Dos and don'ts på Facebook

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16960
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21092

Re: Dos and don'ts på Facebook

Indlægaf Misantropen » 10. jan 2019, 16:19

Hvad er det for nytårstaler I nævner?


Do: Overvej hvad du skriver og deler. Er det noget du vil sige til fremmede eller din familie, dine venner, dine kollegaer, naboer osv. og er det noget du ville gide læse/forholde dig til fra andre?

Don't:
- Dele billeder af andre end dig selv medmindre du har fået tilladelse.
- Tagge dine FB-venner fordi et opslag opfordrer dig til det
- Dele konkurrencer og "virale" opslag
- Tro på alt hvad du læser
- Læse alt det du ved er for dumt eller vil provokere dig
- Udbasunere intriger og personlige problemer/forhold
- Udlevere andre i form af stikpiller og hints, selvom det er uden navn
- Skrive "delt i postnummer XXXX" ved efterlysninger fx.
- Lave/dele opslag og videoer hvor du søger job, bolig etc.
- Opdrage på andre og opfordre til at alle bruger mindre tid på Facebook og andre sociale medier
- Lave lange opslag fordi du har set lyset i et eller andet, men ikke forstår andres manglende begejstring
- Overdreven brug af "søde", "smukke", "skat" etc.
- Reklamere for tvivlsomme produkter for at tjene penge, især hvis du ikke har den nødvendige viden til at kunne udtale dig om ingredienser og virkning

Der er sikkert mere. Det er bare hvad jeg husker jeg hadede.
Senest rettet af Misantropen 10. jan 2019, 16:26, rettet i alt 2 gange.
2
Selma156
Indlæg: 2351
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6819

Re: Dos and don'ts på Facebook

Indlægaf Selma156 » 10. jan 2019, 16:19

Jeg er også ved at få spat af, at der er gået inflation i den dér emoji med kvinden, der løfter armene sådan "tjah, whatever". Den bliver brugt i alle mulige mærkelige sammenhænge og den irriterer mig! Ligeledes har jeg aldrig brugt aben der holder sig for øjnene, den hader jeg også :D
2
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Dos and don'ts på Facebook

Indlægaf HappyPaww » 10. jan 2019, 16:19

Sæt ikke denne og lignende på din væg :rulle:

Deadline i morgen!!! Alt hvad du nogensinde har slået op bliver offentligt fra i morgen. Selv beskeder, der er blevet slettet, eller billeder ikke er tilladt. Det koster intet for en simpel kopi og paste. Bedre sikker end ked af det Jeg giver ikke Facebook eller nogen enheder, der er tilknyttet facebook tilladelse til at bruge mine billeder, oplysninger, beskeder eller opslag, både fortid og fremtid. Med denne erklæring giver jeg facebook besked om, at det er strengt FORBUDT at oplyse, kopiere, distribuere eller foretage andre handlinger mod mig på grundlag af denne profil og/ eller dens indhold. Indholdet af denne profil er privat og fortrolig information. Krænkelse af privatlivets fred kan straffes ved lov (ucc 1-308-1 1 308-103 og rom-statutten). Bemærk: Facebook er nu en offentlig enhed. Alle medlemmer skal slå en seddel op som denne. Hvis du foretrækker det, kan du kopiere og indsætte denne version. Hvis du ikke offentliggør en erklæring mindst én gang, vil det være tilladt at bruge dine billeder samt oplysningerne i din side. Lad være med at dele. Kopiér og indsæt!




*facepalm*
13
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16960
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21092

Re: Dos and don'ts på Facebook

Indlægaf Misantropen » 10. jan 2019, 16:33

Don't:
- Lave arrangementer/begivenheder hvor planlægning og tilmelding foregår via Facebook
- Bitche over den manglende interesse i et arrangement eller en begivenhed du har oprettet på Facebook

:træt2:
1
Brugeravatar
Miss_no_More
Indlæg: 1804
Tilmeldt: 6. sep 2015, 08:45
Kort karma: 289
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 6209

Re: Dos and don'ts på Facebook

Indlægaf Miss_no_More » 10. jan 2019, 16:49

Misantropen skrev:Don't:
- Lave arrangementer/begivenheder hvor planlægning og tilmelding foregår via Facebook
- Bitche over den manglende interesse i et arrangement eller en begivenhed du har oprettet på Facebook

:træt2:


Hvorfor "må" man ikke det, hvis alle de involverede er på Facebook jævnligt? :gruble:
1
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16960
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21092

Re: Dos and don'ts på Facebook

Indlægaf Misantropen » 10. jan 2019, 16:59

Miss_no_More skrev:
Misantropen skrev:Don't:
- Lave arrangementer/begivenheder hvor planlægning og tilmelding foregår via Facebook
- Bitche over den manglende interesse i et arrangement eller en begivenhed du har oprettet på Facebook

:træt2:


Hvorfor "må" man ikke det, hvis alle de involverede er på Facebook jævnligt? :gruble:

Det kan sikkert fungere hvis alle er enige om hvordan man bidrager og deltage aktivt, for idéen er bestemt smart. Det er bare ikke min erfaring at det er noget særlig mange gider, og så opstår der utilfredshed over at alle ikke lige har givet besked om de deltager eller ej, og hvor bindende det "deltager", "deltager ikke" og "deltager måske" er.
0
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52574

Re: Dos and don'ts på Facebook

Indlægaf fisken80 » 10. jan 2019, 17:02

Misantropen skrev:Don't:
- Lave arrangementer/begivenheder hvor planlægning og tilmelding foregår via Facebook
- Bitche over den manglende interesse i et arrangement eller en begivenhed du har oprettet på Facebook

:træt2:


Hvorfor ikke? Det er da netop dér Facebook faktisk kan bruges til noget fornuftigt.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Miss_no_More
Indlæg: 1804
Tilmeldt: 6. sep 2015, 08:45
Kort karma: 289
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 6209

Re: Dos and don'ts på Facebook

Indlægaf Miss_no_More » 10. jan 2019, 17:04

Misantropen skrev:
Miss_no_More skrev:
Misantropen skrev:Don't:
- Lave arrangementer/begivenheder hvor planlægning og tilmelding foregår via Facebook
- Bitche over den manglende interesse i et arrangement eller en begivenhed du har oprettet på Facebook

:træt2:


Hvorfor "må" man ikke det, hvis alle de involverede er på Facebook jævnligt? :gruble:

Det kan sikkert fungere hvis alle er enige om hvordan man bidrager og deltage aktivt, for idéen er bestemt smart. Det er bare ikke min erfaring at det er noget særlig mange gider, og så opstår der utilfredshed over at alle ikke lige har givet besked om de deltager eller ej, og hvor bindende det "deltager", "deltager ikke" og "deltager måske" er.


Altså for mig er det ligeså bindende, som hvis det havde været sendt ud på sms/messenger. Jeg synes bare, det tit er nemmere, da alle kan følge med, hvis noget skal koordineres.
Men nu er det også kun fødselsdage og andre små begivenheder, jeg arrangerer over Facebook. Bryllup, barnedåb osv. ville jeg stadig klare med alm. brev.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16960
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21092

Re: Dos and don'ts på Facebook

Indlægaf Misantropen » 10. jan 2019, 17:14

fisken80 skrev:
Misantropen skrev:Don't:
- Lave arrangementer/begivenheder hvor planlægning og tilmelding foregår via Facebook
- Bitche over den manglende interesse i et arrangement eller en begivenhed du har oprettet på Facebook

:træt2:


Hvorfor ikke? Det er da netop dér Facebook faktisk kan bruges til noget fornuftigt.

Se mit indlæg lige før dit.
Senest rettet af Misantropen 10. jan 2019, 17:21, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Dos and don'ts på Facebook

Indlægaf Planten » 10. jan 2019, 17:15

ajnaM skrev:Do:

Billeder! Personlige historier, holdninger, kommentarer, anekdoter osv. Gifs, humor, kommentarer, generel interaktion. Der mangler virkelig personligt indhold på Facebook i min optik.


Don't:

Massekommunikation i alle former. Stop med at dele Facebooks autogenererede indhold!!!

Åh ja, jeg savner personlige opslag - opslag folk selv laver frem for delte billeder med tekst - inklusiv stavefejl.
2
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16960
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21092

Re: Dos and don'ts på Facebook

Indlægaf Misantropen » 10. jan 2019, 17:20

Miss_no_More skrev:
Misantropen skrev:
Miss_no_More skrev:
Misantropen skrev:Don't:
- Lave arrangementer/begivenheder hvor planlægning og tilmelding foregår via Facebook
- Bitche over den manglende interesse i et arrangement eller en begivenhed du har oprettet på Facebook

:træt2:


Hvorfor "må" man ikke det, hvis alle de involverede er på Facebook jævnligt? :gruble:

Det kan sikkert fungere hvis alle er enige om hvordan man bidrager og deltage aktivt, for idéen er bestemt smart. Det er bare ikke min erfaring at det er noget særlig mange gider, og så opstår der utilfredshed over at alle ikke lige har givet besked om de deltager eller ej, og hvor bindende det "deltager", "deltager ikke" og "deltager måske" er.


Altså for mig er det ligeså bindende, som hvis det havde været sendt ud på sms/messenger. Jeg synes bare, det tit er nemmere, da alle kan følge med, hvis noget skal koordineres.
Men nu er det også kun fødselsdage og andre små begivenheder, jeg arrangerer over Facebook. Bryllup, barnedåb osv. ville jeg stadig klare med alm. brev.

Idéen er smart. Det er bare sjældent jeg har oplevet det har forløbet problemfrit.
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Dos and don'ts på Facebook

Indlægaf Kattefjæs » 10. jan 2019, 18:29

Én på min venneliste deler denne type opslag mindst en gang om ugen. Nej... Bare nej!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
3
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5395
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 703
Likede indlæg: 10424

Re: Dos and don'ts på Facebook

Indlægaf lillebjoern » 10. jan 2019, 18:31

Selma156 skrev:Jeg er også ved at få spat af, at der er gået inflation i den dér emoji med kvinden, der løfter armene sådan "tjah, whatever". Den bliver brugt i alle mulige mærkelige sammenhænge og den irriterer mig! Ligeledes har jeg aldrig brugt aben der holder sig for øjnene, den hader jeg også :D


HappyPawws avatar under dit indlæg er ret passende... :D
2
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Selma156
Indlæg: 2351
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6819

Re: Dos and don'ts på Facebook

Indlægaf Selma156 » 10. jan 2019, 18:32

lillebjoern skrev:
Selma156 skrev:Jeg er også ved at få spat af, at der er gået inflation i den dér emoji med kvinden, der løfter armene sådan "tjah, whatever". Den bliver brugt i alle mulige mærkelige sammenhænge og den irriterer mig! Ligeledes har jeg aldrig brugt aben der holder sig for øjnene, den hader jeg også :D


HappyPawws avatar under dit indlæg er ret passende... :D


Jeg så det netop og kunne ikke lade være at grine :lol: Det er ikke noget personligt mod nogen, hah!
2
Brugeravatar
Daflo
Indlæg: 561
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:12
Kort karma: 56
Likede indlæg: 1004

Re: Dos and don'ts på Facebook

Indlægaf Daflo » 10. jan 2019, 18:39

Do: Del stort og småt fra din hverdag
Don’t: indled opslag i grupper med “hvis opslaget ikke er tilladt kan admin bare slette det”. Hvorfor skrive det, du ved jo godt det ikke hører til, så spar os andre for dit ligegyldige ævl.
0

Tilbage til "Generelt"