Hvor mange penge har du tilovers i din konto?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
VanillaQueen
Indlæg: 122
Tilmeldt: 7. dec 2017, 20:32
Kort karma: 4
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 57

Hvor mange penge har du tilovers i din konto?

Indlægaf VanillaQueen » 15. jul 2018, 18:42

Jeg undrer mig over hvor mange penge i har når alt er betalt fx husleje, regninger osv :)

Grunden til jeg spørg er fordi jeg gerne vil have et overblik om jeg gør noget forkert, eller om jeg bruger for mange penge... etc

Når jeg fx har betalt alt så har jeg omkring 10.000 - 12.000 kr tilbage på kontoen. Og så går jeg altså tit amok med at shoppe, og købe nye ting hvor jeg til slutningen af måneden har omkring 3.000 - 4.000 kr, er det okay eller burde jeg skære ned på shopping? :gruble:
0
I don't mind being described as vanilla in certain ways.
Lykke
Indlæg: 6936
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: Hvor mange penge har du tilovers i din konto?

Indlægaf Lykke » 15. jul 2018, 18:53

Hvorfor skulle det ikke være okay? 3-4000kr i slutningen af hver måned bliver da hurtigt en ret stor opsparing.
3
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Hvor mange penge har du tilovers i din konto?

Indlægaf zembra1986 » 15. jul 2018, 18:55

Den eneste der skal afgøre om det er okay eller ej, er vel dig selv? Det er jo dine penge, så du må jo gøre med dem hvad du har lyst til. Jeg synes personligt det lyder fint at du har 3.000-4.000 tilbage om måneden, som du så kan sætte over på en opsparing til rejser, eller større materielle goder.....eller hvad du nu har lyst til at bruge dem på :)

Jeg er selv på ressourceforløbsydelse og har ca. 3.500 kr. efter alle udgifter er betalt. 3.500 kr,. som skal dække mad og fornøjelser/shopping.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7093
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13316

Re: Hvor mange penge har du tilovers i din konto?

Indlægaf Rapfisk » 15. jul 2018, 18:56

Jeg ville klart skære ned på shopping. Jo mere, der er tilbage på kontoen, jo bedre.

Jeg har 6-10.000 tilbage, og de ryger på opsparingen. Faktisk ryger de gerne på opsparingen i starten af måneden, og så fører jeg tilbage, hvis jeg køber noget stort (fx en ferie).

Altså, hvis du har det godt med at shoppe, er det jo fint, men det lyder mere som en tvangstanke.
0
Livslinjen: 70 201 201
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Hvor mange penge har du tilovers i din konto?

Indlægaf zembra1986 » 15. jul 2018, 19:02

Rapfisk skrev:Jeg ville klart skære ned på shopping. Jo mere, der er tilbage på kontoen, jo bedre.

Jeg har 6-10.000 tilbage, og de ryger på opsparingen. Faktisk ryger de gerne på opsparingen i starten af måneden, og så fører jeg tilbage, hvis jeg køber noget stort (fx en ferie).

Altså, hvis du har det godt med at shoppe, er det jo fint, men det lyder mere som en tvangstanke.


Hvorfor egentlig? :) Jeg mener.....med mindre man har en drøm om en dyr jordomrejse eller at købe en lejlighed eller andet meget dyrt, så er det vel ikke så vigtigt at spare mest muligt op. Lidt dystert......men jeg tænker altid: man kan dø i morgen, man skal da nyde livet mens man har det, og med det mener jeg at man skal sørge for at forkæle sig selv nu og her og ikke kun tænke på en fremtid, som måske aldrig kommer. Selvfølgelig er det en god ide at spare op, men forstår bare ikke den tanke med: jo mere, jo bedre, medmindre man har en specifik plan med alle de penge.
10
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Hvor mange penge har du tilovers i din konto?

Indlægaf Akehurst2 » 15. jul 2018, 19:03

Rapfisk skrev:Jeg ville klart skære ned på shopping. Jo mere, der er tilbage på kontoen, jo bedre.

Jeg har 6-10.000 tilbage, og de ryger på opsparingen. Faktisk ryger de gerne på opsparingen i starten af måneden, og så fører jeg tilbage, hvis jeg køber noget stort (fx en ferie).

Altså, hvis du har det godt med at shoppe, er det jo fint, men det lyder mere som en tvangstanke.


Jeg beslutter mig også for, hvor meget der skal på opsparingen i starten af måneden og overfører dem med det samme. Ellers ville jeg nok også godt kunne synes, de stod og lokkede.
0
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17191

Re: Hvor mange penge har du tilovers i din konto?

Indlægaf Allmost_Famous » 15. jul 2018, 19:05

VanillaQueen skrev:Jeg undrer mig over hvor mange penge i har når alt er betalt fx husleje, regninger osv :)

Grunden til jeg spørg er fordi jeg gerne vil have et overblik om jeg gør noget forkert, eller om jeg bruger for mange penge... etc

Når jeg fx har betalt alt så har jeg omkring 10.000 - 12.000 kr tilbage på kontoen. Og så går jeg altså tit amok med at shoppe, og købe nye ting hvor jeg til slutningen af måneden har omkring 3.000 - 4.000 kr, er det okay eller burde jeg skære ned på shopping? :gruble:

Jeg har er opklarende spørgsmål. Er de der 3-4.000 tilovers hver måned, så kontoen stiger med det beløb hver måned, eller skal der forstås sådan, at du aldrig har mere end det beløb til sidst, fordi du i praksis bruger hele sin løn?
1
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14804
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24916

Re: Hvor mange penge har du tilovers i din konto?

Indlægaf sigge » 15. jul 2018, 19:05

Jeg har ca. 14.000 til overs, når der er overført til min budgetkonto. Heraf sætter jeg fast 6000 kr. ind på en opsparing. Og resten skal så dække mad, medicin, benzin (jeg kører 500 km om ugen bare for at komme til og fra arbejde) og personlig pleje foruden shopping og fornøjelser.

Opsparingen betyder bl.a., at jeg kunne købe en helt ny bil kontant sidste år, og jeg har råd til st tage nogle lidt dyrere rejser (og invitere min søster med).
2
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1015
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1971

Re: Hvor mange penge har du tilovers i din konto?

Indlægaf Tobywan » 15. jul 2018, 19:06

Det er jo dine penge, så du kan jo som sådan gøre som du har lyst.

Der kan dog være en fordel i at opbygge en opsparing, hvis du på et tidspunkt får nogle ønsker, som man ikke lige kan spare op til på et par måneder. Det kunne være udbetaling til en ejerbolig, bil eller en dyr rejse.

Når du skriver du "shopper amok", så tolker jeg det som om du vælger at købe ting som ikke er nødvendige. Det er helt OK med luksus, men hvis det er på bekostning er de langsigtede drømme, var det måske et sted at starte med at være lidt kritisk, og måske udvise lidt mådehold, så din opsparing kunne vokse med bare lidt mere.

Vi har selv prioriteret et ret højt rådighedsbeløb, hvilket betyder at vi kun har lånt til bolig. Alt andet bliver praktisk talt købt kontant (inkl. biler og de store vedligeholdelsesopgaver på vores hus). Det betyder besparelser på flere hundrede tusinde kroner i renteudgifter (over en lang årrække selvfølgelig). Det i sig selv, er med til at fortsætte den gode cirkel, når der ikke er markante udgifter til lån og renter. Vi har generelt set har frihed til at gøre rigtig meget at det vi har lyst til. Vi kunne sagtens hæve vores forbrug markant og købe en masse nice to have ting hver eneste måned (og det gør vi da også i et vist omgang, for man skal også leve mens man kan), men forsøger dog at holde de faste opkostninger og klatudgifter nede, så det på sigt giver et fantastisk økonomisk råderum.
Senest rettet af Tobywan 16. jul 2018, 05:57, rettet i alt 5 gange.
1
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7093
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13316

Re: Hvor mange penge har du tilovers i din konto?

Indlægaf Rapfisk » 15. jul 2018, 19:09

zembra1986 skrev:
Rapfisk skrev:Jeg ville klart skære ned på shopping. Jo mere, der er tilbage på kontoen, jo bedre.

Jeg har 6-10.000 tilbage, og de ryger på opsparingen. Faktisk ryger de gerne på opsparingen i starten af måneden, og så fører jeg tilbage, hvis jeg køber noget stort (fx en ferie).

Altså, hvis du har det godt med at shoppe, er det jo fint, men det lyder mere som en tvangstanke.


Hvorfor egentlig? :) Jeg mener.....med mindre man har en drøm om en dyr jordomrejse eller at købe en lejlighed eller andet meget dyrt, så er det vel ikke så vigtigt at spare mest muligt op. Lidt dystert......men jeg tænker altid: man kan dø i morgen, man skal da nyde livet mens man har det, og med det mener jeg at man skal sørge for at forkæle sig selv nu og her og ikke kun tænke på en fremtid, som måske aldrig kommer. Selvfølgelig er det en god ide at spare op, men forstår bare ikke den tanke med: jo mere, jo bedre, medmindre man har en specifik plan med alle de penge.

Fordi jeg tænker, at de ting pludselig kan komme. Altså, jeg kan få lyst til at flytte eller tage en jordomrejse, og så er det fedt ikke at skulle starte fra bunden.

Derudover kan jeg også få uforudsete udgifter, og de er også fede bare at kunne klare.

Men mest af alt handler det om ikke at have en masse ligegyldige ting. Køb, man gør, fordi pengene brænder i lommen, siger mig ikke noget.
7
Livslinjen: 70 201 201
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Hvor mange penge har du tilovers i din konto?

Indlægaf zembra1986 » 15. jul 2018, 19:16

Rapfisk skrev:
zembra1986 skrev:
Rapfisk skrev:Jeg ville klart skære ned på shopping. Jo mere, der er tilbage på kontoen, jo bedre.

Jeg har 6-10.000 tilbage, og de ryger på opsparingen. Faktisk ryger de gerne på opsparingen i starten af måneden, og så fører jeg tilbage, hvis jeg køber noget stort (fx en ferie).

Altså, hvis du har det godt med at shoppe, er det jo fint, men det lyder mere som en tvangstanke.


Hvorfor egentlig? :) Jeg mener.....med mindre man har en drøm om en dyr jordomrejse eller at købe en lejlighed eller andet meget dyrt, så er det vel ikke så vigtigt at spare mest muligt op. Lidt dystert......men jeg tænker altid: man kan dø i morgen, man skal da nyde livet mens man har det, og med det mener jeg at man skal sørge for at forkæle sig selv nu og her og ikke kun tænke på en fremtid, som måske aldrig kommer. Selvfølgelig er det en god ide at spare op, men forstår bare ikke den tanke med: jo mere, jo bedre, medmindre man har en specifik plan med alle de penge.

Fordi jeg tænker, at de ting pludselig kan komme. Altså, jeg kan få lyst til at flytte eller tage en jordomrejse, og så er det fedt ikke at skulle starte fra bunden.

Derudover kan jeg også få uforudsete udgifter, og de er også fede bare at kunne klare.

Men mest af alt handler det om ikke at have en masse ligegyldige ting. Køb, man gør, fordi pengene brænder i lommen, siger mig ikke noget.


Okay, fair nok :) Men alle de ting kan der jo selv blive plads til med en opsparing på 3.000-4.000 om måneden, tænker jeg. Jeg forstår nok bare ikke det der: jo mere opsparing, jo bedre. Men er bestemt enig med dig i at man ikke skal bruge penge bare fordi de "brænder i lommen".
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Hvor mange penge har du tilovers i din konto?

Indlægaf Wizzze » 15. jul 2018, 19:23

zembra1986 skrev:
Rapfisk skrev:Jeg ville klart skære ned på shopping. Jo mere, der er tilbage på kontoen, jo bedre.

Jeg har 6-10.000 tilbage, og de ryger på opsparingen. Faktisk ryger de gerne på opsparingen i starten af måneden, og så fører jeg tilbage, hvis jeg køber noget stort (fx en ferie).

Altså, hvis du har det godt med at shoppe, er det jo fint, men det lyder mere som en tvangstanke.


Hvorfor egentlig? :) Jeg mener.....med mindre man har en drøm om en dyr jordomrejse eller at købe en lejlighed eller andet meget dyrt, så er det vel ikke så vigtigt at spare mest muligt op. Lidt dystert......men jeg tænker altid: man kan dø i morgen, man skal da nyde livet mens man har det, og med det mener jeg at man skal sørge for at forkæle sig selv nu og her og ikke kun tænke på en fremtid, som måske aldrig kommer. Selvfølgelig er det en god ide at spare op, men forstår bare ikke den tanke med: jo mere, jo bedre, medmindre man har en specifik plan med alle de penge.


Endnu en ting, hvad gøres der med pengene man sparer op, hvis man ikke får en rigtig god rente, så bliver værdien af opsparingen spist op af inflation. Så er det bedre at forbruge 100kr. i dag, i stedet for at gemme dem og kun få værdi for 98kr. næste år.

Men reelt skal man jo gøre op med sig selv hvad og hvordan man vil bruge eller spare/gemme ens penge.

Hvor mange penge vi har til overs kommer lidt an på hvordan man gør det op. Vi overfører fast 8500,- kr. til vores husholdningskonto. Vi tænker på disse som en fast udgift, men banker og andre vil nok kalde dem tilovers/til rådighed, fordi de går til at betale hverdagsindkøb, cafeture, take away osv. Derudover har vi hver 8500kr. i "lommepenge" som vi kan bruge på tant og fjas hver måned, hun til tøj, SKO :nerve: og ansigtsudsmykning :D og undertegnede til vinnørderi, computerstuff, gadgets osv.
Resten af vores månedlige overskud sparer vi op, eller det gør vi egentlig ikke, det er mere udskudt forbrug, for de betaler for vores længere rejser, rejseshopping og spisning, og så større ting til lejligheden og den slags.
1
Do as I say! :whip:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvor mange penge har du tilovers i din konto?

Indlægaf Slettet bruger » 15. jul 2018, 19:43

Dine intervaller giver et forbrug på imellem 6.000,- og 9.000,- om måneden Hvis man tager midten, er det 7.500,- om måneden til mad og diverse. Jeg synes ikke det lyder vildt. Hvis Luksusfælden kom på besøg, ville de vel sætte de poster til omkring 3.000,- om måneden, og hvis du bare var sådan almindeligt sparsommelig, skulle de måske være 4.500,- om måneden. Så du forbruger 3.000,- mere om måneden end en sparsommelig person. Men har du lyst til at være sparsommelig?
2
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Hvor mange penge har du tilovers i din konto?

Indlægaf Buller » 15. jul 2018, 21:21

zembra1986 skrev:
Rapfisk skrev:Jeg ville klart skære ned på shopping. Jo mere, der er tilbage på kontoen, jo bedre.

Jeg har 6-10.000 tilbage, og de ryger på opsparingen. Faktisk ryger de gerne på opsparingen i starten af måneden, og så fører jeg tilbage, hvis jeg køber noget stort (fx en ferie).

Altså, hvis du har det godt med at shoppe, er det jo fint, men det lyder mere som en tvangstanke.


Hvorfor egentlig? :) Jeg mener.....med mindre man har en drøm om en dyr jordomrejse eller at købe en lejlighed eller andet meget dyrt, så er det vel ikke så vigtigt at spare mest muligt op. Lidt dystert......men jeg tænker altid: man kan dø i morgen, man skal da nyde livet mens man har det, og med det mener jeg at man skal sørge for at forkæle sig selv nu og her og ikke kun tænke på en fremtid, som måske aldrig kommer. Selvfølgelig er det en god ide at spare op, men forstår bare ikke den tanke med: jo mere, jo bedre, medmindre man har en specifik plan med alle de penge.


fordi langt de fleste af os ikke ender med at dø i morgen, og penge sparede i dag kan købe frihed fra arbejde i morgen.
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvor mange penge har du tilovers i din konto?

Indlægaf Juki » 15. jul 2018, 21:42

VanillaQueen skrev:Jeg undrer mig over hvor mange penge i har når alt er betalt fx husleje, regninger osv :)

Grunden til jeg spørg er fordi jeg gerne vil have et overblik om jeg gør noget forkert, eller om jeg bruger for mange penge... etc

Når jeg fx har betalt alt så har jeg omkring 10.000 - 12.000 kr tilbage på kontoen. Og så går jeg altså tit amok med at shoppe, og købe nye ting hvor jeg til slutningen af måneden har omkring 3.000 - 4.000 kr, er det okay eller burde jeg skære ned på shopping? :gruble:

Bruger du de 6000-9000 i starten af måneden eller er de 3000-4000 kr tilovers når måneden er slut?

Overordnet er det vel kun et problem hvis ikke du får noget for dine penge. Det kan godt være du køber en masse tøj og sko fx, men hvis det er en dårlig kvalitet og du egentlig ikke rigtig bruger det så er det spild af penge, fremfor hvis du rent faktisk brugte tingene.

Bruger du det i stedet på koncertoplevelser, bøger, antikviteter, en hobby, kunst, god mad eller andet med en værdi er det ofte givet bedre ud og pengene er ikke spildt på samme måde.

Men hvis du har pengene til det behøver det ikke være et problem.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:

Tilbage til "Generelt"