Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf dgd2007 » 10. feb 2019, 15:56

Lemonella skrev:[...]
Vi havde en ekstremt hidsig regnelærer. Han gav altid drengene lov til at vælge mellem en lussing eller en sveder og selvfølgelig valgte drengene en lussing. Pigerne fik intet valg, men fik en sveder. I hvert fald ind til jeg brokkede mig til skolens inspektør og vi så også fik valget. Den eneste, der valgte lussingen, var åbenbart mig, men der turde han åbenbart ikke slå så hårdt som på drengene, hvilket drengene selvfølgelig brokkede sig over. Det stoppede dog, da han fortalte dem at blev der mere brok, kunne de få både en sveder og en lussing.
Billede
Vi kaldte i øvrigt heller ikke læreren for "Anders". Det var "hr. Ditten" og "fru/frøken Datten".
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20376
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 763
Likede indlæg: 43764

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf paint » 10. feb 2019, 16:10

dgd2007 skrev:
paint skrev:Jeg troede egentlig, at man skulle længere tilbage for at finde eksemplarer som ham, i Danmark. Måske lidt Lektor Blomme agtigt. Det var vist i 30érne, at den gode Lektor Blomme huserede (omend i fiktionsform)?

Der var generelt ikke meget fiktion i Scherfigs bøger - jeg mener det drejede sig om en bestemt skole på Østerbro (Metropolitian?). Blomme selv kan muligvis have været en hybrid mellem flere, men han skrev jo meget realistisk altid. Det har nok været i beg. af 20'erne dog, for han (Scherfig) er født i 1905.


Jeg mener at have hørt engang, at det var Krebs' Skole på Østerbro, som Scherfig skrev om. Den ligger der endnu, og har bl.a været skole for Kronprins Frederik og Joachim, samt nogle af deres børn.
Det kan selvfølgelig også have været den gamle Metropolitanskole, som, har jeg lige læst, lå ved Frue Plads lige ved Universitetet.

https://www.krebs-skole.dk/

https://da.wikipedia.org/wiki/Metropolitanskolen
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf dgd2007 » 10. feb 2019, 16:58

paint skrev:Jeg mener at have hørt engang, at det var Krebs' Skole på Østerbro, som Scherfig skrev om. Den ligger der endnu, og har bl.a været skole for Kronprins Frederik og Joachim, samt nogle af deres børn.
Det kan selvfølgelig også have været den gamle Metropolitanskole, som, har jeg lige læst, lå ved Frue Plads lige ved Universitetet.

https://www.krebs-skole.dk/

https://da.wikipedia.org/wiki/Metropolitanskolen

Scherfig var i hvert fald student fra Metropolitan, iflg. Wiki: https://da.wikipedia.org/wiki/Hans_Scherfig

Det udelukker selvfølgelig ikke at han kan have gået på den anden først (det var jo en børneskole med 1. til 5. eller 7. klasse). Men lektor Blomme underviser jo i latin, så jeg handlingen foregår i gymnasiet eller i hvert fald mellemskole/real (eller hvad det nu hed dengang).
Senest rettet af dgd2007 10. feb 2019, 16:59, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24982
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf Wizzze » 10. feb 2019, 16:58

dgd2007 skrev:
Lemonella skrev:[...]
Vi havde en ekstremt hidsig regnelærer. Han gav altid drengene lov til at vælge mellem en lussing eller en sveder og selvfølgelig valgte drengene en lussing. Pigerne fik intet valg, men fik en sveder. I hvert fald ind til jeg brokkede mig til skolens inspektør og vi så også fik valget. Den eneste, der valgte lussingen, var åbenbart mig, men der turde han åbenbart ikke slå så hårdt som på drengene, hvilket drengene selvfølgelig brokkede sig over. Det stoppede dog, da han fortalte dem at blev der mere brok, kunne de få både en sveder og en lussing.
Billede
Vi kaldte i øvrigt heller ikke læreren for "Anders". Det var "hr. Ditten" og "fru/frøken Datten".


Sådan var det også de første år da jeg gik i skole. De første år, var med gamle lærere og lærerinder, som kunne have været med i Matador :lol: hvor det var hr fru og frøken, men fra 5. klasse begyndte vi at få nye yngre lærere fra generation "lige ud af seminariet" :D og så var det Anders, Hanne, Bjarne, Dorthe osv.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf dgd2007 » 10. feb 2019, 17:03

Wizzze skrev:Sådan var det også de første år da jeg gik i skole. De første år, var med gamle lærere og lærerinder, som kunne have været med i Matador :lol: hvor det var hr fru og frøken, men fra 5. klasse begyndte vi at få nye yngre lærere fra generation "lige ud af seminariet" :D og så var det Anders, Hanne, Bjarne, Dorthe osv.

Ja, der skete store ændringer med skolen især i perioden 1968-75 - man holdt også op med at have morgensang med de svulstige fædrelandssange. Jeg spurgte engang min halvsøster som er 10 år yngre, og de stadigvæk lærte færelandssangene i hendes tid? "Ok ja, begge to," svarede hun. Men vi lærte altså mindst 50. :lol:

PS: Jeg kan skam mange af dem endnu:

    Marken ej han kan beholde,
    før de emmer vorde golde,
    dræber ham den sidste gnist,
    dræber ham den sidste gnist.

    ****

    Havombruset yngler landet,
    tusind øer gik af havn,
    lod sig føre bort af vandet
    for at bære Danmarks navn.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24982
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf Wizzze » 10. feb 2019, 17:10

dgd2007 skrev:
Wizzze skrev:Sådan var det også de første år da jeg gik i skole. De første år, var med gamle lærere og lærerinder, som kunne have været med i Matador :lol: hvor det var hr fru og frøken, men fra 5. klasse begyndte vi at få nye yngre lærere fra generation "lige ud af seminariet" :D og så var det Anders, Hanne, Bjarne, Dorthe osv.

Ja, der skete store ændringer med skolen især i perioden 1968-75 - man holdt også op med at have morgensang med de svulstige fædrelandssange. Jeg spurgte engang min halvsøster som er 10 år yngre, og de stadigvæk lærte færelandssangene i hendes tid? "Ok ja, begge to," svarede hun. Men vi lærte altså mindst 50. :lol:

PS: Jeg kan skam mange af dem endnu:

    Marken ej han kan beholde,
    før de emmer vorde golde,
    dræber ham den sidste gnist,
    dræber ham den sidste gnist.

    ****

    Havombruset yngler landet,
    tusind øer gik af havn,
    lod sig føre bort af vandet
    for at bære Danmarks navn.


De første 3 år sang vi "I østen stiger solen op" HVER ENESTE MORGEN, kæft jeg er træt af den sang :evil:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf dgd2007 » 10. feb 2019, 17:10

Lemonella skrev:Åh ja og salmevers og staveord.

Ak, søger de ydmyge steder,
i støvet for Frelseren græder.
Der får du barn Jesus i tale,
thi roserne vokse i dale.
:engel:
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24604
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3192
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36688

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf Daine » 10. feb 2019, 17:17

Vi havde salmesang hver morgen frem til jeg gik i 5. Klasse ... det må have været omkring 1991 :) I december måned blev der tændt et lys i en speciallavet kalenderstage mens vi sang en julesalme. Og det var rigtige stearinlys! Luciaoptoget foregik også med rigtige lys i kronen + dem vi havde i hænderne. Ikke i dag hvor det er fesne led-lys.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf Planten » 10. feb 2019, 17:20

Åh ja, vores klasselærer fra første til femte klasse læste "Hyggen" for os hver december. I børnehaveklassen fik vi læst op fra mio min mio. Også i børnehaveklassen fik vi lov at være børn. Vi skulle hverken kunne læse eller skrive, men vi havde en bog, hvor vi skulle skrive bestemte mønstre, så vi kunne vænne os til at skrive bestemte former, der mindede om bogstaver.
2
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf dgd2007 » 10. feb 2019, 17:23

Wizzze skrev:De første 3 år sang vi "I østen stiger solen op" HVER ENESTE MORGEN, kæft jeg er træt af den sang :evil:

Nå ja, så var det mpske en fordel for os at vi havde 50 at vælge imellem :lol:

PS: den er jo ellers god ... :)

    Og med Guds lys udgår fra Øst
    en himmelsk glans på jord,
    et glimt fra Paradisets kyst,
    hvor livets abild gror.
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf Planten » 10. feb 2019, 17:31

dgd2007 skrev:
Wizzze skrev:De første 3 år sang vi "I østen stiger solen op" HVER ENESTE MORGEN, kæft jeg er træt af den sang :evil:

Nå ja, så var det mpske en fordel for os at vi havde 50 at vælge imellem :lol:

PS: den er jo ellers god ... :)

    Og med Guds lys udgår fra Øst
    en himmelsk glans på jord,
    et glimt fra Paradisets kyst,
    hvor livets abild gror.

Jeg har lige fundet mine to skolesangbøger. Jeg var faktisk lidt vild med morgensang. Men jeg elsker generelt at synge. Vores skoleinspektør "dirigerede". Vi var ikke i tvivl om, at hajs yndlings var "Roselil og hendes moder" - drengene sang hahaha, pigerne såsåså :)
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59497

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf DetSorteCirkus » 10. feb 2019, 17:37

Min far havde også sådan en lærertype engang i 60erne. Da han en dag tyrede et stort nøglebundt lige i maven på en pige, fik en af drengene nok. Hans far var folketingsmedlem og præst, så han vidste godt, at der skulle mere til, før han fik problemer.
Drengen gik simpelthen roligt hen til læreren, løftede ham op, sagde "Nu stopper du, dit dumme svin" og smed ham ned af trappen.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf dgd2007 » 10. feb 2019, 17:40

Planten skrev:Jeg har lige fundet mine to skolesangbøger. Jeg var faktisk lidt vild med morgensang. Men jeg elsker generelt at synge. Vores skoleinspektør "dirigerede". Vi var ikke i tvivl om, at hajs yndlings var "Roselil og hendes moder" - drengene sang hahaha, pigerne såsåså :)

... før hun monne vorde nogen ungersvend huld? :fløjt:
Ej, den gjorde vi det ikke så meget i. Men ja, der gik lidt tabt da sangene blev afskaffet.
1
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11191
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1787
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23094

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf Mani » 10. feb 2019, 18:22

Jeg kan ikke huske ret meget. Mindes f.eks. ikke min mor fra før hun blev syg, da jeg var 9. Hun må have været en god og tryg mor før da, for de to gange jeg har haft virkelig høj feber og rablet løs i søvne har jeg ævlet om hun skulle komme og passe mig. Og det er bestemt ikke den mor jeg kender i dag, der skal det.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf dgd2007 » 10. feb 2019, 18:32

Det første er fra 2 år, næsten 3 tror jeg. Jeg var syg og lå og kiggede ud ad vinduet ned på gaden på min mor der skulle købe ind. :)
Og så noget senere hvor jeg fik sådan en gammeldags udklapsseng ned over mig. Jeg kunne desværre ikke google mig frem til sådan en, men de var ret almindelige dengang. Man slog selve sengen op med en slags gardin for, og så fyldte den ikke ret meget op ad væggen, og man kunne bruge den som en ekstra hylde. Men hvis ungen hev i gardinet, så væltede hele molevitten. :fløjt:
0

Tilbage til "Generelt"