motion, fedt, slik, grønt osv.

Jeg synes fx meget ofte, at portionerne er gigantiske når jeg spiser ude på caféer eller en restaurant. Min mand og jeg deler fx ofte en cafeburgermenu eller en "mellem" cola. Men når portionerne har den størrelse må det jo betyde, at det er standard for en del.

Jeg tror, jeg er vokset op med en spisekultur, der lagde vægt på, at man godt må føle sult, at man SKAL dyrke motion og at man spiser restriktivt og ikke snacker og bryder måltidsmønstret med tre gange dagligt. Det lyder måske lidt puritansk, men jeg føler slet ikke, at det er hårdt.

Jeg har aldrig kæmpet med vægten før nu som gravid, hvor jeg bliver nødt til at snacke, får mavekneb af grønt og overhovedet ikke kan dyrke motion.
3
Brugeravatar
Lemonella

Indlægaf Lemonella » 3. maj 2018, 13:54

billiebean skrev:Jeg tror på, at der en individuel forskel i vores kroppes tendens til at holde fast på fedtet. Men jeg tror også, der er forskel på vores evne til at vurdere vores madindtag og aktivitetsniveau realistisk. Ikke kun pga fornægtelse men også fordi vi vokser op med forskellige definitioner af "normal", "meget" og "lidt" - motion, fedt, slik, grønt osv.

Jeg synes fx meget ofte, at portionerne er gigantiske når jeg spiser ude på caféer eller en restaurant. Min mand og jeg deler fx ofte en cafeburgermenu eller en "mellem" cola. Men når portionerne har den størrelse må det jo betyde, at det er standard for en del.

Jeg tror, jeg er vokset op med en spisekultur, der lagde vægt på, at man godt må føle sult, at man SKAL dyrke motion og at man spiser restriktivt og ikke snacker og bryder måltidsmønstret med tre gange dagligt. Det lyder måske lidt puritansk, men jeg føler slet ikke, at det er hårdt.

Jeg har aldrig kæmpet med vægten før nu som gravid, hvor jeg bliver nødt til at snacke, får mavekneb af grønt og overhovedet ikke kan dyrke motion.

Det med portionsstørrelserne, har jeg også svært ved, samt de der steder med “spis, hvad du kan for een pris. Eller der, hvor de lover en præmie til dem der kan kværne en gigantburger eller en gigant tartelet. Jeg har ikke forstået det. Kig dog på Amerikanernes kæmpe-portioner og deres vægt.
Vi deler også tit et måltid, hvis vi spiser ude, eller også får vi kun en forret hver og alligevel er vi stopmætte.
2
I'm supposed to be me.
IrmaPigen
Kort karma: 303
Likede indlæg: 3740

Indlægaf IrmaPigen » 3. maj 2018, 13:59

avdotja skrev:Jeg tror også det er vigtigt at være opmærksom på at man godt kan blive overvægtig og/eller ikke tabe sig, af sund kost. Spiser man for meget (i forhold til ens specifikke krop), tager man på. Sund mad eller ej. Men igen; for nogle ER det bare lettere end andre - hvad enten det så skyldes kroppens forbrænding eller de ubeviste valg mange (alle) tager. Så er det et spørgsmål om et par kilo, er det jo ikke sikkert det er kampen værd.

Der er også mange, der tager bilen ind på deres stillesiddende kontorjob, tager bilen hjem igen, spiser aftensmad, ligger sig på sofaen i et par timer, går i seng og gør det samme næste dag, og gør det 5 x ugen, og så stadig ikke kan forstå de ikke taber sig.
3

Tilbage til "Generelt"