Hvad har påvirket din dag negativt

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9620
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 995
Likede indlæg: 26918

Re: Hvad har påvirket din dag negativt

Indlægaf Santa » 16. apr 2024, 15:04

abcd skrev:
Santa skrev:Nix! :cuss:
Ikke tale om.
For det første er Børsen meget fredet, for det andet er det en af Danmarks vigtigste historiske bygninger, for det tredie er den en renæssancebygning, som vi ikke har så mange af, for det fjerde er den bygget af en af Danmarks mest kendte konger og bygningsherrer, for det femte er Dragetårnet i sig selv meget sjældent ikke kun i Dk, men på verdensplan, for det sjette repræsenterer bygningen en periode hvor Danmarks rigdom og ry som søfartsnation blev grundlagt.
Og jeg kunne blive ved.

Du kan bygge alle de grimme moderne bygninger du vil på Lynnetteholmen eller på Lolland. Ja, Lolland trænger til det, byg der.


Jeg forstår ikke rigtigt fidusen i genopbygning. Det bliver jo bare en kopi. Det sjove ved sådanne bygninger er at håndværkere gik med det for 400 år siden. De nye træskæringer bliver bare af en eller anden der hedder Per, fra Vanløse som kommer på arbejde i en varevogn. Det er der ikke meget historiens vingesus over.

Vi er egentlig enige, og det er derfor at brandens ødelæggelse er så dybt tragisk. Alt, hvad der genopbygges bliver unægtelig en bygning fra 2024-25-26 eller hvornår man nu går i gang, ikke en bygning fra 1625.
Men hele bygningen er jo ikke væk, og måske er ydermurene reddet. Og vi skal genopbygge, fordi vi så i det mindste har en hel, brugbar bygning og så vi stadig kan se historien i gadebilledet.
Jeg har ikke hørt nogen historikere, museumsfolk eller arkitekter være i tvivl om det.
Og Per fra Vanløse i hans varevogn er jo lige så værdifuld en håndværker, som Jens fra Slagelse, der fik et lift til København på en oksekærre og fik arbejde som træskærer i 1619.
Historiens vingesus er de 400 år, dem får vi ikke igen.
6
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20601
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 44155

Re: Hvad har påvirket din dag negativt

Indlægaf paint » 16. apr 2024, 15:04

Børsen skal, ligesom Notre Dame i Paris genopbygges 1:1 - efter min mening. Det er ikke kun en bygning. Det er et stykke historie - et link til fortiden, om man vil. Dengang Danmark var en noget mere betydelig europæisk magt end tilfældet er i dag.

Jeg tror vi gør klogt i at genopbygge det, som det så ud. Det siges, blandt rengøringspersonalet på Rosenborg Slot, at Christian IV, jævnligt dukker op i ét at de store værelser (hans yndlingsrum) - hilser pænt på personalet, og går hen til vinduet og kigger tilfreds ud over Kongens have. Herefter går han ud på gangen igen, og forsvinder i mørket. Han vil sikkert hjemsøge os, hvis vi laver hans bygning om. Han var meget stolt af den. ;)
Senest rettet af paint 16. apr 2024, 15:37, rettet i alt 1 gang.
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20601
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 44155

Re: Hvad har påvirket din dag negativt

Indlægaf paint » 16. apr 2024, 15:31

Hvis man har været en tur på Rosenborg Slot, så kender man gode gamle Christian IVs smag, og den er ret pompøs. Slet ikke noget der ligner moderne byggeri. ;)

vb.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Posedamen
Indlæg: 398
Tilmeldt: 22. mar 2022, 19:24
Kort karma: 48
Likede indlæg: 979

Re: Hvad har påvirket din dag negativt

Indlægaf Posedamen » 16. apr 2024, 16:05

IrmaPigen skrev:
Charly skrev:Børsen brænder :(


Der har sikkert siddet en håndværker og har slukket smøger på egetræsbjælker.

Eller noget i den dur.

Den slags sker næsten altid under en renovering.

Det er så typisk sjuskede håndværkere eller sjusket håndværk.

Glæder mig til brandårsagen er klarlagt.

Er du ok? :ae:

Det KUNNE også være fordi håndværkerne stod og svejsede kobber, kombineret med en tagkonstruktion af træ.
0
I just shit my pants, can I get in yours?
HerErJeg
Indlæg: 4261
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5073

Re: Hvad har påvirket din dag negativt

Indlægaf HerErJeg » 16. apr 2024, 16:57

Posedamen skrev:
IrmaPigen skrev:
Charly skrev:Børsen brænder :(


Der har sikkert siddet en håndværker og har slukket smøger på egetræsbjælker.

Eller noget i den dur.

Den slags sker næsten altid under en renovering.

Det er så typisk sjuskede håndværkere eller sjusket håndværk.

Glæder mig til brandårsagen er klarlagt.

Er du ok? :ae:

Det KUNNE også være fordi håndværkerne stod og svejsede kobber, kombineret med en tagkonstruktion af træ.

Jeg bliver tosset af sådan en nævenyttig journalist som mere eller mindre direkte spørger, om branden er opstået fordi man har handlet uagtsomt.
Så et pressemøde bliver spørgsmål for spørgsmålets skyld, ikke fordi der er noget klogt at sige. Og så ender der bare med at blive uintelligent til sidst.
2
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2877
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 234
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5615

Re: Hvad har påvirket din dag negativt

Indlægaf Luffegås » 16. apr 2024, 17:03

Jeg har sjældent lavet mad de sidste 8 år, efter jeg fik stress og en efterreaktion på et dårligt forhold. Jeg elskede at lave mad før. købte Spis bedre og lavede det hele. >Glædede mig til nye opskrifter. Overvejede at blive madblogger.
I dag har jeg købt en airfryer og det første jeg så giver mig i kast med kokser bare. Det er en Hello Fresh opskrift men der var virkelig meget at skære, hakke, forberede, og så med sådan et bæst man aldrig har prøvet før.
Jeg kunne mærke spændingshovedpinen stige, motivationen falde, og pludselig følte jeg intet var godt nok, alt va rdårligt, hvad med børnene de gider sikkert intet spise. Den store snakkede som et vandfald til mig, og hele køkkenet rodet. Så var jeg udmattet og overmandet af projektet, og bad min mand lige gøre det sidste færdig mens jeg lagde mig på sofaen.
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12862
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 927
Likede indlæg: 12683

Re: Hvad har påvirket din dag negativt

Indlægaf Guilded_Lily » 16. apr 2024, 17:31

Min ledelse. For tre år siden splittede de mit team op. Min makker og jeg har begge forelagt ønske om, at vi vil samles igen nu, hvor han sender en årgang videre i verden, mens jeg vil kunne fortsætte med min sammen med ham. Nu har de fandme sat ham på en anden årgang ' og kun givet ham besked, ikke mig. Jeg var tæt på at hyle da han fortalte det!

Jeg skal til MUS i morgen, og der skulle jeg fortælle om en ret stor forandring i mit privatliv - den krydres så med en forandring i arbejdslivet også. De skal ansætte en ny til mit kommende team, jeg håber fandme, det bliver en mand, og at han er god! Det bliver min 12. makker i min 22 år lange karriere... Jeg er virkelig træt af det!
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21996
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2519
Likede indlæg: 59703

Re: Hvad har påvirket din dag negativt

Indlægaf DetSorteCirkus » 16. apr 2024, 18:38

paint skrev:Børsen skal, ligesom Notre Dame i Paris genopbygges 1:1 - efter min mening. Det er ikke kun en bygning. Det er et stykke historie - et link til fortiden, om man vil. Dengang Danmark var en noget mere betydelig europæisk magt end tilfældet er i dag.

Jeg tror vi gør klogt i at genopbygge det, som det så ud. Det siges, blandt rengøringspersonalet på Rosenborg Slot, at Christian IV, jævnligt dukker op i ét at de store værelser (hans yndlingsrum) - hilser pænt på personalet, og går hen til vinduet og kigger tilfreds ud over Kongens have. Herefter går han ud på gangen igen, og forsvinder i mørket. Han vil sikkert hjemsøge os, hvis vi laver hans bygning om. Han var meget stolt af den. ;)


Det er jo allerede sket
Fx. var Børsen igennem en, kalder eksperter det i dag, hårdhændet restaurering i slutningen af 1800-tallet, hvor man bl.a. pillede ved den oprindelige arkitektur og ændrede bygningens farve.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20601
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 44155

Re: Hvad har påvirket din dag negativt

Indlægaf paint » 16. apr 2024, 19:24

DetSorteCirkus skrev:
paint skrev:Børsen skal, ligesom Notre Dame i Paris genopbygges 1:1 - efter min mening. Det er ikke kun en bygning. Det er et stykke historie - et link til fortiden, om man vil. Dengang Danmark var en noget mere betydelig europæisk magt end tilfældet er i dag.

Jeg tror vi gør klogt i at genopbygge det, som det så ud. Det siges, blandt rengøringspersonalet på Rosenborg Slot, at Christian IV, jævnligt dukker op i ét at de store værelser (hans yndlingsrum) - hilser pænt på personalet, og går hen til vinduet og kigger tilfreds ud over Kongens have. Herefter går han ud på gangen igen, og forsvinder i mørket. Han vil sikkert hjemsøge os, hvis vi laver hans bygning om. Han var meget stolt af den. ;)


Det er jo allerede sket
Fx. var Børsen igennem en, kalder eksperter det i dag, hårdhændet restaurering i slutningen af 1800-tallet, hvor man bl.a. pillede ved den oprindelige arkitektur og ændrede bygningens farve.


Aha. Det vidste jeg ikke, så er det måske Cristian IVs genfærd, der har sat fut i bygningen. :-p
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8992
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1524
Likede indlæg: 25726

Re: Hvad har påvirket din dag negativt

Indlægaf Madam Pomfrey » 19. apr 2024, 05:24

Igår var vejret overvejende godt, med bl.a solskin og blå himmel, og varmegrader der kunne mærkes.
Men min fridag var inddraget til fordel for en (trods alt spændene) temadag omkring TRIO arbejde og den nye virkelighed for arbejdsmarkedet.

I dag havde jeg sat dagen af to havearbejde, fordi konfrontation om 15 dage, og det hele trænger til en upshiner.
Og så bliver det mere eller mindre regn HELE DAGEN :whine: og det er bare er røv dårlig kombi med de ting jeg skal have ordnet.
Ydermere skal jeg også forbi bøjletandlæge med den yngste igen igen, fordi hans bøjle har sat sig løs, så det kan jeg også lige bruge 1,5- 2 timer på.

Og jeg kan heller ikke tage weekenden i brug, til havearbejde, fordi arbejde.
Eller jo lidt søndag formiddag/middag, inden jeg skal møde på døgnvagt.

Og arbejde er p.t. ret presset, da 2 kollegaer har sagt op, så den og deres timer mangler vi. Og vi står med en nyere og ret specielt opgave, som vi ikke har tidligere erfaringer med, som kræver noget helt andet af os, herunder overskud.
Og det har stået på i 2 måneder nu, og jeg er TRÆT.
Ledelsen ved det, anerkender det, og gør hvad de kan for at hjælpe os. Men en vikar fra et viske bureau er bare sjældent den store hjælp ud over på lavpraktisk opgaver.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16450
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1418
Likede indlæg: 30655

Re: Hvad har påvirket din dag negativt

Indlægaf TinaW » 19. apr 2024, 05:51

Regn!
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8992
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1524
Likede indlæg: 25726

Re: Hvad har påvirket din dag negativt

Indlægaf Madam Pomfrey » 19. apr 2024, 06:09

Luffegås skrev:Jeg har sjældent lavet mad de sidste 8 år, efter jeg fik stress og en efterreaktion på et dårligt forhold. Jeg elskede at lave mad før. købte Spis bedre og lavede det hele. >Glædede mig til nye opskrifter. Overvejede at blive madblogger.
I dag har jeg købt en airfryer og det første jeg så giver mig i kast med kokser bare. Det er en Hello Fresh opskrift men der var virkelig meget at skære, hakke, forberede, og så med sådan et bæst man aldrig har prøvet før.
Jeg kunne mærke spændingshovedpinen stige, motivationen falde, og pludselig følte jeg intet var godt nok, alt va rdårligt, hvad med børnene de gider sikkert intet spise. Den store snakkede som et vandfald til mig, og hele køkkenet rodet. Så var jeg udmattet og overmandet af projektet, og bad min mand lige gøre det sidste færdig mens jeg lagde mig på sofaen.


Æv...
Jeg håber du har mod på at prøve igen! Og evt med udgangspunkt i noget virkelig simpelt, hvor du selv styrer hvor meget der skal forberedes.

Jeg har prøvet hello fresh, og selvom jeg er glad for at lave mad, og har godt styr på køkkenet, processer osv.
Så syntes jeg faktisk ikke det var nemmere for mig, ud over at jeg ikke skulle handle til aftensmad.
Netop fordi en del skulle snittes og hakkes, men jeg syntes heller ikke opskrifterne var logisk bygget op, ifht hvornår hvad skulle gøres.
Så det blev indimellem sådan noget med, hov gulerødderne skal rives, og...
Det hjalp noget da jeg, meget grundigt, læste opskriften igennem, og delte ting op i bunker ifht havde de skulle og hvornår de skulle
3
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17403
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3598
Likede indlæg: 42486

Re: Hvad har påvirket din dag negativt

Indlægaf LaMariposa » 19. apr 2024, 06:26

Mavevrøvl og for lidt søvn. Øv, det er træls.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11402
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1802
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23669

Re: Hvad har påvirket din dag negativt

Indlægaf Mani » 19. apr 2024, 06:39

Regn - altså jeg har udendørs maleprojekter som er blevet udskudt i efteråret og som nu også bare bliver skubbet og skubbet...
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
DenBlødeJyde
Indlæg: 1603
Tilmeldt: 3. nov 2015, 09:59
Kort karma: 440
Likede indlæg: 5684

Re: Hvad har påvirket din dag negativt

Indlægaf DenBlødeJyde » 19. apr 2024, 07:31

Mit job. Mest fordi jeg har en mor til et barn jeg er rådgiver for der har det rigtig skidt psykisk. Det betyder bare at hun ringer nærmest dagligt og råber, taler grimt om mig og hendes barn, truer med at møde op på min arbejdsplads mm.
Jeg afbryder selvfølgelig opkaldene og ledelsen er orienteret. Men derfor trækker det alligevel tænder ud at høre på det og stå model til. Det har stået på i halvanden uge nu.
2

Tilbage til "Generelt"