Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf cola » 10. feb 2019, 19:03

Ja jeg kan huske mange ting fra skolen, både timerne, frikvarter eller turen over til tandlægen for at stjæle de små røde piller, så hele klassen kunne løbe rundt og være røde i munden.
Eller når der skulle hentes mælk til klassen, eller når jeg hentede små rugbrød hos butikken ved siden af skolen.
0
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4336
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10605

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf BlueBunny » 10. feb 2019, 19:08

Jeg kan huske virkelig meget tror jeg.
Jeg kan ikke lige huske noget jeg ikke kan huske, hvis man kan sige sådan.
Navne på nogen der ikke gik i klassen kan jeg måske ikke huske. Tror med lethed jeg kan huske alle fra min klasse og kendetegn om dem. Fra børnehaven kan jeg huske brudstykker. Enkelte meget detaljeret. Om hvad jeg feks tænkte når jeg gik rundt på legepladsen, hvor jeg lavede “dybsindige” sange for mig selv.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Ladysparrow
Indlæg: 2673
Tilmeldt: 14. aug 2015, 11:50
Kort karma: 417
Geografisk sted: Skåne, Sverige
Likede indlæg: 6969

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf Ladysparrow » 12. feb 2019, 08:37

Jeg kan huske fra jeg var 5 år - det første jeg kommer i tanke om var da jeg lærte at cykle sammen med min far i gården. Ellers husker jeg at jeg vandt 1. præmien i en tegnekonkurrence en påske, jeg vandt et stort påskeæg og blev fornærmet da min mor ville at jeg skulle dele med min lillebror.

Skoletiden husker jeg også en del af - men rigtig meget har jeg fortrængt.
0
Brugeravatar
MilleMercy
Indlæg: 390
Tilmeldt: 12. aug 2015, 21:17
Kort karma: 46
Likede indlæg: 576

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf MilleMercy » 13. feb 2019, 10:28

dgd2007 skrev:
paint skrev:Jeg mener at have hørt engang, at det var Krebs' Skole på Østerbro, som Scherfig skrev om. Den ligger der endnu, og har bl.a været skole for Kronprins Frederik og Joachim, samt nogle af deres børn.
Det kan selvfølgelig også have været den gamle Metropolitanskole, som, har jeg lige læst, lå ved Frue Plads lige ved Universitetet.

https://www.krebs-skole.dk/

https://da.wikipedia.org/wiki/Metropolitanskolen

Scherfig var i hvert fald student fra Metropolitan, iflg. Wiki: https://da.wikipedia.org/wiki/Hans_Scherfig

Det udelukker selvfølgelig ikke at han kan have gået på den anden først (det var jo en børneskole med 1. til 5. eller 7. klasse). Men lektor Blomme underviser jo i latin, så jeg handlingen foregår i gymnasiet eller i hvert fald mellemskole/real (eller hvad det nu hed dengang).


Scherfig gik på Metropolitanskolen, hvor han både gik i realskole og efterfølgende på gymnasiet, det er også der bogen foregår.
Jeg er selv student fra Metro og til translokationen var der en tale fra en 70-års studenterjubilar, der havde gået et par klasser under Scherfig. Lektor Blomme som én specifik person kunne han dog (angiveligt) ikke huske.

Filmen Det Forsømte Forår er også optaget på Metropolitanskolen, hvor den lå på Nørrebro efter Scherfigs skolegangs som var ved Vor Frue :)
3
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf hotlips » 13. feb 2019, 11:29

Jeg kan huske ting så langt tilbage at det er løsrevne billeder, blandt fra jeg har været hjemme hos min tipoldefar der døde da jeg var knap 3,jeg kan ikke huske ham men jeg kan huske at jeg stod ved hans lænestol der gik mig til brystet og jeg kunne ikke kravle op på den fordi der lå sådan et gammelt ternet kradse tæppe på.

Jeg kan også huske da min farfars første computer kom det var 1 juledag og vi så dr dolittle på Sverige imens jeg kan kun huske det sidste med den store kæmpe snegl og at vi sad der på gulvet foran fjernsynet hos farmor og farfar.
Det var i 79 så jeg er fyldt 3 år to uger efter.

Vi flyttede da jeg var 5 og så ændrede livet sig på alle måder, så jeg ved at jeg kan huske rigtig meget fra før den alder, ikke fordi det var så specielt, det var bare mig og min søster der boede i en lejlighed med vores forældre, jeg gik i børnehave og min søster gik i skolen lige ved siden af jeg kan tydeligt huske min bedste ven der også hed Hanne og jeg var kærester med en der hed Michael og blev kaldt buller, i ferier tog vi i sommerhuset og om sommeren kørte vi ned til farmor og farfar flere gange om ugen så vi kunne rende i haven og æde ribs og solbær og rende ud og lege med de børn vi var venner med dernede.
Det var et helt almindeligt liv i forstæderne sidst i 70erne.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf dgd2007 » 13. feb 2019, 12:22

MilleMercy skrev:Scherfig gik på Metropolitanskolen, hvor han både gik i realskole og efterfølgende på gymnasiet, det er også der bogen foregår.
Jeg er selv student fra Metro og til translokationen var der en tale fra en 70-års studenterjubilar, der havde gået et par klasser under Scherfig. Lektor Blomme som én specifik person kunne han dog (angiveligt) ikke huske.

Filmen Det Forsømte Forår er også optaget på Metropolitanskolen, hvor den lå på Nørrebro efter Scherfigs skolegangs som var ved Vor Frue :)

Tak! Så blev det da grundigt opklaret. :gogo:
0
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12925
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3532
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55524
Kontakt:

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf Ado » 13. feb 2019, 14:32

1. skoledag i 1.klasse. Klassereren siger vi skal synge "Nu titte til hinanden" og spørger, om nogen kender den. "Jarh, det gør jeg!". Og så synger jeg ellers løs. "Titte til hinanden, titte til hinanden, vifte med det ene bryn ...", mens læreren og de få elever, der kendte sangen, sang en lidt anden sang.
Det var ikke mit mest stolte øjeblik. Kan stadig huske flovheden i hele kroppen.
3
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25524

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf Delfin » 13. feb 2019, 19:23

paint skrev:
dgd2007 skrev:
paint skrev:[...] og havde verdens mest hidsige englænder som lærer. Han fik smadret adskillige pegepinde, fordi han blev ekstremt hidsig, hvis der var nogle som ikke kunne stoffet, og så tæskede han pegepinden ned i katederet og kaldte os alverdens grimme ting. Der var en noget anerledes form for disciplin i den skole i forhold til en dansk skole. Alle, skulle rejse sig når læreren kom ind til timen og stå ret [...]

Sådan nogle havde vi altså også i DK-stan i begyndelsen af 60'erne :fløjt:


Jeg troede egentlig, at man skulle længere tilbage for at finde eksemplarer som ham, i Danmark. Måske lidt Lektor Blomme agtigt. Det var vist i 30érne, at den gode Lektor Blomme huserede (omend i fiktionsform)?


Ork nej, jeg gik i skole fra 67 til 77 og det kunne lærer Ommen i realskolen også, det var dog meterstokken, der røg sig en tur.
Fra de små klasser husker jeg, at min dansklærer gik rundt med nøglebundtet og gav nødder, når uromagerne ikke sad stille. Revselsretten i skolen var ellers ophævet, men det var hun åbenbart ligeglad med. Rygtet gik ellers, at hun var blevet fyret fra en anden skole grundet det. Jeg ved ikke, om det har noget på sig.
I de små klasser skulle vi samles i skolegården når det ringede ind og gå på række ind i klasserne, hvor vi skulle blive stående bag stolen, til vi fik lov at sætte os. En af lærerne ville endda bestemme, hvordan vi skulle sidde, det var hende med nødderne. Stoleben ved bordben. :-D
Når sidste time var forbi, skulle vi pakke tasken og stille os bag stolen, hvor vi sang 'Nu er timen til ende', før vi fik lov at gå hjem.
Fredag morgen var der fælles morgensang, og ve den der kom for sent, for da måtte man vente udenfor og modtage onde øjne fra lærerne, når de defilerede forbi bagefter.
Bortset fra lærer Ommen og et par andre stivnakker, blødede det hele dog lidt op i løbet af 70erne, og vi fik endda lov at sige fornavn til nogle af lærerne :8:
1
14 11 14
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25524

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf Delfin » 13. feb 2019, 19:47

Jeg husker søndagsskolen og missionsmøderne, andagter og bibelmøder i hjemmet, hvor mor bagte, vaniljekranse, boller og kringle i enorme mængder. Jeg var som 4årig i stand til at sidde musestille med en lille tegneblok i flere timer til møderne, men jeg kan ikke huske ret meget af, hvad der blev talt om. Det var keeeeedeligt. Jeg tror det var der, jeg lærte at lukke totalt af for snakkestrømme og ligegyldige informationer, men kaffen bagefter kunne være hyggelig nok, når jeg fik lov at rende rundt til de søde gamle damer.

Ellers husker jeg mest i løsrevne bidder, og der er en del år, jeg stort set intet husker fra.
1
14 11 14
Brugeravatar
Prosperity74
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:08
Kort karma: 235
Likede indlæg: 2580

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf Prosperity74 » 13. feb 2019, 20:15

Jeg græd næsten hver gang min mor afleverede mig i børnehaven. Da jeg gik i børnehave var jeg vild med spegepølse mad med ketchup. Jeg var mørkeræd da jeg var lille, så jeg havde et akvarie inde på mit værelse hvor der var en nat lampe på.
0
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4844
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8745

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf Skorstenen » 13. feb 2019, 20:21

Jeg husker virkelig meget fra min barndom. Min familie bliver nogen gange ret overraskede når de taler om gamle dage, og jeg kan huske hvad de taler om :lol: Ting fra jeg har været 1,5-2 år, kan jeg dog kun huske som enkelte billeder. Men fra ca 3 år, husker jeg stort set som resten af mit liv. Vi rejste en del rundt før jeg skulle i skole, mor var hippie-typen der åbenbart lige ville DK rundt inden jeg skulle i skole. Og det kom vi så. Det har jeg en masse prægtige minder fra.
1
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf sansera » 13. feb 2019, 20:34

Min biologiske far forsvandt ud af mit liv, da jeg var 3 år og ham har jeg minder med. Kan også huske ting fra det husk vi boede i til jeg var 2. Så husker ret langt tilbage. Min mand har ingen reelle minder fra før 5-6 års alderen. Tror at det er meget forskelligt.
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6155
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 743
Likede indlæg: 14603

Re: Hvad kan i huske fra jeres barndom?

Indlægaf Ata » 13. feb 2019, 20:36

Jeg er 40 år og kan huske ting fra min børnehavetid (fx hvor pailletterne stod på hylden og hvordan de så ud, samt hvad vi lavede på legepladsen (vi gravede ned til grundvandet!)) og jeg kan også huske, da jeg besøgte min mor på hospitalet, da min lillebror kom til verden. Der var jeg 2 år og 9 mdr. Men altså - jeg kan selvfølgelig langt fra huske alting. For nylig blev jeg inviteret til reunion og der var altså to navne på listen, som jeg OVERHOVEDET ikke kunne huske, at jeg havde gået i klasse med. Pinligt...
0

Tilbage til "Generelt"