Invitere sig selv til overnatning ved et bryllup?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Ata
Kort karma: 21
Likede indlæg: 249

Re: Invitere sig selv til overnatning ved et bryllup?

Indlægaf Ata » 19. sep 2018, 18:58

Misantropen skrev:
Ata skrev:
Sangius skrev:De burde selvfølgelig have spurgt og ikke bare antaget. Men jeg forstår godt at det ville være 1000 gange nemmere for dem, hvis de kunne overnatte.

Har I tjekket hotelværelser i nærheden, eller måske ebdda sommerhuse? Vi lejede et sommerhus efter vores bryllup, det vsr billigere end hotellet, og så havde vi stedet helt for os selv ♡

Men hvis I ikke kan det, og ikke magter gæster, så må I jo sige det. Det er jo jeres bryllup :)

Vi har sådan set sagt det. De bliver bare ved med at spørge. Vi bor 14 km fra Kbh centrum, så der burde være overnatningsmuligheder at finde for de fleste...

Det er godt nok frækt at blive ved med at spørge når de har fået begrundelsen.

Men lad vær med at skifte mening hvis ikke I vil have dem til at overnatte.

Min kæreste hælder vist mest til bare at sige ja. Mens jeg virkelig ikke gider have dem sovende her den dag...
0
Brugeravatar
Misantropen
Kort karma: 80
Likede indlæg: 1902

Indlægaf Misantropen » 19. sep 2018, 19:01

Ata skrev:
Misantropen skrev:Er det natten op til brylluppet, natten efter eller begge nætter de vil overnatte?

Jeg ville heller ikke natten op til. Ikke kun pga. et 2-årigt barn der størstedelen af tiden skal være under opsyn, men fordi jeg ville få spat af at være omgivet af så mange mennesker når jeg sikkert er stresset og nervøs. Så der synes jeg ikke du er urimelig.

Men kan der findes en bedre løsning for alle? Fx at de finder noget i nærheden via Airbnb? Det er måske også sjovere for dem at de ikke er begrænset til et lille, kedeligt hotelværelse(hvis den 2-årige er det største problem)

Det er natten efter brylluppet. Og jeg tænker egentlig, at overnatning er deres problem, og ikke mit. Ligesom jeg altid selv har sørget for overnatning og aldrig forventet, at værterne til en fest havde ansvar for det. Jeg har også sagt, at de gerne må putte den lille på et værelse, hvis han skal sove, før de skal hjem...

Jeg synes da heller ikke det er jeres problem, men der er mange måder at løse det på. Nogle er mere imødekommende end andre.

I skal ikke bruge tid på at finde og booke et sted til dem, men det er forholdsvis simpelt at foreslå dem hvilke muligheder for overnatning der er hvis de fx ikke selv kender området eller de muligheder.
1
Billede
Brugeravatar
Santa
Kort karma: 245
Likede indlæg: 6427

Indlægaf Santa » 19. sep 2018, 19:02

Sig til dem, at I er kede af at de ikke kan finde et andet sted at overnatte (ikke at det lyder som om de har prøvet, men så opdager de måske at de BURDE have fundet noget selv), men at de er velkomne til at låne jeres sommerhus. Og slut så af med at gentage, at de ikke kan overnatte i jeres hus.
Hvis de så ikke gider køre 5 kvarter, så må de jo finde et hotel.

Jeg ville blive pænt skrap i tonen, og bestemt ikke lyde forhandlingsvillig.
9
Brugeravatar
Misantropen
Kort karma: 80
Likede indlæg: 1902

Indlægaf Misantropen » 19. sep 2018, 19:03

Ata skrev:
Misantropen skrev:
Ata skrev:
Sangius skrev:De burde selvfølgelig have spurgt og ikke bare antaget. Men jeg forstår godt at det ville være 1000 gange nemmere for dem, hvis de kunne overnatte.

Har I tjekket hotelværelser i nærheden, eller måske ebdda sommerhuse? Vi lejede et sommerhus efter vores bryllup, det vsr billigere end hotellet, og så havde vi stedet helt for os selv ♡

Men hvis I ikke kan det, og ikke magter gæster, så må I jo sige det. Det er jo jeres bryllup :)

Vi har sådan set sagt det. De bliver bare ved med at spørge. Vi bor 14 km fra Kbh centrum, så der burde være overnatningsmuligheder at finde for de fleste...

Min kæreste hælder vist mest til bare at sige ja. Mens jeg virkelig ikke gider have dem sovende her den dag...

Så lad vær.

Det er dig det kommer til at gå ud over i sidste ende hvis du accepterer det når du ikke vil.
2
Billede
Ata

Indlægaf Ata » 19. sep 2018, 19:15

Santa skrev:Sig til dem, at I er kede af at de ikke kan finde et andet sted at overnatte (ikke at det lyder som om de har prøvet, men så opdager de måske at de BURDE have fundet noget selv), men at de er velkomne til at låne jeres sommerhus. Og slut så af med at gentage, at de ikke kan overnatte i jeres hus.
Hvis de så ikke gider køre 5 kvarter, så må de jo finde et hotel.

Jeg ville blive pænt skrap i tonen, og bestemt ikke lyde forhandlingsvillig.

Ja, det kan godt være, at vi skal foreslå det. Det ville også være lidt komisk i betragtning af, at de i sommers gjorde meget ud af at kritisere vores sommerhus´ indretning og udseende. :-D
1
Ata

Indlægaf Ata » 19. sep 2018, 19:16

Tak for jeres svar. Det er rart at høre, hvad I tænker om det. Man kan jo godt blive i tvivl, når folk opfører sig på en måde, man finder grænseoverskridende...
1
Summer
Kort karma: 10
Likede indlæg: 396

Indlægaf Summer » 19. sep 2018, 19:16

Jeg synes bestemt ikke du er urimelig. Og desuden er der jo heller ikke plads til dem.
Derudover synes jeg heller ikke at det er jeres ansvar, at finde et sted hvor de kan sove. De er da vel for guds skyld voksne mennesker som selv burde kunne løse det "problem".
Eventuelt fortæl dem, at der kun er x antal kilometer til KBH (selvom de nok godt er klar over dét) hvor der er gode overnatningsmuligheder, og ellers kan de låne jeres sommerhus hvis de hellere vil det, men I har altså ikke plads til at de overnatter i jeres hus.
0
Akehurst2
Kort karma: 597
Likede indlæg: 13036

Indlægaf Akehurst2 » 20. sep 2018, 07:09

Ata skrev:Tak for jeres svar. Det er rart at høre, hvad I tænker om det. Man kan jo godt blive i tvivl, når folk opfører sig på en måde, man finder grænseoverskridende...

Det er da også helt vanvittigt at plage efter et nej. Helt ærligt, voksne mennesker, der spørger om noget, der i sig selv ikke er helt rimeligt, men hvor det kan tilgives, for man kan da altid spørge, men som så plager :tie:

Foreslå dem at oprette en tråd her, hvor de spørger om man da ikke har krav på at overnatte to mennesker og et mindre barn hos familien efter et bryllup, så de kan blive heglet ned :devil:
4
Hewlett
Kort karma: 36
Likede indlæg: 1530

Indlægaf Hewlett » 20. sep 2018, 07:36

Jeg kunne aldrig drømme om at antage, at jeg kunne overnatte hos brudeparret :tie: Det er jeres bryllupsnat! Første nat som mand og kone og i øvrigt morgenen som følger efter. Den skal I da have for jer selv :stoned:
9
Brugeravatar
JumboJette
Kort karma: 46
Likede indlæg: 422

Indlægaf JumboJette » 20. sep 2018, 08:06

Ata skrev:
JumboJette skrev:Jeg synes virkelig, det er en god idé med et sommerhus - til alle gæsterne (eller jer, men jeg hælder mest til gæsterne). Også dine svigerforældre. Uuud af hytten med dem, når der er bryllup - bryllupsnat - 1. morgen sammen osv. osv. :) Jeres (?) børn kan måske også komme med svigerforældrene i sommerhus?

Nu bor vi lige nord for Kbh, så der er jo ikke lige sommerhuse sådan indenfor 10 minutters kørsel... Vi har et sommerhus, men det er 5 kvarters kørsel væk. Det virker måske ikke så gæstfrit at sende folk derhen... :gruble:

Hvem forventer også kun 10 minutters kørsel? :gruble: Altså logistik-kabalen skal jo gå op, og det er da helt fint, faktisk mere end fint, hvis I som brudepar har skaffet overnatning til alle på den måde.

Men... Hvad med at I selv tager derop så? :)

Det er ikke for at være irriterende, at jeg hægter mig fast her - men vi stod selv i en lidt dum situation efter vores bryllup, og det fortryder jeg lidt.

Vi havde ét barn, da vi blev gift, han var 1 år dengang. Vi holdt bryllup på en lejrskole for at stille overnatning til rådighed til alle. Selv sov vi hjemme i vores hus. Vores søn blev passet hos dagplejeren. 8.30 skulle vi stille hos hende for at hente ham. Vi kom i seng kl. 4. Kl. 9 var der morgenmad på lejrskolen og derefter oprydning. Langt de fleste skred (og det var ok, vi havde ikke bedt direkte om hjælp), da det blev tid til oprydning. Så vi stod selv med velcro-1-årig og oprydning af en lejrskole med små 4 timers søvn den foregående nat. Det er bare... ja, vigtigt, tænker jeg - at man har arrangeret sig, så det hele er noget særligt. Vi følte os i hvert fald dumme over, at vi ikke havde fået andre til at hente barnet om morgenen osv osv osv.

Det kan godt være, I har arrangeret et mere low key-bryllup (som vi også havde), men derfor er det altså rart, at man alligevel har tænkt på de små detaljer, så dagen derpå er så afslappende som muligt. Hvor længe tror du fx at sviger-mekanikken bliver hængende dagen efter?
1
Er du cykelrytter eller liderkarl?
fisken80
Kort karma: 285
Likede indlæg: 10001

Indlægaf fisken80 » 20. sep 2018, 08:17

Ata skrev:
Misantropen skrev:
Ata skrev:

Så hold fast i, at de ikke skal overnatte. Det er også dit hus og dit bryllup, og I skal allerede have hans forældre boende. Du må også have et ord at skulle have sagt i den her sag.
Og så vær helt klar i mælet over for dem næste gang de spørger. "Hør her Karl Otto I har spurgt før og vi sagde nej, det gør vi stadig og nu vil vi gerne bede jer om ikke at spørge mere for vi ændrer ikke mening."
6
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
avdotja
Kort karma: 242
Likede indlæg: 4721

Indlægaf avdotja » 20. sep 2018, 11:34

Selvfølgelig kan man sige nej tak til overnattende gæster.

Men i situationen, hvor det drejer sig om tæt famile der kommer langvejs fra, ville jeg aldrig selv gøre det. En ting var hvis I havde arrangeret et eller andet romantisk, men når der i forvejen er andre der får liv at overnatte (og I i øvrigt også har børn hjemme), synes jeg lidt situationen er en anden.

Hvis I holder fast, skal I i hvert fald være indstillet på at acceptere at det muligvis resulterer i at de melder afbud til brylluppet.
3
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 62
Likede indlæg: 1442

Indlægaf Stars » 20. sep 2018, 11:44

avdotja skrev:Selvfølgelig kan man sige nej tak til overnattende gæster.

Men i situationen, hvor det drejer sig om tæt famile der kommer langvejs fra, ville jeg aldrig selv gøre det. En ting var hvis I havde arrangeret et eller andet romantisk, men når der i forvejen er andre der får liv at overnatte (og I i øvrigt også har børn hjemme), synes jeg lidt situationen er en anden.

Hvis I holder fast, skal I i hvert fald være indstillet på at acceptere at det muligvis resulterer i at de melder afbud til brylluppet.

Nu ved jeg ikke, hvor meget plads, Ata har.
Hvis svigerforældrene får gæsteværelset, og de ekstra overnattende skal sove på luftmadradser i stuen eller på børnenes værelse, så ville jeg ikke ændre holdning.
Hvis der reelt er plads til at de kan sove der, så kunne jeg nok overtales, hvis de med rimelig sandsynlighed kan sørge for, den 2-årige ikke generer værtsfamilien om morgenen.
1
Eks-svigersøn sælges billigt som boksebold.
Brugeravatar
Stitch
Kort karma: 188
Likede indlæg: 2641

Indlægaf Stitch » 20. sep 2018, 11:49

Hvad med at de prøver Airbnb? De må da kunne finde noget indenfor en rimelig afstand og prisramme :)

Hold forresten fast i jeres nej. Det er dumt at blive overtalt til noget på lige præcis den dag.
0
Summer
Kort karma: 10
Likede indlæg: 396

Indlægaf Summer » 20. sep 2018, 11:58

avdotja skrev:Selvfølgelig kan man sige nej tak til overnattende gæster.

Nu skriver TS jo så at der faktisk ikke er plads til dem. Og hvad så at de kommer langvejs fra? De har rig mulighed for at kunne overnatte på et hotel som det ikke vil tage dem lang tid at køre ind til.
Blot fordi de ikke har planlagt noget romantisk, og der er andre overnattende, så betyder det ikke at man har lyst eller overskud til at have huset helt fyldt.
1

Tilbage til "Generelt"