Hvad er din IQ?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 197
Likede indlæg: 2717

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf Frandsen » 9. okt 2019, 07:44

Jeg gik engang til sådan et test-event arrangeret af Mensa ... Og scorede høj nok til at blive optaget :cool:

Edit: Kan ikke huske, hvad mit eksakte tal var.
0
Brugeravatar
Dawwty
Indlæg: 2090
Tilmeldt: 6. aug 2019, 11:03
Kort karma: 12
Likede indlæg: 1191

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf Dawwty » 9. okt 2019, 08:21

dgd2007 skrev:
Zonta skrev:[...]
Under 25 Idiot
[...]

Er der en officiel betegnelse der hedder "idiot"? :gruble:

Det er derfra order kommer.
0
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6166
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16112

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf Urtekussen » 9. okt 2019, 09:11

Den på mensa.dk siger 123.
Jeg mener jeg plejer at ligge omkring 120 på de forskellige jeg har taget.
Men jeg gætter jo mange af de sidste, især dem med "hvilken figur er næst i rækken?".
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf dgd2007 » 9. okt 2019, 10:59

Dawwty skrev:
dgd2007 skrev:
Zonta skrev:[...]
Under 25 Idiot
[...]

Er der en officiel betegnelse der hedder "idiot"? :gruble:

Det er derfra order kommer.

Oprindeligt kommer det faktisk fra det gamle Grækenland og betød en "privatmand, lægmand eller uuddannet person". Det var ikke som sådan IQ-relateret.
https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=idiot
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf billiebean » 9. okt 2019, 11:12

Der er nok ikke så mange langsomme eller retarderede herinde. Men omvendt er det heller ikke emner der forudsætter abnormt meget viden, der diskuteres herinde. Rigtig, rigtig mange tråde herinde handler vel i høj grad også om at dele erfaringer, få råd, inspiration eller sparring, eller bare simpel underholdning.

Jeg er ret sikker på at min iq er normal. Jeg synes i hvert fald godt, jeg kan se en forskel på hvordan jeg ræsonnerer og hvordan meget skarpe mennesker ræsonnerer. Min hjerne er ligesom mere.. abeagtig :D
0
Yetie
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30. apr 2016, 08:18
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5018

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf Yetie » 9. okt 2019, 11:35

Lathyrus skrev:Jeg har aldrig taget en IQ test - og ser mig selv som helt alm gennemsnitligt begavet. Hvis jeg skal se på interesser og karakterer fra uddannelse, så er jeg stærkere i sprog end i matematik.

Men jeg har her for nylig været til et arrangement med “Menneske biblioteket” hvor en af “bøgerne” var en højt begavet kvinde som var Mensa-medlem. Det skræmmende var at hun ikke havde udnyttet sin høje intelligens og evne til at tilegne sig viden. Hun havde drømt om at blive ingeniør, men troede selv at hun var for dum til sådan et studie. Hendes skoletid var gået med at føle sig dum og anderledes.

Så hun stod i dag med en uforløst drøm, trods et kæmpe potentiale.
Hold nu kæft et spild af talent og en ærgerlig opvækst for hende! Tænk om hun var blevet støttet og udfordret....


Det er desværre ret udbredt. Er selv medlem af Mensa, og både jeg og flere andre kan nikke genkendende til, at man faktisk nemt kommer til at føle sig dum. F.eks. kan jeg have svært ved at forklare andre, hvad jeg mener, fordi jeg kommer til at springe over nogle led i ræsonnementet - simpelthen fordi det er logisk for mig, men ikke nødvendigvis for den, jeg taler til.

Jeg var i øvrigt 24 inden jeg tog mig sammen og forsøgte mig med universitetet, fordi jeg var sikker på at jeg ikke var klog nok. Heldigvis bakkede min mand mig rigtig meget op, så jeg tog chancen.

Min IQ er i øvrigt 135.
1
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 197
Likede indlæg: 2717

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf Frandsen » 9. okt 2019, 11:39

Yetie skrev:
Lathyrus skrev:Jeg har aldrig taget en IQ test - og ser mig selv som helt alm gennemsnitligt begavet. Hvis jeg skal se på interesser og karakterer fra uddannelse, så er jeg stærkere i sprog end i matematik.

Men jeg har her for nylig været til et arrangement med “Menneske biblioteket” hvor en af “bøgerne” var en højt begavet kvinde som var Mensa-medlem. Det skræmmende var at hun ikke havde udnyttet sin høje intelligens og evne til at tilegne sig viden. Hun havde drømt om at blive ingeniør, men troede selv at hun var for dum til sådan et studie. Hendes skoletid var gået med at føle sig dum og anderledes.

Så hun stod i dag med en uforløst drøm, trods et kæmpe potentiale.
Hold nu kæft et spild af talent og en ærgerlig opvækst for hende! Tænk om hun var blevet støttet og udfordret....


Det er desværre ret udbredt. Er selv medlem af Mensa, og både jeg og flere andre kan nikke genkendende til, at man faktisk nemt kommer til at føle sig dum. F.eks. kan jeg have svært ved at forklare andre, hvad jeg mener, fordi jeg kommer til at springe over nogle led i ræsonnementet - simpelthen fordi det er logisk for mig, men ikke nødvendigvis for den, jeg taler til.

Jeg var i øvrigt 24 inden jeg tog mig sammen og forsøgte mig med universitetet, fordi jeg var sikker på at jeg ikke var klog nok. Heldigvis bakkede min mand mig rigtig meget op, så jeg tog chancen.

Min IQ er i øvrigt 135.


Ift. det fremhævede:

Sjovt, for jeg gør det stik modsatte. Jeg har svært ved at forklare ting, fordi jeg skal have alle detaljer med. En simpel historie kan blive så kompleks oppe i mit hoved, at jeg næsten giver op at forklare den, fordi jeg har et behov for at have alle sidehistorier med :D
1
Brugeravatar
Dawwty
Indlæg: 2090
Tilmeldt: 6. aug 2019, 11:03
Kort karma: 12
Likede indlæg: 1191

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf Dawwty » 9. okt 2019, 12:00

dgd2007 skrev:
Dawwty skrev:
dgd2007 skrev:
Zonta skrev:[...]
Under 25 Idiot
[...]

Er der en officiel betegnelse der hedder "idiot"? :gruble:

Det er derfra order kommer.

Oprindeligt kommer det faktisk fra det gamle Grækenland og betød en "privatmand, lægmand eller uuddannet person". Det var ikke som sådan IQ-relateret.
https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=idiot

Nu mente jeg i det danske sprog og ikke old græsk.
0
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6931

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf MrMister » 9. okt 2019, 12:02

Frandsen skrev:
Yetie skrev:
Lathyrus skrev:Jeg har aldrig taget en IQ test - og ser mig selv som helt alm gennemsnitligt begavet. Hvis jeg skal se på interesser og karakterer fra uddannelse, så er jeg stærkere i sprog end i matematik.

Men jeg har her for nylig været til et arrangement med “Menneske biblioteket” hvor en af “bøgerne” var en højt begavet kvinde som var Mensa-medlem. Det skræmmende var at hun ikke havde udnyttet sin høje intelligens og evne til at tilegne sig viden. Hun havde drømt om at blive ingeniør, men troede selv at hun var for dum til sådan et studie. Hendes skoletid var gået med at føle sig dum og anderledes.

Så hun stod i dag med en uforløst drøm, trods et kæmpe potentiale.
Hold nu kæft et spild af talent og en ærgerlig opvækst for hende! Tænk om hun var blevet støttet og udfordret....


Det er desværre ret udbredt. Er selv medlem af Mensa, og både jeg og flere andre kan nikke genkendende til, at man faktisk nemt kommer til at føle sig dum. F.eks. kan jeg have svært ved at forklare andre, hvad jeg mener, fordi jeg kommer til at springe over nogle led i ræsonnementet - simpelthen fordi det er logisk for mig, men ikke nødvendigvis for den, jeg taler til.

Jeg var i øvrigt 24 inden jeg tog mig sammen og forsøgte mig med universitetet, fordi jeg var sikker på at jeg ikke var klog nok. Heldigvis bakkede min mand mig rigtig meget op, så jeg tog chancen.

Min IQ er i øvrigt 135.


Ift. det fremhævede:

Sjovt, for jeg gør det stik modsatte. Jeg har svært ved at forklare ting, fordi jeg skal have alle detaljer med. En simpel historie kan blive så kompleks oppe i mit hoved, at jeg næsten giver op at forklare den, fordi jeg har et behov for at have alle sidehistorier med :D


Min kombination af adhd og intelligens gør, at jeg både springer til konklusionen hurtigt, fordi det imo er eneste logiske slutning, og er utålmodig når processen skal forklares til andre. Dét er ikke ret fedt. Min psyk forklarede mig, at mange med den kombi klarer sig langt uden medicin, fordi de/vi er i stand til at processere tankerne og tøjle de mest sindsyge impulser, fordi logikken tøjler følelserne.

Jeg har eksempelvis måtte lære, at i følelsesmæssige diskussioner virker modsat hensigten, når man er rationel. Jeg havde lyst til at eksplodere, men vidste det var irrationelt for at opnå et acceptabelt outcome. Professionelt gør det mig til en dygtig forhandler, mens det privat før kunne drive min kone til vanvid, at jeg ikke reagerede emotionelt på selv store problemer. Altid kun kalkulerende og løsningsorienteret.

Ligeledes har jeg måtte lære at acceptere folk omkring mig og forstå, at min arbejdskapacitet og omstillingsparathed er afvigelserne; ikke deres adfærd. De har - modsat mig - til dels blot været bedre i stand til at konsekvensberegne og selektivt være ansvarligsbevidste, mens jeg vitterligt er proned til at arbejde mig ihjel.

Så på den vis kan iq være nok så behændigt, men samtidigt skygge for andre vigtige kompetencer, som eks sociale kompetencer og lignende.
1
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf billiebean » 9. okt 2019, 12:03

billiebean skrev:Der er nok ikke så mange langsomme eller retarderede herinde. Men omvendt er det heller ikke emner der forudsætter abnormt meget viden, der diskuteres herinde. Rigtig, rigtig mange tråde herinde handler vel i høj grad også om at dele erfaringer, få råd, inspiration eller sparring, eller bare simpel underholdning.

Jeg er ret sikker på at min iq er normal. Jeg synes i hvert fald godt, jeg kan se en forskel på hvordan jeg ræsonnerer og hvordan meget skarpe mennesker ræsonnerer. Min hjerne er ligesom mere.. abeagtig :D


Nu tog jeg lige iq-testen på illustreret videnskab. Den siger 129, så det var lidt højere end jeg regnede med. Apropos regne så er det i øvrigt i regning på tid mit svage punkt ligger.
0
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6931

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf MrMister » 9. okt 2019, 12:05

Iøvrigt argumenterer nogle for, at en IQ under 85 gør en ude af stand til at fungere i det moderne samfund. Mener det er USAs militær, som ingen roller har til folk med en sådan IQ, hvor de gør mere gavn end skade. Hvis det er sandt, er indvandring fra Afrika og GME jo direkte samfundsnedbrydeligt og forklarende deres forkærlighed for sindsyge religiøse praksisser og kulturelle normer.

Og ligeledes spændende for verdensudviklingen, at Asien har større iq end vesten. Måske Kina eks rent faktisk har fat i den lange ende ift samfundsstruktur og -udvikling?
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf Slettet bruger » 9. okt 2019, 12:18

MrMister skrev:Iøvrigt argumenterer nogle for, at en IQ under 85 gør en ude af stand til at fungere i det moderne samfund. Mener det er USAs militær, som ingen roller har til folk med en sådan IQ, hvor de gør mere gavn end skade. Hvis det er sandt, er indvandring fra Afrika og GME jo direkte samfundsnedbrydeligt og forklarende deres forkærlighed for sindsyge religiøse praksisser og kulturelle normer.

Og ligeledes spændende for verdensudviklingen, at Asien har større iq end vesten. Måske Kina eks rent faktisk har fat i den lange ende ift samfundsstruktur og -udvikling?


Ashkenazi-jøderne er vist den mest intelligente gruppe vi kender. De har en gennemsnitlig IQ på omkring 115. I USA er 25% af nobelpriser vundet af jøder, og de udgør 33% af de studerende på Ivy League-skoler - ret vilde tal for en befolkningsgruppe der udgør 2% af den samlede befolkning.
0
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6931

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf MrMister » 9. okt 2019, 12:26

abcd skrev:
MrMister skrev:Iøvrigt argumenterer nogle for, at en IQ under 85 gør en ude af stand til at fungere i det moderne samfund. Mener det er USAs militær, som ingen roller har til folk med en sådan IQ, hvor de gør mere gavn end skade. Hvis det er sandt, er indvandring fra Afrika og GME jo direkte samfundsnedbrydeligt og forklarende deres forkærlighed for sindsyge religiøse praksisser og kulturelle normer.

Og ligeledes spændende for verdensudviklingen, at Asien har større iq end vesten. Måske Kina eks rent faktisk har fat i den lange ende ift samfundsstruktur og -udvikling?


Ashkenazi-jøderne er vist den mest intelligente gruppe vi kender. De har en gennemsnitlig IQ på omkring 115. I USA er 25% af nobelpriser vundet af jøder, og de udgør 33% af de studerende på Ivy League-skoler - ret vilde tal for en befolkningsgruppe der udgør 2% af den samlede befolkning.


Til gengæld har er været vanvittigt dygtige til at akkumulere kapitalformer over tid og gennemgået brutal natural selektion. De er præget af høj grad af indenbyrdes ægteskaber, videregivelse af rigdom inden for slægt / race koblet med lange perioder af forfølgelse, hvor det må antages at de rigeste og dygtigste klarede sig bedst igennem dette. Hvis man konstant skal flygte og genetablere sig, og gøre det med succes, må det kræve intelligens.

Afrika og Mellemøstens intelligensmæssige forfald er ligeledes åbenlyst. Jo rigere og bedre uddannet, jo færre børn. Den ustabile situation i regionerne har medført, at de rige migrerer og de fattige formeres. Derfor eksploderer befolkningen eks i Nigeria og mange andre fattige lande. Børn er den letteste pensionssikring.
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7323
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23139

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf Aragorn » 9. okt 2019, 12:35

MrMister skrev:
Frandsen skrev:
Yetie skrev:
Lathyrus skrev:Jeg har aldrig taget en IQ test - og ser mig selv som helt alm gennemsnitligt begavet. Hvis jeg skal se på interesser og karakterer fra uddannelse, så er jeg stærkere i sprog end i matematik.

Men jeg har her for nylig været til et arrangement med “Menneske biblioteket” hvor en af “bøgerne” var en højt begavet kvinde som var Mensa-medlem. Det skræmmende var at hun ikke havde udnyttet sin høje intelligens og evne til at tilegne sig viden. Hun havde drømt om at blive ingeniør, men troede selv at hun var for dum til sådan et studie. Hendes skoletid var gået med at føle sig dum og anderledes.

Så hun stod i dag med en uforløst drøm, trods et kæmpe potentiale.
Hold nu kæft et spild af talent og en ærgerlig opvækst for hende! Tænk om hun var blevet støttet og udfordret....


Det er desværre ret udbredt. Er selv medlem af Mensa, og både jeg og flere andre kan nikke genkendende til, at man faktisk nemt kommer til at føle sig dum. F.eks. kan jeg have svært ved at forklare andre, hvad jeg mener, fordi jeg kommer til at springe over nogle led i ræsonnementet - simpelthen fordi det er logisk for mig, men ikke nødvendigvis for den, jeg taler til.

Jeg var i øvrigt 24 inden jeg tog mig sammen og forsøgte mig med universitetet, fordi jeg var sikker på at jeg ikke var klog nok. Heldigvis bakkede min mand mig rigtig meget op, så jeg tog chancen.

Min IQ er i øvrigt 135.


Ift. det fremhævede:

Sjovt, for jeg gør det stik modsatte. Jeg har svært ved at forklare ting, fordi jeg skal have alle detaljer med. En simpel historie kan blive så kompleks oppe i mit hoved, at jeg næsten giver op at forklare den, fordi jeg har et behov for at have alle sidehistorier med :D


Min kombination af adhd og intelligens gør, at jeg både springer til konklusionen hurtigt, fordi det imo er eneste logiske slutning, og er utålmodig når processen skal forklares til andre. Dét er ikke ret fedt. Min psyk forklarede mig, at mange med den kombi klarer sig langt uden medicin, fordi de/vi er i stand til at processere tankerne og tøjle de mest sindsyge impulser, fordi logikken tøjler følelserne.

Jeg har eksempelvis måtte lære, at i følelsesmæssige diskussioner virker modsat hensigten, når man er rationel. Jeg havde lyst til at eksplodere, men vidste det var irrationelt for at opnå et acceptabelt outcome. Professionelt gør det mig til en dygtig forhandler, mens det privat før kunne drive min kone til vanvid, at jeg ikke reagerede emotionelt på selv store problemer. Altid kun kalkulerende og løsningsorienteret.

Ligeledes har jeg måtte lære at acceptere folk omkring mig og forstå, at min arbejdskapacitet og omstillingsparathed er afvigelserne; ikke deres adfærd. De har - modsat mig - til dels blot været bedre i stand til at konsekvensberegne og selektivt være ansvarligsbevidste, mens jeg vitterligt er proned til at arbejde mig ihjel.

Så på den vis kan iq være nok så behændigt, men samtidigt skygge for andre vigtige kompetencer, som eks sociale kompetencer og lignende.


Det er bare ikke sådan jeg oplever ADD/ADHD selv.

Jeg droppede ud af folkeskolen med et gennemsnit mellem 6 og 7 så vidt jeg husker. Jeg har aldrig taget mig en uddannelse fordi jeg først nu her hvor jeg nærmer mig de 40 er blevet i stand til at fokusere en smule på ting jeg synes er kedeligt, og hvis der er noget jeg virkelig finder kedeligt så er det er beskæftige mig med repetation af ting jeg forstår. Derude hvor jeg ikke helt hvad jeg laver, der befinder jeg mig bedst, jeg skal konstant være underholdt på den måde. Min opmærksomhed er flygtig og fanges for det meste kun når jeg finder noget rigtigt interessant. Det er faktisk mit problem i forhold til ADD/ADHD: Jeg havde simpelthen ikke disciplin da jeg var ung til at arbejde målrettet. Hvis det ikke var spændende så var jeg videre på 10 sekunder.

Men jeg fandt ud af for 3 uger siden at jeg er den eneste i en afdeling på omkring 50 personer der ikke har en uddannelse - og jeg er dygtigere end en del af dem. Jeg takker Herren for, at jeg altid har fundet IT spændende. Og her mener jeg IT. Ikke spil. Jeg har gennemført et enkelt computerspil i hele mit liv (Portal 2 - super fedt). Spil mister jeg hurtigt tålmodigheden med igen.

Så når jeg ser din beskrivelse af ADD/ADHD, så har jeg ret svært ved at genkende en god del af den. Jeg har altid været meget impulsiv og drevet af lyst - eksempelvis har jeg taget en god del stoffer da jeg var ung.

IQ er dog smart i den retning, for hvis du er klog nok, så ved du hvad du skal sige og gøre for ikke at støde folk fuldstændigt fra dig.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Yetie
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30. apr 2016, 08:18
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5018

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf Yetie » 9. okt 2019, 14:42

Frandsen skrev:
Yetie skrev:
Lathyrus skrev:Jeg har aldrig taget en IQ test - og ser mig selv som helt alm gennemsnitligt begavet. Hvis jeg skal se på interesser og karakterer fra uddannelse, så er jeg stærkere i sprog end i matematik.

Men jeg har her for nylig været til et arrangement med “Menneske biblioteket” hvor en af “bøgerne” var en højt begavet kvinde som var Mensa-medlem. Det skræmmende var at hun ikke havde udnyttet sin høje intelligens og evne til at tilegne sig viden. Hun havde drømt om at blive ingeniør, men troede selv at hun var for dum til sådan et studie. Hendes skoletid var gået med at føle sig dum og anderledes.

Så hun stod i dag med en uforløst drøm, trods et kæmpe potentiale.
Hold nu kæft et spild af talent og en ærgerlig opvækst for hende! Tænk om hun var blevet støttet og udfordret....


Det er desværre ret udbredt. Er selv medlem af Mensa, og både jeg og flere andre kan nikke genkendende til, at man faktisk nemt kommer til at føle sig dum. F.eks. kan jeg have svært ved at forklare andre, hvad jeg mener, fordi jeg kommer til at springe over nogle led i ræsonnementet - simpelthen fordi det er logisk for mig, men ikke nødvendigvis for den, jeg taler til.

Jeg var i øvrigt 24 inden jeg tog mig sammen og forsøgte mig med universitetet, fordi jeg var sikker på at jeg ikke var klog nok. Heldigvis bakkede min mand mig rigtig meget op, så jeg tog chancen.

Min IQ er i øvrigt 135.


Ift. det fremhævede:

Sjovt, for jeg gør det stik modsatte. Jeg har svært ved at forklare ting, fordi jeg skal have alle detaljer med. En simpel historie kan blive så kompleks oppe i mit hoved, at jeg næsten giver op at forklare den, fordi jeg har et behov for at have alle sidehistorier med :D


Det er faktisk ret interessant, hvordan det påvirker folk forskelligt. Min mand er mere som dig, og han er også godt begavet - tror han ligger omkring de 125 stykker. Det giver af og til nogle sammenstød, fordi jeg mener at han overforklarer, og han mener at jeg ikke forklarer grundigt nok. :lol:
0

Tilbage til "Generelt"