Kender du en samarbejdsøvelse, som ikke er en fysisk aktivitet?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14706
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Kender du en samarbejdsøvelse, som ikke er en fysisk aktivitet?

Indlægaf sigge » 7. okt 2019, 06:22

Edit: Update i sidste indlæg.


På min arbejdsplads er teambuilding altid en form for fysisk aktivitet med et konkurrenceelement. Det kan også være sjovt nok, men for en usporty og lettere ukoordineret type som mig er det også lidt irriterende altid at være den, der trækker mit hold ned.

Nu er der så tale om et teambuildingarrangement igen, og jeg kunne godt tænke mig at give arrangøren et alternativ, så bare én aktivitet kunne være noget lidt andet.

For mange år siden var jeg på et jobsøgningskursus, hvor vi lavede noget ret sjovt. Øvelsen gik ud på, at et firma søgte en ny medarbejder med en bestemt profil, og der var 3 kandidater at vælge imellem, og vi skulle så finde den rigtige. Vi var grupper på omkring 8 personer, og hver person fik udleveret et stykke papir med en prosatekst, der dels indeholdt informationer om firmaet og, hvad de søgte, og dels informationer om kandidaterne. Alle havde forskellige oplysninger, og vi skulle så stykke det hele sammen og finde den rigtige kandidat uden at måtte læse de andres papir. Vi skulle altså give oplysningerne på vores papir videre mundtligt og holde et overblik. Oplysninger kunne f.eks. være: Kandidat A er uddannet ingeniør, kandidaten fra land-dit har gået på universitet-dat, firmaet ligger i Sydamerika, det er et minefirma osv. osv. Og så havde vi en begrænset tid til øvelsen.

Desværre er det så lang tid siden, at jeg ikke kan huske detaljerne, og jeg har ikke selv evnerne til at stykke en sådan øvelse sammen. Men jeg syntes, det var sjovt, og jeg mener godt, det kan have relevans i mit fag, hvor vi også har brug for at kunne kommunikere informationer klart videre til hinanden.

Er der nogen, der kender til en sådan øvelse, der kan findes online el.lign.? Eller noget tilsvarende. Det skal gerne være noget med lidt udfordring i og noget, der går ud over bare at lære hinanden at kende, da vi egentlig er ret godt kørende på den front.
Senest rettet af sigge 24. okt 2019, 08:55, rettet i alt 1 gang.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7595
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 759
Likede indlæg: 21227

Re: Kender du en samarbejdsøvelse, som ikke er en fysisk aktivitet?

Indlægaf Nesnay » 7. okt 2019, 07:24

På min arbejdsplads har vi engang, som del af en slags løb, haft en post, hvor teamet skulle bygge en legomodel. Den var egentlig ikke superkompliceret, men det blev noget besværliggjort af, at holdet blev delt i to, der skulle placeres, så de ikke kunne se hinandel. Den ene del af holdet havde klodserne, og den anden havde vejledningen, og så skulle vi ellers over walkie-talkie (men det kunne lige så godt have været mobiltelefon på højtaler) forsøge at få bygget en figur, der svarede præcis til vejledningen - selvfølgelig på tid.

Det var temmelig frustrerende, men ret sjovt :) Men det er ikke en aktivitet, der tager halve og hele timer.
2
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14706
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Kender du en samarbejdsøvelse, som ikke er en fysisk aktivitet?

Indlægaf sigge » 7. okt 2019, 07:32

Nesnay skrev:På min arbejdsplads har vi engang, som del af en slags løb, haft en post, hvor teamet skulle bygge en legomodel. Den var egentlig ikke superkompliceret, men det blev noget besværliggjort af, at holdet blev delt i to, der skulle placeres, så de ikke kunne se hinandel. Den ene del af holdet havde klodserne, og den anden havde vejledningen, og så skulle vi ellers over walkie-talkie (men det kunne lige så godt have været mobiltelefon på højtaler) forsøge at få bygget en figur, der svarede præcis til vejledningen - selvfølgelig på tid.

Det var temmelig frustrerende, men ret sjovt :) Men det er ikke en aktivitet, der tager halve og hele timer.


Det lyder faktisk ret sjovt. Det kommer helt klart på min liste.
1
You can't spell awesome without me.
Muddi
Indlæg: 3432
Tilmeldt: 8. nov 2015, 13:34
Kort karma: 411
Likede indlæg: 2503

Re: Kender du en samarbejdsøvelse, som ikke er en fysisk aktivitet?

Indlægaf Muddi » 7. okt 2019, 07:54

Jeg har også engang prøvet sådan et løb. Der var der en post med en lang træpæl med reb bundet på. Den skulle stå lodret, med en flaske på toppen. Deltager skulle så have et-to reb hver, afhængig af deltagere/reb, og så gjaldt det om, at få pælen fra ét sted til et andet, uden at flasken faldt ned.
2
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Kender du en samarbejdsøvelse, som ikke er en fysisk aktivitet?

Indlægaf cola » 7. okt 2019, 08:27

Byg en bro, at papir, det hold hvis bro kan holde flest kg vinder, broen skal gå fra en stol til en anden, over et spænd på 1 meter, der kommer mange forskellige broer ud af det, og er meget konkurrencepræget.

Jeg personligt egner mig ikke til den slags, da jeg er udpræget konkurrence menneske, og hvis resten af holdet så er et la la hold, dur det ikke.

ps: mængden af papir er ubegrænset, men der skal være luft under broen, så det nytter ikke at lave bunker med papir, materialer til brug der holder broen / papir sammen er lim eller tape / klisterpapir alt efter hvor i landet dur bor :-)
1
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7595
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 759
Likede indlæg: 21227

Re: Kender du en samarbejdsøvelse, som ikke er en fysisk aktivitet?

Indlægaf Nesnay » 7. okt 2019, 09:20

Fundet online:
Tårnet af spaghetti og skumfiduser

En god måde at udvikle samarbejdet i jeres team. I kan arrangere flere forskellige teams og derved skabe et venligt konkurrenceelement. Derfor vælger vi ofte øvelsen som en del af vores populære Firma Femkamp.

Formål: Kreativ problemløsning og samarbejde.

Hvad skal I bruge: Cirka 20 stykker ukogt tørspaghetti, en rulle malertape, en meter snor og en pose skumfiduser for hvert hold.

Instruktioner: Kun ved hjælp af disse genstande, skal de inddelte hold kæmpe om hvem der kan bygge det højeste tårn. Der er selvfølgelig et men: Skumfiduser skal være på toppen, altså den af genstandene der er højest oppe og konstruktionen skal kunne stå af sig selv (ingen hænder, stole, papirklips eller andet) i mindst 5 sekunder.
1
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14706
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Kender du en samarbejdsøvelse, som ikke er en fysisk aktivitet?

Indlægaf sigge » 7. okt 2019, 11:28

Tak for forslagene indtil nu. :blomst:

Jeg tror ikke, jeg vil foreslå en "byg noget ud af de her sjove ting"-øvelse. Vi er ingeniører, så det har vi vist alle prøvet før. Til en julefrokost for et par år siden byggede vi f.eks. broer ved hjælp af pålægschokolade, orangegrene, chokoladeknapper med krymmel og en lighter. :-D

Men det er stadig sjove aktiviteter, så hold jer endelig ikke tilbage, det kan jo også være, at andre end mig kan få glæde af det.
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14706
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Kender du en samarbejdsøvelse, som ikke er en fysisk aktivitet?

Indlægaf sigge » 7. okt 2019, 13:11

AstaPasta skrev:Hvis man søger på "samarbejdsøvelser ishoj.dk" dukker der et pdf-dokument op med nogle forskellige muligheder.


Tak, der var en del der, som kan bruges. :)
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4349
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Kender du en samarbejdsøvelse, som ikke er en fysisk aktivitet?

Indlægaf BlueBunny » 7. okt 2019, 14:21

Det lyder til du har hvad du skal bruge.
Jeg nævner alligevel lige een til :)

Den kan måske findes online. Minder om din rekruttering.

Der er er hul (grotte?) som fyldes med vand.
Vandet stiger med xx på xx tid.
I hullet er xx personer med forskellige profiler.
Kan ikke helt huske dem, men vist noget med:
Et barn
En kvindelig overlæge med xx kompetencer
En homoseksuel mand
En tidligere straffet for xx
En præst
En ældre
En handicappet
(Alle personerne har en hel profil. Hvor der står om den ældre at hun måske har syv børnebørn, og yder frivilligt arbejde, tidligere ansat som nødhjælpsarbejder elign)

I er redningsholdet.

Hvem redder i? I hvilken rækkefølge.
Tiden går .... tik tak tik tak .... vandet stiger
Ikke alle kan blive reddet!
2
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Julledyret
Indlæg: 434
Tilmeldt: 14. sep 2015, 19:34
Kort karma: 10
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 406

Re: Kender du en samarbejdsøvelse, som ikke er en fysisk aktivitet?

Indlægaf Julledyret » 7. okt 2019, 21:43

Hvis det gerne må være en aktivitet ude af jeres vante rammer, så er escape room en god teamøvelse. Her kan alle være med og byde ind med, hvordan gåderne løses, så man kommer hurtigst ud. Det er også sjovt at dyste flere hold mod hinanden samtidig, da mange steder har mere end et rum man kan booke.
1
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14706
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Kender du en samarbejdsøvelse, som ikke er en fysisk aktivitet?

Indlægaf sigge » 24. okt 2019, 08:53

Nå, teambuilding løb af stablen i går. Jeg havde valgt ikke at blande mig i denne omgang og se, hvad arrangøren selv kom på. Så ville jeg gemme jeres gode forslag til næste gang (jeg tror nemlig, der kommer en næste gang). Jeg blev dog positivt overrasket, da det viste sig, at det faktisk ikke var fysiske konkurrencer, vi skulle ud i. Der var et par af øvelserne fra den der ishoj.pdf, AstaPasta tippede om, og så var der også skumfidus- og spaghettitårnet.
Alt i alt var det både sjovt og hyggeligt. Så mine lave forventninger blev gjort fuldstændig til skamme. Jeg husker dog ideerne fra denne tråd til en anden god gang. Og faktisk nævnte et par af mine andre kolleger også escape room, så det tror jeg, vi skal pushe lidt som en idé til et fremtidigt arrangement.

Endnu engang tak for bidragene til tråden. You're the best.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Marguerit
Indlæg: 55
Tilmeldt: 30. apr 2019, 19:05
Kort karma: 0
Likede indlæg: 54

Re: Kender du en samarbejdsøvelse, som ikke er en fysisk aktivitet?

Indlægaf Marguerit » 24. okt 2019, 16:24

Har I tit teambuilding? Det har vi aldrig, men savner det absolut heller ikke, da jeg hader konkurrencer af et godt hjerte :kaffe:
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14706
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Kender du en samarbejdsøvelse, som ikke er en fysisk aktivitet?

Indlægaf sigge » 24. okt 2019, 17:04

Marguerit skrev:Har I tit teambuilding? Det har vi aldrig, men savner det absolut heller ikke, da jeg hader konkurrencer af et godt hjerte :kaffe:


Nej, egentlig ikke tit. Men vi har en studiedag eller studietur for hele firmaet en gang om året, hvor der ofte er en form for teambuilding. Og vi har lige været afsted, hvor der var en hel dag med fysiske konkurrencer.
Derudover har vi på vores kontor en årlig bowlingturnering og ditto golf. Så der er ofte et element af konkurrence baseret på fysik i vores sociale arrangementer.

Jeg har fået en ny afdelingsleder for snart et år siden, og han er opsat på, at der skal ske lidt mere i afdelingen - herunder også at vi lærer hinanden bedre at kende. Så vi havde et arrangement i går med bl.a. teambuilding, og det er noget både vi medarbejdere og min leder gerne vil gentage. Måske ikke nødvendigvis teambuilding-delen for mit vedkommende, selvom det var sjovt nok i går. Men hvis det er en betingelse for, at vi kan lave andre ting sammen også, så tager jeg det med. Og så vil jeg gerne være med til at påvirke det i en retning, jeg også synes er sjov.
0
You can't spell awesome without me.

Tilbage til "Generelt"