Er man forstyrret i bøtten, hvis man elsker gyserfilm?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
fisken80
Indlæg: 22014
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1122
Likede indlæg: 51940

Re: Er man forstyrret i bøtten, hvis man elsker gyserfilm?

Indlægaf fisken80 » 28. jan 2019, 18:05

Orchidea skrev:
zembra1986 skrev:Og hvorfor er det anderledes med det skriftlige makabre? Det er vel et fedt om det er vold penslet ud på papir eller på skærmen.......jeg kan i hvert ikke se hvori forskellen ligger?



For mig er der stor forskel. Jeg kan virkelig ikke forstå at du kan holde ud at se voldtægtsscenen i irreversible og jo, jeg synes sgu at det er lidt off. Det vil jeg have lov til at mene. Du er velkommen til at synes at jeg er off, fordi jeg synes du er off. Det er okay, jeg er sikker på at vi kan være enige om så meget andet så.


Hvad mener du helt specifikt med at man er off?
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 8977
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1010
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21796

Re: Er man forstyrret i bøtten, hvis man elsker gyserfilm?

Indlægaf Purple Haze » 28. jan 2019, 18:06

Animi skrev:
Orchidea skrev:For mig er der stor forskel. Jeg kan virkelig ikke forstå at du kan holde ud at se voldtægtsscenen i irreversible og jo, jeg synes sgu at det er lidt off. Det vil jeg have lov til at mene. Du er velkommen til at synes at jeg er off, fordi jeg synes du er off. Det er okay, jeg er sikker på at vi kan være enige om så meget andet så.


Når du skriver, at du synes man er lidt 'off' - hvad er det så helt konkret du mener?



For mig vil det være når noget bliver fremstillet så Extremt som muligt uden at det virkelighedstro forsvinder - og folk så sidder og bruger det som underholdning. Det finder jeg også "off", eller måske utiltalende er nok et mere korrekt udtryk for mit vedkommende.
Har ikke set Irreversible, så ved ikke om den opfylder "mine kriterier" for hvad extremt er.

Men er generelt ret obs på ikke at gøre mig selv ufølsom overfor de onde sider i livet - hvilket der jo er rigtig mange der er i mere eller mindre grad, når de fx underholder sig selv i kikke-køer og med henrettelsesvideoer, eller synes at "almindelig" voldtægt ikke er så alvorligt.
3
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Er man forstyrret i bøtten, hvis man elsker gyserfilm?

Indlægaf zembra1986 » 28. jan 2019, 18:12

Det er okay man synes en person er "off" hvis man "nyder" gyser/splatter/voldsfilm, men man bliver også nødt til at indse og acceptere at det vil sige at en stor del af verdens befolkning er "off" for denne genre inden for både bøger og film er meget populær, hvis ikke den mest populære.
1
Selma156
Indlæg: 2341
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6808

Re: Er man forstyrret i bøtten, hvis man elsker gyserfilm?

Indlægaf Selma156 » 28. jan 2019, 18:12

Orchidea skrev:
Selma156 skrev:Er jeg så psykopat? Nej, det mener jeg ikke.


Hvor bliver du beskyldt for at være psykopat?


Ingen steder. Det var retorisk.
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7459
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19498

Re: Er man forstyrret i bøtten, hvis man elsker gyserfilm?

Indlægaf Animi » 28. jan 2019, 18:14

Purple Haze skrev:
Animi skrev:
Orchidea skrev:For mig er der stor forskel. Jeg kan virkelig ikke forstå at du kan holde ud at se voldtægtsscenen i irreversible og jo, jeg synes sgu at det er lidt off. Det vil jeg have lov til at mene. Du er velkommen til at synes at jeg er off, fordi jeg synes du er off. Det er okay, jeg er sikker på at vi kan være enige om så meget andet så.


Når du skriver, at du synes man er lidt 'off' - hvad er det så helt konkret du mener?



For mig vil det være når noget bliver fremstillet så Extremt som muligt uden at det virkelighedstro forsvinder - og folk så sidder og bruger det som underholdning. Det finder jeg også "off", eller måske utiltalende er nok et mere korrekt udtryk for mit vedkommende.
Har ikke set Irreversible, så ved ikke om den opfylder "mine kriterier" for hvad extremt er.

Men er generelt ret obs på ikke at gøre mig selv ufølsom overfor de onde sider i livet - hvilket der jo er rigtig mange der er i mere eller mindre grad, når de fx underholder sig selv i kikke-køer og med henrettelsesvideoer, eller synes at "almindelig" voldtægt ikke er så alvorligt.


Det er præcis derfor, jeg gerne vil høre Orchidea om, hvad hun helt præcis mener. Fordi når nogle skriver, at man er lidt "off" i bøtten, så opfatter jeg det som, at man mener, at der så er noget galt med en rent mentalt. Og det er jo noget helt, helt andet, end at mene, at nogle er utiltalende.
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Orchidea
Indlæg: 1022
Tilmeldt: 24. aug 2015, 15:36
Kort karma: 109
Likede indlæg: 2423

Re: Er man forstyrret i bøtten, hvis man elsker gyserfilm?

Indlægaf Orchidea » 28. jan 2019, 18:16

zembra1986 skrev:Det er okay man synes en person er "off" hvis man "nyder" gyser/splatter/voldsfilm, men man bliver også nødt til at indse og acceptere at det vil sige at en stor del af verdens befolkning er "off" for denne genre inden for både bøger og film er meget populær, hvis ikke den mest populære.


Godt. Jeg synes at man er off, hvis man kan holde ud at se på REALISTISKE, MAKABRE vokdscener i film. Jeg taler ikke om at jeg ikke kan acceptere at andre mener anderledes. Det var en mening i "det-må-man-ikke-sige" tråden.

Og lad mig nu lige understrege det igen for prins Knud og alle andre: gyse/splatterfilm er ikke i denne genre.
5
Brugeravatar
Orchidea
Indlæg: 1022
Tilmeldt: 24. aug 2015, 15:36
Kort karma: 109
Likede indlæg: 2423

Re: Er man forstyrret i bøtten, hvis man elsker gyserfilm?

Indlægaf Orchidea » 28. jan 2019, 18:19

Animi skrev:
Purple Haze skrev:
Animi skrev:
Orchidea skrev:For mig er der stor forskel. Jeg kan virkelig ikke forstå at du kan holde ud at se voldtægtsscenen i irreversible og jo, jeg synes sgu at det er lidt off. Det vil jeg have lov til at mene. Du er velkommen til at synes at jeg er off, fordi jeg synes du er off. Det er okay, jeg er sikker på at vi kan være enige om så meget andet så.


Når du skriver, at du synes man er lidt 'off' - hvad er det så helt konkret du mener?



For mig vil det være når noget bliver fremstillet så Extremt som muligt uden at det virkelighedstro forsvinder - og folk så sidder og bruger det som underholdning. Det finder jeg også "off", eller måske utiltalende er nok et mere korrekt udtryk for mit vedkommende.
Har ikke set Irreversible, så ved ikke om den opfylder "mine kriterier" for hvad extremt er.

Men er generelt ret obs på ikke at gøre mig selv ufølsom overfor de onde sider i livet - hvilket der jo er rigtig mange der er i mere eller mindre grad, når de fx underholder sig selv i kikke-køer og med henrettelsesvideoer, eller synes at "almindelig" voldtægt ikke er så alvorligt.


Det er præcis derfor, jeg gerne vil høre Orchidea om, hvad hun helt præcis mener. Fordi når nogle skriver, at man er lidt "off" i bøtten, så opfatter jeg det som, at man mener, at der så er noget galt med en rent mentalt. Og det er jo noget helt, helt andet, end at mene, at nogle er utiltalende.


Jeg synes at du - og mange andre - læser meget mere ind i min udtalelse, end der står og menes.

Hvis du forstår hvad Purple mener, så forstår du også hvad jeg mener, for det er meget rammende.
1
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Er man forstyrret i bøtten, hvis man elsker gyserfilm?

Indlægaf zembra1986 » 28. jan 2019, 18:20

Fandt lige denne artikel som giver lidt forklaring på hvorfor horror er sådan en populær genre:

http://sciencenordic.com/why-horror-so-popular

Edit: synes specielt dette citat er interresant: "We go through a range of emotions as we’re watching or reading, and through that experience we learn something about our own responses. Horror provides us with insights into ourselves and into the dark corners of the world, and it lets us develop and refine coping skills that may be critical later in life"
1
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7459
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19498

Re: Er man forstyrret i bøtten, hvis man elsker gyserfilm?

Indlægaf Animi » 28. jan 2019, 18:30

Orchidea skrev:
Animi skrev:
Purple Haze skrev:
Animi skrev:
Orchidea skrev:For mig er der stor forskel. Jeg kan virkelig ikke forstå at du kan holde ud at se voldtægtsscenen i irreversible og jo, jeg synes sgu at det er lidt off. Det vil jeg have lov til at mene. Du er velkommen til at synes at jeg er off, fordi jeg synes du er off. Det er okay, jeg er sikker på at vi kan være enige om så meget andet så.


Når du skriver, at du synes man er lidt 'off' - hvad er det så helt konkret du mener?



For mig vil det være når noget bliver fremstillet så Extremt som muligt uden at det virkelighedstro forsvinder - og folk så sidder og bruger det som underholdning. Det finder jeg også "off", eller måske utiltalende er nok et mere korrekt udtryk for mit vedkommende.
Men er generelt ret obs på ikke at gøre mig selv ufølsom overfor de onde sider i livet - hvilket der jo er rigtig mange der er i mere eller mindre grad, når de fx underholder sig selv i kikke-køer og med henrettelsesvideoer, eller synes at "almindelig" voldtægt ikke er så alvorligt.


Det er præcis derfor, jeg gerne vil høre Orchidea om, hvad hun helt præcis mener. Fordi når nogle skriver, at man er lidt "off" i bøtten, så opfatter jeg det som, at man mener, at der så er noget galt med en rent mentalt. Og det er jo noget helt, helt andet, end at mene, at nogle er utiltalende.
Har ikke set Irreversible, så ved ikke om den opfylder "mine kriterier" for hvad extremt er.


Jeg synes at du - og mange andre - læser meget mere ind i min udtalelse, end der står og menes.

Hvis du forstår hvad Purple mener, så forstår du også hvad jeg mener, for det er meget rammende.


Jeg tror så også, at du skal overveje dine ordvalg så, hvis det du rent faktisk mente var i stil med "utiltalende."

Det er i hvert fald ret langt fra at skrive "Jeg synes egentlig at man er småsyg i bøtten, hvis man synes det er fedt!" og "Edit: jeg mener det faktisk. Jeg tænker at der er noget galt i roen på folk, der synes det er fedt." og så at mene at noget er utiltalende.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Sevii
Indlæg: 519
Tilmeldt: 19. nov 2015, 08:30
Kort karma: 93
Likede indlæg: 1345

Re: Er man forstyrret i bøtten, hvis man elsker gyserfilm?

Indlægaf Sevii » 28. jan 2019, 18:54

Næ. Er ret normal. Jeg adskiller fiktion og virkelighed ret let. Men! Jeg må indrømme jeg har svært ved voldsomme voldtægtscener, som Irréversible. Jeg undgår det. Lars Von Triers nye film er nok ik horror, men den indeholder elementer og den scene med anden, ja, den kiggede jeg væk fordi jeg vidste den kom. Det var egentlig nok til jeg ikke ville se filmen, men gjorde det for min veninde.

Horror er på linje med andre genrer.
0
:banan: :banan:
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 8977
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1010
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21796

Re: Er man forstyrret i bøtten, hvis man elsker gyserfilm?

Indlægaf Purple Haze » 28. jan 2019, 19:07

Sevii skrev:Næ. Er ret normal. Jeg adskiller fiktion og virkelighed ret let. Men! Jeg må indrømme jeg har svært ved voldsomme voldtægtscener, som Irréversible. Jeg undgår det. Lars Von Triers nye film er nok ik horror, men den indeholder elementer og den scene med anden, ja, den kiggede jeg væk fordi jeg vidste den kom. Det var egentlig nok til jeg ikke ville se filmen, men gjorde det for min veninde.

Horror er på linje med andre genrer.


Synes ikke den slags scener jeg tænker på rigtig findes i Horror, splatter, action, og gyserfilm
De findes oftest især i krigsfilm og lidt i Div dramaer. Tror faktisk Lars von Triers film er tæt på den slags jeg tænker på.
2
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19587
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Er man forstyrret i bøtten, hvis man elsker gyserfilm?

Indlægaf LadyFox » 28. jan 2019, 19:12

Jeg synes godt nok også der er stor forskel på at mene at andre er "off" og så at de er "småsyge i bøtten" som det blev beskrevet i den anden tråd. Måske ud fra hvad jeg selv ligger i ordene. For mig er "småsyg i bøtten" at der er noget galt mentalt, og sådan virkelig noget man bør være varsom med at kaste om sig, hvor "off" er mere løst for mig, det kan for mig være alt mellem at putte remoulade på leverpostejsmaden (undskyld jer der gør det) til at være totalt psycho.

Altså, hvis man er klar til at kalde andre folk for småsyge i bøtten, ud fra deres helt almindelige underholdningspræferencer som vel og mærke ikke skader nogen, så synes jeg da man må forvente at få en reaktion. Jeg synes det er lidt letkøbt bagefter at mene at det er de andre der misforstår, altså, hvad havde du regnet med?
3
...
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 8977
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1010
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21796

Re: Er man forstyrret i bøtten, hvis man elsker gyserfilm?

Indlægaf Purple Haze » 28. jan 2019, 19:15

LadyFox skrev:
Altså, hvis man er klar til at kalde andre folk for småsyge i bøtten, ud fra deres helt almindelige underholdningspræferencer som vel og mærke ikke skader nogen, så synes jeg da man må forvente at få en reaktion. Jeg synes det er lidt letkøbt bagefter at mene at det er de andre der misforstår, altså, hvad havde du regnet med?


Vel at der ikke laves en tråd hvor man bedes redegøre for det i detaljer, når det er skrevet i “det må man ikke sige tråden”....
3
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19587
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Er man forstyrret i bøtten, hvis man elsker gyserfilm?

Indlægaf LadyFox » 28. jan 2019, 19:25

Purple Haze skrev:
LadyFox skrev:
Altså, hvis man er klar til at kalde andre folk for småsyge i bøtten, ud fra deres helt almindelige underholdningspræferencer som vel og mærke ikke skader nogen, så synes jeg da man må forvente at få en reaktion. Jeg synes det er lidt letkøbt bagefter at mene at det er de andre der misforstår, altså, hvad havde du regnet med?


Vel at der ikke laves en tråd hvor man bedes redegøre for det i detaljer, når det er skrevet i “det må man ikke sige tråden”....


Så er det jo gratis at skrive alt i "det må man ikke...", fordi den er jo stensikker at der ikke går særlig længe før den der "Kan i ikke oprette en tråd til emnet"-kommentar kommer.

Nu har jeg ikke selv bedt om at hun redegøre noget i detaljer, det står hende helt frit for om hun har lyst til det. Dog synes jeg da stadig man må forvente at andre har en holdning til det man siger, uanset hvilken tråd, i sær hvis man er sådan lidt frisk i det og sige ting som "at der noget galt i roen" på folk. Jeg synes i bedste fald det er naivt at tro at det så ikke kommer en reaktion.
3
...
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Er man forstyrret i bøtten, hvis man elsker gyserfilm?

Indlægaf kidkomb » 28. jan 2019, 19:32

Jeg vil bare gerne sige, fordi jeg er for uoplagt til at uddybe min holdning i dag, at jeg slet ikke kan forstå at I ikke forstår HVOR stor forskel der er på gyserfilm og så det som det handlede om; nemlig ultrarealistisk snuff-fiktion og udpenslet tortur.
Det er ingenlunde det samme og derfor kan jeg ikke uddybe min holdning lige i dag. Jeg er ikke så godt et sted i dag at jeg magter diskussionen.
4
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.

Tilbage til "Generelt"