Voldtaget i Sydafrika

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Fillie
Indlæg: 2415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:54
Kort karma: 1023
Likede indlæg: 8154

Re: Voldtaget i Sydafrika

Indlægaf Fillie » 10. jan 2016, 21:43

Når man diskuterer voldtægt, er der en enorm retorisk forskel på udgangspunktet for disse to udsagn:

"Hvad kan offeret gøre for at forhindre voldtægt?"

og

"Hvad kan man gøre for at forhindre, at nogen voldtager?"

Det kan umiddelbart lyde som om, at det bare er et spørgsmål om semantik, da begge udsagn i varierende grad beskæftiger sig med offeret, men det er ingenlunde tilfældet, da offeret er det primære fokus i det første udsagn men derimod en sekundær faktor i det andet, og det giver vidt forskellige konklusioner i forhold til, hvordan man vurderer muligheder og agerer for at arbejde præventivt.
4
"This is my world, and I'm your rock and roll sherpa."

- Francine Smith
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9019
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21838

Re: Voldtaget i Sydafrika

Indlægaf Purple Haze » 10. jan 2016, 22:00

Jeg personligt tager nogle mere eller mindre bevidste risikovurderinger når jeg foretager mig ting. Og må indrømme at jeg ikke kan forstå hvis andre ikke gør det, for deres egen skyld.

Af de bevidste så er der steder i verden jeg ikke rejser hen, herunder en række lande i Afrika, Sydamerika & Indien, Nordkorea (Duh!) mv. En af årsagerne til det valg er at jeg gerne vil undgå at blive voldtaget - der er også en lang række andre ting jeg gerne vil undgå, vælger fx ikke Somalia som min næste charter destination tænker risikoen for at blive kidnappet og holdt gidsel er for høj til at jeg gider det. Syrien.... Heller ikke højt på ønskelisten, selvom det sikkert er spændende meget af det der foregår, og synes fx at udbombede byer kan være fascinerende og smukke på en væmmelig måde - men Syrien er nok ikke lige stedet, selvom de desværre nok har masser af den slags destinationer, tror ikke det vil være sundt for mit helbred at tage til et område i krig. Grunden til jeg ikke vil til Indien er primært fordi de har så store problemer med voldtægt i nogen områder af landet, 1 jeg vil gerne undgå at blive voldtaget 2 jeg vil ikke støtte landet økonomisk med mine turist penge før de får styr på deres shit.

Af mindre ekstreme risikovurderinger så opfører jeg mig ikke provokerende overfor folk der ligner slagsbrødre, jeg begynder fx ikke en diskussion med Brøndby Brian på hans lokale værtshus om at fodbold og især fodboldtosser fra Brøndby er det dummeste jeg jeg ved, selvom jeg kunne have lyst - jeg vurdere at jeg muligvis ville ende med at få tæv!
Det er ikke det samme som at sige at det i så fald ville være OK hvis Brian smadrede mig! Det er bare mig der gerne vil undgå den situation.

Og jeg har det på samme måde i forhold til "helt almindelig risiko-opførsel", jeg undgår en del af det - for min egen sikkerheds skyld. Men derfra og så til at sige at jeg så mener det er OK eller min egen skyld hvis jeg bliver voldtaget når jeg ikke lige passer så godt på mig selv? Der er altså ret langt.

Og vil mene at det er vigtigt at identificere hvor og hvad de der risici er, for ellers kan vi jo ikke gøre noget ved dem. Hvis der fx hver gang der er byfest i Slagelse er minimum 3 kvinder der bliver voldtaget, så ville jeg nok stadig tage afsted, men være mere på vagt end ellers - og håber da virkelig at arrangørerne og politiet i så fald ville gøre alt hvad de kan for at forhindre at voldtægtsmændene får mulighed for at gøre det igen.
Oplysningsplakater om at holde øje med hinanden, minimere "skumle" uoplyste områder, ekstra politi, private vagter på patrulje, "natteravne" der taler med unge mænd i grupper om hvad de render rundt og laver, strengere regler for udskænkning af alkohol.... Hvad ved jeg, det der skal til.
4
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9019
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21838

Re: Voldtaget i Sydafrika

Indlægaf Purple Haze » 10. jan 2016, 22:03

Fillie skrev:Når man diskuterer voldtægt, er der en enorm retorisk forskel på udgangspunktet for disse to udsagn:

"Hvad kan offeret gøre for at forhindre voldtægt?"

og

"Hvad kan man gøre for at forhindre, at nogen voldtager?"

Det kan umiddelbart lyde som om, at det bare er et spørgsmål om semantik, da begge udsagn i varierende grad beskæftiger sig med offeret, men det er ingenlunde tilfældet, da offeret er det primære fokus i det første udsagn men derimod en sekundær faktor i det andet, og det giver vidt forskellige konklusioner i forhold til, hvordan man vurderer muligheder og agerer for at arbejde præventivt.


Og som jeg netop har forsøgt at beskrive, så mener jeg man bør gøre begge dele.
Det potentielle offer bør selv være bevist om de risici der findes ved de valg høn tager.
Alle bør gøre alt for at situationerne ikke opstår.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Voldtaget i Sydafrika

Indlægaf DetSorteCirkus » 10. jan 2016, 22:32

Voldtægt kan i mit hoved aldrig være offerets skyld eller ansvar så det gider jeg ikke engang argumentere for, at det ikke er.

Når jeg læser historien, kan jeg ikke sætte mig ind i, at udsigten til et varmt bad får kvinden til at gå med til at være nøgen foran en mand, hun tilsyneladende ikke er interesseret i, og som har haft svært ved at lade hende være i fred; ikke fordi jeg anser det sidste som et tegn på, at han er syg nok til at voldtage hende, men fordi jeg selv ville ækles ved situationen.
Jeg tror såmænd også godt, at hun kan have tænkt, at han måske ville lægge an på hende igen i badet, fordi han er fuld og derfor åbenbart langtidsopfattende, men jeg mener ikke, at man er naiv, fordi man ikke automatisk sætter lighedstegn mellem "fuld, tiltrukket mand" og "potentiel voldtægtsmand", men i stedet regner med, at det væsentlige ikke ligger i hans tilnærmelser, men i evnen til at forstå et "nej".

Mht. geografisk placering og mandens nationalitet kan jeg godt forstå, hvorfor det set i vores fugleperspektiv kan virke oplagt at kæde setuppet sammen med noget statistik, da begge dele er lige abstrakte, når det betragtes via nogle sider på nettet, men medmindre man er ubegavet nok til at tro, at alle indbyggere i et givent land opfører sig ens, bliver indgangsvinklen ofte anderledes, når man befinder sig på individplan.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Voldtaget i Sydafrika

Indlægaf DetSorteCirkus » 10. jan 2016, 22:55

Smiling_Goat skrev:Kan I virkelig ikke sætte jer ind i, hvordan jeres: "det er ikke din skyld, men du skulle nok ikke have...." og "det er du vist selv uden om" lyder præcist ens for offeret?

Som offer mister man lysten til at dele sin historie - og at melde den til politiet - når man støder på den slags "undren" nok gange. Sandheden er, at man ALTID kan finde en grund til, hvordan kvinden selv var "uden om det," det hjælper bare ikke en skid - for nogen - at påpege det.


Dem, der har kunne finde på og altså har haft behov for at reagere direkte på kvindens opslag med en mistænksom kommentar (altså der, hvor man ved, at hun personligt både vil se og forstå, hvad man skriver), opfatter jeg helt ærligt som ulækre mennesker.
Tanker er toldfri, og i og med det her foregår på nettet, vil hun aldrig finde ud af, hvad den enkelte læser tænker af positivt og negativt i sit stille sind, mens vedkommende læser hendes beretning, men jeg forstår ikke, hvordan man kan få sig selv til at håne og revse hende, velvidende at man ikke har en skid vished for, at man ikke tager fejl.
Jeg synes virkelig, at det her er et af de tilfælde, hvor man som kritiker, når det gælder kommentarfeltet til selve hendes opslag, klapper i og lader tvivlen komme hende til gode.
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Voldtaget i Sydafrika

Indlægaf Slettet bruger » 10. jan 2016, 23:02

Dikus skrev:
Smiling_Goat skrev:Kan I virkelig ikke sætte jer ind i, hvordan jeres: "det er ikke din skyld, men du skulle nok ikke have...." og "det er du vist selv uden om" lyder præcist ens for offeret?

Som offer mister man lysten til at dele sin historie - og at melde den til politiet - når man støder på den slags "undren" nok gange. Sandheden er, at man ALTID kan finde en grund til, hvordan kvinden selv var "uden om det," det hjælper bare ikke en skid - for nogen - at påpege det.


Og den verden, hvor kvinder afholder sig fra risikofyldt adfærd... den har vi ikke lyst til at leve i. SÅ mange voldtægtsforbrydere er der altså heller ikke, at det skal ødelægge alt det sjove for os andre!

Faktisk... Burde voldtægtsforbrydere på terrorlisten :cool:


Du har da heller ikke lyst til at leve i en verden hvor det er normalt at smøre sig ind i blod og så hoppe end i et hajbasin, og så bagefter sige at man kunne da slet ikke se noget problem i det, fordi YOLO.

Men jo, så mange voldtægtsforbrydere er der faktisk i Sydafrika. Jeg tror et problem i den her debat er at i ikke medtænker det MEGET højere risiko der er i Sydafrika.

Det kan være 20% af mændene der er voldtægtsforbrydere der, måske femte mand. Det kan også være halvdelen af dem. De har jo ikke et skilt i panden så man kan se hvem af dem der er det, så man skal da passe på.

I Danmark er det jo langt, langt færre af mændene der begår voldtægter. Så jeres trussels-måler er IMO forkert indstillet i den her situation.
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Voldtaget i Sydafrika

Indlægaf Slettet bruger » 10. jan 2016, 23:22

Der var en bølge på et tidspunkt i Sydafrika hvor børn blev voldtaget en masse. Det skyldtes en overtro, der gik ud på at hvis man havde HIV, så kunne man blive kureret ved at have sex med en jomfru.

De har sat skilte op på gaden, for at overbevise mændene med HIV om at de ikke kommer af med deres sygdom ved at voldtage en pige.

Billede

Det er der niveauet ligger dernede. Det skal man altså tænke over hvis man rejser rundt dernede som enlig kvinde. Det er MEGET langt fra danske forhold.
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Voldtaget i Sydafrika

Indlægaf Slettet bruger » 10. jan 2016, 23:32

Smiling_Goat skrev:Helt ærligt, jo mere jeg tænker over det, des mere sikker bliver jeg på, at jeg har ret

Hun bliver voldtaget fordi
Hun åbner døren om aftenen - det burde hun have ladet være med (er hun dum?)
Hun går alene hjem fra byen - det er da også mega farligt (er hun idiot?)
Hun går fra sin drink et kort øjeblik - det gør man da heller ikke (hun kan da ikke være helt normal)

Jeg antager, at vi er enige om, at ingen ønsker en voldtægt - det ligger ligesom lidt i ordet - så burde vi da også kunne antage, at offeret har ageret på den måde, der har virket mest hensigtsmæssig i situationen. Hun har åbenbart følt det var nødvendigt eller sikkert at åbne døren, gå alene hjem, forlade drinken eller hvad pokker hun nu ellers har gjort.

De fleste kvinder er ganske normalt begavet, så når SÅ mange af dem gør noget som SÅ mange efterfølgende stiller spørgsmålstegn ved det smarte ved, synes jeg egentligt vi skal overveje, hvad der lige foregår. Hvorfor opfører SÅ mange kvinder sig idiotisk og hvis de vitterligt ER ekstremt uintelligente og derfor ikke kan gennemskue hvad de har gang i, har de så også selv lidt af ansvaret for voldtægten? Kan man bebrejde en retarderet kvinde at stole på en fremmed og blive voldtaget?

Tillægsspørgsmål: Kan I komme på en voldtægtshistorie, I har hørt, hvor I ikke kan bebrejde (for det er det undren er) kvinden på en eller anden måde? Findes der en voldtægtshistorie, hvor ofret har handlet helt "fornuftigt" og "efter bogen" og alligevel blevet voldtaget?
Min pointer er, at man ALTID vil kunne finde noget at bebrejde ofret, for man KAN ikke agere fornuftigt, når først nogen har besluttet sig for at voldtage en.


Hvorfor er det så vigtigt? Det er jo ikke på nogen måde sådan at voldtægtsmanden ikke skal dømmes, selv om kvinden har taget de vildeste risici. Selv om hun tager på weekendtur med tyve psykisk ustabile voldtægtsforbrydere et øde sted hvor de skal lege nøgen-twister, så har de stadig ikke lov til at voldtage hende.

Men jeg tænker da der er masser af voldtægter hvor kvinden ikke har haft mulighed for at se det komme. Gå alene hjem fra byen i Danmark, det vil jeg slet ikke regne som risikofuldt, så man kunne sige bagklogt at kvinden skulle tænke at det var farligt. Heller ikke at gå fra sin drink et kort øjeblik synes jeg man kan regne som letsindigt.

Det har bare ikke noget at gøre med lige den her case, fordi Sydafrika er så meget farligere, især når hun ikke kender terrænet og ved hvad hun skal undgå.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Voldtaget i Sydafrika

Indlægaf DetSorteCirkus » 10. jan 2016, 23:41

eks-Maupassant skrev:Der var en bølge på et tidspunkt i Sydafrika hvor børn blev voldtaget en masse. Det skyldtes en overtro, der gik ud på at hvis man havde HIV, så kunne man blive kureret ved at have sex med en jomfru.

De har sat skilte op på gaden, for at overbevise mændene med HIV om at de ikke kommer af med deres sygdom ved at voldtage en pige.

Billede

Det er der niveauet ligger dernede. Det skal man altså tænke over hvis man rejser rundt dernede som enlig kvinde. Det er MEGET langt fra danske forhold.


Men noget andet, der heller ikke er som danske forhold, er de enorme sociale skel, som 25 år uden apartheid ikke for alvor har ændret på endnu. De sydafrikanske mænd, jeg har mødt, vil jeg ikke vurdere til at være i målgruppen for den plakat, du viser der. Overhovedet.

Jeg har tiltro til, at kvinden i eksemplet på samme måde har dannet sig et grundlæggende godt indtryk af den mand, som endte med at voldtage hende. Der var netop ikke tale om en komplet fremmed, som sprang ud af mørket midt om natten.

Jeg medgiver, at jeg finder hele scenariet med at være nøgen med en mand, man ikke er seksuelt tiltrukket af, og som har vist, at han gerne vil andet end noget platonisk, meget svært at forstå, men jeg opfatter ikke forekomsten af voldtægt lige så oplagt som fx. dit eks. med at hoppe ned til en flok hajer.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Voldtaget i Sydafrika

Indlægaf DetSorteCirkus » 10. jan 2016, 23:53

Er voldtægtsmandens nationalitet egentlig blevet oplyst noget sted?
Shakir lyder ikke særlig sydafrikansk i mine ører, og kvinden befandt sig på et hostel, hvor man må gå ud fra, at de fleste er turister.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Voldtaget i Sydafrika

Indlægaf Slettet bruger » 11. jan 2016, 00:00

ShuruQ skrev:


Jeg havde en veninde i gymnasiet, hun fik muligehed for at komme til Sydafrika og skulle bo hos en lokal familie , inden hun tog afsted havde hun tjekket en eller anden rejseguide og hvad man burde besøge i landet og lavet en liste. De lokale var helt i chok og frarådede hende at besøge nogle af de anbefalede steder. Der var tilbage i omkring år 2000 og drt slår da fast at selvom man har prøvet at gardere sig så er ZA ikke ufarligt sted at besøge.[/quote]

Ja, der er sikkert mange der er kommet galt afsted dernede. Kender til det fordi jeg har familie der har arbejdet i nabolandene, har også været på de kanter flere gange. Det er OK hvis man spørger de lokale eller nogen der kender dem om hvad man skal undgå osv, man skal altid altid lige spørge nogen om det er farligt at gøre noget eller ej - det er mega farligt at gøre ting på egen hånd hvor man ikke har tjekket det ud først.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Voldtaget i Sydafrika

Indlægaf DetSorteCirkus » 11. jan 2016, 00:29

eks-Maupassant skrev:Hvorfor er det så vigtigt? Det er jo ikke på nogen måde sådan at voldtægtsmanden ikke skal dømmes, selv om kvinden har taget de vildeste risici. Selv om hun tager på weekendtur med tyve psykisk ustabile voldtægtsforbrydere et øde sted hvor de skal lege nøgen-twister, så har de stadig ikke lov til at voldtage hende.

Men jeg tænker da der er masser af voldtægter hvor kvinden ikke har haft mulighed for at se det komme. Gå alene hjem fra byen i Danmark, det vil jeg slet ikke regne som risikofuldt, så man kunne sige bagklogt at kvinden skulle tænke at det var farligt. Heller ikke at gå fra sin drink et kort øjeblik synes jeg man kan regne som letsindigt.

Det har bare ikke noget at gøre med lige den her case, fordi Sydafrika er så meget farligere, især når hun ikke kender terrænet og ved hvad hun skal undgå.


Hvad bygger du det markerede på? Er det noget, du konkluderer, fordi hun er blevet voldtaget?

Sydafrika er et farligt land, det bør der ikke herske to meninger om, men i denne case kan man altså lige så vel fokusere på, at hun befandt sig på et sted beregnet til turister, da hun blev udsat for en voldtægt. I lande med uro, vold og stor social ulighed er myndighederne ofte meget opmærksomme på, at man bedst værner om turismen ved at sørge for tæt bevogtning omkring hoteller, seværdigheder, osv. Det vil i dette tilfælde betyde, at mænd som dem, din plakat henvender sig til, og generelt fattige, sorte mennesker fra underklassen* holdes langt væk turisternes små bobler, medmindre de er på arbejde som tjenestefolk. Det fremgår af kvindens beretning, at hun befandt sig på hostellet for at mødes med to andre amerikanere, hvilket kunne være et tegn på, at stedet netop ikke er særlig præget af gængse sydafrikanske risici, medmindre ingen af de tre venner selvfølgelig "kendte terrænet og vidste, hvad de skulle undgå". Dertil kommer som sagt, at gerningsmandens navn og adfærd (han er fuld og har tid til at lægge an på kvinder) kunne pege i retning af, at han selv var på ferie og altså hverken i målgruppen for din plakat eller måske overhovedet sydafrikaner.

Samlet set er det i mine øjne ikke givet, at der skal lægges så meget i den geografiske placering (Sydafrika), som du gør.

* Som er den befolkningsgruppe, der primært oppebærer og lider under landets voldtægtskultur.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Voldtaget i Sydafrika

Indlægaf Slettet bruger » 11. jan 2016, 00:47

DetSorteCirkus skrev:
eks-Maupassant skrev:Der var en bølge på et tidspunkt i Sydafrika hvor børn blev voldtaget en masse. Det skyldtes en overtro, der gik ud på at hvis man havde HIV, så kunne man blive kureret ved at have sex med en jomfru.

De har sat skilte op på gaden, for at overbevise mændene med HIV om at de ikke kommer af med deres sygdom ved at voldtage en pige.

Billede

Det er der niveauet ligger dernede. Det skal man altså tænke over hvis man rejser rundt dernede som enlig kvinde. Det er MEGET langt fra danske forhold.


Men noget andet, der heller ikke er som danske forhold, er de enorme sociale skel, som 25 år uden apartheid ikke for alvor har ændret på endnu. De sydafrikanske mænd, jeg har mødt, vil jeg ikke vurdere til at være i målgruppen for den plakat, du viser der. Overhovedet.

Jeg har tiltro til, at kvinden i eksemplet på samme måde har dannet sig et grundlæggende godt indtryk af den mand, som endte med at voldtage hende. Der var netop ikke tale om en komplet fremmed, som sprang ud af mørket midt om natten.

Jeg medgiver, at jeg finder hele scenariet med at være nøgen med en mand, man ikke er seksuelt tiltrukket af, og som har vist, at han gerne vil andet end noget platonisk, meget svært at forstå, men jeg opfatter ikke forekomsten af voldtægt lige så oplagt som fx. dit eks. med at hoppe ned til en flok hajer.


Næ, det er vil næppe hele befolkningen der står for voldtægterne. Jeg ved ikke andet om det end at der er enormt mange voldtægter, og hele regionen er generelt farlig at opholde sig i, hvis man ikke ved man laver og ikke lytter til råd. Jeg kan huske en dansker der ikke troede på advarslerne om sygdomme, og ikke gad tage sine malariapiller, fordi det gjorde de lokale jo ikke. Der er nogen områder man skal holde sig væk fra fordi der er ekstra meget sygdom der. Han døde så efter et par måneder.

Skal ikke kunne sige hvor godt hun kender manden. Det virkede ikke som alverden på mig.

Mht hans navn kan man ikke tage det for givet at folk fortæller deres rigtige navn. Folk er meget fattige i den region, og det er helt normalt at din nabo bryder ind hos dig hvis du fortæller dem at du tager på weekend, den slags ting. Det er ikke lige dansk tillidskultur der kører. Det er også normalt at din kollega siger om formiddagen han vil låne 1000 dollar af dig fordi hans kone er blevet kidnappet af nogen gangstere til bushen, hvor du så møder konen om eftermiddagen på markedet.

Og folk kan også have mærkelige øgenavne der kan være hvad som helst, jeg kan huske en mozambikaner alle kaldte Danny (opkaldt efter et mælkepulver) og en zimbabweaner alle kaldte Leopard eller Jaguar, kan ikke huske hvad. Ved ikke om de også har øgennavns-skikken i Sydafrika.

Hun er blogger, så måske hun bare gør vilde ting for at have materiale til sin blog og for at bevise en eller anden pointe? Det er altså ikke stedet at gøre det.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Voldtaget i Sydafrika

Indlægaf DetSorteCirkus » 11. jan 2016, 01:05

eks-Maupassant skrev:Næ, det er vil næppe hele befolkningen der står for voldtægterne. Jeg ved ikke andet om det end at der er enormt mange voldtægter, og hele regionen er generelt farlig at opholde sig i, hvis man ikke ved man laver og ikke lytter til råd. Jeg kan huske en dansker der ikke troede på advarslerne om sygdomme, og ikke gad tage sine malariapiller, fordi det gjorde de lokale jo ikke. Der er nogen områder man skal holde sig væk fra fordi der er ekstra meget sygdom der. Han døde så efter et par måneder.

Skal ikke kunne sige hvor godt hun kender manden. Det virkede ikke som alverden på mig.

Mht hans navn kan man ikke tage det for givet at folk fortæller deres rigtige navn. Folk er meget fattige i den region, og det er helt normalt at din nabo bryder ind hos dig hvis du fortæller dem at du tager på weekend, den slags ting. Det er ikke lige dansk tillidskultur der kører. Det er også normalt at din kollega siger om formiddagen han vil låne 1000 dollar af dig fordi hans kone er blevet kidnappet af nogen gangstere til bushen, hvor du så møder konen om eftermiddagen på markedet.

Og folk kan også have mærkelige øgenavne der kan være hvad som helst, jeg kan huske en mozambikaner alle kaldte Danny (opkaldt efter et mælkepulver) og en zimbabweaner alle kaldte Leopard eller Jaguar, kan ikke huske hvad. Ved ikke om de også har øgennavns-skikken i Sydafrika.

Hun er blogger, så måske hun bare gør vilde ting for at have materiale til sin blog og for at bevise en eller anden pointe? Det er altså ikke stedet at gøre det.


Men igen, det, du beskriver, lyder i mine ører som den underklassekultur, der primært findes blandt fattige sorte afrikanere, hvor lavt uddannelsesniveau giver plads for overtro og social stagnation, som igen avler vold og manglende tillid, og så længe vi ikke aner, hvem manden på hostellet var, eller blot hvordan han så ud, bliver det altså hurtigt noget med at brygge en historie alene ud fra, at kvinden befandt sig i Sydafrika.
Og på den måde synes jeg faktisk, at Smiling Goats pointe lidt bliver understreget.

Som jeg forstår det, ved Amber Amour netop noget om voldtægtskulturen i Sydafrika, hvilket for mig kunne være en indikator på, at hun ikke ville bade med en mand, der fremstod som en repræsentant for det, du giver en masse eksempler på.

Det sidste, du spørger om, kan jeg ikke forholde mig til på baggrund af de oplysninger, vi har om forløbet. Det kan vi diskutere, hvis du kan finde lidt kilder, der kunne pege i den retning.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Voldtaget i Sydafrika

Indlægaf Slettet bruger » 11. jan 2016, 01:10

DetSorteCirkus skrev:
eks-Maupassant skrev:Hvorfor er det så vigtigt? Det er jo ikke på nogen måde sådan at voldtægtsmanden ikke skal dømmes, selv om kvinden har taget de vildeste risici. Selv om hun tager på weekendtur med tyve psykisk ustabile voldtægtsforbrydere et øde sted hvor de skal lege nøgen-twister, så har de stadig ikke lov til at voldtage hende.

Men jeg tænker da der er masser af voldtægter hvor kvinden ikke har haft mulighed for at se det komme. Gå alene hjem fra byen i Danmark, det vil jeg slet ikke regne som risikofuldt, så man kunne sige bagklogt at kvinden skulle tænke at det var farligt. Heller ikke at gå fra sin drink et kort øjeblik synes jeg man kan regne som letsindigt.

Det har bare ikke noget at gøre med lige den her case, fordi Sydafrika er så meget farligere, især når hun ikke kender terrænet og ved hvad hun skal undgå.


Hvad bygger du det markerede på? Er det noget, du konkluderer, fordi hun er blevet voldtaget?

Sydafrika er et farligt land, det bør der ikke herske to meninger om, men i denne case kan man altså lige så vel fokusere på, at hun befandt sig på et sted beregnet til turister, da hun blev udsat for en voldtægt. I lande med uro, vold og stor social ulighed er myndighederne ofte meget opmærksomme på, at man bedst værner om turismen ved at sørge for tæt bevogtning omkring hoteller, seværdigheder, osv. Det vil i dette tilfælde betyde, at mænd som dem, din plakat henvender sig til, og generelt fattige, sorte mennesker fra underklassen* holdes langt væk turisternes små bobler, medmindre de er på arbejde som tjenestefolk. Det fremgår af kvindens beretning, at hun befandt sig på hostellet for at mødes med to andre amerikanere, hvilket kunne være et tegn på, at stedet netop ikke er særlig præget af gængse sydafrikanske risici, medmindre ingen af de tre venner selvfølgelig "kendte terrænet og vidste, hvad de skulle undgå". Dertil kommer som sagt, at gerningsmandens navn og adfærd (han er fuld og har tid til at lægge an på kvinder) kunne pege i retning af, at han selv var på ferie og altså hverken i målgruppen for din plakat eller måske overhovedet sydafrikaner.

Samlet set er det i mine øjne ikke givet, at der skal lægges så meget i den geografiske placering (Sydafrika), som du gør.

* Som er den befolkningsgruppe, der primært oppebærer og lider under landets voldtægtskultur.


Plakaten er bare baggrundsinfo, for at illustrere hvad niveauet er dernede. For synes tråden er meget præget af at folk bruger deres danske risikoskala i Sydafrika, og så bare er stædige når jeg siger at det kan man ikke. Så jeg ville give et billede af hvor vildt det land er.

Han var sydafrikaner, ham Shakir, just for the record. Selv om de self. ikke alle er voldtægtsforbrydere, og det vel også er klassebestemt osv.

I'd been staying at a hostel called ‘Carnival Court’, but it's a noisy, jam-packed place, so I moved out and just went back to hang out at the bar instead. I was actually looking for a friend, when I went up to the third floor - and a local South African man followed me. To cut a long story short, we ended up in the bathroom and that’s where he assaulted me. I don’t even know how to explain it. It was just completely unexpected.


http://www.marieclaire.co.uk/blogs/5514 ... -rape.html

Som jeg husker det, så gik man bare ikke steder hen alene med folk man ikke havde kendt et stykke tid, også som mand skulle man tænke over det.
0

Tilbage til "Generelt"