Feministers ry

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Liou
Indlæg: 327
Tilmeldt: 15. jul 2017, 15:49
Kort karma: 42
Geografisk sted: Esbjerg
Likede indlæg: 362

Re: Feministers ry

Indlægaf Liou » 17. nov 2018, 19:06

Nej. Mennesker der går ind for ligestilling kalder vi humanister eller equalists. Feministers agenda er kvinders rettigheder og kun kvinders rettigheder. De vil skide mænd et stykke, og netop derfor kan jeg som mand naturligvis ikke udstå dem. At andre kvinder så heller ikke kan? Jeg tænker det hænger sammen med de mest rabiate af deres medlemmers evne til at råbe højt, provokere, påberåbe sig offerrollen, hade mænd og kæmpe for sager, der intet har med kønsdiskriminering at gøre.
4
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59497

Re: Feministers ry

Indlægaf DetSorteCirkus » 17. nov 2018, 19:08

Der er selvfølgelig de misogyne fjolser, som ustandselig kaster deres uvidende og hadefulde galde op på de sociale medier, for det gør de jo omkring alt, hvad der giver dem en, måske uerkendt, følelse af mindreværd.

Men der er også en anden form for skepsis og metaltræthed, når det gælder feminisme, som jeg finder mere generel, og som bunder i, at erklæret og/eller teoretisk feminisme ikke er noget, man beskæftiger sig med eller møder til daglig i sine vante cirkler. Sådan noget tror jeg, at vi alle har. Jeg har fx. ikke haft meget omgang med personer fra det private erhvervsliv og finansverdenen, og det gør helt klart, at jeg opfanger en skandalehistorie fra det univers på mere dramatisk vis, end hvis jeg nu lige kunne hive en bunke konkrete eksempler på redelige personer fra samme branche frem.
Eller det vil sige - det kan jeg vælge at gøre. Lade det aparte og anderledes tage over og give næring til fuldfed harme, vrede og generalisering. Jeg kan også vælge at tøve en kende og nuancere billedet lidt, og det stræber jeg efter at gøre.
Jeg lader heller ikke et, i mine øjne, idiotisk PETA-statement bestemme, at fra nu af køber jeg buræg mm., hvor jeg ellers i en lang periode har gået op i dyrevelfærd.
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Feministers ry

Indlægaf Sangius » 17. nov 2018, 19:31

BlueBunny skrev:
avdotja skrev:Jeg mener i øvrigt selv at kvinder er mennesker på lige fod med mænd og skal behandles derefter. Så ja, jeg er feminist.

Jamen hvorfor er det feminisme?
Er det så også maskulinisme?

Kan de ligestilles?

Hvis man går ind for ligestilling, sådan helt ægte, hvorfor er betegnelsen så ikke kønsneutral. Det rette er vel i såfald mere “humanisme”?

Jeg synes ofte feminister ønsker at kvinder skal vælges før mænd, fordi de mener ligestilling er det samme som feks lige antal.


Fordi udtrykket stammer fra et samfund hvor kvinden er under manden.

Om udtrykket så er outdatet nu er lidt en anden diskussion, men det har jo under inge omstændeligheder ændret dets mening.
3
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Feministers ry

Indlægaf Slettet bruger » 17. nov 2018, 19:36

Sangius skrev:
BlueBunny skrev:
avdotja skrev:Jeg mener i øvrigt selv at kvinder er mennesker på lige fod med mænd og skal behandles derefter. Så ja, jeg er feminist.

Jamen hvorfor er det feminisme?
Er det så også maskulinisme?

Kan de ligestilles?

Hvis man går ind for ligestilling, sådan helt ægte, hvorfor er betegnelsen så ikke kønsneutral. Det rette er vel i såfald mere “humanisme”?

Jeg synes ofte feminister ønsker at kvinder skal vælges før mænd, fordi de mener ligestilling er det samme som feks lige antal.


Fordi udtrykket stammer fra et samfund hvor kvinden er under manden.

Om udtrykket så er outdatet nu er lidt en anden diskussion, men det har jo under inge omstændeligheder ændret dets mening.


Jeg har aldrig hørt en feminist tale mænds sag, så jeg køber ikke at feminister skulle være optaget af mænds problemer. Ikke at det er et problem, kvinder må selvfølgelig gerne kæmpe.for sig selv
1
avdotja
Indlæg: 4929
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 536
Likede indlæg: 14679

Re: Feministers ry

Indlægaf avdotja » 17. nov 2018, 21:51

Falstria skrev:
avdotja skrev:Jeg mener i øvrigt selv at kvinder er mennesker på lige fod med mænd og skal behandles derefter. Så ja, jeg er feminist.


Jeg mener præcis det samme, men er ikke feminist.

Jeg er bare liberal, der følger det automatisk med.

Feminisme er jo opstået fordi det netop ikke var tilfældet oprindeligt - og stadigvæk ikke nødvendigvis er det i store dele af verden.
2
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Feministers ry

Indlægaf dgd2007 » 17. nov 2018, 21:59

Jeg har stadigvæk lidt :lun: :lun: :lun: over for det - helt tilbage fra mit første møde med det. Dengang hed det kun feminisme på engelsk, på dansk hed det alt muligt med kvinde- ... kvindebevidsthed, kvindebevægelse osv.

Men det var en svensk teatergruppe som optrådte på Fiolteateret i Kbh., da jeg var ca. 16 (tror jeg nok). Det var mest et internt opgør mod hvad kvinder forventedes at gøre, og også hvad kvinder pressede hinanden og sig selv ind i af roller. Bl.a. kan jeg huske sangen: "Mama er lik sin mama, er lik sin mama ..." - med andre ord: vi vil ud de der stramme (og kedelige) roller.

Og så kan jeg selvfølgelig huske den scene hvor de klædte sig af. Det gjorde alle gruppeteatre med respekt for sig selv i 1970, men dette var særlig interessant, fordi de bekendte alle deres usikkerheder omkring udseende for hinanden (som jeg som 16-årig slet ikke vidste at kvinder havde), og så blev de enige om at de ville være fri og støtte hinanden i stedet for at nedgøre hinanden - og så dansede de nøgne rundt i ren skønhed og kumbayah.

"Søstersolidaritet" som også var et udtryk fra dengang, er selvfølgelig vanskelig at gennemføre i praksis, men det var da dejligt at se at nohgle i hvert fald havde det ønske.

Jeg har ikke ret meget forstand på hvad feminisme er lige her og nu, og hvem der repræsenterer det. Jeg hører det brugt i flæng som skældsord af de-der-debattører-rundt-omkring-der-staver-dårligt-og-tror-på-konspirationsteorier ;) Og så hører jeg gamle feministiske fraser brugt som argument for ting der er milevidt fra den oprindelige tanke, så vidt jeg forstod den dengang. Så det er lidt svært at blive klog på hvad det er in this day and age.
Senest rettet af dgd2007 17. nov 2018, 22:00, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20816

Re: Feministers ry

Indlægaf Zombie » 17. nov 2018, 22:35

Der er super mange fordomme. Folk møder et par sure feminister og pludselig er alle, eller mange, eller en stor gruppe det.

Det er ligesom DFs vælgere.
3
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
differentdaydifferentperson
Indlæg: 881
Tilmeldt: 27. sep 2016, 19:04
Kort karma: 99
Likede indlæg: 1124

Re: Feministers ry

Indlægaf differentdaydifferentperson » 17. nov 2018, 23:42

Nogle mænd/drenge tror at kvinder og deres skønhed/sexethed kun er til for dem. Jeg er aldrig blevet råbt ad på gaden af en kvinde, men er ofte blevet det af mænd. Har spurgt mine mandlige bekendtskaber om de nogensinde er blevet råbt ad (hej sexy osv.) af en fremmed kvinde og ingen af dem har prøvet dette.
Hvis jeg gør noget ud af mig selv (makeup og tøj) kan jeg ikke gå ned i byen uden at mindst én dreng/mand råber "hej smukke", "hej sexy, hvad er dit nummer" eller lign. og det gør at jeg klæder mig anderledes. Ved godt, at de mænd der gør sådan noget højst sandsynligt generelt ikke er særlig behagelige mennesker, men det er da alligevel sjovt at mænd gør det SÅ meget mere end kvinder. Men mænd render selvfølgelig heller ikke rundt med den bevidsthed at de fleste kvinder er fysisk overlegne så de er måske ikke lige så bange for at træde på kvinder, som kvinder er for at træde på mænd. Personligt er jeg bange for at blive slået hvis jeg siger " hej, du er da godt nok en uhøflig en, dig har jeg ikke lyst til at snakke med" eller "hold din mund" til dem der siger "hej sexy" til mig.
1
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16840
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20887

Re: Feministers ry

Indlægaf Misantropen » 18. nov 2018, 02:38

Zombie skrev:Der er super mange fordomme. Folk møder et par sure feminister og pludselig er alle, eller mange, eller en stor gruppe det.

Det er ligesom DFs vælgere.

Det største problem forbundet med feminisme jeg oplever, og måske medvirkende til dit eksempel, er at mange har en mening om hvad feminisme er og hvordan man er en rigtig/forkert feminist, men der er ikke rigtig én manual til at være feminist.

Jeg tror mange bliver trætte af retorikken før de overhovedet får sat sig ind i hvordan og hvorfor feminisme oprindeligt opstod og hvad feminisme anno 2018 er. Nogle gange virker det udefra set som om det er svært at blive accepteret og respekteret som feminist, især hvis man ikke er aktivist, og det har jeg i hvert fald selv svært ved at identificere mig med.

Det er ofte dem der råber højest man bemærker i debatter og diskussioner, så der skal ikke så meget til før en passioneret snak bliver opfattet "skingert". Det ved medierne jo desværre godt så de sørger ofte for at udnytte det :gab:
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Feministers ry

Indlægaf Slettet bruger » 18. nov 2018, 04:23

SurSødSovs skrev:Og det er så en af grundene til, jeg er feminist. For der gives rammer, der er særligt egnede til at skubbe mpnd fremad i karrieren. Som feminist finder jeg det uacceptabelt og gør mit for at ændre det.


Hvilke rammer er det konkret?
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9480
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7799

Re: Feministers ry

Indlægaf Sophies-mor » 18. nov 2018, 11:59

Zombie skrev:Der er super mange fordomme. Folk møder et par sure feminister og pludselig er alle, eller mange, eller en stor gruppe det.

Det er ligesom DFs vælgere.

Og jampmilitante feminist møder nogle der ikke er det, og straks kommer der fordomme fra den side af.
Det er ligesom Enhedslisten.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Feministers ry

Indlægaf A 7 » 18. nov 2018, 12:19

Ligesom jeg mener, at det er et fåtal af feministerne, der er ulideligt skingre, så er det også min opfattelse, at det er et mindretal af befolkningen, der generelt opfatter femister som nogle satans kællinger. Der er trods alt et stykke vej fra at være træt af at høre på dem til at kalde dem den slags.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Feministers ry

Indlægaf dgd2007 » 18. nov 2018, 12:50

Sophies-mor skrev:[...] jampmilitante [...]

Hvad betyder det? :gruble: :genert:
0
Thomas31
Indlæg: 2550
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 85
Likede indlæg: 2364

Re: Feministers ry

Indlægaf Thomas31 » 18. nov 2018, 12:55

Feminister er intolerante fanatikere, der under et åbenlyst falsk dække af bare at søge ligestilling, dyrker deres had til mænd. De er uden for pædagogisk rækkevidde og tåler på ingen måde at blive modsagt. I så fald er man automatisk misogynist. Kun kvinder tæller. Hvis mænd klarer sig dårligere på uddanne!ser, er det deres egen skyld. Hvis kvinder tjener mindre, er det samfundets skyld. Kvinder skal hjælpes, mænd skal bekæmpes.

De har udviklet begreber som safe space, trigger warning, mansplaining mv for at bremse enhver debat. Jorden er flad, hvis feminister har besluttet det, og det har ingen ret til at sætte spørgsmålstegn ved. Arnestedet er gerne amerikanske universiteter. universiteter (af alle steder) skal være "safe spaces", altså ingen afvigende holdninger må udtrykkes. Samtidig hylder man diversiteten. Et episk niveau af hykleri.

Det er derfor også meningsløst at diskutere med feminister. Afvigende holdninger accepteres ikke. Det bedste er at ignorere dem. I Danmark er de heldigvis langt bagud, og kan ikke rigitg skade mænd. De er ikke en trussel i væsentlig grad. Det eneste man måske skal passe på med er at blive gift. Hvem ved, hvordan det vil blkve fortolket i fremtiden. Men hvad får man(d) ud af at være gift?
1
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9480
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7799

Re: Feministers ry

Indlægaf Sophies-mor » 18. nov 2018, 13:06

dgd2007 skrev:
Sophies-mor skrev:[...] jampmilitante [...]

Hvad betyder det? :gruble: :genert:

Stavefejl...
Kampmilitante.
0
Hæklerier på hjernen :cool:

Tilbage til "Generelt"