Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf Artem » 10. feb 2019, 00:01

Lige nu er der en tråd om uduelige lærer hvor de fleste nævner noget fra deres folkeskoletid.
Hvilket endnu en gang minder mig om at jeg nærmest intet kan huske fra min barndom og skoletid... Det er faktisk sådan at min svoger som jeg gik i parallel klasse med de sidste år driller mig med det, når han feks er stødt på en gammel kammerat og spørger om jeg kan huske vedkommende? og han så selv siger at naturligvis kan jeg ikke det. Ja for sådan er det det 9 ud af 10 gange. (Kan forøvrigt intet huske om min svoger fra skoletiden)

Vi har også siden haft holdt et par reunion fester i min gamle folkeskole klasse, hvor episoder fra skoletiden jo også tit er et emne, og hvor det også er meget sjældent jeg kan huske det, og hvis jeg endelig kan er det meget generelt, og slet ikke med alle de detaljer som specielt pigerne kan huske.

Jeg undrer mig bare lidt over at jeg kan huske så lidt? Er lidt som om mit liv først rigtigt er startet efter at jeg gik ud af skolen, hvor jeg meget bedre husker ting der fra og til i dag.
For er jo ikke fordi jeg har haft en dårlig barndom, er jo vokset op i kernefamilie med søskende, venner osv. Med skolen gik det måske ikke helt godt da jeg er letter ordblind og derfor var noget i svag i de sproglige fag. Men var til gengæld rigtig stærk i matematik, fysik osv.
Er heller ikke fordi jeg er blevet drillet mere end andre, og da jeg var stræk og hurtig vandt jeg altid slagsmål hvis man fik pisset mig så meget af. Hvorfor der ikke var nogle der gjorde det de sidste mange år.

Dog gjorde jeg i bagklogskabens klare lys, en lidt umart ting i forhold til mit sociale liv i skole, og det var at mine forældre boede nærmest lige over for skolen, så gad ikke at have madpakke med, hvor jeg i stedet bare smuttede hjem i middagspausen i fritimer osv.
Det forklarer naturligvis lidt om hvorfor jeg ikke så godt kan huske dem fra de andre klasser, (vi var 7 klasser i min årgang de sidste år) og med sladderen der vil kørte på skolen, med hvem der havde kysset hvem osv...

Kan i andre huske jeres skoletid og barndom?
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf dgd2007 » 10. feb 2019, 01:04

Ja. Ikke alt selvfølgelig, men en masse enkeltsituationer og hvad man tænkte i dem.
Og jeg har lidt kontakt med en klassekammerat (fra 1. til 7.) og vi sad da her i sommer og repeterede alle de 29 elever i klassen ... ved lidt fælles hjælp :P

Men som sagt, der er sikkert masser jeg har glemt.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16840
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20887

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf Misantropen » 10. feb 2019, 01:11

Ja, nogle ting står klart. Det er både i forhold til oplevelser i undervisningen, frikvartererne, fritiden og hvordan skolen så ud, nogle lugte, følelser der bliver vakt, omgivelserne, myter osv. Mange år efter er det kommet frem hvordan jævnaldrende elever blev udsat for incest, vold m.m.

For nylig blev jeg mindet om det at tegne i de bøger der gik i arv fra årgang til årgang. Det var ret underholdende :D
1
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf Planten » 10. feb 2019, 01:35

Men du kan jo huske noget fra din skoletid - du blev ikke drillet og du kan huske, at du ikke var specielt stærk i de sproglige dag, men bedre i de naturvidenskabelige :) du husker bare ikke de ting, de andre husker. Og det er jo forskelligt, hvor meget ting har betydet for én :)


Jeg kan huske meget - jeg husker generelt godt. Lidt for godt. Jeg husker blandt andet hvor bestemte ting hang i sløjd, hvor vi have "familie" i hjemkundskab, hvor jeg sad til musik og kor, og min plads i de store klasser husker jeg også. Jeg ved hvor bestemte bøger stod på biblioteket, hvor vores klasse stod til morgensang, hvilken plads jeg ofte valgte at klæde om på, når jeg var til håndbold osv. Men jeg lærte ikke ting, jeg kan huske. Jo, jeg ved hvor i historiebogen, der stod noget om Columbus, da vi havde historie i 7. klasse, men det er vist det. Orv, jeg kan også huske, hvor kviksølvet stod i fysik/kemi lokalet :lol:
3
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf dgd2007 » 10. feb 2019, 02:20

Planten skrev:[...] Orv, jeg kan også huske, hvor kviksølvet stod i fysik/kemi lokalet :lol:

Åh jo, fysiklokalet ... man kan da vel huske den flødebolle der voksede i vakuumklokken. :D
Og jernspånerne på papiret som rettede ind efter magneten nedenunder.
0
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1618
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2669

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf KIM K » 10. feb 2019, 04:52

Der er sikkert mere og mere der er gledet ud i forglemmelsens tåge som årene er gået. Men jeg kan stadig huske mange episoder, lokalerne og alle klassekammeraterne, men ikke alle lærerne for hvem nogle kun underviste os for en kortere bemærkning.
Jeg læste engang at lugte skulle være noget af det man husker bedst, og jeg kan næsten genkalde lugten af det syntetiske gulvtæppe der lå i klasselokalet og ude på gangen i vores fløj af skolen nu da jeg husker tilbage på det.

Jeg husker min skoletid som nogle gode år.
0
Brugeravatar
Minionine
Indlæg: 1165
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:28
Kort karma: 207
Likede indlæg: 3302

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf Minionine » 10. feb 2019, 05:45

Jeg husker meget fra min barndom og skoletid. Børnehaven kan jeg tydeligt huske og hvem jeg legede med. Klassekammerater fra folkeskolen er stadig mine bedste venner i dag, så der bliver minderne også holdt ved lige, når vi snakker om gamle dage :) Jeg kan også huske alle elevernes fødselsdag og mange af deres telefonnumre :D
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf Slettet bruger » 10. feb 2019, 05:45

Jeg husker markant mindre end de fleste tilsyneladende. Jeg har også været til reunions, og jeg kan ikke huske alle de episoder de andre taler om.

Det er lidt spøjst for jeg synes egentlig jeg husker ret godt, men åbenbart ikke sociale situationer. Måske hænger det sammen med at jeg aldrig har været et særligt socialt menneske, og så bider jeg måske bare ikke så meget mærke i hvem der sagde og gjorde hvad hvornår. Det interesserer mig stadig meget lidt hvem der har kysset hvem til julefrokosten, så det ryger ind ad det ene øre og ud ad det andet.
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf Planten » 10. feb 2019, 07:48

dgd2007 skrev:
Planten skrev:[...] Orv, jeg kan også huske, hvor kviksølvet stod i fysik/kemi lokalet :lol:

Åh jo, fysiklokalet ... man kan da vel huske den flødebolle der voksede i vakuumklokken. :D
Og jernspånerne på papiret som rettede ind efter magneten nedenunder.

Eller flormelis, der blev til en kulsøjle :)
0
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12919
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3532
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55517
Kontakt:

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf Ado » 10. feb 2019, 08:03

Jeg husker enormt meget fra min barndom. Selve mindet om da mine forældre forsøgte at vænne mig af med sutten, står lysende klart.
0
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1618
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2669

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf KIM K » 10. feb 2019, 08:26

Ado skrev:Jeg husker enormt meget fra min barndom. Selve mindet om da mine forældre forsøgte at vænne mig af med sutten, står lysende klart.


Er det fordi du husker særligt godt, eller fordi du var fyldt 12 før de fik vænnet dig fra :D
5
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12919
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3532
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55517
Kontakt:

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf Ado » 10. feb 2019, 08:28

KIM K skrev:
Ado skrev:Jeg husker enormt meget fra min barndom. Selve mindet om da mine forældre forsøgte at vænne mig af med sutten, står lysende klart.


Er det fordi du husker særligt godt, eller fordi du var fyldt 12 før de fik vænnet dig fra :D

Jeg husker det tydeligt, fordi det var med i min konformationstale. :D

Nej, jeg tror det hænger meget sammen med, at min far - da jeg ved morgenbordet bad om min sut - gik ud i køkkenet og kom tilbage og puttede den i min mund. Han havde så dyppet den i sennep. Mine forældre havde så bare ikke taget højde for min madglæde og ikke-eksisterende kræsenhed. Så jeg åd da bare det sennep. :D
3
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf A 7 » 10. feb 2019, 08:40

Jeg synes, jeg husker meget, men der er sikkert også meget, jeg husker forkert, fx personer eller situationer, jeg blander sammen.
0
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4495
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 940
Likede indlæg: 4728

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf Panton » 10. feb 2019, 08:43

Jeg husker desværre alt for mange ting alt for godt. jeg ville dog ønske der fandtes en delete knap i hjernen, og sidder jeg sammen med nogen der taler om den epoke i livet, lader jeg som om jeg intet husker. Det er så meget nemmere at sige end det jeg reelt husker og ikke vil snakke om!
1
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf A 7 » 10. feb 2019, 08:46

Panton skrev:Jeg husker desværre alt for mange ting alt for godt. jeg ville dog ønske der fandtes en delete knap i hjernen, og sidder jeg sammen med nogen der taler om den epoke i livet, lader jeg som om jeg intet husker. Det er så meget nemmere at sige end det jeg reelt husker og ikke vil snakke om!


Det gør der ikke, men der findes teknikker, der gør at man meget bedre kan forliges og leve med sin fortid.
1

Tilbage til "Generelt"