Mærkelige bynavne - hvad kommer de af?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Mærkelige bynavne - hvad kommer de af?

Indlægaf IrmaPigen » 19. aug 2018, 18:20

Lem.....

Jeg vil virkelig gerne have en saglig forklaring.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Mærkelige bynavne - hvad kommer de af?

Indlægaf Wizzze » 19. aug 2018, 18:43

IrmaPigen skrev:Lem.....

Jeg vil virkelig gerne have en saglig forklaring.


"1. Lem (Vestjylland)
Det er navnet på en fire til fem danske landsbyer. Ud fra navnets moderne form skulle man tro, at navnet var dannet til ordet lem, legemsdel, penis, men det er slet ikke tilfældet. Det er nemlig et sammensat stednavn, hvis forled er et ældgammelt ord for gravhøj, læ efterleddet er det jernalderlige hem hjem, bygd. Lem forekommer desuden som forled i købstadsnavnet Lemvig."

https://www.kristeligt-dagblad.dk/danma ... em-og-tarm

Så Lem er faktisk læhem der er blevet til Lem over tiden, who knew :gruble:

Jeg ville have troet at det havde noget med fattiglem at gøre, da mange stednavne er fremkommet som lidt spottende, så stedet uden penge/midler, Lem var jo reelt ikke en by før banen kom til i slutningen af sidste århundrede. Men det var så ikke forklaringen bag, man bliver virkelig klog af at være på Debatten :klap: :D :lun:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14706
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Mærkelige bynavne - hvad kommer de af?

Indlægaf sigge » 20. aug 2018, 06:12

Nu nævnte jeg selv Guldforhoved i den anden tråd, og her er hvad jeg kunne finde om det stednavn.

Navnet Guldforhoved forekommer ifølge Traps Danmark i 1421 og udtaltes på dette tidspunkt som »Guldfarhoffuit«.
At stedet allerede i stenalderen har været beboet, vidner de mange stenredskaber, som er fundet i området, om. I 1586 blev stedet ifølge jordebogen benævnt »Guldforhoffd« og var beboet af Per Christensen og Jens Andersen. På dette tidspunkt og frem til 1664 ser Guldforhoved ud til at være kronens ejendom. Stednavnet Guldforhoved er ret særpræget og har da også givet anledning til fantasifulde udlægninger i folkemunde. For eksempel den, at manden på Teglgård efter en dødsdom skulle have reddet livet ved hjælp af guldpenge.

Stednavneforskningen har imidlertid en anden forklaring. Hvis vi ser på navnet Guldforhoved bagfra, så betyder hoved et markant bakkefremspring i terrænet. Kommer man kørende fra Kærshovedgård mod Bording, er dette bakkefremspring ikke svært at få øje på. Midterste del af navnet far betyder på gammeldansk et overgangssted, f.eks. over en sumpet lavning. Og en sådan lavning Floden findes netop i sommerhusområdet syd for bakkefremspringet. Første del af ordet guld, eller på gammeldansk gull kan være en farvebetegnelse forårsaget af de gule græsarter, der har domineret det tørre bakkefremspring, mens lyngheden har domineret nedenfor. Hvordan stedet har været beboet i tidligere tider, kan man kun
gisne om; men man ved, at før heden og lyngen kom, var der skov på stedet. Det vidner i øvrigt også de mange navne, som ender på -skov, om.


Desværre er det ikke nær så eksotisk, som jeg havde håbet. "Gul lavning bakke" er der ikke meget røverhistorie over.
2
You can't spell awesome without me.

Tilbage til "Generelt"