Din kampvægt, eller din vægtkamp.

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 2249
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 326
Likede indlæg: 3650

Re: Din kampvægt, eller din vægtkamp.

Indlægaf Æble » 3. maj 2018, 14:03

Ja det er enkelt. Spis mindre end du forbrænder, så taber du dig.

Men nemt er det jo åbenbart ikke.

Og der er mange faktorer der påvirker hvor svært/nemt det er. Basalforbrænding er forskellig fra person til person. Vi kender alle den type der kan spise havdsomhelst uden at tage på. Genetik spiller en rolle, nogle er kraftigere bygget end andre. Opvækst ift mad-, hygge- og motionsvaner. Mentalt overskud - det kræver noget at holde styr på sunde madvarer og lave sund mad, især hvis man er vant til de usunde og lette løsninger. Fysisk overskud, både kropsligt og tidsmæssigt. Det kan være svært at få tid til motion med en børnefamilie der skal køre samt fuldtidsjobs osv.

Jeg vil anbefale en BBC miniserie, den er nogle pr gammel, men virkelig interessant. Why thin People arent fat. Den findes på youtube. Handler om et eksperimentet med nogle slanke mennesker der ikke gør så meget for at være slanke. De skulle spise virkelig mange kalorier hver dag i en måned for at tage på. Deres kroppe gjorde så hver især noget for at slippe for at tage på. Ideen var at alle kroppe har sin egen basalvægt som kroppen gerne vil være på. Hvis ens basalvægt er høj, så er det meget svært (ikke umuligt!) at tabe sig.
5
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 1623
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 103
Likede indlæg: 1798

Re: Din kampvægt, eller din vægtkamp.

Indlægaf billiebean » 3. maj 2018, 14:07

IrmaPigen skrev:
avdotja skrev:Jeg tror også det er vigtigt at være opmærksom på at man godt kan blive overvægtig og/eller ikke tabe sig, af sund kost. Spiser man for meget (i forhold til ens specifikke krop), tager man på. Sund mad eller ej. Men igen; for nogle ER det bare lettere end andre - hvad enten det så skyldes kroppens forbrænding eller de ubeviste valg mange (alle) tager. Så er det et spørgsmål om et par kilo, er det jo ikke sikkert det er kampen værd.


Der er også mange, der tager bilen ind på deres stillesiddende kontorjob, tager bilen hjem igen, spiser aftensmad, ligger sig på sofaen i et par timer, går i seng og gør det samme næste dag, og gør det 5 x ugen, og så stadig ikke kan forstå de ikke taber sig.


Præcis. Der er vist lidt en tendens til at undervurdere hvad daglig aktivitet betyder efter devisen at vægttab næsten kun handler om mad og minimalt om motion.

Og det er muligt, at man ikke decideret taber sig 10 kg på 3 måneder ved at cykle 4 km om dagen, gå en tur og lave husligt arbejde, men omvendt så holdes kroppen i gang og det har en positiv indvirkning på stofskiftet, fordøjelsen, blodsukkeret osv. Og det kan omvendt hjælpe til at man ikke snacker, spiser kæmpeportioner osv. Og på den måde kommer man ind i en mere positiv spiral.
0
Brugeravatar
DenSyngendeLussing
Indlæg: 1212
Tilmeldt: 9. maj 2016, 18:42
Kort karma: 231
Likede indlæg: 4502

Re: Din kampvægt, eller din vægtkamp.

Indlægaf DenSyngendeLussing » 3. maj 2018, 14:10

IrmaPigen skrev:
avdotja skrev:Jeg tror også det er vigtigt at være opmærksom på at man godt kan blive overvægtig og/eller ikke tabe sig, af sund kost. Spiser man for meget (i forhold til ens specifikke krop), tager man på. Sund mad eller ej. Men igen; for nogle ER det bare lettere end andre - hvad enten det så skyldes kroppens forbrænding eller de ubeviste valg mange (alle) tager. Så er det et spørgsmål om et par kilo, er det jo ikke sikkert det er kampen værd.


Der er også mange, der tager bilen ind på deres stillesiddende kontorjob, tager bilen hjem igen, spiser aftensmad, ligger sig på sofaen i et par timer, går i seng og gør det samme næste dag, og gør det 5 x ugen, og så stadig ikke kan forstå de ikke taber sig.


Det er som sådan ikke forkert, men jeg vil nu til enhver tid fastholde, at madindtag er alfa og omega i et vægttab. Læresætninger som, “you can’t outrun a bad diet” eller “abs are made in the kitchen” er sande. Du kan sagtens tabe dig som stillesiddende kontormus, motion er overhovedet ikke nødvendigt for et vægttab - omend det er absolut tilrådeligt, da det holder snacksult nede, og ikke mindst er det vigtigt for helbreddet at få pulsen op regelmæssigt.

Men du har for så vidt ret, da rigtigt mange mennesker også totalt fejlvurderer, hvor mange kalorier de forbrænder bare ved at gå lidt rundt og passe deres arbejde. En rask løbetur på en halv time og fem kilometer forbrænder dårligt nok 300 kcal, hvis du er normalvægtig, en gåtur endnu mindre. Så at gå lidt frem og tilbage mellem afdelinger på jobbet, eller at tage trappen i stedet for elevatoren vil ingen forskel gøre på vægten overhovedet, så længe man stadig spiser en god del mere, end man forbrænder.

Det hjælper jo heller ikke at gå til spinning tre gange om ugen, hvis man f.eks. overspiser med 2000 kalorier om dagen. Det er en dråbe i havet.

Kost først, så motion.
4
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 1623
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 125
Likede indlæg: 2389

Re: Din kampvægt, eller din vægtkamp.

Indlægaf Tilly » 3. maj 2018, 14:23

Jeg har en veninde der er virkelig inaktiv. Hun har tabt 50 kilo, og er stadig lige så inaktiv som altid. Det er altså kosten der vigtigst i et vægttab.

Jeg motionerer selv, men det er faktisk fuldstændig uden øje for at det skal bidrage yderligere til mit vægttab. Jeg tabte da også selv 12 kilo sidste år, uden synderlig motion. Min motivation for at jeg nu er begyndt at supplere mine ændrede kostvaner med at motionere handler da også snarere om et ønske om at forbedre min kondition, da jeg ved at det bidrager positivt til min generelle sundhed. Samt et håb om at det vil ændre min krops udseende i en retning jeg bedre kan lide.
2
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 892
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 24
Likede indlæg: 1015

Re: Din kampvægt, eller din vægtkamp.

Indlægaf Myresluger » 3. maj 2018, 14:31

Selvfølgelig kan alle tabe sig hvis de spiser mindre end de forbrænder. Der er bare rigtig stor forskel på hvordan kroppen reagerer på nedsat kalorie indtag. Jeg tabte mig 25 kg over 9 måneder og jeg har lært at mit kalorieindtag skal ligge i i’et meget snævert interval. Kommer jeg under går mit vægttab helt i stå kommer jeg over tager jeg på. Det betyder at en stor del af de tabte kg er kommet på igen. Derudover er jeg altid sulten - manglende mæthedsfornemmelse gør det utrolig svært at holde vægten. Jeg gætter på at manglende mæthed også spiller en rolle hos mange. Og ja, jeg er altid sulten også når jeg rejser mig fra et måltid. Jeg ved hvor meget jeg bør spise , men når man altid er sulten kræver det konstant fokus for ikke st spise for meget.
2
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 137
Likede indlæg: 977

Re: Din kampvægt, eller din vægtkamp.

Indlægaf Artem » 3. maj 2018, 14:59

Som ung var jeg meget slank selv om jeg aldrig har gået op i hvad jeg spiste, levede faktisk rimelig usundt med et meget stort forbrug af cola med 2-3 liter om dagen. Men var samtidig også meget aktiv med cykling og at gå rundt til alt muligt.
I 20'erne fik jeg en mere normal vægt for min højde, og hvor jeg lagde rimelig stabil i mange år. Men var også stadig rimelig aktiv der med løb, cykling osv... Men drak stadig alt for meget cola.

Efter at jeg blev 30 år begyndte det med at gå galt, med at min vægt steg med 1-2 kilo om året. For omkring 2 år siden i en alder af 41 år synes jeg det var ved at blive alt for meget og havde også en BMI omkring 28 der. Så begyndte med at trappe ned på det cola. Først med kun at drikke det til aftensmaden. Som gjorde at jeg tabte mig omkring 5 kg. Siden droppede jeg helt cola i efteråret som igen har gjort at jeg har tabt mig 5 kg.
Men det er lidt gået i stå nu, og vil ellers gerne tabe mig 5 kg mere. Både fordi de ekstra kilo jeg har sidder i ansigtet. Virkeligt skørt for ud over en smule mave. Er jeg faktisk meget godt tilfreds med kroppen, og har ikke meget fedt der. Er bare den skide dobbelthage der generer mig. Sammen med at smide de 5 kilo vil gøre mig til en bedre løber.
Synes som sagt bare ikke rigtig der sker noget mere. Er vil noget med at tabe en kilo på et halvt år. Hvilket som sådan også er ok, det måtte bare gerne gå lidt hurtigere. Tror dog på at jeg nok skal få smidt de kilo med tiden, er bare ikke sikkert det bliver i år.
Senest rettet af Artem 4. maj 2018, 20:51, rettet i alt 1 gang.
2
Utak er verdens løn
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 2601
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1228
Likede indlæg: 9045

Re: Din kampvægt, eller din vægtkamp.

Indlægaf Krølle » 3. maj 2018, 17:06

Jeg er 100% på både team "luk munden og key røven" OG team "det er ikke nemt for alle".

Selvfølgelig er der en sammenhæng mellem kalorieindtag og vægt. Det giver sig selv. Det er bare ikke det samme for alle, og derfor er det heller ikke lige nemt at holde en vægt indenfor normalområdet.

Jeg kender folk, der med en hardcore indsats mht både kost og motion lige akkurat kan holde en normalvægt. For dem er jeg en slags freak of nature; jeg har normalt et BMI under 20 uanset aktivitetsniveau, og pt vejer jeg under 60 kg fordelt på mine knap 180 cm. Jeg dyrker pt ikke egentlig motion og har kværnet en pose Bugles, mens jeg har læst denne tråd. Og et glas vin. Bare fordi det smager godt.

Den næste, der fortæller mig, at det er helt normalt, vil jeg gerne sammenligne madindtag og data med.
4
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 9236
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 692
Likede indlæg: 13228

Re: Din kampvægt, eller din vægtkamp.

Indlægaf Juki » 3. maj 2018, 17:31

Det er også ret let at sige til folk at de bare skal spise mindre og røre sig mere, når man samtidig ikke tager højde for at folk har forskellige ressourcer og forudsætninger. De fleste gør vel det bedste de kan, uanset om det drejer sig om et vægttab, en sportsgren, sit fag eller hvad nu, med de midler de nu engang har.

Men så længe der ikke er en facitliste over hvordan man kommer fra A til B, men det er et stort virvar af meninger, erfaringer, hvad der er moderne det givne tidspunkt osv. er det lidt for letkøbt at sige.

Man kan vel ikke bebrejde folk at de ikke taber sig hvis de aldrig har lært hvordan man får opbygget en god og sund kost? Hvordan skal man vide at noget er forkert hvis man aldrig har lært det eller ikke aner der er alternativer? Det er jo ikke bare et spørgsmål om at man bare skal spise mindre af det åbenlyst usunde, men at mange ikke ved hvor meget almindelige dagligvarer kan fede.
5
Forarget kan man altid blive

It's not a phase, mom!
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 2601
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1228
Likede indlæg: 9045

Re: Din kampvægt, eller din vægtkamp.

Indlægaf Krølle » 3. maj 2018, 17:37

For lige at toppe mit "folk er forskellige - også ift vægt", kan jeg da supplere med, at jeg i hvert fald kender en læge, der ikke abonnerer på "det er det samme for alle". Tværtimod mener han, at vi begge burde være decideret fede, hvis det var tilfældet.

It aint that simple.
3
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 2601
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1228
Likede indlæg: 9045

Re: Din kampvægt, eller din vægtkamp.

Indlægaf Krølle » 3. maj 2018, 17:38

(...jeg er for øvrigt gået over til Daim, mens jeg afventer aftensmad. Løb tør for Bugles)
2
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 1623
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 125
Likede indlæg: 2389

Re: Din kampvægt, eller din vægtkamp.

Indlægaf Tilly » 3. maj 2018, 18:33

Juki skrev:Det er også ret let at sige til folk at de bare skal spise mindre og røre sig mere, når man samtidig ikke tager højde for at folk har forskellige ressourcer og forudsætninger. De fleste gør vel det bedste de kan, uanset om det drejer sig om et vægttab, en sportsgren, sit fag eller hvad nu, med de midler de nu engang har.

Men så længe der ikke er en facitliste over hvordan man kommer fra A til B, men det er et stort virvar af meninger, erfaringer, hvad der er moderne det givne tidspunkt osv. er det lidt for letkøbt at sige.

Man kan vel ikke bebrejde folk at de ikke taber sig hvis de aldrig har lært hvordan man får opbygget en god og sund kost? Hvordan skal man vide at noget er forkert hvis man aldrig har lært det eller ikke aner der er alternativer? Det er jo ikke bare et spørgsmål om at man bare skal spise mindre af det åbenlyst usunde, men at mange ikke ved hvor meget almindelige dagligvarer kan fede.

Jeg er meget enig i det du skriver. DR sendte sidste sommer en række programmer om overvægtige børn, og og det var et super godt eksempel på at børn ikke får de samme forudsætninger med hjemmefra ift at lære at leve sundt.
0
Selma156
Indlæg: 362
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 63
Likede indlæg: 833

Re: Din kampvægt, eller din vægtkamp.

Indlægaf Selma156 » 3. maj 2018, 19:13

Jeg vil så sige, at det afhænger af graden af motion, om det hjælper. Jeg har konsekvent løbet mellem 30 og 40 kilometer om ugen de sidste i hvert fald fire år, kun afbrudt af en knæskadepause på seks uger og fire måneders sejlads, hvor jeg havde begrænset adgang til landjord.

Yderligere svømmer jeg, tager på aktive ferier (ski/dykning/hiking) og cykler til stort set alt - også afstande på 12-17 km. Jeg går også til en del ting, eller aftenture fx.

Altså er jeg rimelig aktiv. Det giver mig i hvert fald nok 3-4000 kalorier ekstra om ugen at lege med. Min vægt er rimelig status quo (lige nu skal jeg dog tabe to-tre kg, som har sneget sig på, jeg ligger i den høje ende af mit ideelle felt), men jeg kan så også godt lide vin, cocktails, latte, chips, slik og generel snacking. Og ret store portioner mad. Så jeg har ligesom opvejet hvordan jeg kan bevare en normalvægt og samtidigt lege 'livsnyder'.

Så motion/fysisk aktivitet har bestemt også noget at sige. Det giver også en højere forbrænding generelt.
3
Brugeravatar
Lemonella
Indlæg: 5807
Tilmeldt: 5. sep 2015, 06:04
Kort karma: 503
Likede indlæg: 8257

Re: Din kampvægt, eller din vægtkamp.

Indlægaf Lemonella » 4. maj 2018, 06:02

Det er jo egentlig lidt en jungle alt det der med kost og motion. Nogle mener en ting, andre noget helt andet. Går man på jagt på nettet, kan man læse utrolig mange forskellige retningslinjer og tit synes jeg man bliver mere forvirret end klog. :)

Jeg har været med en veninde til møder hos vægtkonsulenterne, hvor de hårdnakket påstod at, hvis man fulgte deres kostvejledning, var motion unødvendigt. På den anden side, var det også dem der mente at lever i alle afskygninger, kunne få ens maveskind til at trække sig sammen når man havde tabt sig. Så, hvor meget man kunne tro på dem, ved jeg ikke.

Jeg havde en lille snak med kæresten i går. Vi har før talt om forskellige kure, men han har, som han siger, ikke meget fidus til kure. Han mener, det kræver en total omlægning af livsstil og ikke en kur.
Jeg havde fået et råd fra en sød debattør ( tak for det) omkring LCHF kuren og viste ham det der var skrevet til mig og viste ham et par sider på nettet.
Han kunne dog ikke rigtig se fidusen i det og mente at det der med at skulle droppe brødet og pludselig skulle spise fedt og smør, var helt forkert.
Han elsker mine hjemmebagte grovboller med masser af korn, kerner, frø, revet gulerod og grønkål/spinat i og han vil nødigt undvære dem og da slet ikke til mere fedt. Hans mave er slet ikke beregnet til fedt. Han får simpelthen dårlig mave af det.

Han har lagt en kalorietælle-app på sin mobil og vil i første omgang teste sit kalorieindtag. Han har regnet sig frem til, hvor mange kalorier han må få, hvis han skal ned på en bestemt vægt og holde den. Det synes jeg er et skridt i den rigtige retning og ind til videre, synes jeg det er fint, han selv tager ansvar, så kan jeg jo altid liste lidt LCHF ting ind i kosten, selvom de fleste opskrifter og foreslag i forvejen ligner lidt det vi spiser til hverdag, altså bortset fra de fede ting.
2
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 2601
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1228
Likede indlæg: 9045

Re: Din kampvægt, eller din vægtkamp.

Indlægaf Krølle » 4. maj 2018, 07:22

Lemonella skrev:Det er jo egentlig lidt en jungle alt det der med kost og motion. Nogle mener en ting, andre noget helt andet. Går man på jagt på nettet, kan man læse utrolig mange forskellige retningslinjer og tit synes jeg man bliver mere forvirret end klog. :)

Jeg har været med en veninde til møder hos vægtkonsulenterne, hvor de hårdnakket påstod at, hvis man fulgte deres kostvejledning, var motion unødvendigt. På den anden side, var det også dem der mente at lever i alle afskygninger, kunne få ens maveskind til at trække sig sammen når man havde tabt sig. Så, hvor meget man kunne tro på dem, ved jeg ikke.

Jeg havde en lille snak med kæresten i går. Vi har før talt om forskellige kure, men han har, som han siger, ikke meget fidus til kure. Han mener, det kræver en total omlægning af livsstil og ikke en kur.
Jeg havde fået et råd fra en sød debattør ( tak for det) omkring LCHF kuren og viste ham det der var skrevet til mig og viste ham et par sider på nettet.
Han kunne dog ikke rigtig se fidusen i det og mente at det der med at skulle droppe brødet og pludselig skulle spise fedt og smør, var helt forkert.
Han elsker mine hjemmebagte grovboller med masser af korn, kerner, frø, revet gulerod og grønkål/spinat i og han vil nødigt undvære dem og da slet ikke til mere fedt. Hans mave er slet ikke beregnet til fedt. Han får simpelthen dårlig mave af det.

Han har lagt en kalorietælle-app på sin mobil og vil i første omgang teste sit kalorieindtag. Han har regnet sig frem til, hvor mange kalorier han må få, hvis han skal ned på en bestemt vægt og holde den. Det synes jeg er et skridt i den rigtige retning og ind til videre, synes jeg det er fint, han selv tager ansvar, så kan jeg jo altid liste lidt LCHF ting ind i kosten, selvom de fleste opskrifter og foreslag i forvejen ligner lidt det vi spiser til hverdag, altså bortset fra de fede ting.


Mht forskellige løsninger til forskellige mennesker; jeg har en ven, som altid har kæmpet med vægten. Selv når han træner som en sindssyg, er han udfordret på vægten og kan ikke komme ned i normalspektret ift vægt. Han gik all in på kostomlægning a la LCHF i en periode, og kombineret med træning kom han for første gang i sit voksenliv ned på en vægt indenfor normalområdet. Efterfølgende har han identificeret de fødevarer, der for alvor er problematiske for ham, så han i dag lever mere almindeligt men blot undgår dem. Det har haft en kæmpe effekt, og selvom han ligger til den buttede side, har han en stabil vægt, som han har fundet fred med.

I hans tilfælde har de stor syndere vist sig at være brød, pasta o.l. Spiser han dem i de mængder, som folk normalt gør, er han fortabt ift vægten uanset hvad han ellers gør.

Jeg siger ikke, at det er det samme for din kæreste, men noget lignende kunne være en forklaring. Er det tilfældet, kan han jo gøre alt rigtigt og stadig kæmpe en umulig kamp. Så er spørgsmålet, om dine grovboller er det værd?
2
Brugeravatar
Lemonella
Indlæg: 5807
Tilmeldt: 5. sep 2015, 06:04
Kort karma: 503
Likede indlæg: 8257

Re: Din kampvægt, eller din vægtkamp.

Indlægaf Lemonella » 4. maj 2018, 07:56

Du har fuldstændig ret Krølle. :) men som før nævnt, vil jeg ikke "pådutte" ham noget, han ikke rigtig tror på.
Vi spiser aldrig ris og pasta, men jeg indrømmer at jeg selv er vild med mine hjemmebagte boller og jeg ved at jeg i hvert fald får enormt svært ved at undvære mine kartofler. Jeg elsker kartofler i alle afskygninger, men jeg er helt klar på at finde på alternativer. Det gør vi jo allerede ved at spise gulerodspizza, hvor der intet brød er. :)

Jeg har printet en masse LCHF opskrifter ud og min ene svigerdatter har en kogebog med opskrifter, jeg må låne, så jeg er skam dækket ind, hvis han skulle skifte mening. Ind til videre, vil jeg satse på den kalorie-app han har på sin mobil og krydse fingre for at der sker noget positivt. :)
2
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.

Tilbage til "Generelt"