Er bloggere troværdige?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Er bloggere troværdige?

Indlægaf Wizzze » 13. jun 2018, 14:41

Lidt naivt måske troede jeg at blogs var sådan en slags åben dagbog hvor folk skrev om deres hverdag, og evt. de produkter de brugte i den hverdag, ala "jeg har smagt, og den er god" eller "de her bukser sidder godt" eller "de er lidt små i det, gå en størrelse op" den slags anprisninger man også kan finde i tråde herinde, hvor vi anbefaler ting til hinanden, hvor blogs så bare er mere professionelle, med bedre billeder osv.

Men nu køber man åbenbart bloggere til at skrive om og anprise noget, de reelt ikke har prøvet, hvor reklamehuse bare leverer noget materiale og så skriver bloggerne bare ud fra det. Det er vel ikke meget forskelligt fra en reklame bag på et blad hvor en eller anden kendte siger "Er du også gået over til ..." :rulle:

Artikel fra Børsen
"En række af Danmarks mest kendte og velindtjenende bloggere har de seneste måneder reklameret for børsnoterede Omintos handelsplatform Dubli.com, som er under beskydning for at være et ulovligt pyramidespil.
Blandt dem er Mascha Vang, der har 200.000 følgere på Instagram og tjener millioner på at blogge om sit liv, og den tidligere tv-vært Line Baun Danielsen. De lever af at skrive sponsorerede indlæg for virksomheder, der kan læne sig op af bloggerens troværdighed og tætte kontakt med følgerne.
Mascha Vang, som er blandt de mest eftertragtede reklamesøjler, har bl.a. skrevet et indlæg om Dubli under overskriften "Katjiiiiing... Sådan tjener jeg lige cash på at booke skiferie".
Hun er rystet over at finde ud af, at hun i flere blogindlæg har reklameret for et foretagende, der er flosset i kanten.

"Jeg kan slet ikke beskrive, hvor gennemsyret arrig jeg er. Det må bare ikke ske. Intet honorar kan nogensinde opveje en broget troværdighed," siger Mascha Vang, der skyder på det mediebureau, som har stået for den direkte kontakt.
"Jeg er blevet forsikret flere gange om, at alt var i fineste orden," siger hun og tilføjer, at det også vejede tungt, at Ominto var børsnoteret på Nasdaq i New York.

It-selskabet Ominto, der står bag Dubli.com, er ikke vendt tilbage. Det er stifter, hovedaktionær og topchef Michael Brudevold Hansen, der fik en bonus på 21 mio. kr. for at føre Ominto på børsen sidste år, heller ikke.
Selskabet har været gennem nogle kaotiske måneder og røg for nylig af Nasdaq efter blot 14 måneder på kurslisterne.
Dubli.com er en såkaldt cash back-platform, som tilbyder, at brugerne får penge tilbage i lommen, når de handler på nettet.
Men mange danskere har rettet henvendelse til Spillemyndigheden og Forbrugerombudsmanden med mistanke om ulovligt pyramidespil, og for nylig stod en tidligere topsælger i Dubli-netværket frem og advarede mod forretningsmodellen, der efter hans opfattelse er en pyramidekonstruktion.

Line Baun Danielsen, der har skrevet tre blogindlæg, hvor hun i rosenrøde vendinger beskriver, hvordan man på Dubli.com kan "tjene penge, når man bruger penge", ærgrer sig i dag over, at hun har været med til at blåstemple Dubli.
"Det er jeg virkelig ked af, for jeg har ikke nogen interesse i at være utroværdig hverken som journalist eller blogger," siger hun.
Line Baun Danielsen fortæller, at hun fik cirka 30.000 kr. for at skrive tre blogindlæg, men hun forsøgte allerede inden sit første skriv at komme ud af aftalen, fordi hun blev utryg over nogle negative kommentarer på Trustpilot.
Hun fik dog at vide af bureauet, at det var en meget gammel sag.
"Det har jeg taget for gode varer. Det er måske ikke så skarpt, men sådan er det jo nogle gange, når man er blogger. Det er enormt beklageligt," siger Line Baun Danielsen og fortsætter:
"Jeg plejer at betinge mig, at jeg ved præcis, hvilket produkt jeg skriver om, men det her gik tilfældigvis rigtig stærkt, de skulle have svar meget hurtigt, så jeg nåede ikke andet end at spørge: Er alt OK med kunden. Og det får jeg at vide, at det er."

Vil du være mere kritisk fremover?
"Jeg er faktisk enormt kritisk over for de aftaler jeg laver, men lige præcis den her aftale er den eneste, hvor jeg bagefter blev nervøs," siger hun.

Dubli har i årevis været meget aktiv i Danmark. Børsen har talt med flere danskere, der har betalt over 15.000 kr. for at blive sælger i Dubli-netværket, så de kunne tjene penge på at hverve nye kunder.
Som Børsen skrev tidligere på ugen har en række danske netbutikker, bl.a. nordjyske Coolshop, som Dubli har påstået at have et partnerskab med, taget skarpt afstand fra handelsplatformen og bedt om, at de straks fjernes."
http://borsen.dk/nyheder/virksomheder/a ... n=nyhed_01

Tænker du over at mange af de budskaber du modtager uanset platform, er betalt, og at leverandøren af budskabet ikke nødvendigvis har nogen viden eller erfaringer om indholdet?
0
Do as I say! :whip:
fisken80
Indlæg: 22336
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1132
Likede indlæg: 52535

Re: Er bloggere troværdige?

Indlægaf fisken80 » 13. jun 2018, 14:51

Øhm Wizze, du er er helt sikkert rigtig flink og rar og en skøn debattør, men nogen gange så er du simpelthen også så ekstremt naiv og væk fra virkeligheden at man lidt kommer til at grine af det :D så ehm lidt naiv siger du selv...
Det har været en gængs viden i årevis, at bloggerne er købt af de firmaer vis produkter de reklamerer for.
Fuldstændig ligesom man ikke skal stole på test af produkter i dameblade af præcis samme årsag.
Senest rettet af fisken80 13. jun 2018, 14:52, rettet i alt 1 gang.
27
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Er bloggere troværdige?

Indlægaf Juki » 13. jun 2018, 14:52

Old news, Wizzze :D

Bloggere m.m. har været sponseret og reklameret i flere år.

Så nej, jeg tager som udgangspunkt ikke bloggeres anbefalinger for gode varer.
2
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21957
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59544

Re: Er bloggere troværdige?

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. jun 2018, 14:54

Har den mekanisme ikke været fremme længe?
På Youtube er vloggerne decideret begyndt at mærke deres sponserede videoer, og det sker vel netop på baggrund af lignende eksempler og kritik.
Man kan jo som forbruger spørge sig selv, hvad en fuldtidsblogger/vlogger, der hyppigt lægger omhyggelig produceret materiale ud, skal leve af, når man ikke selv betaler for indholdet. Og om de her medier, som, med al respekt, typisk bliver drevet af amatører, ikke lige netop er et potentielt slaraffenland for kommercielle interesser, fordi afsenderen ikke altid har så meget fokus på at fremstå lødig og troværdig, men tit bare bliver lidt betuttet over at få gratis ting?
Det sidste gælder selvfølgelig især de mindre erfarne bloggere, men også de garvede er jo afhængige af spons.

Noget helt andet er så, at alle gaverne og firmaaftalerne også kan blive en hæmsko, hvis de ikke administreres ordentligt. Det kan være såkaldte mommy bloggers eller teenagere på Youtube, der med tiden får en livsstil, som følgerne ikke kan identificere sig med, og som derfor på sigt taber opmærksomhed og popularitet på det.
1
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2559
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8580

Re: Er bloggere troværdige?

Indlægaf Raenil » 13. jun 2018, 14:58

Det er faktisk ulovligt - annoncer skal markeres som sådan.

Og at Macha Vang er arrig over at have reklameret for et produkt hun ikke har prøvet?
:lol2:
8
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Er bloggere troværdige?

Indlægaf Juki » 13. jun 2018, 14:58

Wizzze er du aldrig stødt på "Affiliate Marketing" og den type links?
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24627
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3194
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36777

Re: Er bloggere troværdige?

Indlægaf Daine » 13. jun 2018, 15:05

Helt kort: Nej.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 503
Likede indlæg: 9836

Re: Er bloggere troværdige?

Indlægaf Tilly » 13. jun 2018, 15:13

Tænker også bare at det jo ikke er noget nyt. Og det er jo heller ikke ligefrem første gang at nogle bloggere har været lidt for naive og reklameret for et "shady" firma.

Jeg er dog glad for at der sidste år kom ny lovgivning (http://em.dk/nyheder/2017/04-25-ny-mark ... v-vedtaget) om at bloggere SKAL gøre opmærksom på reklame/sponsorerede indlæg. Jeg synes at før den nye lovgivning virkede det temmelig "lovløst", og det var svært at gennemskue om visse indlæg var sponsorerede eller ej.
Senest rettet af Tilly 13. jun 2018, 15:15, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Er bloggere troværdige?

Indlægaf Wizzze » 13. jun 2018, 15:13

Juki skrev:Wizzze er du aldrig stødt på "Affiliate Marketing" og den type links?


Kører med alle former for adblocks jeg overhovedet kan, og min blogviden er hvad jeg ser over skuldren på frk W, eller når hun sender links til jokes eller sjove indlæg, ligesom når jeg viser hende memes eller videoer herinde.
0
Do as I say! :whip:
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40713

Re: Er bloggere troværdige?

Indlægaf Akehurst2 » 13. jun 2018, 15:19

Raenil skrev:Det er faktisk ulovligt - annoncer skal markeres som sådan.

Og at Macha Vang er arrig over at have reklameret for et produkt hun ikke har prøvet?
:lol2:


Jeg har set nogen af de indlæg på hendes blog, hvor hun i de mest positive vendinger lovpriser Dublii, og der har været ganske mange kritiske kommentarer til dem, men de er bare blevet ignoreret eller affejet.

Så for mig er det mest utroværdige at hun nu lader som om, at det anede hun da simpelthen ikke *smiley der kigger op og smiler*
5
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40713

Re: Er bloggere troværdige?

Indlægaf Akehurst2 » 13. jun 2018, 15:20

Daine skrev:Helt kort: Nej.


Synes du virkelig ikke: https://www.bt.dk/kendte/naermest-alle- ... -bare-ikke

De er bare helt tilfældigvis mega enige, jo :-D :-D
1
Nacaw
Indlæg: 209
Tilmeldt: 30. apr 2016, 08:56
Kort karma: 14
Likede indlæg: 357

Re: Er bloggere troværdige?

Indlægaf Nacaw » 13. jun 2018, 15:23

Wizzze skrev:
Juki skrev:Wizzze er du aldrig stødt på "Affiliate Marketing" og den type links?


Kører med alle former for adblocks jeg overhovedet kan, og min blogviden er hvad jeg ser over skuldren på frk W, eller når hun sender links til jokes eller sjove indlæg, ligesom når jeg viser hende memes eller videoer herinde.

Hvad med artikler på diverse nyhedsmedier? Her er fuldstændig samme trend, noget bliver pakket ind som journalistik, der i virkeligheden er reklame.
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24627
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3194
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36777

Re: Er bloggere troværdige?

Indlægaf Daine » 13. jun 2018, 15:24

Akehurst2 skrev:
Daine skrev:Helt kort: Nej.


Synes du virkelig ikke: https://www.bt.dk/kendte/naermest-alle- ... -bare-ikke

De er bare helt tilfældigvis mega enige, jo :-D :-D

:lol: :lol:

*Her er vidundermidlet mod en slatten rygrad. Godkendt af Danmarks førende kvindelige realitybloggere, derfor 100% valideret*
3
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Er bloggere troværdige?

Indlægaf DenBruneMunk » 13. jun 2018, 15:24

Hvem gider læse sådan noget? Bliver man klogere af disse blog's når det handler om køb af produkter, som er reklamefinansieret . har aldrig læst sådan en men hvis noget skal ligne, så er 1. indlæg i denne tråd vel tæt på at være et blog indlæg vil jeg mene?, dog uden direkte reklame, kun et par indirekte links.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21957
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59544

Re: Er bloggere troværdige?

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. jun 2018, 15:31

DenBruneMunk skrev:Hvem gider læse sådan noget? Bliver man klogere af disse blog's når det handler om køb af produkter, som er reklamefinansieret . har aldrig læst sådan en men hvis noget skal ligne, så er 1. indlæg i denne tråd vel tæt på at være et blog indlæg vil jeg mene?, dog uden direkte reklame, kun et par indirekte links.


De sponserede indlæg kan sammenlignes med reklamer på tv. Læserne kommer for indholdet mellem reklamerne.
Problemet er så, hvis skæg og snot ikke deklareres ordentligt, og/eller reklamerne bliver for dominerende. Det sidste kendes jo også fra tv.
1

Tilbage til "Generelt"