Upassendetråden - første udgave!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf cola » 29. nov 2016, 18:11

Daine skrev:
cola skrev:
FruDulle skrev:Jeg synes at det er upassende at Sticks and Sushi betaler deres unge ufaglærte medarbejdere 110 i timen uanset om de arbejder kl 11 om formiddagen eller 03 om natten. Ikke et eneste tillæg. Min studiemakkers kæreste hr ofte nattevagter på SS på Tivoli Hotel og hun får den løn.

Afsted til fagforeningen med dem, for det er ikke lovligt, de skal have aften / nat tillæg.

Tillæg
Aftentillæg mellem klokken 17 og 23 giver 29% ekstra i timen
Nattillæg mellem klokken 23 og 6 giver 32,5% ekstra i timen
Weekendtillæg mellem lørdag kl. 6 og søndag kl. 24 giver 40% ekstra i timen eller tilsvarende afspadsering.
Når du arbejder på en søgnehelligdag skal du udover den ekstra fridag også have 50% mere i timen.
1. maj, grundlovsdag og nytårsaftensdag sidestilles med søndage fra kl. 12-24
Juleaftensdag sidestilles med søgnehelligdag, undtagen for nattevagterne.

Kun hvis de arbejder under overenskomst mener jeg. Og det gætter jeg på de ikke har.

Så vidt jeg kunne se på den side jeg kopierede fra, så gælder det uanset hvad. Det var bare en forenklet side, så alle love stod der ikke.
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Hunkat » 29. nov 2016, 18:15

Daine skrev:
cola skrev:
FruDulle skrev:Jeg synes at det er upassende at Sticks and Sushi betaler deres unge ufaglærte medarbejdere 110 i timen uanset om de arbejder kl 11 om formiddagen eller 03 om natten. Ikke et eneste tillæg. Min studiemakkers kæreste hr ofte nattevagter på SS på Tivoli Hotel og hun får den løn.

Afsted til fagforeningen med dem, for det er ikke lovligt, de skal have aften / nat tillæg.

Tillæg
Aftentillæg mellem klokken 17 og 23 giver 29% ekstra i timen
Nattillæg mellem klokken 23 og 6 giver 32,5% ekstra i timen
Weekendtillæg mellem lørdag kl. 6 og søndag kl. 24 giver 40% ekstra i timen eller tilsvarende afspadsering.
Når du arbejder på en søgnehelligdag skal du udover den ekstra fridag også have 50% mere i timen.
1. maj, grundlovsdag og nytårsaftensdag sidestilles med søndage fra kl. 12-24
Juleaftensdag sidestilles med søgnehelligdag, undtagen for nattevagterne.

Kun hvis de arbejder under overenskomst mener jeg. Og det gætter jeg på de ikke har.


De er notorisk (i fagforeningskredse) kendte for ikke at ville tegne overenskomst, stort set kun ansætte studerende og allerhelst udenlandske som ikke kender deres basale rettigheder.

Men sådan kan man jo også tjene en masse penge hvis man har samvittighed til det.
4
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Daine » 29. nov 2016, 18:26

cola skrev:
Daine skrev:
cola skrev:
FruDulle skrev:Jeg synes at det er upassende at Sticks and Sushi betaler deres unge ufaglærte medarbejdere 110 i timen uanset om de arbejder kl 11 om formiddagen eller 03 om natten. Ikke et eneste tillæg. Min studiemakkers kæreste hr ofte nattevagter på SS på Tivoli Hotel og hun får den løn.

Afsted til fagforeningen med dem, for det er ikke lovligt, de skal have aften / nat tillæg.

Tillæg
Aftentillæg mellem klokken 17 og 23 giver 29% ekstra i timen
Nattillæg mellem klokken 23 og 6 giver 32,5% ekstra i timen
Weekendtillæg mellem lørdag kl. 6 og søndag kl. 24 giver 40% ekstra i timen eller tilsvarende afspadsering.
Når du arbejder på en søgnehelligdag skal du udover den ekstra fridag også have 50% mere i timen.
1. maj, grundlovsdag og nytårsaftensdag sidestilles med søndage fra kl. 12-24
Juleaftensdag sidestilles med søgnehelligdag, undtagen for nattevagterne.

Kun hvis de arbejder under overenskomst mener jeg. Og det gætter jeg på de ikke har.

Så vidt jeg kunne se på den side jeg kopierede fra, så gælder det uanset hvad. Det var bare en forenklet side, så alle love stod der ikke.

Der findes meget lidt lovgivning om arbejderrettigheder i Danmark, det meste er overenskomstbestemt. Jeg har ikke kunnet finde noget om, at man SKAL have tillæg. Desværre var jeg ved at sige.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Aspargsen » 30. nov 2016, 01:49

FruDulle skrev:
Hunkat skrev:
Daine skrev:
cola skrev:
FruDulle skrev:Jeg synes at det er upassende at Sticks and Sushi betaler deres unge ufaglærte medarbejdere 110 i timen uanset om de arbejder kl 11 om formiddagen eller 03 om natten. Ikke et eneste tillæg. Min studiemakkers kæreste hr ofte nattevagter på SS på Tivoli Hotel og hun får den løn.

Afsted til fagforeningen med dem, for det er ikke lovligt, de skal have aften / nat tillæg.

Tillæg
Aftentillæg mellem klokken 17 og 23 giver 29% ekstra i timen
Nattillæg mellem klokken 23 og 6 giver 32,5% ekstra i timen
Weekendtillæg mellem lørdag kl. 6 og søndag kl. 24 giver 40% ekstra i timen eller tilsvarende afspadsering.
Når du arbejder på en søgnehelligdag skal du udover den ekstra fridag også have 50% mere i timen.
1. maj, grundlovsdag og nytårsaftensdag sidestilles med søndage fra kl. 12-24
Juleaftensdag sidestilles med søgnehelligdag, undtagen for nattevagterne.

Kun hvis de arbejder under overenskomst mener jeg. Og det gætter jeg på de ikke har.


De er notorisk (i fagforeningskredse) kendte for ikke at ville tegne overenskomst, stort set kun ansætte studerende og allerhelst udenlandske som ikke kender deres basale rettigheder.

Men sådan kan man jo også tjene en masse penge hvis man har samvittighed til det.


Præcis, de har ikke overenskomst. Og lovmæssigt findes der jo heller ikke en mindsteløn. Vores underviser viser sig at sidde i en bestyrelse med Lars Liebst fra Tivoli og en et eller anden vigtig chef fra Kbh kommune, så han ville vende det med dem. Tivoli går åbenbart temmeligt meget op i arbejdsforhold osv.

Jeg siger ikke nødvendigvis at de skal barrikaderes og der skal tegnes overenskomst og alt det der. Men lidt anstændighed ville klæde dem.

Det kan godt være af det er Lars Liebst mening
Men det lader ikke til af være HKs mening
https://www.hk.dk/aktuelt/nyheder/2015/ ... ulearbejde
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf dykkersild » 30. nov 2016, 09:44

cola skrev:
Daine skrev:
cola skrev:
FruDulle skrev:Jeg synes at det er upassende at Sticks and Sushi betaler deres unge ufaglærte medarbejdere 110 i timen uanset om de arbejder kl 11 om formiddagen eller 03 om natten. Ikke et eneste tillæg. Min studiemakkers kæreste hr ofte nattevagter på SS på Tivoli Hotel og hun får den løn.

Afsted til fagforeningen med dem, for det er ikke lovligt, de skal have aften / nat tillæg.

Tillæg
Aftentillæg mellem klokken 17 og 23 giver 29% ekstra i timen
Nattillæg mellem klokken 23 og 6 giver 32,5% ekstra i timen
Weekendtillæg mellem lørdag kl. 6 og søndag kl. 24 giver 40% ekstra i timen eller tilsvarende afspadsering.
Når du arbejder på en søgnehelligdag skal du udover den ekstra fridag også have 50% mere i timen.
1. maj, grundlovsdag og nytårsaftensdag sidestilles med søndage fra kl. 12-24
Juleaftensdag sidestilles med søgnehelligdag, undtagen for nattevagterne.

Kun hvis de arbejder under overenskomst mener jeg. Og det gætter jeg på de ikke har.

Så vidt jeg kunne se på den side jeg kopierede fra, så gælder det uanset hvad. Det var bare en forenklet side, så alle love stod der ikke.


Jeg ved ikke, hvilken side du har kopieret fra, men det er ikke korrekt at det gælder uanset hvad.
3
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf kidkomb » 30. nov 2016, 10:15

Der er ingen regler for tillæg til løn. Der er ingen regler for mindsteløn. Hvis firmaet ikke har tegnet overenskomst kan de gøre hvad det passer dem.
Hvad HK mener er i den forbindelse irrelevant idet de ikke kan diktere et firma uden overenskomst noget som helst.
(Jeg har siddet i bestyrelsen for HK på mit arbejde)
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf kidkomb » 30. nov 2016, 10:24

Dikus skrev:
kidkomb skrev:Der er ingen regler for tillæg til løn. Der er ingen regler for mindsteløn. Hvis firmaet ikke har tegnet overenskomst kan de gøre hvad det passer dem.
Hvad HK mener er i den forbindelse irrelevant idet de ikke kan diktere et firma uden overenskomst noget som helst.
(Jeg har siddet i bestyrelsen for HK på mit arbejde)


Så hit jeg vidsker er der en EU-mindsteløn på ca 40 kr i timen

Nope. Dk og Sverige står uden for den aftale.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18168

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Mi55y » 30. nov 2016, 12:21

Når kolleger svarer spidst på en reminder-mail, at de altså har travlt med vigtigere ting og derfor ikke har tid. Det er meget muligt, men jeg sender faktisk ikke den mail for at irritere dig, men fordi det er en del af mit job.
3
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf sigge » 30. nov 2016, 14:00

Meget upassende af min chef at glemme at oplyse om, at når han har aftalt, at vi har noget færdigt i uge X på en sag, så er det primo uge X, hvor det ellers altid er ultimo uge X, hvis vi ikke får andet at vide, hvilket vi så ikke har i dette tilfælde. Så fik jeg lige kortet en uge af min egen tidsplanlægning, og jeg kan altså ikke holde til at arbejde 74 timer på en uge.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18168

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Mi55y » 30. nov 2016, 14:44

Mi55y skrev:Det bud som netop har leveret vores Gris og Ko-kødkasse er upassende. Min kæreste har lige ringet, at han blev overfuset, da han kom hjem, fordi vi ikke var hjemme til at tage imod kassen og det skulle vi være og bla bla bla.

Eftersom der står i leveringsbetingelserne, at det ikke er nødvendigt at være hjemme og postbuddet så bare vil stille kassen foran døren, så har jeg fluks sendt en klage afsted. Det er meget muligt, at vi bor i en aflåst opgang, men det har fungeret i omkring to år, og der står som skrevet heller intet om, at man skal indlevere en opgangsnøgle, som man f.eks. skal til aarstiderne. Desuden leverer de mellem 8 og 16, og lur mig om ikke de ville miste en del kunder i aflåste etageejendomme, hvis de skulle holde sig hjemme i det tidsrum.


Så blev det tid til den næste abonnementskasse. Bliver ringet op af Gris og Ko, som fortæller at postbuddet står hjemme hos mig og ikke kan komme ind med kassen, fordi ingen af naboerne er hjemme til at lukke ham ind. Jeg spørger til, hvordan det kan være et problem nu, når det ikke har været det i to år - og at vi i øvrigt da også får leveret breve i postkasser, som er inde i opgangen. Svaret er, at postbuddet slet ikke har nøgler til opgange, men altid bare bliver lukket ind af beboerne. Arh vel? Så min post er altså betinget af, om mine naboer er hjemme? Mon ikke det nærmere har noget at gøre med, at pakkeposten måske ikke har nøgler. Selvom jeg stadig ikke forstår, at det pludselig efter to år er et problem.

Anyways, aftalen bliver, at posten stiller kassen foran opgangsdøren, og vi så krydser fingre for, at den er der, når jeg kommer hjem. Jeg kontakter dog lige min lillebror, som er i nærheden og smutter hen og tjekker - ingen kasse, heller ikke inde i opgangen. Jeg ringer tilbage og beklager min nød. Svaret er, at posten nok lige kører en runde og kommer tilbage senere. Ja, det må vi da håbe så...

Jeg er lidt træt af, at det nu igen skal være et problem, når nu jeg ved min sidste kontakt blev forsikret om, at det ikke ville være et problem fremadrettet. Måske de bare skulle bede om en opgangsnøgle så...
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf hotlips » 1. dec 2016, 04:42

Jeg har fået afsløret en af mine julegaver idag, jeg havde bestilt nogle løg der også var på tilbud i fredags og min mor har åbenbart benyttet sig af at der var tilbud på den haveside og købt nogle redskaber og en bog jeg har ønsket mig og fået dem sendt hertil for det er her hun skal holde jul og det er en lang uhandy kasse det kom i.

De to ordrer har forskellige numre og er betalt på forskellige måder af to forskellige.

Men de har uden at spørge smidt bogen og fakturaen i min kasse.

Så udover jeg nu har set og fået min ene gave har jeg også set hvad det har kostet.
1
Brugeravatar
Daphne
Indlæg: 2377
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:19
Kort karma: 575
Likede indlæg: 3529

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Daphne » 1. dec 2016, 13:45

Den indkaldelse jeg har fået til anti-stress-forløb. Jeg har til et møde frivilligt sagt, at det tilbud ville jeg gerne høre mere om. I indkaldelsen står der et tidspunkt for første møde, og resten af brevet truer sådan set med bål og brand, miste sygedagpenge mv, hvis jeg ikke gør præcist som beskrevet, er forhindret i at møde op osv. Det er virkelig også det en stressramt har brug for.... :rulle: Jeg har skrevet til min konsulent, at jeg takker pænt nej, for det her er jeg ikke klar til. Jeg forstår godt, at de gerne vil have, at man møder op så vidt muligt, hvilket også hele tiden har været min intention. Men det kunne være, at de lige skulle tænke over procedurer og formuleringer mv. når de har med stressramte mennesker at gøre - jeg har i hvert fald kun fået det værre, efter jeg modtog indkaldelsen :(
17
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Lurende Peber » 1. dec 2016, 17:11

Daphne skrev:Den indkaldelse jeg har fået til anti-stress-forløb. Jeg har til et møde frivilligt sagt, at det tilbud ville jeg gerne høre mere om. I indkaldelsen står der et tidspunkt for første møde, og resten af brevet truer sådan set med bål og brand, miste sygedagpenge mv, hvis jeg ikke gør præcist som beskrevet, er forhindret i at møde op osv. Det er virkelig også det en stressramt har brug for.... :rulle: Jeg har skrevet til min konsulent, at jeg takker pænt nej, for det her er jeg ikke klar til. Jeg forstår godt, at de gerne vil have, at man møder op så vidt muligt, hvilket også hele tiden har været min intention. Men det kunne være, at de lige skulle tænke over procedurer og formuleringer mv. når de har med stressramte mennesker at gøre - jeg har i hvert fald kun fået det værre, efter jeg modtog indkaldelsen :(
Kæft det er dumt :stoned:
Jeg fik også et brev fra kommunen i samme stil efter min første omgang diskusprolapser.....og første kontakt med det offentlige i ca 20 år. Det var rimelig god afledning for smerter, for jeg slæbte mig op på rådhuset og forlangte at tale med vedkommende, som fremstammede, at det var en standardformulering. At svine folk til og true med bøde og fængsel?? Jeg var stjernetosset, men besøget blev da godkendt som første kontakt :P
Derefter må det indrømmes, at kommunen var ganske samarbejdsvilling :gruble:
4
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18168

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Mi55y » 7. dec 2016, 08:18

Min søster:

Vi har inviteret til nytårsaften. Udgangspunktet var, at vi ville bestille mad udefra, og det og hvorfra lå fast allerede inden vi oprettede FB-begivenheden, som jo så indeholdte pris og link til menuen.

Dagen før den deadline vi har sat for svar, spørger jeg min søster, om hun har fundet ud af, om hun kommer. Tja, tjo, hun havde jo lovet at holde sammen med en kammerat, men de kunne da også bare sidde sammen de to. Jeg kender kammeraten ret godt, så jeg inviterede selvfølgelig også bare ham. Deadline oprinder, og hun og kammeraten har ikke meldt til, så jeg rykker. Tjo tja, der var jo den her veninde, som skulle sidde alene. Suk, men jeg kender hende perifært, så vi inviterer hende også. Så er det lige pludselig maden, der er problemet - hendes kammerat havde fået derfra sidste år, og det havde været dårligt. Nå ja ja, alle kan være uheldige, vi tager chancen. I dag da jeg igen - 3 dage efter deadline - rykker for svar, får jeg den her: "Er du sikker på, at vi ikke selv skal lave maden? Jeg skal nok stå for det, du ikke gider lave?" Nej - det har hele tiden været forudsætningen, så det ligger fast. Svar: "OK, så må vi bare håbe, det ikke er ligeså salt som sidste år - det var åbenbart helt uspiseligt!"

Ej men for fanden, så hold dog din egen nytårsaften!!!!

Svarede bare, at med godt selskab, så overlever vi nok også det... I det mindste har de alle tre meldt sig til nu, så vi kan få bestilt maden...
16
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Akehurst2 » 7. dec 2016, 09:35

Mi55y skrev:Min søster:

Vi har inviteret til nytårsaften. Udgangspunktet var, at vi ville bestille mad udefra, og det og hvorfra lå fast allerede inden vi oprettede FB-begivenheden, som jo så indeholdte pris og link til menuen.

Dagen før den deadline vi har sat for svar, spørger jeg min søster, om hun har fundet ud af, om hun kommer. Tja, tjo, hun havde jo lovet at holde sammen med en kammerat, men de kunne da også bare sidde sammen de to. Jeg kender kammeraten ret godt, så jeg inviterede selvfølgelig også bare ham. Deadline oprinder, og hun og kammeraten har ikke meldt til, så jeg rykker. Tjo tja, der var jo den her veninde, som skulle sidde alene. Suk, men jeg kender hende perifært, så vi inviterer hende også. Så er det lige pludselig maden, der er problemet - hendes kammerat havde fået derfra sidste år, og det havde været dårligt. Nå ja ja, alle kan være uheldige, vi tager chancen. I dag da jeg igen - 3 dage efter deadline - rykker for svar, får jeg den her: "Er du sikker på, at vi ikke selv skal lave maden? Jeg skal nok stå for det, du ikke gider lave?" Nej - det har hele tiden været forudsætningen, så det ligger fast. Svar: "OK, så må vi bare håbe, det ikke er ligeså salt som sidste år - det var åbenbart helt uspiseligt!"

Ej men for fanden, så hold dog din egen nytårsaften!!!!

Svarede bare, at med godt selskab, så overlever vi nok også det... I det mindste har de alle tre meldt sig til nu, så vi kan få bestilt maden...


Altså nogen mennesker :tie:

Jeg håber, du har fået dem til at betale ved tilmelding, for ellers lyder de lige som sådan nogen, der senere mener, de ikke skal betale fuld pris, fordi de ikke havde været med til at bestemme/brød sig så meget om desserten/drak portvin/indsæt selv flere dårlige undskyldninger.
19

Tilbage til "Generelt"