Hvad er din IQ?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Nacaw
Indlæg: 209
Tilmeldt: 30. apr 2016, 08:56
Kort karma: 14
Likede indlæg: 357

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf Nacaw » 19. aug 2018, 01:12

For der første er IQ tallet vel basalt set rimeligt ligegyldigt, så længe man ikke ligger i de 13% under normalkurven. Ja, der er en overordnet korrelation mellem IQ og forskellige positive parametre, men ingen vil påstå at en sådan regressionsanalyse er fuldstændig dækkende eller determinerende.

For det andet er der solid evidens for, at jo flere IQ tests man tager, jo bedre bliver man til dem. Mener også at f.eks. Mensa har begrænsninger på hvor mange gange man må tage deres test. En person som ser prestige i IQ kan altså forbedre sin score gennem træning. Dem som ikke gør, kunne potentielt score højere med træning. Et ulige sammenligningsgrundlag.

Som statistiker synes jeg der findes andre metoder end IQ-test, der er mere interessant til operationalisering af IQ. F.eks. uddannelsesniveau og lønniveau. Begge dele har tidligere været diskuteret på debatten, og den empiri taler ganske klart for at debatten ligger over gennemsnittet på begge parametre. Selvfølgelig er det ikke videnskabelig valid data pga. bias, selvom det som sådan kun ren registerdata der er renset for alle bias. Det kan dog bruges til at påvise en tendens.

Vi har i mange år haft under 10% af befolkningen, der har gennemført en lang videregående uddannelse (kandidat eller over). Mener de seneste tal fra DST nu siger omkring 12%. Det er min helt klare opfattelse at debatten ligger over gennemsnittet på det punkt. En lignende konklusion gør sig gældende med lønniveau. Der findes en overrepræsentation af højtlønnede, og en underrepræsentation af lavtlønnede (studerende ekskluderet).

På den baggrund er jeg rimelig sikker i mit svar: Ja, debatten er klogere end gennemsnittet.
4
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf Slettet bruger » 19. aug 2018, 04:18

Zonta skrev:Jeg ved ikke om der er andre end mig, der har fortalt, at de har en lav IQ, men jeg bliver sgu også lidt irriteret, når det bliver fremstillet som at jeg ikke kan betjene et kasseapparat ordentligt. Jeg har været butikschef for en ok stor butik på Strøget og løst mange komplekse opgaver i den forbindelse. Kasseapparat og kasseafstemninger inklusiv. Personaleansvar og lagerstyring var selvfølgelig også en del af arbejdsopgaverne. Det var da ikke altid nemt, men jeg kunne godt klare det.
Jeg har hurtigt fået ekstra ansvar på mine arbejdspladser pga. mine evner. Desuden har jeg da også både taget en gymnasial og en kort videregående uddannelse med fine resultater. Jeg ville nok aldrig tage en kandidat, men det handler ligeså meget om, at der ikke er et felt jeg finder interessant nok.


Jeg kendte engang en kvinde som sagde hun engang havde taget en IQ-test og fået 75 eller sådan noget. Hun var kvik nok og havde også en videregående uddannelse, så jeg troede ikke på at hendes IQ var 75, hun måtte have fucket testen op på en eller anden måde. Det ville også være mit gæt i dit tilfælde. Det virker ikke plausibelt at du kan skrive velformulerede indlæg og klare en videregående uddannelse med fine resultater med en IQ på 84.

Det er helt sikkert ikke en hjælp hvis du hele vejen igennem testen sidder med mindsettet "men de logik-opgaver man skal løse ved sådan en test (de der "hvilken figur skal være den næste?"), dem går jeg helt kold i. Jeg forstår det ikke og kan ikke se sammenhængen"
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26584

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf Santa » 19. aug 2018, 06:02

Nu er intelligenstests så vidt jeg ved ret usikre. Man skal til langt de fleste være matematisk-logisk begavet eller trænet, samt have en god koncentrationsevne.
Jeg er aldrig blevet testet. Havde en god veninde engang, som var Mensamedlem, og som førte en hård kampagne for at få mig testet. Hun var sikker på, at jeg kunne blive medlem (men hun mente osse at jeg kunne tjene gode penge på at være håndmodel for smykkefirmaer!!) Men det virkede bare ikke interessant.

Jeg tror ikke, at jeg er begavet over middel. Jeg er en ganske gennemsnitlig person, kun særlig for dem, som elsker mig. Og jeg er intelligent nok til at klare mig godt i livet, på jobbet og i mine relationer. Jeg kan som regel hvad jeg vil, og det er nok.
Jeg er arrogant nok til at jeg ikke behøver et bevis på egne evner, som min mor siger. Hun har ret.

Så, jeg ved ikke hvad min IQ er, men mon ikke den ligger på et gennemsnit.
2
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf LaScrooge » 19. aug 2018, 06:23

Sidst jeg tog en test for 5-6 år siden, var min score 134. Tidligere tests har ligget lavere. Jeg har observeret ved mig selv, at jeg klarede mig bedre i takt med, at min tænkning blev mere stringent og disciplineret. Det gjorde den i løbet af min universitetstræning. At overskue og afgrænse problemfelter, tilegnelse og udvikling af teori og metodiske færdigheder, identifikation og vurdering af relevante og irrelevante forhold, abstraktion og vurdering af konsekvenser og implikationer er centrale elementer i problemløsning og kan trænes op. Jo mere den form for tænkning anvendes og udvikles, des mere smidig og effektiv bliver den. Evnen til at ræsonnere kan trænes op. Selvom jeg er født med et udgangspunkt kan dette bedres ved at blive brugt og det kan sløves ved at blive negligeret. Jeg vil sikkert have sværere ved at få et godt resultat med mønstergenkendelse på tid nu, nu end jeg havde for 6 år siden, fordi jeg ikke længere i samme grad beskæftiger min hjerne med det. Men jeg kunne sandsynligvis nå samme niveau og højere hvis jeg vendte tilbage til universitet og beskæftigede mig med det resten af mit liv.

Ifht niveauet her på debatten, så tænker jeg, at vi afspejler befolkningen meget fint i sammensætning. Men det kan snyde, blandt andet fordi ens motivation for at være her og ens formål med at debattere kan være forskelligt. Fx kobler jeg i udgangspunktet dogmatik med manglende eller haltende evne til nuancering, og nuancering er i mine øjne koblet til problemløsningsevnen som en nødvendig forudsætning og problemløsningsevnen afhænger af intelligensniveauet. Men nogle er dogmatiske for at afprøve andres evne til at ræsonnere, for at udfordre dem og måske sig selv. Og derudover kan alle være "dumme" i situationer hvor de er pressede, har meget på spil, er nervøse for hvad noget betyder eller fordi de befinder sig i en uvant og farlig situation. Problemløsning kræver også mod; det kræver mod til at udfordre sig selv, støde på begrænsninger og sin egen uevne, manglende forstand eller kendskab, i et miljø hvor man kan blive dømt eller miste på den baggrund. Og herinde er ordet frit, alt kan vendes, man (nogle gør) vover sig ud på dybt vand og præsenterer deres uafklaretheder, nogle gange i en suppe af frygt og stress, som begge er tilstande der hæmmer evnen til at tænke klart, se sammenhænge og tage konsekvenser. Og dertil kommer, at vi formentlig alle har kæpheste, og kæpheste har det med at gøre tænkningen på området rigid med tiden. Det er fortællinger om verden som vi støtter os op ad, fordi det er trygt og fordi det er nødvendigt at føle sig sikker på NOGLE ting, i det mindste.
2
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15156

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf Zonta » 19. aug 2018, 06:33

abcd skrev:
Zonta skrev:Jeg ved ikke om der er andre end mig, der har fortalt, at de har en lav IQ, men jeg bliver sgu også lidt irriteret, når det bliver fremstillet som at jeg ikke kan betjene et kasseapparat ordentligt. Jeg har været butikschef for en ok stor butik på Strøget og løst mange komplekse opgaver i den forbindelse. Kasseapparat og kasseafstemninger inklusiv. Personaleansvar og lagerstyring var selvfølgelig også en del af arbejdsopgaverne. Det var da ikke altid nemt, men jeg kunne godt klare det.
Jeg har hurtigt fået ekstra ansvar på mine arbejdspladser pga. mine evner. Desuden har jeg da også både taget en gymnasial og en kort videregående uddannelse med fine resultater. Jeg ville nok aldrig tage en kandidat, men det handler ligeså meget om, at der ikke er et felt jeg finder interessant nok.


Jeg kendte engang en kvinde som sagde hun engang havde taget en IQ-test og fået 75 eller sådan noget. Hun var kvik nok og havde også en videregående uddannelse, så jeg troede ikke på at hendes IQ var 75, hun måtte have fucket testen op på en eller anden måde. Det ville også være mit gæt i dit tilfælde. Det virker ikke plausibelt at du kan skrive velformulerede indlæg og klare en videregående uddannelse med fine resultater med en IQ på 84.

Det er helt sikkert ikke en hjælp hvis du hele vejen igennem testen sidder med mindsettet "men de logik-opgaver man skal løse ved sådan en test (de der "hvilken figur skal være den næste?"), dem går jeg helt kold i. Jeg forstår det ikke og kan ikke se sammenhængen"

Altså muligvis har jeg fucket testen op - men det er vitterligt fordi jeg ikke forstår sammenhængen i de opgaver. Plus at jeg ikke gider gøre mig umage for at prøve at forstå dem.
0
J, juli 2018.
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf TomKah » 19. aug 2018, 06:44

Jeg er nu også sikker på at den gennemsnitlige IQ herinde er højere end den gennemsnitlige på landsplan. Ligesom den gennemsnitlige IQ på DTU er meget højere end på landsplan og den måde man diskuterer på er markant anderledes på en ingeniørdrevet arbejdsplads end den er på et forældremøde på en skole.
Det kan godt være jeg ikke statistisk belæg for det, men tilgengæld har jeg mange års erfaring.

Jeg tror så på Gardners 7 intelligenser, så klart at nogle folk med høj logisk/matematisk IQ ikke har en god spredning på alle 7 intelligenser og derfor kan virke umodne eller indskrænkede.

Jeg har aldrig fået målt min IQ.
2
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7322
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23131

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf Aragorn » 19. aug 2018, 06:52

Nacaw skrev:For det andet er der solid evidens for, at jo flere IQ tests man tager, jo bedre bliver man til dem. Mener også at f.eks. Mensa har begrænsninger på hvor mange gange man må tage deres test. En person som ser prestige i IQ kan altså forbedre sin score gennem træning. Dem som ikke gør, kunne potentielt score højere med træning. Et ulige sammenligningsgrundlag.



Det er nemlig fuldstændigt rigtigt. I forsøg på at 'gøre folk klogere', har man trænet dem med IQ tests, men det viste sig at det eneste de blev bedre til, var at tage netop de tests, og udsat for andre tests faldt de tilbage til det oprindelige niveau. Man er som man er. Ingen skam i dét.

Da jeg var ung gik jeg meget op i at være klogere og mere vidende end andre. At være skarp og argumentere til jeg fik ret, tage en åbenlys forkert holdning og argumentere for den, til de andre løb tør og jeg vandt diskussionen. Jeg troede det sagde noget om værdien af et menneske.

I dag ved jeg at værdien af et menneske skal måles på, hvad de vil gøre for at hjælpe andre mennesker, om de behandler andre mennesker godt, og om de taler sandt. Det er de tre absolut vigtigste menneskelige egenskaber.

Men en lav IQ kan give dig problemer i livet, eksempelvis når der indføres et elektronisk system du ikke forstår på dit arbejde, eller hvis du bliver erstattet af en robot og ikke kan tage en uddannelse der kvalificerer dig til et andet arbejde, fordi du ikke kan lære det nødvendige. At være et samvittighedsfuldt og pligtopfyldende menneske der havner i den situation - det er grimt.
5

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf Fru Sunshine » 19. aug 2018, 07:23

Jeg aner ikke, hvad min ligger på, men hvis det handler om logik, er den nok pænt lav.

Jeg er bestemt ikke mensamateriale.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf Flora » 19. aug 2018, 07:25

Jeg har lige taget Mensas "for sjov-test" og endte på 104. Det er vist ret gennemsnitligt.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf icelady » 19. aug 2018, 07:26

Jeg har taget Mensa-testen engang og det var vist lavt i middel.

Men jeg fatter så heller ikke den logik, der ligger bag, så det giver jo sig selv :D


Alt det med IQ og være klog....det er mig meget ligegyldigt ift relationer til andre; en klog kan være et røvhul og en dum kan være skide charmerende.
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf Artem » 19. aug 2018, 07:46

Nu vi taler om intelligens bliver man så dummere med alderen? For personligt synes jeg på ingen måde at jeg er lige så skarp i dag i start 40'erne på det matematiske/logiske område som jeg var i start 20'erne.
Hvor jeg i dag føler at jeg er rimelig gennemsnitlig der. Mens jeg som ung virkelig lagde i toppen, og mine medstuderende havde det med at bruge mig som facitliste.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7322
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23131

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf Aragorn » 19. aug 2018, 08:16

Artem skrev:Nu vi taler om intelligens bliver man så dummere med alderen? For personligt synes jeg på ingen måde at jeg er lige så skarp i dag i start 40'erne på det matematiske/logiske område som jeg var i start 20'erne.
Hvor jeg i dag føler at jeg er rimelig gennemsnitlig der. Mens jeg som ung virkelig lagde i toppen, og mine medstuderende havde det med at bruge mig som facitliste.


Jeg mener din IQ til dels hænger sammen med størrelsen på nervebaner i nakken, men svaret på dit spørgsmål er ja. Man bliver sløvere med alderen. Jeg mener også at have læst at cardio træning og vedligeholdelse af muskler er den bedste metode til at bevare sine kognitive evner bedst muligt.

Jeg mærker som dig at jeg bliver ældre. Da jeg var yngre huskede jeg ting som om jeg havde taget et fotografi af dem, men endnu vigtigere så kunne jeg huske flere detaljer i længere tid. Nu oplever jeg at jeg glemmer ting fra tid til anden, og bliver nødt til at slå ting op - ting jeg burde kunne huske efter min egen standard. Jeg synes den følelse er skræmmende, for jeg er vant til at kunne fylde på.

Jeg har dog også fået meget mere at lave og huske i det hele taget på det sidste, så måske mærker jeg bare den naturlige grænse. Det håber jeg, det er for tidligt for mig at blive senil.
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf Slettet bruger » 19. aug 2018, 08:30

Zonta skrev:Altså muligvis har jeg fucket testen op - men det er vitterligt fordi jeg ikke forstår sammenhængen i de opgaver. Plus at jeg ikke gider gøre mig umage for at prøve at forstå dem.


Det kan generelt være svært at klare sig godt i noget hvis man ikke gider gøre sig umage.

Jeg tror ikke på at din IQ er 84.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf kidkomb » 19. aug 2018, 08:35

Jeg tog Mensa's test på nettet for mange år siden og endte vist på 121- spredning 15.
Jeg er ret sikker på at jeg ligger under 100 nu. Det tilskriver jeg mange år med depression og en omgang stress.
Det kunne være at jeg skulle prøve testen igen og se.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7322
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23131

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf Aragorn » 19. aug 2018, 08:36

vulpesVelox skrev:
Aragorn skrev:
Artem skrev:Nu vi taler om intelligens bliver man så dummere med alderen? For personligt synes jeg på ingen måde at jeg er lige så skarp i dag i start 40'erne på det matematiske/logiske område som jeg var i start 20'erne.
Hvor jeg i dag føler at jeg er rimelig gennemsnitlig der. Mens jeg som ung virkelig lagde i toppen, og mine medstuderende havde det med at bruge mig som facitliste.


Jeg mener din IQ til dels hænger sammen med størrelsen på nervebaner i nakken, men svaret på dit spørgsmål er ja. Man bliver sløvere med alderen. Jeg mener også at have læst at cardio træning og vedligeholdelse af muskler er den bedste metode til at bevare sine kognitive evner bedst muligt.

Jeg mærker som dig at jeg bliver ældre. Da jeg var yngre huskede jeg ting som om jeg havde taget et fotografi af dem, men endnu vigtigere så kunne jeg huske flere detaljer i længere tid. Nu oplever jeg at jeg glemmer ting fra tid til anden, og bliver nødt til at slå ting op - ting jeg burde kunne huske efter min egen standard. Jeg synes den følelse er skræmmende, for jeg er vant til at kunne fylde på.

Jeg har dog også fået meget mere at lave og huske i det hele taget på det sidste, så måske mærker jeg bare den naturlige grænse. Det håber jeg, det er for tidligt for mig at blive senil.

Meget enkelt: Celler nedbrydes over tid.

Det gælder dog også om ikke at forveksle stress med "falden-af-på-den", tænker jeg umiddelbart. Nu ved jeg ikke præcist hvor gammel, du er, men sjusser dig til først/midt i 40'erne..?

No rest for the wicked:
CBD (cannabidiol) påvirker i øvrigt mitochondrier i en gunstig retning. Bare lige et fif, der i øvrigt går sygt godt i spænd med cardio'en idet restitutionen accelereres på alle niveauer.


Jeg er i anden halvdel af 30'erne. Jeg tror også jeg er chokeret fordi jeg aldrig har følt den begrænsning før i mit liv, men jeg har simpelthen så meget at lave når jeg er på arbejde og så mange detaljer at huske, så mange at ringe til at jeg nok har mødt min naturlige begrænsning. Jeg har aldrig været så travlt optaget før, som jeg er nu.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.

Tilbage til "Generelt"