Invitere sig selv til overnatning ved et bryllup?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16882
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20972

Re: Invitere sig selv til overnatning ved et bryllup?

Indlægaf Misantropen » 19. sep 2018, 19:01

Ata skrev:
Misantropen skrev:Er det natten op til brylluppet, natten efter eller begge nætter de vil overnatte?

Jeg ville heller ikke natten op til. Ikke kun pga. et 2-årigt barn der størstedelen af tiden skal være under opsyn, men fordi jeg ville få spat af at være omgivet af så mange mennesker når jeg sikkert er stresset og nervøs. Så der synes jeg ikke du er urimelig.

Men kan der findes en bedre løsning for alle? Fx at de finder noget i nærheden via Airbnb? Det er måske også sjovere for dem at de ikke er begrænset til et lille, kedeligt hotelværelse(hvis den 2-årige er det største problem)

Det er natten efter brylluppet. Og jeg tænker egentlig, at overnatning er deres problem, og ikke mit. Ligesom jeg altid selv har sørget for overnatning og aldrig forventet, at værterne til en fest havde ansvar for det. Jeg har også sagt, at de gerne må putte den lille på et værelse, hvis han skal sove, før de skal hjem...

Jeg synes da heller ikke det er jeres problem, men der er mange måder at løse det på. Nogle er mere imødekommende end andre.

I skal ikke bruge tid på at finde og booke et sted til dem, men det er forholdsvis simpelt at foreslå dem hvilke muligheder for overnatning der er hvis de fx ikke selv kender området eller de muligheder.
1
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9515
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26587

Re: Invitere sig selv til overnatning ved et bryllup?

Indlægaf Santa » 19. sep 2018, 19:02

Sig til dem, at I er kede af at de ikke kan finde et andet sted at overnatte (ikke at det lyder som om de har prøvet, men så opdager de måske at de BURDE have fundet noget selv), men at de er velkomne til at låne jeres sommerhus. Og slut så af med at gentage, at de ikke kan overnatte i jeres hus.
Hvis de så ikke gider køre 5 kvarter, så må de jo finde et hotel.

Jeg ville blive pænt skrap i tonen, og bestemt ikke lyde forhandlingsvillig.
8
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16882
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20972

Re: Invitere sig selv til overnatning ved et bryllup?

Indlægaf Misantropen » 19. sep 2018, 19:03

Ata skrev:
Misantropen skrev:
Ata skrev:
Sangius skrev:De burde selvfølgelig have spurgt og ikke bare antaget. Men jeg forstår godt at det ville være 1000 gange nemmere for dem, hvis de kunne overnatte.

Har I tjekket hotelværelser i nærheden, eller måske ebdda sommerhuse? Vi lejede et sommerhus efter vores bryllup, det vsr billigere end hotellet, og så havde vi stedet helt for os selv ♡

Men hvis I ikke kan det, og ikke magter gæster, så må I jo sige det. Det er jo jeres bryllup :)

Vi har sådan set sagt det. De bliver bare ved med at spørge. Vi bor 14 km fra Kbh centrum, så der burde være overnatningsmuligheder at finde for de fleste...

Det er godt nok frækt at blive ved med at spørge når de har fået begrundelsen.

Men lad vær med at skifte mening hvis ikke I vil have dem til at overnatte.

Min kæreste hælder vist mest til bare at sige ja. Mens jeg virkelig ikke gider have dem sovende her den dag...

Så lad vær.

Det er dig det kommer til at gå ud over i sidste ende hvis du accepterer det når du ikke vil.
2
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6188
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14671

Re: Invitere sig selv til overnatning ved et bryllup?

Indlægaf Ata » 19. sep 2018, 19:15

Santa skrev:Sig til dem, at I er kede af at de ikke kan finde et andet sted at overnatte (ikke at det lyder som om de har prøvet, men så opdager de måske at de BURDE have fundet noget selv), men at de er velkomne til at låne jeres sommerhus. Og slut så af med at gentage, at de ikke kan overnatte i jeres hus.
Hvis de så ikke gider køre 5 kvarter, så må de jo finde et hotel.

Jeg ville blive pænt skrap i tonen, og bestemt ikke lyde forhandlingsvillig.

Ja, det kan godt være, at vi skal foreslå det. Det ville også være lidt komisk i betragtning af, at de i sommers gjorde meget ud af at kritisere vores sommerhus´ indretning og udseende. :-D
1
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6188
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14671

Re: Invitere sig selv til overnatning ved et bryllup?

Indlægaf Ata » 19. sep 2018, 19:16

Tak for jeres svar. Det er rart at høre, hvad I tænker om det. Man kan jo godt blive i tvivl, når folk opfører sig på en måde, man finder grænseoverskridende...
1
Summer
Indlæg: 996
Tilmeldt: 18. jun 2017, 20:45
Kort karma: 47
Likede indlæg: 1314

Re: Invitere sig selv til overnatning ved et bryllup?

Indlægaf Summer » 19. sep 2018, 19:16

Jeg synes bestemt ikke du er urimelig. Og desuden er der jo heller ikke plads til dem.
Derudover synes jeg heller ikke at det er jeres ansvar, at finde et sted hvor de kan sove. De er da vel for guds skyld voksne mennesker som selv burde kunne løse det "problem".
Eventuelt fortæl dem, at der kun er x antal kilometer til KBH (selvom de nok godt er klar over dét) hvor der er gode overnatningsmuligheder, og ellers kan de låne jeres sommerhus hvis de hellere vil det, men I har altså ikke plads til at de overnatter i jeres hus.
0
Akehurst2
Indlæg: 14145
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40591

Re: Invitere sig selv til overnatning ved et bryllup?

Indlægaf Akehurst2 » 20. sep 2018, 07:09

Ata skrev:Tak for jeres svar. Det er rart at høre, hvad I tænker om det. Man kan jo godt blive i tvivl, når folk opfører sig på en måde, man finder grænseoverskridende...


Det er da også helt vanvittigt at plage efter et nej. Helt ærligt, voksne mennesker, der spørger om noget, der i sig selv ikke er helt rimeligt, men hvor det kan tilgives, for man kan da altid spørge, men som så plager :tie:

Foreslå dem at oprette en tråd her, hvor de spørger om man da ikke har krav på at overnatte to mennesker og et mindre barn hos familien efter et bryllup, så de kan blive heglet ned :devil:
4
Hewlett
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4349

Re: Invitere sig selv til overnatning ved et bryllup?

Indlægaf Hewlett » 20. sep 2018, 07:36

Jeg kunne aldrig drømme om at antage, at jeg kunne overnatte hos brudeparret :tie: Det er jeres bryllupsnat! Første nat som mand og kone og i øvrigt morgenen som følger efter. Den skal I da have for jer selv :stoned:
9
fisken80
Indlæg: 22079
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52051

Re: Invitere sig selv til overnatning ved et bryllup?

Indlægaf fisken80 » 20. sep 2018, 08:17

Ata skrev:
Misantropen skrev:
Ata skrev:
Sangius skrev:De burde selvfølgelig have spurgt og ikke bare antaget. Men jeg forstår godt at det ville være 1000 gange nemmere for dem, hvis de kunne overnatte.

Har I tjekket hotelværelser i nærheden, eller måske ebdda sommerhuse? Vi lejede et sommerhus efter vores bryllup, det vsr billigere end hotellet, og så havde vi stedet helt for os selv ♡

Men hvis I ikke kan det, og ikke magter gæster, så må I jo sige det. Det er jo jeres bryllup :)

Vi har sådan set sagt det. De bliver bare ved med at spørge. Vi bor 14 km fra Kbh centrum, så der burde være overnatningsmuligheder at finde for de fleste...

Det er godt nok frækt at blive ved med at spørge når de har fået begrundelsen.

Men lad vær med at skifte mening hvis ikke I vil have dem til at overnatte.

Min kæreste hælder vist mest til bare at sige ja. Mens jeg virkelig ikke gider have dem sovende her den dag...


Så hold fast i, at de ikke skal overnatte. Det er også dit hus og dit bryllup, og I skal allerede have hans forældre boende. Du må også have et ord at skulle have sagt i den her sag.
Og så vær helt klar i mælet over for dem næste gang de spørger. "Hør her Karl Otto I har spurgt før og vi sagde nej, det gør vi stadig og nu vil vi gerne bede jer om ikke at spørge mere for vi ændrer ikke mening."
6
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Invitere sig selv til overnatning ved et bryllup?

Indlægaf avdotja » 20. sep 2018, 11:34

Selvfølgelig kan man sige nej tak til overnattende gæster.

Men i situationen, hvor det drejer sig om tæt famile der kommer langvejs fra, ville jeg aldrig selv gøre det. En ting var hvis I havde arrangeret et eller andet romantisk, men når der i forvejen er andre der får liv at overnatte (og I i øvrigt også har børn hjemme), synes jeg lidt situationen er en anden.

Hvis I holder fast, skal I i hvert fald være indstillet på at acceptere at det muligvis resulterer i at de melder afbud til brylluppet.
3
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Invitere sig selv til overnatning ved et bryllup?

Indlægaf Stars » 20. sep 2018, 11:44

avdotja skrev:Selvfølgelig kan man sige nej tak til overnattende gæster.

Men i situationen, hvor det drejer sig om tæt famile der kommer langvejs fra, ville jeg aldrig selv gøre det. En ting var hvis I havde arrangeret et eller andet romantisk, men når der i forvejen er andre der får liv at overnatte (og I i øvrigt også har børn hjemme), synes jeg lidt situationen er en anden.

Hvis I holder fast, skal I i hvert fald være indstillet på at acceptere at det muligvis resulterer i at de melder afbud til brylluppet.


Nu ved jeg ikke, hvor meget plads, Ata har.
Hvis svigerforældrene får gæsteværelset, og de ekstra overnattende skal sove på luftmadradser i stuen eller på børnenes værelse, så ville jeg ikke ændre holdning.
Hvis der reelt er plads til at de kan sove der, så kunne jeg nok overtales, hvis de med rimelig sandsynlighed kan sørge for, den 2-årige ikke generer værtsfamilien om morgenen.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: Invitere sig selv til overnatning ved et bryllup?

Indlægaf Stitch » 20. sep 2018, 11:49

Hvad med at de prøver Airbnb? De må da kunne finde noget indenfor en rimelig afstand og prisramme :)


Hold forresten fast i jeres nej. Det er dumt at blive overtalt til noget på lige præcis den dag.
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Summer
Indlæg: 996
Tilmeldt: 18. jun 2017, 20:45
Kort karma: 47
Likede indlæg: 1314

Re: Invitere sig selv til overnatning ved et bryllup?

Indlægaf Summer » 20. sep 2018, 11:58

avdotja skrev:Selvfølgelig kan man sige nej tak til overnattende gæster.

Men i situationen, hvor det drejer sig om tæt famile der kommer langvejs fra, ville jeg aldrig selv gøre det. En ting var hvis I havde arrangeret et eller andet romantisk, men når der i forvejen er andre der får liv at overnatte (og I i øvrigt også har børn hjemme), synes jeg lidt situationen er en anden.

Hvis I holder fast, skal I i hvert fald være indstillet på at acceptere at det muligvis resulterer i at de melder afbud til brylluppet.


Nu skriver TS jo så at der faktisk ikke er plads til dem. Og hvad så at de kommer langvejs fra? De har rig mulighed for at kunne overnatte på et hotel som det ikke vil tage dem lang tid at køre ind til.
Blot fordi de ikke har planlagt noget romantisk, og der er andre overnattende, så betyder det ikke at man har lyst eller overskud til at have huset helt fyldt.
1
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4851
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8751

Re: Invitere sig selv til overnatning ved et bryllup?

Indlægaf Skorstenen » 20. sep 2018, 13:24

Ata skrev:Jeg skal giftes om nogle uger. Et afslappet arrangement med eftermiddagskage og middag for familien, som afholdes hjemme hos os selv.

Min kærestes forældre skal overnatte her og det er fint nok. Men nu har hans lillebror, som bor i Jylland, også meldt, at de vil overnatte hos os. Det mener de er nødvendigt, fordi de har et barn på knap 2 år. Vi har indledningsvis sagt, at der ikke er plads til flere overnattende, men de bliver ved med at presse på. Og jeg gider faktisk ikke have mit hus overfyldt med overnattende gæster lige den dag. Især ikke en lille, som sikkert larmer om natten og står op klokken lort.

Hvad tænker I? Er jeg smålig eller burde de acceptere det og finde et andet sted at sove?

Ata


Har tænkt noget tid over dilemmaet men er kommet frem til, at vi aldrig ville invitere hverken tæt familie eller tætte venner, lang vejs fra, uden også at sørge for overnatning. Det ville vi bare ikke. Så ville vi enten leje et sommerhus, selv sove et andet sted, finde nogen telte/campingvogne, eller andet.
Jeg forstår ikke hvad det er dine børn går glip af af arrangementet ved at I sover et andet sted? :gruble: Benyt jer af at der overnatter familie i huset, som så til gengæld kan passe børnene tænker jeg.
1
Petrix
Indlæg: 3746
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3637

Re: Invitere sig selv til overnatning ved et bryllup?

Indlægaf Petrix » 20. sep 2018, 13:35

Jeg ville nok vælge et hotel til min kommende hustru og mig selv. Jeg ville helt bevidst undlade at eskalere situationen og undlade at være påvirket at dette dilemma. Jeg forstår så udemærket godt din situation, men jeg ville vælge hotel-løsningen og finde muligheder dér.
0
27102021

Tilbage til "Generelt"