Skal du i kirke i dag?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.

Skal du i kirke i dag?

Ja! Går i kirke næsten hver søndag
1
2%
Ja, det er fast årlig tradition
8
16%
Overvejer det, kommer nogle år.
3
6%
Ved ikke
1
2%
Nej, ikke i år, men har været tidligere
14
27%
Nej, har aldrig gået i kirke til jul
24
47%
 
Afgivne stemmer: 51
Fynbo
Indlæg: 171
Tilmeldt: 21. aug 2015, 14:19
Kort karma: 36
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 444

Re: Skal du i kirke i dag?

Indlægaf Fynbo » 24. dec 2015, 10:38

Nej.
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Skal du i kirke i dag?

Indlægaf zembra1986 » 24. dec 2015, 10:42

Nej, ikke i år.

Jg holder jul kun sammen med min mor og søskende i år, og min mor har ikke tid til at gå i kirke da hun jo står for maden, og mine søskende gider ikke, og jeg synes ikke det er noget ved at gå i kirke alene, så det bliver droppet i år.

Det er ellers noget jeg holder meget af og hvis jeg ikke er i julestemning på da værende tidspunkt, så kommer jeg det i hvert fald når jeg sidder i kirken og hører koret synge :love2:
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25611

Re: Skal du i kirke i dag?

Indlægaf Madam Pomfrey » 24. dec 2015, 10:59

Vi har aldrig praktiseret det, og gør det heller ikke i år.
Der er andre stunder hvor det er vigtig for mig at besøge kirken, men ikke juleaftensdag
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59559

Re: Skal du i kirke i dag?

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. dec 2015, 12:56

Jeg kommer fra et tæt-på-ateistisk hjem, så det har vi aldrig brugt.
Vi er begyndt at se julegudstjeneste i fjernsynet, men det er pga. salmerne. Min far forlader stuen, når prædikenen går i gang. Ikke som et statement eller noget i den retning, det er bare ikke hans ting, så den tid bruger han i stedet på at pynte videre på det hemmelige juletræ nede i kælderen.

Jeg er selv troende kristen, men betragter ikke længere mig selv som lutheraner, selvom jeg har valgt at forblive medlem af Folkekirken, så jeg har ikke behov for at være en aktiv del af en ceremoni baseret på en teologi, jeg på centrale punkter har fravalgt. En julegudstjeneste på tv, hvor jeg i stedet er tilskuer, er den perfekte løsning for mig, ligesom jeg også godt kan lide at se andre religioners ritualer.

Min mormor var meget troende og ville gerne i kirke juleaften; et år insisterede min far derfor på, at han og min morfar altså sagtens kunne se efter anden og sørge for diverse forberedelser, der plejede at gøre det umuligt for hende at komme afsted. Min mor og jeg tog med, og det er så, sammen med det år, hvor jeg foråret efter skulle konfirmeres, de to gange, jeg har været i kirke juleaften.

Da jeg var barn, blev juleevangeliet som regel læst op d. 24., fordi mine forældre syntes, at det var vigtigt, at jeg kendte baggrunden kulturelt set, og efter at jeg forud for gudstjenesten med min mormor havde fundet på at lære en lang række salmer udenad, er sangen omkring juletræet i høj grad blevet domineret af julesalmer, så på den måde har kristendommen lige 10-15 minutter i centrum af vores julefejring. I år bliver "Julen har englelyd" føjet til repertoiret.
1
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24632
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3198
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36795

Re: Skal du i kirke i dag?

Indlægaf Daine » 24. dec 2015, 13:36

Jeg kunne godt tænke mig at prøve at gå til midnatsgudstjeneste juleaften. Men det eksisterer ikke her hvor jeg bor, desværre. Jeg kunne forestille mig, at det nok ville være mindre kaotisk end eftermiddagsgudstjenesterne og jeg ville udelukkede komme for at synge de smukke julesalmer. Jeg tror ikke på den kristne Gud i den form som kirken fremstiller den.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Skal du i kirke i dag?

Indlægaf Bimmerdyret » 24. dec 2015, 23:30

Nix, er ateist og sidste gang jeg var i kirke juleaften som 4 årig, så tror jeg mine forældre fandt mig SÅ pinlig, at vi ikke kom der mere. Råbte højt i kirken "hvorfor spiller de ikke ABBAS money, money, money ???" og sluttede af ved kollekten ved at proklamere "næste gang finder vi et sted, hvor vi ikke skal betale for at slippe ud"
1
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Skal du i kirke i dag?

Indlægaf Karkluden » 24. dec 2015, 23:33

Jeg går i kirke hver jul med min morfar, og jeg forsøger også at komme i kirke 3-4 gange om året derudover. Jeg anser mig selv som troende kristen, og jeg nyder at komme i kirken.

I år var ydermere sidste år, hvor jeg ved, jeg ikke skal arbejde juleaften, og da jeg bor 200 km fra familien, kan jeg ikke bare lige tage i kirke og så på job med dem. Men når det kan passe sammen, og til han skal herfra, så vil jeg gerne opretholde den tradition, evt andre dage i december, og ellers vil jeg gøre det selv.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7093
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13316

Re: Skal du i kirke i dag?

Indlægaf Rapfisk » 24. dec 2015, 23:37

Vi endte med at gå i Frederiksberg Slotskirke, hvor vi ikke har været i mange år. Som regel har vi været i Frederiksberg Kirke, men der kendte vi ikke præsten i år. De seneste år har vi været i Sankt Petri Kirke, hvor vi kender præsten, men de havde flyttet tidspunktet, så vi ikke kunne nå det. 

Det var nu en relativt stor succes. Min far kunne godt lide prædikenen, min lillebror syntes, at der var god variation, så det ikke blev for kedeligt, og jeg fik lov til at synge "Hjerte, løft din glædes vinger"  :love:

Edit: Synge er måske så meget sagt. Jeg var så rørt, at jeg snøftede mig gennem det meste af salmen. :blush2:
Senest rettet af Rapfisk 24. dec 2015, 23:41, rettet i alt 1 gang.
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
SonataA
Indlæg: 519
Tilmeldt: 1. sep 2015, 05:20
Kort karma: 52
Likede indlæg: 823

Re: Skal du i kirke i dag?

Indlægaf SonataA » 25. dec 2015, 07:05

Nej, jeg ville gerne, men planlægningsmæssigt har det ikk kunne lade sig gøre.
0
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1781
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2242

Re: Skal du i kirke i dag?

Indlægaf lulu-p » 25. dec 2015, 07:41

Ja.. Altså i går. Intet bedre end at komme hjem fra kirke til et hjem som dufter af and, gran og stearinlys.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...

Tilbage til "Generelt"