Julegaver til børnene - regler?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Julegaver til børnene - regler?

Indlægaf Sangius » 16. okt 2018, 15:00

Svigermor elsker at give gaver. Og giver gerne mange gaver til højtider.
Sidste jul var der nok omkring 7 gaver fra hende til mon datter på dengang 1,5.
Jeg så egentlig gerne at alle gav èn gave til hende, da det er sådan jeg husker det som barn. Og så hun faktisk kan svare på spørgsmålet: "hvad fik du af farmor i julegave?"
Jeg tænker at det hurtigt bliver mængden af gaver der fylder, fremfor de egentlige gaver. Og synes det må være svært at forholde sig til så meget nyt legetøj på én gang. Har set det før til jul, hvor de små febrilsk pakker gaverne op, og nærmest uden at tage stilling til hvad det er, ernpå vej efter næste gave :gruble:

Jeg har svært ved vurdere om det er for meget at sætte begrænsninger for?

Hvordan gør I derhjemme?
Senest rettet af Sangius 17. okt 2018, 12:27, rettet i alt 1 gang.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Julegaver til børnene - regler?

Indlægaf Bergen » 16. okt 2018, 15:09

Jeg har henstillet til maks 2 gaver til barnet til jul. Ellers bliver det totalt kaos for barnet.

Vil man give flere gaver, så til pakkekalenderen (gerne oplevelser barn + giver).
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Julegaver til børnene - regler?

Indlægaf JoyNips » 16. okt 2018, 15:44

Jeg har bedt min mor om at moderere sig. Og vi har opfordret til at man køber gaver i genbrugsbutikker. Sandsynligheden for at interessen snart er tabt eller at mini-terroristen får ødelagt gaven er ret stor, så vi synes ikke der er grund til stor forbrugsfest. Og han er alligevel for lille til at forstå gavekonceptet...
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Julegaver til børnene - regler?

Indlægaf Studsgaard » 16. okt 2018, 16:17

Vi har ingen maks.
Men syntes heller ikke børnene går gaveræs amok. De er med til at se hvad hinanden får.
4
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Julegaver til børnene - regler?

Indlægaf hotlips » 16. okt 2018, 16:49

Jeg blander mig helt udenom, jeg hjælper med at huske at skrive ønskeseddel og med at huske hvad han gerne vil skrive på, og til tider med at fortælle hvis jeg ved at der er nogen ting på ønskelisten som andre har købt men så er det også det.

Han er som så mange andre snotforkælet men jeg synes folk er gode til både at sørge for at han får rent pjat, i mangel af et bedre ord og noget med noget substans, jeg giver ham som regel noget der får ham ud og røre sig som jeg kan se han nemt kan bruge i hverdagen, hans fars familie har lagt sig på at give ham skærmting og det må de selv om.
Han går sådan og ser tingene an når han har åbnet og han holder sig pænt til reglen om at yngste mand deler gaver ud og man venter med at åbne til den før har sagt tak og han går meget op i at vi skal åbne vores gaver fra ham, og han er god til at være med og prøve at gøre sig umage når vi køber til andre, det er jeg rigtig glad for.

Jeg tror den eneste begrænsning jeg kunne finde på ville være hvis nogen gav ham en telefon, det vil jeg godt frabede mig så længe som muligt.. Og så bøger a la muldvarpen med lorten, så får man dem med hjem igen. Men ellers så er der frit slag
3
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Julegaver til børnene - regler?

Indlægaf Sangius » 16. okt 2018, 16:52

Jeg tror vi lader det fare i et par år endnu, og ser hvordan den lille reagerer på gaveræset. Måske modererer farmor sig af sig selv, måske kan mine børn sagtens håndtere det, og så er der jo ingen grund til at skabe et problem, hvor der ikke er et. :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Undtagelsen
Indlæg: 2238
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 220
Likede indlæg: 4584

Re: Julegaver til børnene - regler?

Indlægaf Undtagelsen » 16. okt 2018, 17:36

Vi bor ret småt, så har simpelthen ikke plads til alverdens ting og sager.
Det fik os til at snakke med vores forældre om at de gerne må begrænse sig mht gaver og det var der fuld forståelse for.
De har et fast beløb de gerne vil give for, så de køber en gave eller to og sætter så resten af beløbet ind på barnets ponduskonto.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Julegaver til børnene - regler?

Indlægaf Fru Sunshine » 17. okt 2018, 08:54

Det har vi aldrig blandet os i. Mine unger kunne godt håndtere det, men det er også altid foregået stille og roligt.

Jeg ville blive fælt ked af det, hvis jeg til sin tid bliver dikteret hvad og hvor meget, jeg må give børnebørn.

Forresten er det helt sikkert, at hvis en gave blev sendt med hjem igen, ville jeg nok bare holde op med at give gaver.
Senest rettet af Fru Sunshine 17. okt 2018, 10:46, rettet i alt 2 gange.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Kakro05
Indlæg: 536
Tilmeldt: 7. sep 2015, 19:24
Kort karma: 71
Likede indlæg: 449

Re: Julegaver til børnene - regler?

Indlægaf Kakro05 » 17. okt 2018, 10:26

Jeg blander mig ikke, men jeg oplever også at folk ofte køber en gave, eller en lege gave og noget praktisk.
Til jul har jeg forslået (det blev vel modtaget) at han pakker op, når han er sammen med giveren. Så får vi spredt de mange gaver lidt ud og han kan bedre nyde de ting han får (han leger ofte længe med den gave han pakker op og det synes jeg lidt bliver ødelagt hvis han skal åbne +10 gaver i løbet af kort tid). Juleaften får han også lov at åbne gaver løbende. Han er kun 3 år og der er måske nogen der bliver fornærmede, men det fungere bare SÅ godt for ham. Han får nydt hver eneste gave, istedet for at stresse igennem dem.
Jeg opfodre også ofte farmor og farfar til at lægge sammen (hvis han ønsker sig noget størrer) og jeg ved at der generelt ikke gives for så store beløb (hvilket er helt fint).
0
D.itsen
Indlæg: 3294
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8896

Re: Julegaver til børnene - regler?

Indlægaf D.itsen » 17. okt 2018, 11:56

Min bror bad om at vi kun gav én gave til hver barn, og så evt. Til børneopsparingen. Jeg synes det er fint
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Orchidea
Indlæg: 1022
Tilmeldt: 24. aug 2015, 15:36
Kort karma: 109
Likede indlæg: 2423

Re: Julegaver til børnene - regler?

Indlægaf Orchidea » 17. okt 2018, 12:16

Vi har ingen regler, men det har så heller aldrig været et problem.

TS, hvis jeg var dig, ville jeg ikke opstille regler. Det bliver hurtigt så firkantet og det kan nemt blive opfattet som utaknemmeligt, selvom det ikke er det du mener.

Jeg forstår dog godt hvor du kommer fra, men kan du ikke sige på en sød måde, at det er lidt overvældende for din datter med så mange gaver og at hun jo bliver glad for bare at få en gave.
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Julegaver til børnene - regler?

Indlægaf JoyNips » 17. okt 2018, 12:57

Fru Sunshine skrev:Jeg ville blive fælt ked af det, hvis jeg til sin tid bliver dikteret hvad og hvor meget, jeg må give børnebørn.


Jeg har bedt min mor om at moderere sig fordi der er ret stor forskel på hendes og mine svigerforældres økonomi. Og jeg synes det vil være lidt akavet med en juleaften hvor mit afkom får gave efter gave fra mormor og kun én fra farmor og farfar.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Julegaver til børnene - regler?

Indlægaf Sof » 17. okt 2018, 13:05

Min kærestes barnløse faster går AMOK med pakker til hendes søskendes børnebørn. Hun er flink og vi er selvfølgelig glade for at hun vil købe en pakke til vores dreng, men det ville være så fedt hvis det bare var en enkelt eller 2, i stedet for 5-6, fordi de lidt alt sammen bliver noget bras :genert:

Samlet set vil jeg tro hendes 6 pakker er dyrere, end hvis hun købte en enkelt i god kvalitet. Den måtte såmænd også gerne være brugt. Det var lidt fjollet til hans første juleaften sidste år, at sidde og pakke alle de pakker op, fyldt med tvivlsomme ting, hvor man ikke engang er helt sikker på at man vil lade ham lege med.

I år, efter hans fødselsdag hvor hun gjorde det samme, har vi sagt meget pænt at vi sætter pris på det store arbejde hun lægger i gaveindkøb, men at L har så mange ting, at han ikke når at lege med halvdelen, så det måske ville være godt at holde lidt igen på antal. Så må vi se til jul om det har rykket på noget :-D Hun er rigtig god til håndarbejde, så har prøvet at hinte lidt til nogle strikkede ting, luffer/sokker/hue i stedet.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Julegaver til børnene - regler?

Indlægaf Fru Sunshine » 17. okt 2018, 13:17

JoyNips skrev:
Fru Sunshine skrev:Jeg ville blive fælt ked af det, hvis jeg til sin tid bliver dikteret hvad og hvor meget, jeg må give børnebørn.


Jeg har bedt min mor om at moderere sig fordi der er ret stor forskel på hendes og mine svigerforældres økonomi. Og jeg synes det vil være lidt akavet med en juleaften hvor mit afkom får gave efter gave fra mormor og kun én fra farmor og farfar.

Det er ikke, fordi jeg ikke forstår, hvorfor du har bedt din mor om at moderere.
Jeg tror bare, at vi altid har været vant til, at der var forskel. Jeg er den eneste, der har børn på min side, hvor der er mange fætre og kusiner på fars side, så det lå bare i sagens natur.
Og måske har det også haft betydning, at mine børn aldrig har fejret juleaften med farforældrene.
Så har der ikke været noget "konkurrenceelement" i mangel på et bedre ord.
Jeg får nok heller ikke mange børnebørn, så dem, jeg får, vil jeg gerne forkæle, men ikke nødvendigvis på en måde, der kan føles in your face.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Julegaver til børnene - regler?

Indlægaf Sangius » 17. okt 2018, 13:24

Jeg har heldigvis et ukompliceret og åbent forhold med svigeren, så jeg kan sagtens snakke med hende om det, uden at det bliver et problem. Det er jeg ret sikker på.

Min mand og jeg har snakket om det, og vi ser lige hvordan det udvikler sig.

Jeg ville aldrig aflevere en gave tilbage. Men ville også blive vred over f.eks. en mobiltelefon, det synes jeg giver sig selv at man aftaler sådan noget med forældrene. Men det kunne de heller ikke finde på.

Har dog måtte sige til farmor, at vi ikke vil have plastik legetøj fra Wish og lignende. Hun synes helt sikkert det er fjollet, men har accepteret at det skal være CE-mærket som minimum.

Heldigvis, selvom vi er meget forskellige, er hverken hun eller jeg sådan nogle typer der orker at skabe drama :D
Senest rettet af Sangius 17. okt 2018, 16:05, rettet i alt 1 gang.
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018

Tilbage til "Generelt"