Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf Sangius » 10. feb 2019, 08:54

Jeg husker ret meget fra min barndom. Husker enkelte episoder fra da jeg stadig gik med ble, og husker at blive skiftet på gulvet i badeværelset. Husker da jeg skulle lære at gå uden ble, og jeg lavede lort i et par stribede selebukser på køkkengulvet.
Jeg husker at jeg var klædt ud i en gul kjole med en hat til til fastelavn i vuggestue alderen.
Tror det er de tre minder der står klarest frem før børnehaven.
Børnehaven husker jeg tydeligt. Kan huske legepladsen, vennerne, de specielle dage vi havde. Vi havde en kannibaldag, hvor vi fik håret bundet op og pyntet med små knogler, og sad udenfor i tippier. Gad vide om den havde gået i dag.
Husker mange specifikke øjeblikke i børnehaven, både lidt mere specielle, men også ret almindelige.
Folkeskolen står også helt klart. Ville godt kunne remse klassens medlemmer op, og også nogle stykker fra klassen over og under.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16014
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1396
Likede indlæg: 29807

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf TinaW » 10. feb 2019, 09:11

Jeg husker ikke så meget detaljer, men jeg kan huske meget i grove træk. Er sikkert meget der er gået i glemmebogen også.
Min barndom, opvækst og skolegang har været ganske fredsommelig, tryg og uden de store begivenheder, andet end en flytning da jeg var omkring 8 år.
Der husker jeg at vi var ude og kigge på en masse huse og at det jeg helst ville bo i, fordi det lå i en skov og der var plads til hest, desværre var noget skrammel.
Jeg husker de fleste af mine klassekammerater, men om jeg ville kunne genkende dem, jeg ikke er venner med på facebook, hvis jeg mødte dem, det ved jeg ikke.
Dem fra før jeg skiftede skole (efter 2. klasse) husker jeg ikke ret godt.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20376
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 763
Likede indlæg: 43766

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf paint » 10. feb 2019, 09:12

Jeg kan huske det meste fra min skoletid. Både lærerne og mine klassekammerater. I 1 klasse, skulle jeg sidde ved siden af en pige som hed Anja, og jeg kunne ikke lide hende, primært fordi hun var pige. Piger var mærkelige. Der var dog en positiv ting ved hende ting ved hende, og det var at hun havde svært ved at stave, og gerne ville kigge hos mig. Hendes far var ansat i et firma, hvor de åbenbart havde fri adgang til kuglepenne med firmalogo på. Jeg krævede kontant betaling i form af en kuglepen, hvis hun ville se hvordan jeg havde stavet et bestemt ord. Min mor undrede sig over, hvordan jeg fik alle de kuglepenne. Dem fik jeg af Anja, var svaret altid. Jeg undlod at sige, at hun blev afpresset til at levere dem. :blush:

Jeg husker også ret tydeligt, da mine forælde flyttede til Mellemøsten, fordi min far blev udstationeret. Jeg skulle gå i en international skole, sammen med amerikanere, englændere, tyskere og nogle fra andre Mellemøstlige lande. Vi var en broget forsamling, og havde verdens mest hidsige englænder som lærer. Han fik smadret adskillige pegepinde, fordi han blev ekstremt hidsig, hvis der var nogle som ikke kunne stoffet, og så tæskede han pegepinden ned i katederet og kaldte os alverdens grimme ting. Der var en noget anerledes form for disciplin i den skole i forhold til en dansk skole. Alle, skulle rejse sig når læreren kom ind til timen og stå ret - OG blive stående til det behagede ham at sætte sig ned.

Da mine forældre hørte det, blev jeg flyttet til en anden klasse og fik en ældre rar lærerinde, som hverken smadrede pegepinde eller råbte grimme ting efter os.
Ak ja.....
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5644
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf FruKuk » 10. feb 2019, 09:27

Jeg husker også ret meget fra min barndom. Nok tilbage til omkring 3-4 års alderen har jeg minder fra (eller også er det blevet til minder, fordi mine forældre og jeg har talt om ting fra dengang :gruble:).

Til gengæld har jeg en veninde, der var hjemme ved sine forældre til jul og ville møde op til en årlig tradition i hendes klasse - nemlig en "god jul øl" på den lokale bodega den 23. december for dem, der nu var hjemme for at fejre jul i barndomshjemmet. Da hun sidder der og drikker øl, synes hun at det er lidt mærkeligt, at hun slet ikke kan huske noget af det, de andre taler om, og at de i øvrigt virker sådan lidt distancerede i forhold til det, som hun fortæller, men slår det hen. Da hun 2 timer senere rejser for at gå hjem, går hun forbi et andet bord, og der sidder hendes rigtige klasse...
5
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4495
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 940
Likede indlæg: 4728

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf Panton » 10. feb 2019, 09:30

A 7 skrev:
Panton skrev:Jeg husker desværre alt for mange ting alt for godt. jeg ville dog ønske der fandtes en delete knap i hjernen, og sidder jeg sammen med nogen der taler om den epoke i livet, lader jeg som om jeg intet husker. Det er så meget nemmere at sige end det jeg reelt husker og ikke vil snakke om!


Det gør der ikke, men der findes teknikker, der gør at man meget bedre kan forliges og leve med sin fortid.


Ja tak, jeg er nu kommet overens med min fortid på bedste vis. Jeg taler bare ikke meget om det men det er mere fordi det giver sådan en dårlig stemning og jeg gider ikke de der velmenende "ej hvor er det synd for dig" agtigt. Det var det, Ja, men det gør ofte folk forlegne og det ønsker jeg ikke. Så er det nemmere at tie stille eller undlade detaljer.
1
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
MOGA
Indlæg: 4024
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7348

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf MOGA » 10. feb 2019, 09:36

Jeg husker få brudstykker af min barndom. Min familiemæssige barndom har, så vidt jeg kan vurdere, været fin og stabil, men jeg kan ikke huske meget. Fx har jeg kun ét sløret minde af min morfar, som døde da jeg var 5. Jeg kan heller ikke huske børnehave, første skoledag eller lignende. Jeg havde en hæslig skoletid frem til slutningen af 7. klasse, hvor jeg skiftede skole. De næste par år husker jeg ret godt, men kan efterfølgende ikke huske meget fra gymnasiet, hvor jeg heller ikke havde det godt. Jeg kan også se mønsteret i mit voksenliv, hvis jeg har det godt, husker jeg som en elefant, hvis jeg ikke har det godt, husker jeg stort set intet.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf LaScrooge » 10. feb 2019, 10:06

Jeg kan huske meget og fra meget tidligt, helt tilbage fra 1-årsalderen. Jeg tror det skyldes at vi flyttede meget og jeg har gået på mange forskellige skoler, så min barndom er opdelt på en måde, der gør det nemt at genkalde mig detaljer fra de enkelte perioder. Jeg kan også huske skift i hvordan jeg oplevede mig selv i relation til omverdenen og jeg kan huske, hvornår jeg oplevede selverkendelse, dvs. konkret begyndte at tænke på mig selv som et adskilt "jeg". Jeg var 4 år gammel, vi boede i en forpagterbolig på et meget smukt gods og det var lige inden jeg startede i skolen. Min mor flyttede tilbage til området 22 år senere og det var ret fantastisk at gennemsøge det sted.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf dgd2007 » 10. feb 2019, 10:25

paint skrev:[...] og havde verdens mest hidsige englænder som lærer. Han fik smadret adskillige pegepinde, fordi han blev ekstremt hidsig, hvis der var nogle som ikke kunne stoffet, og så tæskede han pegepinden ned i katederet og kaldte os alverdens grimme ting. Der var en noget anerledes form for disciplin i den skole i forhold til en dansk skole. Alle, skulle rejse sig når læreren kom ind til timen og stå ret [...]

Sådan nogle havde vi altså også i DK-stan i begyndelsen af 60'erne :fløjt:
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf kidkomb » 10. feb 2019, 11:05

dgd2007 skrev:
paint skrev:[...] og havde verdens mest hidsige englænder som lærer. Han fik smadret adskillige pegepinde, fordi han blev ekstremt hidsig, hvis der var nogle som ikke kunne stoffet, og så tæskede han pegepinden ned i katederet og kaldte os alverdens grimme ting. Der var en noget anerledes form for disciplin i den skole i forhold til en dansk skole. Alle, skulle rejse sig når læreren kom ind til timen og stå ret [...]

Sådan nogle havde vi altså også i DK-stan i begyndelsen af 60'erne :fløjt:

Sådan en lærer havde min kæreste på en provins-skole i 80'erne :shock:
-han blev dog fyret efter at han havde ramt et barn med et bundt nøgler....
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20376
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 763
Likede indlæg: 43766

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf paint » 10. feb 2019, 12:32

dgd2007 skrev:
paint skrev:[...] og havde verdens mest hidsige englænder som lærer. Han fik smadret adskillige pegepinde, fordi han blev ekstremt hidsig, hvis der var nogle som ikke kunne stoffet, og så tæskede han pegepinden ned i katederet og kaldte os alverdens grimme ting. Der var en noget anerledes form for disciplin i den skole i forhold til en dansk skole. Alle, skulle rejse sig når læreren kom ind til timen og stå ret [...]

Sådan nogle havde vi altså også i DK-stan i begyndelsen af 60'erne :fløjt:


Jeg troede egentlig, at man skulle længere tilbage for at finde eksemplarer som ham, i Danmark. Måske lidt Lektor Blomme agtigt. Det var vist i 30érne, at den gode Lektor Blomme huserede (omend i fiktionsform)?
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf Krølle » 10. feb 2019, 12:40

Min tysklærer i niende kylede kridt efter elever, der ikke levede op til hendes standard, pg hun havde en MEAN kastearm.

Jeg elskede lidt den dag, hun prøvede at ramme mig og lavede en fuldtræffer i panden på hendes yndlingselev på rækken foran :-D

...altsådet var da synd for eleven, der blev ramt, men det var det jo altid.
2
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf dgd2007 » 10. feb 2019, 13:03

paint skrev:Jeg troede egentlig, at man skulle længere tilbage for at finde eksemplarer som ham, i Danmark. Måske lidt Lektor Blomme agtigt. Det var vist i 30érne, at den gode Lektor Blomme huserede (omend i fiktionsform)?

Der var generelt ikke meget fiktion i Scherfigs bøger - jeg mener det drejede sig om en bestemt skole på Østerbro (Metropolitian?). Blomme selv kan muligvis have været en hybrid mellem flere, men han skrev jo meget realistisk altid. Det har nok været i beg. af 20'erne dog, for han (Scherfig) er født i 1905.
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14667
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24663

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf sigge » 10. feb 2019, 14:47

Jeg husker stort set intet fra før 6-årsalderen. Jeg husker kun få episoder fra børnehaven og børnehaveklassen, og jeg kan f.eks. ikke huske navne på mine lærere i børnehaveklassen.

Jeg kan huske visse ting fra min første skoledag i 1. klasse, men derudover er det også kun glimt og særlige episoder fra de små klasser. Jeg kan huske en del navne på mine klassekammerater, og nogle af dem husker jeg en del detaljer om. Jeg har kontakt med nogle få på facebook bl.a. min bedste veninde fra børnehaven og de første år i folkeskolen. For nogle år siden, spurgte jeg hende, om hun kunne huske, hvorfor vi stoppede med at lege sammen, og det viste sig så, at hun var flyttet i 2. eller 3. klasse, det kunne jeg slet ikke huske. Til gengæld kunne jeg huske, at hun fik en ny moster (hendes mormor fik et barn), da vi gik i 2., og det syntes jeg var helt vildt mærkeligt, for en moster var jo en voksen.

Da jeg skulle begynde i 6., flyttede vi til Grønland, og det er selvfølgelig noget, der gør indtryk og betyder, at minder sætter sig bedre fast.
I min familie har vi vores egen tidsregning, der hedder før, under eller efter Grønland. :)
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20376
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 763
Likede indlæg: 43766

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf paint » 10. feb 2019, 14:48

Lemonella skrev:
paint skrev:
dgd2007 skrev:
paint skrev:[...] og havde verdens mest hidsige englænder som lærer. Han fik smadret adskillige pegepinde, fordi han blev ekstremt hidsig, hvis der var nogle som ikke kunne stoffet, og så tæskede han pegepinden ned i katederet og kaldte os alverdens grimme ting. Der var en noget anerledes form for disciplin i den skole i forhold til en dansk skole. Alle, skulle rejse sig når læreren kom ind til timen og stå ret [...]

Sådan nogle havde vi altså også i DK-stan i begyndelsen af 60'erne :fløjt:


Jeg troede egentlig, at man skulle længere tilbage for at finde eksemplarer som ham, i Danmark. Måske lidt Lektor Blomme agtigt. Det var vist i 30érne, at den gode Lektor Blomme huserede (omend i fiktionsform)?


Jeg gik også i skole i 60’erne og oplevede tit skolelærere, der førte sig frem som små generaler. Smed med kridt og nøglebundter og smadrede pegepinde.
En enkelt lærer, havde altid sine nøgler i hånden og gik rundt og raslede med dem og så han en urolig elev, fik han/hun én i nødden med nøglerne.
Vi rejste os også op når en lærer kom ind og vi rakte pænt hånden i vejret og bad om lov til at gå i gården, hvis vi skulle på toilettet.
Der herskede kæft, trit og retning. Ingen sagde noget, medmindre man blev spugt.

Vi havde en ekstremt hidsig regnelærer. Han gav altid drengene lov til at vælge mellem en lussing eller en sveder og selvfølgelig valgte drengene en lussing. Pigerne fik intet valg, men fik en sveder. I hvert fald ind til jeg brokkede mig til skolens inspektør og vi så også fik valget. Den eneste, der valgte lussingen, var åbenbart mig, men der turde han åbenbart ikke slå så hårdt som på drengene, hvilket drengene selvfølgelig brokkede sig over. Det stoppede dog, da han fortalte dem at blev der mere brok, kunne de få både en sveder og en lussing.


Det lyder grotesk. Jeg vil gætte på, at ham den lærer jeg havde i udlandet, har været en englænder af den gamle (sorte) skole. Det mindede i hvert fald ikke meget om en dansk skole, på daværende tidspunkt.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24983
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf Wizzze » 10. feb 2019, 15:06

Krølle skrev:Min tysklærer i niende kylede kridt efter elever, der ikke levede op til hendes standard, pg hun havde en MEAN kastearm.

Jeg elskede lidt den dag, hun prøvede at ramme mig og lavede en fuldtræffer i panden på hendes yndlingselev på rækken foran :-D

...altsådet var da synd for eleven, der blev ramt, men det var det jo altid.


Altså det er jo helt forkert, det var Anders, Matematiklæreren i 6. klasse der kastede med kridt, og han ramte altid! :D

Jeg husker tydeligt min barndom og skoletid. Jeg kan også tydeligt huske min børnehave, og hvordan stuerne og legepladsen var indrettet, trods jeg kun var der i kort tid. Selvfølgelig kan jeg ikke huske hver dag, men alle lærerne, de andre elever og forskellige episoder, der skete i skoletiden. Med de tidlige minder, der omkring 3-års alderen er jeg lidt tåget på om det faktisk er noget jeg husker, eller noget jeg er blevet fortalt, som jeg så husker :gruble:
Men der fra 4-5-6års alderen har jeg meget tydelige minder.

Der sker jo mange "første gang" i den tidsperiode og de fleste af dem kan jeg huske.
0
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Generelt"