Hvor mange penge har du tilovers i din konto?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Hvor mange penge har du tilovers i din konto?

Indlægaf DetSorteCirkus » 15. jul 2018, 21:52

Du kan ikke rigtig bruge andres prioriteringer til noget, medmindre du ved, at deres mål og vilkår minder om dine.
Du er nødt til at starte med at tænke over, hvad du vil med din opsparing, og om dine shoppingvaner evt. skal ændres, selvom du, måske, har råd.
3
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Hvor mange penge har du tilovers i din konto?

Indlægaf Artem » 15. jul 2018, 21:57

Jeg sparer vil omkring 10.000 kr op om måneden, som så en gang i mellem går til at købe en ny bil, motorcykel, entreprenør maskine, renovering af hus osv...

Men alt efter hvordan man ser på det har jeg faktisk ikke en opsparing men alene gæld, hvor min gæld bliver mindre jo mere jeg spare op.
Som skyldes at jeg har et prioritetslån på 40% af mit hus værdi. Pt. skylder jeg så omkring 20%
Hvis jeg er meget fornuftig kan jeg have betalt gælden ud om 4 år. Modsat kan jeg også vælge at bruge flere penge og øge min gæld. Elsker den frihed det giver.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Hvor mange penge har du tilovers i din konto?

Indlægaf LadyFox » 15. jul 2018, 23:21

Jeg har omkring 3800 når husleje og regninger er betalt. Om lidt stiger min husleje så med omkring 600 kroner og går også 300 kroner ned i indtægt hvis jeg skal fra ressourceforløbsydelse til elevløn, så det kommer nok til at gøre lidt ondt hvis jeg ikke finder steder at spare.

Om du bruger dine penge forkert afhænger af hvordan du gerne vil leve, så det er jo kun dig der kan svare på det.
0
...
Brugeravatar
klumphen
Indlæg: 1695
Tilmeldt: 1. jan 2016, 17:57
Kort karma: 289
Likede indlæg: 3243

Re: Hvor mange penge har du tilovers i din konto?

Indlægaf klumphen » 16. jul 2018, 05:49

VanillaQueen skrev:... er det okay eller burde jeg skære ned på shopping? :gruble:

Det er folk som dig der holder gang i samfundsøkonomien. Bliv endelig ved med det! Faktisk burde du være stolt af det, og klappe dig selv lidt på ryggen :D
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25615

Re: Hvor mange penge har du tilovers i din konto?

Indlægaf Madam Pomfrey » 16. jul 2018, 06:26

forbrug af penge, og opsparing heraf, handler jo om ens forhold her og nu, og hvad man gerne vil på sigt!
Og få de ting til at gå op i en højere enhed - så man sover trygt og godt om natten.

Hvis man på sigt ønsker at købe fast ejendom, så bør man jo tænke i dels at lave en opsparing til udbetaling, flytning m.v, samt have et budget der gør at banken gerne vil låne en pengene.
Hvis man bor til leje, og har tænkt sig at blive ved med det, så stiller det jo færre krav til uforudsete udgifter, end det gør for os der bor i ejerbolig, og selv har ansvar for vedligehold og udbedringer af skader.
har man, eller vil man ha bil, vil man køre i noget nyt og lækkert, eller er en gammel spand helt fint?
Er man til den billige afbudsrejse eller en charter uden for sæson, eller vil man på eventyr i verden?

Så længe drømme og prioriteter, hænger sammen, og man kan opretholde en levestandard man finder fornuftig, så er det jo fint.
Hvis man synes man frådser for meget, har for mange luksus-indkøb, unødvendige udgifter, så tager man en beslutning om at skære ned.
Mange gør det f.x. ved at sætte et fast beløb pr. måned til mad, husholdning, tøj og fornøjelser. Og så må man få pengene til at strække.


I mit budget der har jeg overskud til at spare minimum 5000 op hver måned. Ikke at jeg altid gør det. Det er mit "luksus-beløb" - altså penge der ikke er øremærket noget specielt, men som f.x. går til ting til hjemmet, fornøjelser for mig og mine børn, ferier.
Jeg har en aftale med mig selv om at der altid skal være et beløb på 20.000 kr på min opsparing, en buffer til uforudsete udgifter, alt derover er opsparing til fejring af mine sønners store mærkedage, ferierejser, m.m.
Jeg skal holde en stor fest for den ældste næste forår, og overskud bliver derfor sat til side til bl.a. dette.

Men jeg skal da være den første til at indrømme, at jeg kunne ha sparet en del mere op end jeg har, fordi jeg efter skilsmisse har prioriteret at forsøde tilværelsen for mine drenge og mig selv. Vi har været ude og spise, vi har været rigtig meget i biografen, massere af ture i svømmehallen, vi har tivoli kort. Og jeg har brugt flere penge på tøj og fodtøj end nogensinde, ikke at vi lever det vilde luksusliv med dyrt mærketøj.
Jeg har en anden økonomisk frihed i dag, da jeg kun står til ansvar for mig selv (og børn self) - hvor jeg før hele tiden var den der nøjedes.
Senest rettet af Madam Pomfrey 16. jul 2018, 06:43, rettet i alt 1 gang.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25615

Re: Hvor mange penge har du tilovers i din konto?

Indlægaf Madam Pomfrey » 16. jul 2018, 06:46

jeg har iøvrigt, jvf min bankdame, grebet det lidt omvendt an, det der budget halløj.
Jeg har valgt at min løn/nemkonto er min budget, her kører alle faste udgifter fra.

Så har jeg en konto med dankort, her overfører jeg penge til forbrug på månedsbasis, kost og husholdning.
Når jeg har udgifter til f.x tøj, gaver, fornøjelser, så lægger jeg ud med dankortet, og overfører så de nøjagtige beløb til kontoen bagefter.
På den måde har jeg også et super fint overblik over hvor mange penge jeg har brugt på det enkelte barn, på mig selv, og hvad pengene er gået til.
Det gør det nemt at se hvad der er "luksus og fråds" - og dermed hvor der kan spares om nødvendigt ;)

jeg har self. et overblik over hvor mange penge der som minimum bør stå på budget kontoen, og en ide om hvor mange penge jeg kan tillade mig at bruge på "luksus og fråds"
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Hvor mange penge har du tilovers i din konto?

Indlægaf DenBruneMunk » 16. jul 2018, 08:03

Aner det ikke, nok til at overleve og der kommer penge ind igen hvert måned.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Hvor mange penge har du tilovers i din konto?

Indlægaf Wizzze » 16. jul 2018, 08:26

markant færre, har lige lagt en ordre hos Nemlig :lol:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1015
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1971

Re: Hvor mange penge har du tilovers i din konto?

Indlægaf Tobywan » 16. jul 2018, 08:33

Wizzze skrev:markant færre, har lige lagt en ordre hos Nemlig :lol:


Jeg lærte også lige et nyt begreb i form af "udskudt forbrug" - meget relevant, når man sidder og surfer kamado grill :-D
0
Selma156
Indlæg: 2351
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6819

Re: Hvor mange penge har du tilovers i din konto?

Indlægaf Selma156 » 16. jul 2018, 09:08

Jeg er på dagpenge og har en høj husleje, så omkring 1500 kr. tilbage når alle faste udgifter er betalt - hurra for opsparing.
0
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Hvor mange penge har du tilovers i din konto?

Indlægaf avdotja » 16. jul 2018, 17:49

I øjeblikket har jeg (pga midlertid højere faste udgifter SAMT lavere løn - fantastisk kombination :rulle:) knap 14.000 tilbage, når alt er betalt, hvilket er noget mindre end jeg har været vant til de sidste mange år. Da jeg samtidig har købt nogle lidt større ting, er det faktisk slet ikke lykkes mig at sparet noget af min almindelig lønindkomst op i år.

Det er i dag d. 16. og der er i øjeblikket under 7.000 kr tilbage på min konto, hvoraf 2.500 bliver brugt på at købe en flybillet lige om lidt :s Så svaret må være “tæt på 0 kroner”...

Hvis jeg skal have penge nok til at donere det beløb til velgørenhed jeg besluttede mig for først på året (hvilket jeg skal!), så bliver jeg simpelthen NØD til at administrere mine penge lidt bedre de næste 5-6 måneder.

EDIT: Er faktisk lidt chokeret over at opdage at jeg i gennemsnit har brugt 14.000 på mad, rejser og diverse hver måned. Er tilbøjelig til at tænke at det næsten ikke kan passe, men pengene er i hvert fald ikke på kontoen, så et eller andet sted må de jo være forsvundet hen...
1
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Hvor mange penge har du tilovers i din konto?

Indlægaf Planten » 16. jul 2018, 17:57

Jeg er virkelig overrasket over, hvor mange penge I hver især har i overskud efter faste udgifter!
2
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Hvor mange penge har du tilovers i din konto?

Indlægaf avdotja » 16. jul 2018, 18:02

Planten skrev:Jeg er virkelig overrasket over, hvor mange penge I hver især har i overskud efter faste udgifter!

Det er fordi det er os som hverken ejer hus eller bil, der har svaret :-p
2
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Hvor mange penge har du tilovers i din konto?

Indlægaf Planten » 16. jul 2018, 18:36

avdotja skrev:
Planten skrev:Jeg er virkelig overrasket over, hvor mange penge I hver især har i overskud efter faste udgifter!

Det er fordi det er os som hverken ejer hus eller bil, der har svaret :-p

Det dyreste, jeg ejer, er min cykel. Som har kostet mindre end 5000.
Jeg har faste udgifter for 12500 om måneden og en løn på ca 19500 udbetalt. Jeg kommer vist aldrig til at have 10000 til opsparing når måneden er slut :lol: Min opsparing får 2000 om måneden :) nåh ja, togkortet sluger også lidt :)
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Hvor mange penge har du tilovers i din konto?

Indlægaf Artem » 16. jul 2018, 19:57

Planten skrev:Det dyreste, jeg ejer, er min cykel. Som har kostet mindre end 5000.
Jeg har faste udgifter for 12500 om måneden og en løn på ca 19500 udbetalt. Jeg kommer vist aldrig til at have 10000 til opsparing når måneden er slut :lol: Min opsparing får 2000 om måneden :) nåh ja, togkortet sluger også lidt :)

Jeg har cirka udbetalt det samme som dig, men synes til gengæld at dine faste udgifter lyder høje? Omvendt har jeg faktisk ikke helt styr på mine faste udgifter. Bankrådgivere hader mig af samme grund med at jeg foretrækker at køre det hele fra den samme konto.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Generelt"