Feministers ry

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Feministers ry

Indlægaf dgd2007 » 18. nov 2018, 13:08

Sophies-mor skrev:Stavefejl...
Kampmilitante.

Ok, jeg var bange for at det var en ny farlig sekt :)
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Feministers ry

Indlægaf dgd2007 » 18. nov 2018, 13:26

differentdaydifferentperson skrev:Nogle mænd/drenge tror at kvinder og deres skønhed/sexethed kun er til for dem. Jeg er aldrig blevet råbt ad på gaden af en kvinde, men er ofte blevet det af mænd. Har spurgt mine mandlige bekendtskaber om de nogensinde er blevet råbt ad (hej sexy osv.) af en fremmed kvinde og ingen af dem har prøvet dette.
Hvis jeg gør noget ud af mig selv (makeup og tøj) kan jeg ikke gå ned i byen uden at mindst én dreng/mand råber "hej smukke", "hej sexy, hvad er dit nummer" eller lign. og det gør at jeg klæder mig anderledes. Ved godt, at de mænd der gør sådan noget højst sandsynligt generelt ikke er særlig behagelige mennesker, men det er da alligevel sjovt at mænd gør det SÅ meget mere end kvinder. Men mænd render selvfølgelig heller ikke rundt med den bevidsthed at de fleste kvinder er fysisk overlegne så de er måske ikke lige så bange for at træde på kvinder, som kvinder er for at træde på mænd. Personligt er jeg bange for at blive slået hvis jeg siger " hej, du er da godt nok en uhøflig en, dig har jeg ikke lyst til at snakke med" eller "hold din mund" til dem der siger "hej sexy" til mig.

Hmm ... ja, der er mange forskellige ting i det der.
For det første vil jeg lige sige at jeg aldrig har råbt eller piftet efter nogen på gaden ... det betragter jeg som "utimativt prolle" :stoned:
En anden ting er, at der - i hvert fald i den vestlige verden - er nogle bestemte konventioner om at visse påklædninger signalerer at en kvinde er "ude på noget". Jeg ved ikke, men nogle sko som hun er ved at falde i, en stram kjole såm hun ikke kan bevæge sig normalt, sorte nylonstrømper med dimser på, store røde læber ... eller noget i den stil. :D
Jeg kan ikke rigtig forstå den konvention, for ingen af delene er jo specielt tiltrækkende. Men som en klog kvinde på en anden debat engang sagde, hvis konventionen havde været klovnenæse og svømmefødder, så ville det nok have været det som visse ville reagere på.
En tredje ting er at det jo heller ikke er 100% rigtigt at piger/kvinder ikke (også) vil ses som "objekter for tiltrækning". Jeg fortalte jo om mit møde med "den nye kvindebevidsthed, anno 1970" i et tidligere indlæg, og i aviser osv. havde jeg også læst at kvinder ikke ville ses som seksualobjekter, men som individer - hvad jeg selvfølgelig syntes lød fornuftigt nok.
Der var så en som jeg havde været til fest hos, hvor det endte med at jeg blev hængende og vi sad og sludrede i køkkenet i flere timer efter at de andre var forduftet.
I det efterfølgende års tid kom vi sådan i samme løst tilknyttede kreds og sludrede også af og til. Men efter det år tabte hun besindelsen lidt en kold vinteraften ... sådan ca. parafraseret: "Sig mig skal jeg slå dig i hovedet med en skovl for at få dig til at se mig som kvinde!" :lol:
0
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Re: Feministers ry

Indlægaf Honningprut » 18. nov 2018, 14:58

Jeg tror man skal passe på med at forbinde feminisme med "mandehad". Når det er sagt er der jo ingen kvinder der er vågnet op en dag og har tænkt:" Nå nu hader jeg altså bare mænd". Hadet kommer jo af en grund. Ligesom mænd der hader kvinder. Jeg tænker også umiddelbart at man måske skal tænke over at der er forskellige grupperinger af feminisme (også i Danmark), selvom det er de intersektionelle feminister der skriger højst lige nu, så findes der stadig kvinder der har andre holdninger til hvad feminisme er.

Jeg er selv vokset op i et feministisk hjem, et hjem der ikke havde udgangspunkt i intersektionel feminisme, derfor er min tilgang til feminisme også anderledes end den bølge der tordner frem lige nu. Jeg ser også at medierne gerne tager udgangspunkt i de feminister der skriger hysterisk, det synes jeg er ærgerligt - feminisme er meget mere end Feministisk Initiativs - i min optik meget aggressive politik og idelogi.
1
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Feministers ry

Indlægaf Fru Sunshine » 18. nov 2018, 14:59

Der er vel skingre og krigeriske fragmenter, der tegner dårlige billeder af ideologien, i enhver gruppering.

Jeg er ikke feminist, men jeg går ind for ligestilling.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Feministers ry

Indlægaf dgd2007 » 18. nov 2018, 15:14

Honningprut skrev:[...] intersektionel feminisme [...]

Ved alle andre end mig hvad det er? :genert:
0
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Re: Feministers ry

Indlægaf Honningprut » 18. nov 2018, 15:27

dgd2007 skrev:
Honningprut skrev:[...] intersektionel feminisme [...]

Ved alle andre end mig hvad det er? :genert:


Intersektionel feminisme er mange ting. Men det er blandt andet dem der opfatter kønnet som flydende. Altså hvis en kvinde føler sig som en mand er hun en mand uanset biologisk køn, og også omvendt selvfølgelig - en mand der føler sig som kvinde er kvinde. Man kan også være helt uden køn. Altså intet køn. De snakker meget om "intet-kønnet". Derudover taler de meget om undertrykte grupper i samfundet - herunder dobbelt diskrimination fx hvis man er homoseksuel og samtidig er undertrykt grundet etnisk baggrund.

Grupperingen favner meget bredt. De mener blandt andet også at alle kan være feminister. Hvor andre grupperinger mener at den feministiske sag er kvindekampen for biologisk fødte kvinder. Det kan lyde meget diskriminerende at sætte op på den måde. Men faktisk er det meget upoplært at sige at man ikke er intersektionel feminist, man bliver ofte omtalt med en meget aggressiv retorik og kaldt "TERF".

Det er meget forvirrende.
Senest rettet af Honningprut 18. nov 2018, 15:32, rettet i alt 2 gange.
0
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Feministers ry

Indlægaf dgd2007 » 18. nov 2018, 15:30

Honningprut skrev:Intersektionel feminisme er mange ting. Men det er blandt andet dem der opfatter kønnet som flydende. Altså hvis en kvinde føler sig som en mand er hun en mand uanset biologisk køn, og også omvendt selvfølgelig - en mand der føler sig som kvinde er kvinde. De snakker meget om "intet-kønnet". Derudover taler de meget om undertrykte grupper i samfundet - herunder dobbelt diskrimination fx hvis man er homoseksuel og samtidig er undertrykt grundet etnisk baggrund.

Det er meget forvirrende.

OK tak. Det er altid rart at være forvirret på et højere plan. :gogo:
2
Brugeravatar
Yossarian
Indlæg: 481
Tilmeldt: 25. nov 2015, 16:21
Kort karma: 23
Likede indlæg: 922

Re: Feministers ry

Indlægaf Yossarian » 18. nov 2018, 15:50

Jeg synes ikke altid, det er nemt at skelne de skingre og de i egen selvforståelse fornuftige feminister fra hinanden.
1
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12921
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3532
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55521
Kontakt:

Re: Feministers ry

Indlægaf Ado » 21. nov 2018, 13:42

Feministernes dårlige ry skyldes ene og alene den flok af dem, der råber højt, skingert og unuanceret. Akkurat det samme som veganernes ry. De trælse ødelægger det for de fornuftige.
4
Donna Martin Graduates!

Tilbage til "Generelt"