Dine hade-debat-emoticons

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5338
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Dine hade-debat-emoticons

Indlægaf Studsgaard » 26. jan 2019, 22:03

Jeg forstår ikke hvordan smileyer kan vække så voldsomme følelser hos folk.
Og jeg er måske bare blåøjet og naiv, men alle de der negative tanker der er om flere af dem, det kan jeg slet ikke følge. Det er jo smileyer.
Der er nogen jeg ikke helt forstår meningen med, blandt andet den her med de tre øjn :alien:
Og de fleste af dem i skriver om har jeg brugt, og det er bestemt ikke for at være overlegen eller bedrevidne
12
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Dine hade-debat-emoticons

Indlægaf Aima » 26. jan 2019, 22:31

Studsgaard skrev:Jeg forstår ikke hvordan smileyer kan vække så voldsomme følelser hos folk.
Og jeg er måske bare blåøjet og naiv, men alle de der negative tanker der er om flere af dem, det kan jeg slet ikke følge. Det er jo smileyer.
Der er nogen jeg ikke helt forstår meningen med, blandt andet den her med de tre øjn :alien:
Og de fleste af dem i skriver om har jeg brugt, og det er bestemt ikke for at være overlegen eller bedrevidne


Voldsomme følelser er nok så meget sagt, men jeg kan godt sommetider synes, emojis er lidt... upassende.

I tråden om Ubådssagen syntes jeg fx. at disse: :tie: og :shock: var sådan lidt malplacerede. Jeg ved der udelukkende er gode intentioner bag og at det bare er en måde at udtrykke sig på, men nogle emner er nok bare lidt for alvorlige til at jeg personligt synes, fjollede emojis hører hjemme i tråde om dem. Det er nok bare smag og behag :)
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1953
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 418
Likede indlæg: 4809

Re: Dine hade-debat-emoticons

Indlægaf milisa » 27. jan 2019, 09:32

Aima skrev:
Studsgaard skrev:Jeg forstår ikke hvordan smileyer kan vække så voldsomme følelser hos folk.
Og jeg er måske bare blåøjet og naiv, men alle de der negative tanker der er om flere af dem, det kan jeg slet ikke følge. Det er jo smileyer.
Der er nogen jeg ikke helt forstår meningen med, blandt andet den her med de tre øjn :alien:
Og de fleste af dem i skriver om har jeg brugt, og det er bestemt ikke for at være overlegen eller bedrevidne


Voldsomme følelser er nok så meget sagt, men jeg kan godt sommetider synes, emojis er lidt... upassende.

I tråden om Ubådssagen syntes jeg fx. at disse: :tie: og :shock: var sådan lidt malplacerede. Jeg ved der udelukkende er gode intentioner bag og at det bare er en måde at udtrykke sig på, men nogle emner er nok bare lidt for alvorlige til at jeg personligt synes, fjollede emojis hører hjemme i tråde om dem. Det er nok bare smag og behag :)


Det er jeg meget enig i faktisk. Altså det med malplacerede smileyer.

Men der var en her i tråden, der skrev, at vedkommende nægter at svare på et indlæg, hvis der var en bestemt smiley. Det synes jeg måske er lige voldsom nok en reaktion, så der er jeg med Studsgaard.
5
Tally-ho
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Dine hade-debat-emoticons

Indlægaf LaScrooge » 27. jan 2019, 09:48

Emoticons er kommunikative tegn, ligesom ord. De formidler en reaktion eller en tilgang til noget, og set i dét lys må man jo næsten forvente, at andre forholder sig til det, man siger med dem. Og, ligesom med ord, være parat til at tage ansvar for dét, man kommunikerer, for det er åbenlyst ikke entydigt, hvad der forstås ved dem.

Jeg tror ikke rigtig på, at der er nogen der har decideret voldsomme reaktioner, med mindre det omhandler meget sårbare emner hvor den pågældende smiley er helt ved siden af, men man læser dem jo uanset, hvilket også er intentionen med dem - at de understreger eller tilføjer noget til budskabet.
3
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4563
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 665
Likede indlæg: 20864

Re: Dine hade-debat-emoticons

Indlægaf catnip » 27. jan 2019, 09:49

Jeg har som udgangspunkt ikke noget imod brugen af smileys, men jeg bliver virkelig træt af uhæmmet smiley brug. Som i 5 af dem i træk i hver anden tredje sætning.

Et andet problem med smileys er, at det nærmest er et sprog for selv, men et sprog der er meget lille konsensus omkring. Fortolkningen af sætninger med en efterfølgende smiley kan derfor blive meget anderledes end tilsigtet. Smileys kan være meget ladede uden at man selv er klar over det.
7
- Nevertheless she persisted -
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24604
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3192
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36688

Re: Dine hade-debat-emoticons

Indlægaf Daine » 27. jan 2019, 09:51

Jeg har ingen hadesmileyer, men der er et par stykker jeg er lidt uforstående over hvorfor er her, for de bliver næsten aldrig brugt - :preggo2: :preggo1: :klovn: :gris: - dem så jeg gerne udskiftet med nogle andre. Eller bare flere tilføjet, hvis der ikke er begrænsing på antallet af smileyer på listen. Og :) bryder jeg mig ikke om udseendet af, jeg ser den ikke som en “rigtig” smilesmiley.

Jeg bruger glad og gerne diverse ikoner til at illustrere humør, jeg synes det er væsentligt på en debatside, hvor man ikke kender hinanden/de fleste. Men de skal også bruges med omhu, og for mange (uvedkommende) i en tekst ødelægger det også for mig, så springer jeg den tit over uden at læse.
Men jeg tænker over hvilke jeg bruger, fordi bla ;) opfattes nedladende af andre, hvor jeg mere kigger på den tekst den er koblet sammen med. Men det er svært, når man ikke kender andres preferencer omkring opfattelsen af de forskellige smileyer.
2
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
differentdaydifferentperson
Indlæg: 881
Tilmeldt: 27. sep 2016, 19:04
Kort karma: 99
Likede indlæg: 1124

Re: Dine hade-debat-emoticons

Indlægaf differentdaydifferentperson » 27. jan 2019, 11:00

:banan: ..... Jeg ved det ikk.. den er bare så 2005..
2
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12921
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3532
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55518
Kontakt:

Re: Dine hade-debat-emoticons

Indlægaf Ado » 27. jan 2019, 11:05

Studsgaard skrev:Jeg forstår ikke hvordan smileyer kan vække så voldsomme følelser hos folk.
Og jeg er måske bare blåøjet og naiv, men alle de der negative tanker der er om flere af dem, det kan jeg slet ikke følge. Det er jo smileyer.
Der er nogen jeg ikke helt forstår meningen med, blandt andet den her med de tre øjn :alien:
Og de fleste af dem i skriver om har jeg brugt, og det er bestemt ikke for at være overlegen eller bedrevidne

Jeg tror altså heller ikke, at der ligefrem er tale om voldsomme følelser. :lol:
Nu bliver der spurgt om hvilke man hader og så svarer folk. Og for mit vedkommende er der endda fordomme forbundet med nogle af dem. Men voldsomme følelser der der nu ikke tale om. Det er de små smileys det handler om - ikke personerne der bruger dem.
2
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12921
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3532
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55518
Kontakt:

Re: Dine hade-debat-emoticons

Indlægaf Ado » 27. jan 2019, 11:06

Mit had til den blå blinkesmiley stammer iøvrigt helt tilbage til Jubii og visse brugere i børneafdelingen og madforaet. :D
0
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: Dine hade-debat-emoticons

Indlægaf Stitch » 27. jan 2019, 11:15

catnip skrev:Jeg har som udgangspunkt ikke noget imod brugen af smileys, men jeg bliver virkelig træt af uhæmmet smiley brug. Som i 5 af dem i træk i hver anden tredje sætning.

Et andet problem med smileys er, at det nærmest er et sprog for selv, men et sprog der er meget lille konsensus omkring. Fortolkningen af sætninger med en efterfølgende smiley kan derfor blive meget anderledes end tilsigtet. Smileys kan være meget ladede uden at man selv er klar over det.


Der er visse indlæg, jeg slet ikke læser pga. det store antal af smileys, der er brugt.
1
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14666
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24663

Re: Dine hade-debat-emoticons

Indlægaf sigge » 27. jan 2019, 11:25

Jeg er virkelig ærgerlig over, at blinkesmileyen har fået sådan en negativ ladning herinde, for jeg kan faktisk godt lide at bruge den for at illustrere at noget er ment ironisk eller for sjov.

Heldigvis tager min søster det ikke ilde op, når jeg bruger den i sms’er til hende.

Jeg tror ikke, jeg har nogen deciderede hadesnileys, men som flere andre nævner, er der nogle jeg bare aldrig bruger.
7
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1953
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 418
Likede indlæg: 4809

Re: Dine hade-debat-emoticons

Indlægaf milisa » 27. jan 2019, 12:26

LaScrooge skrev:Emoticons er kommunikative tegn, ligesom ord. De formidler en reaktion eller en tilgang til noget, og set i dét lys må man jo næsten forvente, at andre forholder sig til det, man siger med dem. Og, ligesom med ord, være parat til at tage ansvar for dét, man kommunikerer, for det er åbenlyst ikke entydigt, hvad der forstås ved dem.

Jeg tror ikke rigtig på, at der er nogen der har decideret voldsomme reaktioner, med mindre det omhandler meget sårbare emner hvor den pågældende smiley er helt ved siden af, men man læser dem jo uanset, hvilket også er intentionen med dem - at de understreger eller tilføjer noget til budskabet.


Men det er jo ikke det, der sker i flg denne tråd. Det antager man pr automatik, at afsender har samme tilgang til smileyen, som man selv har.

Det er sgu svært at tage ansvar for det, andre tror, man kommunikerer, når deres reaktion er at nægte at svare. Og jo, det synes jeg altså er en temmelig voldsom reaktion.
2
Tally-ho
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12921
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3532
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55518
Kontakt:

Re: Dine hade-debat-emoticons

Indlægaf Ado » 27. jan 2019, 12:31

Det overrasker mig, at der er nogen, der tager denne tråd personligt? Selv om jeg hader visse smileys og tillægger dem én eller anden betydening, betyder det ikke, at jeg sidder med samme tankegang om en person, der bruger dem.
4
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12921
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3532
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55518
Kontakt:

Re: Dine hade-debat-emoticons

Indlægaf Ado » 27. jan 2019, 12:44

Selv om smileys kan være geniale til at understrege eller illustrere en følelse, så har jeg det generelt anstrengt med overforbrug af dem. Man ser det tit på de der "del mit opslag om idioten på p-pladsen, der var ond mod sin hund", hvor budskabet kommer til at ligne en tegneserie. Seriøsiteten fader fuldstændig ud for mig, hvis mine øjne skal se på en masse gule ansigter undervejs. Det samme gjorde sig gældende, da jeg var single og lurede på datingprofiler. Jeg sorterede automatisk dem fra, hvor der var en 50/50 fordeling af bogstaver og smileys.
2
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Dine hade-debat-emoticons

Indlægaf Fru Sunshine » 27. jan 2019, 13:40

Ado skrev:Mit had til den blå blinkesmiley stammer iøvrigt helt tilbage til Jubii og visse brugere i børneafdelingen og madforaet. :D

Der var der virkelig heller ikke nogen tvivl om, at den var brugt hånligt. Kæft, hvor var det et vildt forum at færdes i. Minefelt. :D
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Generelt"