Upassendetråden - første udgave!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. nov 2015, 11:31

Kattefjæs skrev:Det er meningen at giver og jeg skal afsted sammen - hvis ikke vi skulle det, så havde jeg helt klart forsøgt at sælge/give billetten videre. For som sagt ville jeg jo aldrig selv have arrangeret at deltage i så dyrt et arrangement.

Jeg glæder mig - vil rigtig gerne med - men jeg låner altså ikke penge af staten til at finansiere tant og fjas.

Det havde været helt fint at sige det dengang så jeg enten kunne give billetten væk eller spare op, men to dage før er altså liiiige kort nok varsel synes jeg....

Det er bare svært. Folk gør det jo så godt de kan og nogle gange dukker der uventede ting op. Det kan jeg som udgangspunkt godt forstå, men det gør det bare ikke lettere (eller billigere) for mig.


Så I skal stadig afsted sammen, men nu skal du selv dække transport og mad?
Dvs. at når I skal spise, så vil giver bare stå og betale for sig selv?! Jeg synes faktisk, at det er frækt og nærigt.
I er ikke ligestillede her, mener jeg, for du er modtager, den, der skal glædes, og som groft sagt er blevet pålagt dette arrangement, så selvfølgelig skal du ikke have besvær og bekymringer nu.

Hvis giver ikke kan betale for dig, burde han/hun selv have italesat dette og tilføjet, at det var fuldt forståeligt, hvis du nu sprang fra.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. nov 2015, 11:33

PS: Hvis den eneste mulighed for at få mad til arrangementet er at købe det på stedet, har det vel hele tiden været det, giver ville have gjort?
Forskellen er så, at du nu selv skal betale.
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Aima » 13. nov 2015, 11:45

DetSorteCirkus skrev:
Aima skrev:Også mig. Bruden er min venindes søster, hun er ret konfliktsky og fotografen er en ret dominerende type, så hverken brud eller gom havde haft mod på at protestere. Jeg var nærmest ved at falde ned af stolen af ren og skær harme, da min veninde fortalte det.


Er det egentlig ikke ulovligt at tvinge en kunde til at købe sit produkt?
Jeg er ikke konfliktsky; jeg går bare over til formalia og kancellisprog, så jeg ville have bedt hende om enten at stoppe med at fotografere eller på stedet at give mig et skriftligt tilsagn om, at jeg, hvis hun selv valgte at fotografere, ikke efterfølgende var forpligtet til at købe noget.
Eller - faktisk ville jeg nok bare gå ud fra, at billederne var gratis, hvis hun begyndte at fotografere uden at have varslet konceptet på forhånd, men når hun så kom med sin faktura, ville jeg bede hende om at vise mig vores skriftlige ordreaftale.


Jeg tror bestemt det er ulovligt at tvinge folk til at købe, men jeg tror dog det ville være svært at bevise noget her, de kunne jo i princippet bare have sagt nej tak.
Personligt havde jeg med garanti protesteret, den slags kommer som regel helt af sig selv, hvis jeg synes, noget er noget biks, så det var nok bare fløjet ud af munden på mig at vi overhovedet ikke var interesseret. Min venindes søster (og hendes mand også, åbenbart) er bare helt anderledes konfliktsky og overbærende, de havde ikke lyst til at protestere, fordi de frygtede, det ville ødelægge stemningen, så de havde bare affundet sig, og jeg mener faktisk også de efterfølgende pungede ud for familiefredens skyld.

Så kan man jo så diskutere, hvorvidt de som voksne mennesker bør kunne sige fra og den slags, men det er er jo bare ikke så lige til for alle.
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Kattefjæs » 13. nov 2015, 11:46

HappyPaww skrev:Men hvorfor kan de ikke dække dine udgifter som lovet - også selvom I ikke følges derhen? :gruble:


De er selv løbet ind i nogle problemer og derfor kan de ikke stå for transporten og kan ikke tilbyde at betale for mad. Det var oprindeligt aftalen at de skulle det, men det har de så trukket tilbage nu. Jeg kan godt forstå deres situation, men igen, det gør det ikke nemmere for mig...
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Kattefjæs » 13. nov 2015, 11:47

DetSorteCirkus skrev:PS: Hvis den eneste mulighed for at få mad til arrangementet er at købe det på stedet, har det vel hele tiden været det, giver ville have gjort?
Forskellen er så, at du nu selv skal betale.


Ja, helt sikkert. De ville have betalt for det + transporten. Men det er så det jeg selv skal betale nu.
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Aima » 13. nov 2015, 11:55

Kattefjæs skrev:
DetSorteCirkus skrev:PS: Hvis den eneste mulighed for at få mad til arrangementet er at købe det på stedet, har det vel hele tiden været det, giver ville have gjort?
Forskellen er så, at du nu selv skal betale.


Ja, helt sikkert. De ville have betalt for det + transporten. Men det er så det jeg selv skal betale nu.


Ej, jeg forstår dem slet ikke. De kan da ikke bare sådan halvere gaven lige pludselig. Hvis ikke man er sikker på, man kan følge de gaveoplevelser, man lover, til dørs, så skal man helt lade være. Hvis de havde givet dig en håndgribelig gave for tilsvarende beløb da du havde fødselsdag, eller hvis I allerede havde været afsted, ville de jo heller ikke komme nu og bede om at få halvdelen af gavens værdi tilbage i kontanter.

Jeg tror slet ikke, jeg havde haft lyst til at tage med dem til arrangementet længere, hvis jeg var dig.
3
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. nov 2015, 11:56

Kattefjæs skrev:
HappyPaww skrev:Men hvorfor kan de ikke dække dine udgifter som lovet - også selvom I ikke følges derhen? :gruble:


De er selv løbet ind i nogle problemer og derfor kan de ikke stå for transporten og kan ikke tilbyde at betale for mad. Det var oprindeligt aftalen at de skulle det, men det har de så trukket tilbage nu. Jeg kan godt forstå deres situation, men igen, det gør det ikke nemmere for mig...


I så fald er din grund til ikke at tage med fuldstændig valid.
Er der mulighed for at sælge billetterne og bruge pengene på noget billigere?

Sådan helt generelt synes jeg, at det er noget mærkeligt noget at give en gave, der er så dyr ift. ens øvrige økonomi, at der vil kunne opstå en situation, hvor man alligevel ikke vil kunne betale.
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Flora » 13. nov 2015, 12:00

^
Det er altså virkelig dårlig stil det der. Alle kan komme i økonomiske vanskeligheder, men hvis man giver en gave, så må man sgu da også på forhånd have sikret sig at man har penge til det. Man kan da ikke bare trække gaven tilbage på den måde. Og da slet ikke forlange at modtageren så selv skal betale.

Jeg synes i hvert fald du er i din gode ret til at melde fra. Kan godt forstå du ikke har lyst til at låne penge til noget du troede var en gave og ikke ville have købt selv ellers.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf kidkomb » 13. nov 2015, 12:01

DetSorteCirkus skrev:
Kattefjæs skrev:
HappyPaww skrev:Men hvorfor kan de ikke dække dine udgifter som lovet - også selvom I ikke følges derhen? :gruble:


De er selv løbet ind i nogle problemer og derfor kan de ikke stå for transporten og kan ikke tilbyde at betale for mad. Det var oprindeligt aftalen at de skulle det, men det har de så trukket tilbage nu. Jeg kan godt forstå deres situation, men igen, det gør det ikke nemmere for mig...


I så fald er din grund til ikke at tage med fuldstændig valid.
Er der mulighed for at sælge billetterne og bruge pengene på noget billigere?

Sådan helt generelt synes jeg, at det er noget mærkeligt noget at give en gave, der er så dyr ift. ens øvrige økonomi, at der vil kunne opstå en situation, hvor man alligevel ikke vil kunne betale.

Selvom jeg principielt er enig med dig, så kan jeg alligevel godt sætte mig ind i situationen, hvor man synes, at man har fundet den helt perfekte gave til en veninde, som måske er lidt dyr, men som man prioriterer at have råd til. Og så løber ind i problemer lige pludselig. Jeg ville ikke selv trække i land (jeg tror ikke jeg ville magte den dårlige smag i munden) og aldrig så tæt på da!
Dårlig stil, yes, og man kan sagtens tillade sig at bakke ud af arrangementet.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. nov 2015, 12:04

Aima skrev:Jeg tror bestemt det er ulovligt at tvinge folk til at købe, men jeg tror dog det ville være svært at bevise noget her, de kunne jo i princippet bare have sagt nej tak.
Personligt havde jeg med garanti protesteret, den slags kommer som regel helt af sig selv, hvis jeg synes, noget er noget biks, så det var nok bare fløjet ud af munden på mig at vi overhovedet ikke var interesseret. Min venindes søster (og hendes mand også, åbenbart) er bare helt anderledes konfliktsky og overbærende, de havde ikke lyst til at protestere, fordi de frygtede, det ville ødelægge stemningen, så de havde bare affundet sig, og jeg mener faktisk også de efterfølgende pungede ud for familiefredens skyld.

Så kan man jo så diskutere, hvorvidt de som voksne mennesker bør kunne sige fra og den slags, men det er er jo bare ikke så lige til for alle.


Ja, hvis hun havde præsenteret dem for "gaven" på forhånd, burde de helt sikkert have sagt nej tak.
Der ligger de lidt, som de selv har redt, selvom søsterens tilbud i sig selv er usmageligt.
At de ikke siger noget til brylluppet, kan jeg godt forstå, men hvordan skulle søsteren omvendt så vide, at de ikke ønskede hendes billeder? Ja, det er altså bare et retorisk spørgsmål :)

Ud fra det beskrevne kan jeg godt få den mistanke, at søsteren i et eller andet omfang har udnyttet deres konfliktskyhed til at tjene penge, og ja, det garderer de sig fremadrettet nok netop bedst imod ved at blive bedre til at sige fra.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. nov 2015, 12:21

kidkomb skrev:Selvom jeg principielt er enig med dig, så kan jeg alligevel godt sætte mig ind i situationen, hvor man synes, at man har fundet den helt perfekte gave til en veninde, som måske er lidt dyr, men som man prioriterer at have råd til. Og så løber ind i problemer lige pludselig. Jeg ville ikke selv trække i land (jeg tror ikke jeg ville magte den dårlige smag i munden) og aldrig så tæt på da!
Dårlig stil, yes, og man kan sagtens tillade sig at bakke ud af arrangementet.


Selvfølgelig kan der opstå en situation, som er så alvorlig, at det er ren force majeure, og hele kontoen bliver tappet på en gang, men indenfor det forudsigeliges grænser mener jeg, at man skal være i stand til at betale med tæt på 100%s sandsynlighed for at give en oplevelsesgave. Uden at kende detaljerne her har jeg bare på fornemmelsen, at den økonomiske himmel ikke kan være faldet helt ned over giveren, siden vedkommende stadig har råd til sin egen transport og mad, og når han/hun så samtidig pludselig forlanger egenbetaling af en modtager, som er på slutlån, er der noget, som umiddelbart ikke ser for kønt ud, synes jeg.
At giver derudover ikke af sig selv melder ud, at det er ok at springe fra for Kattefjæs eller kommer med en plan B uden egenbetaling, forstærker bare det dårlige indtryk.
Senest rettet af DetSorteCirkus 13. nov 2015, 12:24, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf kidkomb » 13. nov 2015, 12:23

Jamen, jeg er helt enig Cirkus.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Aima » 13. nov 2015, 12:43

DetSorteCirkus skrev:
Aima skrev:Jeg tror bestemt det er ulovligt at tvinge folk til at købe, men jeg tror dog det ville være svært at bevise noget her, de kunne jo i princippet bare have sagt nej tak.
Personligt havde jeg med garanti protesteret, den slags kommer som regel helt af sig selv, hvis jeg synes, noget er noget biks, så det var nok bare fløjet ud af munden på mig at vi overhovedet ikke var interesseret. Min venindes søster (og hendes mand også, åbenbart) er bare helt anderledes konfliktsky og overbærende, de havde ikke lyst til at protestere, fordi de frygtede, det ville ødelægge stemningen, så de havde bare affundet sig, og jeg mener faktisk også de efterfølgende pungede ud for familiefredens skyld.

Så kan man jo så diskutere, hvorvidt de som voksne mennesker bør kunne sige fra og den slags, men det er er jo bare ikke så lige til for alle.


Ja, hvis hun havde præsenteret dem for "gaven" på forhånd, burde de helt sikkert have sagt nej tak.
Der ligger de lidt, som de selv har redt, selvom søsterens tilbud i sig selv er usmageligt.
At de ikke siger noget til brylluppet, kan jeg godt forstå, men hvordan skulle søsteren omvendt så vide, at de ikke ønskede hendes billeder? Ja, det er altså bare et retorisk spørgsmål :)

Ud fra det beskrevne kan jeg godt få den mistanke, at søsteren i et eller andet omfang har udnyttet deres konfliktskyhed til at tjene penge, og ja, det garderer de sig fremadrettet nok netop bedst imod ved at blive bedre til at sige fra.


Nu bliver det lige lidt sladre-agtigt, så jeg sletter igen senere, så nogen ikke risikerer at finde sig selv omtalt.

Men papsøsteren havde faktisk 'tilbudt' sig som fotograf, hvilket min venindes søster og mand havde takket pænt nej til med den begrundelse, at det på trods af den 'familierabat' hun tilbød, stadig var mere, end de ville prioritere på fotograf, særligt når nu de allerede havde fundet en gratis løsning, de var tilfredse med, men dernæst også fordi, hun, altså papsøsteren, jo var inviteret som gæst.

Og uden at motivanalysere alt for meget, så havde papsøsteren flere gange op til brylluppet nævnt, at 'Uha, det blev sandeligt dyrt for hende, at de sådan havde lagt deres bryllup midt i højsæsonen' med et smil og et glimt i øjet, godt nok, men det er lidt svært ikke at tænke sit, når hun så efterfølgende agerer, som hun gjorde.

Men fotografen dér er af en eller anden grund et megahit heromkring. Alle nybagte mødre og kommende brude er fuldstændigt på røven over hende, så hun er både ret eftertragtet og ret dyr, hun får så meget ros og anerkendelse, så jeg tror faktisk også det handler om, at hun slet ikke forestiller sig, at det ikke er alle mennesker i verden der har hende som førstevalg og nærmest vil føle sig beæret over, at hun sådan tilbyder sine gudsbenådede talenter til halv pris.
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. nov 2015, 13:06

Aima:

***KLONK!***

[lyden af min kæbe, der rammer gulvet]
7
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Aima » 13. nov 2015, 14:01

DetSorteCirkus skrev:Aima:

***KLONK!***

[lyden af min kæbe, der rammer gulvet]


Præcis! Jeg er ellers meget ofte den der veninde der aaaaltid kommer til at lege djævlens advokat, når mine veninder brokker sig over et eller andet (sommetider er det okay at brokke sig selvom det hverken er rimeligt eller logisk, i hvert fald til en nær veninde, så jeg arbejder ret meget på at ændre min irriterende tendens dér). Men jeg var også bare sådan helt 'NO!' *åben mund og polypper*-agtig.

Det er langt fra et enestående tilfælde af damens meget dominerende måde at være på, så det, der frustrerer mig mest, er nok også dét der med at min venindes søster (som bare er så sød!) ikke får sagt fra.
0
I'll stick with hell no's and headphones...

Tilbage til "Generelt"